Efterskänk Skulderna !

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

satan

Efterskänk Skulderna !

Inläggav satan » 21 mar 2013 19:40

Vad skulle bli följden om IMF och storbankerna efterskänkte Greklands och Spaniens deras skulder till respektive kreditgivare ???

Girigheten en ful svulst på varje sammhällskropp !

Roger Södertälje
Maestro

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Efterskänk Skulderna !

Inläggav Pilatus » 21 mar 2013 23:29

satan skrev:Vad skulle bli följden om IMF och storbankerna efterskänkte Greklands och Spaniens deras skulder till respektive kreditgivare ???

Visst, vad skulle Cypern och Italien och andra tycka om det, de har också stora skulder? Sverige, Danmark och Irland har haft stora skulder. Men vi fick själva betala tillbaks den skuld vi satt oss i.
Moderator

förstår mig själv

Efterskänk Skulderna !

Inläggav förstår mig själv » 22 mar 2013 08:32

Så anledningen till att inte göra det är "rättvisa"? I lagens och rättvisans namn kan man betee sig hur som helst mot andra oavsett konsekvenserna för den drabbade?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Efterskänk Skulderna !

Inläggav Pilatus » 22 mar 2013 09:08

förstår mig själv skrev:Så anledningen till att inte göra det är "rättvisa"? I lagens och rättvisans namn kan man betee sig hur som helst mot andra oavsett konsekvenserna för den drabbade?

Hur ser din version av rättvisa ut? Det vore en omöjlig uppgift att försöka hjälpa krisande länder mer än vad som redan sker. De pengar som skulle behövas finns inte, om inte länderna själva förmår genomföra nödvändiga reformer. Ekonomin i Italien fungerar inte. Nödvändiga men impopulära politiska beslut vill ingen befatta sig med om någon annan betalar notan.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"