BoS skrev:Du skulle nog vara lika missnöjd oavsett vilka spelregler som gäller. Det finns alltid förlorare och de har en tendens att skylla sina tillkortakommanden på faktorer utanför dem själva.
Ännu mera "likhet inför lagen" löser inga problem. Beträffande beteende som förorsakar andra förluster och obehag, hade jag en lösning som heter obligatorisk försäkring. Då kommer alltid fullgod ersättning att utgå, i den mån skadorna går att mäta i pengar och försäkringsbolagens differentiering av premierna efter riskbild kommer att ge de rätta incitamenten för alla aktörer.
"Du skulle nog vara missnöjd..." Vad fan vet du om hur nöjd eller missnöjd jag är, vad har det med saken att göra?
Att dela in det hela i vinnare och förlorare visar bara din totala inskränkthet, tillhör du då vinnarna? Knappast.
En vinnare skulle aldrig skriva på detta forumet, därmed basta! På sin höjd skulle de kunna ha någon på en lägre nivå i kedjan som gav till uppgift åt en lättlurad fåntratt att basunera ut sin försvarspropaganda, det är förmodligen där du kommer in i bilden.
Därpå visar du upp en ytterligare brist i ditt tänkande då du menar att ekonomisk kompensation rättar till missförhållanden, hur?
Om jag släpper ut 100 liter olja rätt ned i backen så orsakar jag en miljöskada oavsett om jag sedan får betala för det,
saneras skadan tas likväl inte allt spill upp. Det handlar i längden globalt sett om oreparabla skador som vi inte kan fixa, allt på grund av att de med rikedom och makt missbrukar sin ställning. Hade deras rikedom medfört ett lika stort ansvar så hade de aldrig haft råd att missbruka och överexploatera både miljö och människor, så vem är det egentligen som står bakom det du kallar tillkortakommanden, det är garanterat inte jag.