Den västerländska kvinnan vs den muslimska kvinnan

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 apr 2006 09:43

Men vad skulle du tycka om att en man på hennes jobb tänkte sexuella tankar om henne?

Även om jag inte skulle tycka om det är det inte skäl nog att hålla henne inomhus eller sätta på henne stora skynken. Vad han tänker ska väl rimligen inte gå ut över henne?

Hon skulle inte gilla det.

Hur vet du det? Och på vad baserar du det?

Så är det bara (gud har valt att det skall vara så)

Det är perverst !
blä!

Det här måste vara dagens två bästa citat.

Makterna

Inläggav Makterna » 04 apr 2006 10:08

Guds tjänare skrev:
Men vad skulle du tycka om att en man på hennes jobb tänkte sexuella tankar om henne?

tycker du att det är ok, med att nån främling tänker så om din flickvän?

Hon skulle inte gilla det.

Man kan inte styra sina tankar.
En tanke kan därför aldrig vara omoralisk.
Om man däremot tänker ge uttryck för sin tanke, så får man se till att inte åhöraren blir förolämpad.
Men sålänge man t.ex. ger en komplimang på ett fint sätt tror jag inte att nån kvinna blir förolämpad, även om komplimangen är sexuell.

Själv skulle jag snarast bli stolt om folk beundrade min flickvän. Jag skulle knappast bli avundsjuk och tvinga henne att klä sig i burka.
Det enda problemet med att ha en FÖR sexig flickvän är att hon ofta blir utsatt för våldtäktsförsök av folk från "horiga tjejer får man våldta"-kulturer, vilket tyvärr hänt flera av mina f.d. flickvänner.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 10:09

Även om jag inte skulle tycka om det är det inte skäl nog att hålla henne inomhus eller sätta på henne stora skynken. Vad han tänker ska väl rimligen inte gå ut över henne?

Har du ett bättre alternativ? du överdriver, men att klä henne så att det mesta täcks och inte med några tajta byxor eller tröjor. Hjälper mycket.

Hur vet du det? Och på vad baserar du det?

Det är kvinnas Natur. (tyvärr så verkar tjejerna inte medvetna att det brukar komma sexuella tankar om dem)

Detta har jag berättat för min klass (jag kan säga att det väckte starka känslor hos tjejerna)

Det här måste vara dagens två bästa citat.

jaså, det tycker du, skulle gärna ha en förklaring till det.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2006 10:55

Guds_tjänare skrev:Har du ett bättre alternativ? du överdriver, men att klä henne så att det mesta täcks och inte med några tajta byxor eller tröjor. Hjälper mycket.

För att inte straffa kvinnan för mannens påstådda åtrå är det väl bättre att kasta ett skynke över mannen? Så att han inte ser kvinnan. Fast vänta ett slag nu, vilket problem skulle det här vara lösningen på nu igen - att män har sexuella tankar om kvinnor?

För det första har jag svårt att se det som ett problem. Det är klart att det kan bli till ett problem om det går till extremer, till exempel att man har svårt att koncentrera sig på annat eller svårt att samtala med det motsatta könet. Men faktum är att jag finner en sådan allmän syn som du har på mäns påstådda begär efter kvinnor en smula mansförnedrande. Som om män var svaga varelser utan kontroll över sina könsdrifter. Det kanske är din erfarenhet, men det är i varje fall inte min erfarenhet.

Nåväl, om det blir till ett problem kan du ju alltid gå och dra ett skynke över dig - hjälper mycket. Eller uppsöka en terapeut.

-narr-

Bjorg

Inläggav Bjorg » 04 apr 2006 15:22

Tycker att det är konstigt att det inte verkar vara fler kvinnor med i denna debatt...fast det är klart, muslimska kvinnor vågar nog inte, och vi "västerländska kvinnor" har väl fullt upp med att bli sexuellt förtryckta..
...eller? jag känner mig inte speciellt förtryckt, men skulle förmodligen göra det om jag blev tvingad att skyla mig med diverse skynken.

Sen tycker jag inte att du, "Guds tjänare", enbart skall skylla på media för den rådande synen på islam...skyll då mer på de fundamentalistiska extremisterna.

vet att det har nämnts tidigare i tråden, men våldtäkt handlar om makt och förnedring, inte om sex!Och det handlar INTE om vad vi har på oss! De där våldtäkterna som man först och främst tänker på, överfallsvåldtäkterna, står endast för 12 procent av alla (anmälda) våldtäkter. Den största delen är våldtäkterna begås i hemmen...och jag skulle nog tro att det tyvärr sker även i muslimska hem, skillnaden är att det hålls tyst om det.
...men det är inte kvinnornas klädsel det är fel på,det är våldtäktmännens självkänsla!
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 15:47

Jag tror att det är många som har missförstånd (med vilja eller ej är en annan sak)
Att ha sexuella tankar om kvinna betyder inte att man inte kan bärga sig och måste ha sex. Utan jag tycker bara att en när en man tänker sexuella tankar om en kvinna är förnedrande.

De var nån som skrev att om det är problem för mig så skulle jag ta på mig ett skynke ??? varför då, jag kan fortfarande se kvinnans vackra kropp.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 04 apr 2006 15:54

Guds tjänare. Det är lätt att uppfatta dina texter som att du menar att:

1. Mannen är en barbar
2. Kvinnan tar skada av mannens barbari
3. Därför ska kvinnan beläggas med förbud
4. De kvinnor som inte anpassar sig till förbuden får skylla sig själva och är medskyldiga till mannens barbari.

/luipa

Edit: Bytte ut regler mot förbud
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2006 15:55

Hej Bjorg och välkommen hit!

Nu har jag tagit mig tiden att läsa igenom hela denna tråd, som visar hur dåligt integrationen fungerar i Sverige - åt bägge håll - och funnit att mina synpunkter från förra inlägget redan tagits upp av luipa, Camilla m.fl.

Jag gjorde förresten om Psykologi A (gymnasienivå) nyligen, och i Levanders bok (avsnittet om kognition) tas faktiskt exakt denna problematik upp. En man kommer från en arabisk kultur och drar förhastade slutsatser om kvinnorna på en svensk badstrad. Luipa refererar (troligen omedvetet) exemplet:

luipa skrev:Menar koranen att mannen så till den grad styrs av 'drifter' att han är oförmögen att bemöta en kvinna som klär sig i åtsittande kläder som en medmänniska? Det kanske är ovant för en man som vuxit upp i ett samhälle där kvinnan alltid döljer sin kropp att plötsligt omges av kvinnor som klär sig helt annorlunda.

Till Guds Tjänare: Vi är många på detta forum som har bristande kunskap om Koranen och Islam, och som gärna låter bilda oss. Därför skulle jag uppskatta om du i fortsättningen inte blandar ihop dina eller allmänna tolkningar av texten med det som faktiskt står i Koranen. Jag vill att du visar mig den sura du stöder dig på, om du hävdar att Koranen har samma mansförnedrande syn som du har. Om du inte kan det får jag förmoda att Koranen inte har den synen. Om du istället stöder dig på någon annan källa såsom haditherna, eller någon vedertagning tolkning får du gärna uppge den istället. Det vore olyckligt om missinformation om vad Koranen faktiskt innehåller spreds på forumet - sånt vill jag motverka.

-narr-

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 apr 2006 15:59

Har du ett bättre alternativ? du överdriver, men att klä henne så att det mesta täcks och inte med några tajta byxor eller tröjor. Hjälper mycket.

Du har rätt, jag ska nog vara med aktsam vad jag sätter på henne för kläder. Hon är ju trots allt min lilla klippdocka. "§1. Tänk på hur du klär din kvinna."

Det är kvinnas Natur. (tyvärr så verkar tjejerna inte medvetna att det brukar komma sexuella tankar om dem)

Det ligger i kvinnans natur att känna sig kränkta när en man har erotiska fantasier om henne? Många upplever det nog obehagligt, andra inte, men oavsett detta tror jag inte det ligger i hennes natur utan är främst kulturellt och socialt betingat.

jaså, det tycker du, skulle gärna ha en förklaring till det.

Generellt sett tycker jag att argument som "Gud har sagt det, det bara är så" och "Usch! Vad äckligt! Blä!" är ganska dåliga. Detta gäller även här.

Din syn på både män, och kvinnor, känns för mig ganska avlägsen, lika som resten av dina åsikter tycks mig absurda. Mitt intryck av muslimer har försämrats nämnvärt efter mina diskussioner (nåja) med dig, och jag hoppas att inte alla muslimer resonerar (om man kan likna din påstådda argumentation vid någon sorts resonemang) likadant.

att en din partner tänker sexuella tankar tycker är helt ok.

och
Ja det är samma sak [att förtrycka en kvinna i sina tankar som att ha sexuella fantasier om henne]

leder till att det är ok att förtrycka sin partner i sina tankar. Har inte Koranen något bud om att man skall respektera sin partner, och högakta henne (eller honom - BLÄ!) även i tankarna?

God, where do you find these people?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2006 16:13

Beklagar om jag missförstått dig, Guds Tjänare. En fråga till! Om det vore sant att det var förnedrande för en kvinna att en man hade sexuella tankar om henne, vad skulle det innebära?

Låt oss anta att folk, inkl. kvinnor, INTE vill bli förnedrade. Att bli förnedrad är något dåligt. Låt oss anta detta. Om män ofta tänkte sexuella tankar om kvinnor (vilket de säkert ofta gör, liksom kvinnor gör om män), då måste ju kvinnorna bli förnedrade ofta. Vilket de inte vill. Alltså borde de i så fall bete sig så att förnedringen upphörde - till exempel göra sig så osexiga som möjligt.

Men se, det gör dom inte. Dom klär sig tvärtom ganska sexigt, beroende på situation naturligtvis. Man måste dra slutsatsen att de tycker om att framhäva sina kvinnliga former. Generellt sett, menar jag - alla är vi ju individer. Men man ser ändå många som tycks vilja klä sig sexigt. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är, att kvinnorna vill verka sexiga i andra människors ögon - kanske framförallt det motsatta könet. Att verka sexig är positivt, en önskvärd egenskap, för många.

Om att vara sexig är önskvärt och att bli förnedrad är icke-önskvärt, då kan det ju INTE vara förknippat med förnedring att klä sig sexigt. Jag drar alltså slutsatsen att den kvinna som klär sig sexigt inte har något emot om jag finner henne sexig, eller att den kvinna som klär sig utmanande inte har något emot om jag finner henne utmanande.

Du blandade in våldtäktsproblematiken i detta också förut, vilket dock INTE har med det jag diskuterar ovan att göra. Att vilja bli sedd, beundrad och bedömd som sexig har inget med att vilja bli våldtagen att göra. Att bli våldtagen är förnedrande. Och att vara sexig var ju önskvärt, alltså inte förnedrande. Alltså kan syftet med att vara sexig aldrig vara en önskan att bli våldtagen.

Man kan naturligtvis fråga sig om sexigheten ökar risken för att bli våldtagen? Kanske, precis som att inte kunna karate eller vara obeväpnad ökar risken för att man får spö om någon ger sig på en på gatan. Eller precis som tjuvar hellre stjäl från folk utan larmsystem än folk med larmsystem. Det är dock INTE samma sak som att säga att den som inte har larm får skylla sig själv att han blir bestulen, eller att den som inte tränat självförsvar får skylla sig själv om han blir misshandlad, eller att den som är sexigt klädd får skylla sig själv om hon blir våldtagen.

Hoppas det reder ut begreppen!

-narr-

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 16:16

Luipa skrev:Guds tjänare. Det är lätt att uppfatta dina texter som att du menar att:

1. Mannen är en barbar
2. Kvinnan tar skada av mannens barbari
3. Därför ska kvinnan beläggas med förbud
4. De kvinnor som inte anpassar sig till förbuden får skylla sig själva och är medskyldiga till mannens barbari.

det kanske stämmer luipa :( JAG HAR VARIT SNABB OCH AGGRESIV NÄR JAG SKRIVET MINA INLÄGG; MED DET HAR INLÄGGEN BLIVIT FEL OCH EN MASSA MISSTOLKNINGAR HAR UPPKOMMIT, JAG GLÖMDE ATT VI SER OLIKA PÅ SAKER TING OCH DÄRFÖR BORDE JAG SKRIVA KLARARE. FRÅN OCH MED NU MINA VÄNNER SÅ SKALL JAG TÄNKA MER VAD JAG SKRIVER OCH VARA SNÄLLARE (SOM JAG HOPPAS ATT ÄVEN NI SKALL VARA :)) SORRY

mvh/Guds tjänare

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 04 apr 2006 16:16

Svårt att låta bli... :D

Bild

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 04 apr 2006 16:28

Jag tycker bilderna på de turkiska supportrarna är riktigt fina :) . Det som annars är gemensammt för båda bilder är att alla verkar trivas. Leve mångfalden.

Tack hovnarr för ditt rika inlägg. Och Guds tjänare, det är lätt att skriva fel när man skriver i affekt, det misstaget gör vi alla. Vi får alla vara berädda på att bli misstolkade. Det är bara att ta nya tag, lycka till.

/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.

- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 16:53

hovnarr skrev:Beklagar om jag missförstått dig, Guds Tjänare. En fråga till! Om det vore sant att det var förnedrande för en kvinna att en man hade sexuella tankar om henne, vad skulle det innebära?

Låt oss anta att folk, inkl. kvinnor, INTE vill bli förnedrade. Att bli förnedrad är något dåligt. Låt oss anta detta. Om män ofta tänkte sexuella tankar om kvinnor (vilket de säkert ofta gör, liksom kvinnor gör om män), då måste ju kvinnorna bli förnedrade ofta. Vilket de inte vill. Alltså borde de i så fall bete sig så att förnedringen upphörde - till exempel göra sig så osexiga som möjligt.

Men se, det gör dom inte. Dom klär sig tvärtom ganska sexigt, beroende på situation naturligtvis. Man måste dra slutsatsen att de tycker om att framhäva sina kvinnliga former. Generellt sett, menar jag - alla är vi ju individer. Men man ser ändå många som tycks vilja klä sig sexigt. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är, att kvinnorna vill verka sexiga i andra människors ögon - kanske framförallt det motsatta könet. Att verka sexig är positivt, en önskvärd egenskap, för många.

Om att vara sexig är önskvärt och att bli förnedrad är icke-önskvärt, då kan det ju INTE vara förknippat med förnedring att klä sig sexigt. Jag drar alltså slutsatsen att den kvinna som klär sig sexigt inte har något emot om jag finner henne sexig, eller att den kvinna som klär sig utmanande inte har något emot om jag finner henne utmanande.

Du blandade in våldtäktsproblematiken i detta också förut, vilket dock INTE har med det jag diskuterar ovan att göra. Att vilja bli sedd, beundrad och bedömd som sexig har inget med att vilja bli våldtagen att göra. Att bli våldtagen är förnedrande. Och att vara sexig var ju önskvärt, alltså inte förnedrande. Alltså kan syftet med att vara sexig aldrig vara en önskan att bli våldtagen.

Man kan naturligtvis fråga sig om sexigheten ökar risken för att bli våldtagen? Kanske, precis som att inte kunna karate eller vara obeväpnad ökar risken för att man får spö om någon ger sig på en på gatan. Eller precis som tjuvar hellre stjäl från folk utan larmsystem än folk med larmsystem. Det är dock INTE samma sak som att säga att den som inte har larm får skylla sig själv att han blir bestulen, eller att den som inte tränat självförsvar får skylla sig själv om han blir misshandlad, eller att den som är sexigt klädd får skylla sig själv om hon blir våldtagen.

Hoppas det reder ut begreppen!

-narr-

för det första så tycker jag inte att en tjej som är sexigt klädd som blir våldtagen att det är hennes fel.

Jag håller med dig hovnarr, det finns tjejer som klär sig sexigt för att dem vill att killar skall tänka sexigt om henne. Men då vill jag sámtidigt säga att dem som klär sig sexigt är icketroende. dem tror att dem njuter att av sitt livet (de bryr sig inte att dem blir "förnedrande").
Sen finns det annan del som klär sig sexigt men inte vill att killar tänker sexigt om dem (dem vet det innerst i hjärtat men dem vill inte ta ut det).
För dem behöver en bekräftelse, att det verkligen är så att killar tänker sexuella tankar om just dem, Då kommer det ske en förändring! (har själv efarenhet om just den punkten)
/Guds tjänare

Makterna

Inläggav Makterna » 05 apr 2006 09:29

Jag håller med dig hovnarr, det finns tjejer som klär sig sexigt för att dem vill att killar skall tänka sexigt om henne. Men då vill jag sámtidigt säga att dem som klär sig sexigt är icketroende. dem tror att dem njuter att av sitt livet (de bryr sig inte att dem blir "förnedrande").

Det du kallar "förnedring" är ett negativt laddat ord. En mer neutralt laddad synonym vore kanske "objektifiering". Att objektifieras och för en stund uppskattas för sitt utseende, är det centrala i mångas sexualitet. Det är främst muslimer och liknande som bestämt att detta ska anses "fult" - helt utan logisk anledning. Att uppskattas för sitt utseende, innebär ju inte att man skulle vara osmart eller liknande, tvärtemot vad religiösa fördomar säger. Tjejer som gillar att porra upp sig är trevligt för alla parter, både för dem själva och de som tittar, och de förtjänar inte dålig respekt, tvärtom.

Återgå till "Politik och samhälle"