Beklagar om jag missförstått dig, Guds Tjänare. En fråga till! Om det vore sant att det var förnedrande för en kvinna att en man hade sexuella tankar om henne, vad skulle det innebära?
Låt oss anta att folk, inkl. kvinnor, INTE vill bli förnedrade. Att bli förnedrad är något dåligt. Låt oss anta detta. Om män ofta tänkte sexuella tankar om kvinnor (vilket de säkert ofta gör, liksom kvinnor gör om män), då måste ju kvinnorna bli förnedrade ofta. Vilket de inte vill. Alltså borde de i så fall bete sig så att förnedringen upphörde - till exempel göra sig så osexiga som möjligt.
Men se, det gör dom inte. Dom klär sig tvärtom ganska sexigt, beroende på situation naturligtvis. Man måste dra slutsatsen att de tycker om att framhäva sina kvinnliga former. Generellt sett, menar jag - alla är vi ju individer. Men man ser ändå många som tycks vilja klä sig sexigt. Den enda slutsatsen jag kan dra av detta är, att kvinnorna vill verka sexiga i andra människors ögon - kanske framförallt det motsatta könet. Att verka sexig är positivt, en önskvärd egenskap, för många.
Om att vara sexig är önskvärt och att bli förnedrad är icke-önskvärt, då kan det ju INTE vara förknippat med förnedring att klä sig sexigt. Jag drar alltså slutsatsen att den kvinna som klär sig sexigt inte har något emot om jag finner henne sexig, eller att den kvinna som klär sig utmanande inte har något emot om jag finner henne utmanande.
Du blandade in våldtäktsproblematiken i detta också förut, vilket dock INTE har med det jag diskuterar ovan att göra. Att vilja bli sedd, beundrad och bedömd som sexig har inget med att vilja bli våldtagen att göra. Att bli våldtagen är förnedrande. Och att vara sexig var ju önskvärt, alltså inte förnedrande. Alltså kan syftet med att vara sexig aldrig vara en önskan att bli våldtagen.
Man kan naturligtvis fråga sig om sexigheten ökar risken för att bli våldtagen? Kanske, precis som att inte kunna karate eller vara obeväpnad ökar risken för att man får spö om någon ger sig på en på gatan. Eller precis som tjuvar hellre stjäl från folk utan larmsystem än folk med larmsystem. Det är dock INTE samma sak som att säga att den som inte har larm får skylla sig själv att han blir bestulen, eller att den som inte tränat självförsvar får skylla sig själv om han blir misshandlad, eller att den som är sexigt klädd får skylla sig själv om hon blir våldtagen.
Hoppas det reder ut begreppen!