USA, jaha nu lär de bomba igen
Moderator: Moderatorgruppen
USA kan inte gå in i iran, och kommer inte försöka att göra det. Iran och Irak är i fråga om politiskt läge två vitt skilda världar. Människor är i princip enade - det finns inga grupperingar av banditer, sekter och organisationer som har för avsikt att roffa åt sig makt. Om USA går in i Iran blir det ett distinkt fiasko. Svettigare än i Vietnam.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Tractatus skrev:USA kan inte gå in i iran, och kommer inte försöka att göra det. Iran och Irak är i fråga om politiskt läge två vitt skilda världar. Människor är i princip enade - det finns inga grupperingar av banditer, sekter och organisationer som har för avsikt att roffa åt sig makt. Om USA går in i Iran blir det ett distinkt fiasko. Svettigare än i Vietnam.
Ja, men det behöver inte stoppa USA från att gå in i Iran, USA har gjort många "fiaskon", skulle inte förvåna mig om USA gjorde ett till. (I Irak har det inte funnits några organisationer som försökt roffa åt sig makten, jo kanske, men det var i 70-talet (under "intifadan") och dem slog sig ner med detsamma)
/Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Guds tjänare skrev:Iran har inte någon strategi, Iran kommer bombsäkert att försätta anrika uran. (men det är inte säker att dem kommer göra kärnvapen av det. Iran kanske säger sannigen, och gör det för "elen")Kallekula skrev:Kommer inte ifrån detta med hur Iran resonerar. Hur tänker de. De vet ju konsekvenserna. Så vad är deras långsiktiga strategi?
En annan säker sak är att när USA får veta att Iran forsätter anrika uran, så kommer USA bomba Iran.
Frågan är om USA försöker gå in Iran med mark styrkor ??
/Guds tjänare
Nja men tänk längre konsekvenser av USas agerande. Motreaktioer och konsekvenser av det. Tänk realpolitiskt. Självklart kan USa ta Iran rent militäriskt, men det är inte det som intresserar mig. Utan Irans agerande (i ljuset av detta) och de medföljande konsekvenserna.
Ja, men det behöver inte stoppa USA från att gå in i Iran, USA har gjort många "fiaskon", skulle inte förvåna mig om USA gjorde ett till. (I Irak har det inte funnits några organisationer som försökt roffa åt sig makten, jo kanske, men det var i 70-talet (under "intifadan") och dem slog sig ner med detsamma)
Stoppa vad? Jodå, i irak är det tämligen uppenbart att det finns enorma stridgheter internt, bortsett från motrörelsen mot ockupanterna. I iran är läget fullständigt annorlunda.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Tractatus skrev:Stoppa vad? Jodå, i irak är det tämligen uppenbart att det finns enorma stridgheter internt, bortsett från motrörelsen mot ockupanterna. I iran är läget fullständigt annorlunda.
Du har nog missförstått mig. Jag menade innan USA gick in i Irak, då har det inte funnits några interna problem. Så fort USA går in i Iran kommer det att dyka upp organisationer som vill roffa åt sig makten. (b.l.a gamla anhängare av "shahens tid")
/Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Jag menade innan USA gick in i Irak, då har det inte funnits några interna problem
Jag förstår att du inte ser det som något problem när mullor tvingar folk att leva enligt Koranen. Men så gott som samtliga icke-muslimer anser att det är bättre för folk att leva med mänskliga fri- och rättigheter än att vara förtryckt av sina bröder, pappa, klanledare, religiösa ledare och sin diktator.
I t.ex. Nordkorea märks heller inga "interna problem" men det betyder inte att folket har det bra i Nordkorea. Jämför med ett nedfryst lik, det säger inte att det mår dåligt, för det kan inte.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Makterna skrev:Jag förstår att du inte ser det som något problem när mullor tvingar folk att leva enligt Koranen. Men så gott som samtliga icke-muslimer anser att det är bättre för folk att leva med mänskliga fri- och rättigheter än att vara förtryckt av sina bröder, pappa, klanledare, religiösa ledare och sin diktator.
Du har tyvärr fått fel syn på Islam, och har bestämt dig att inte ändra denna felaktiga synen.
Tyvärr så finns fler av dig som har förgiftads av den falska propaganda om Islam.
Varför sprida den propaganda ??
Muslimer (i europa) äger nästan inge media, men ändo är den världens största religion, och Islam växer och växer. Och för att stoppa Islams växande så sprider man falsk propaganda om Islam.
/Guds tjänare
Du har nog missförstått mig. Jag menade innan USA gick in i Irak, då har det inte funnits några interna problem. Så fort USA går in i Iran kommer det att dyka upp organisationer som vill roffa åt sig makten. (b.l.a gamla anhängare av "shahens tid")
/Guds tjänare
Jag har inte missförstått Dig. Läget är fullständigt annorlunda i Iran än det var i Irak, (irak innan kriget) . Det förstår du väl? Finns på långa håll inte samma misstroende mot den styrande apparaten i Iran. Det är primärt. Rent religionsmässigt är skillnaderna också tämligen uppenbara. I Irak finns det en ganska redig blandning av muslier, shia och sunni, kristna, judar och andra. Vad som också är av relevans i detta sammanhang är den historiepolitiska aspekten. Iraks elit, Saddam och polarna kom till makt med stöd från Amerika och amerikanskt kapital. Människor har praktiskt taget levt i förtryck. Samhället stryptes ovanifrån. Iran är mycket mer enat. Religionen är i princip en. Folk vet vad de har, men främst vet de vad de inte vill ha.
Att USA knackar på dörren och går in i Iran, som de gjorde i Irak, är fullständigt omöjligt. Iran har dessutom militära resurser som inte är att underskatta.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Tractatus skrev:Jag har inte missförstått Dig. Läget är fullständigt annorlunda i Iran än det var i Irak, (irak innan kriget) . Det förstår du väl? Finns på långa håll inte samma misstroende mot den styrande apparaten i Iran. Det är primärt. Rent religionsmässigt är skillnaderna också tämligen uppenbara. I Irak finns det en ganska redig blandning av muslier, shia och sunni, kristna, judar och andra. Vad som också är av relevans i detta sammanhang är den historiepolitiska aspekten. Iraks elit, Saddam och polarna kom till makt med stöd från Amerika och amerikanskt kapital. Människor har praktiskt taget levt i förtryck. Samhället stryptes ovanifrån. Iran är mycket mer enat. Religionen är i princip en. Folk vet vad de har, men främst vet de vad de inte vill ha.
Att USA knackar på dörren och går in i Iran, som de gjorde i Irak, är fullständigt omöjligt. Iran har dessutom militära resurser som inte är att underskatta.
Ja, du har rätt, det är mycket svårare att gå in i Iran än Irak. Men som sagt, vill USA gå in i Iran så kommer dem att göra det.
Så här tänker jag: 1. Iran kommer försätta med sin utveckling av uran, (vilket Iran har sagt mycket tydligt att dem kommer att göra). 2. Usa kommer då att anfalla med flyg. (Hittils tror jag att du håller med)3. USA kommer få några flyg nerskjutna, och så börjar kriget ! (skulle gissa att kriget börjar om 1-2 år).
/Guds tjänare
Kallekula skrev:Kommer inte ifrån detta med hur Iran resonerar. Hur tänker de. De vet ju konsekvenserna. Så vad är deras långsiktiga strategi?
Strategi realpolitiskt dvs.
De anrikar uran, de vet att de kan bli bombade ner till stenåldern av USA å Israel om de använder det till framställning av kärnvapen.
Om jag varit deras ledare, så skulle jag redan ha kärnvapen innan jag går ut med att jag skall anrika uran och framställa kärnvapen.
Jag skulle göra detta eftersom jag skulle ogilla USA å Israel väldigt mycket och försöka provocera fram en situation där USA å Israel förklarar krig med mitt land och då USA hotat med att använda taktiska kärnvapen, så skulle jag se till att de gör det.
Då jag själv skulle kunna använda kärnvapen i försvars syfte och på så sätt få opinionen i USA att dra i nödbromsen, i och med att första attacken emot mitt land skulle ha en negativ inverkan på deras och andras folk, samt att min motattack med samma medel, skulle ses som ett rättsligt försvar, då det var USA å Israel som startade kriget och inte Iran.
Dock kan USA komma att skjuta av än fler kärnvapen emot mitt land Iran efteråt, men med risk för globalt kaos i och utanför den amerikanska imperialismen, då folk i många länder skulle gå ut på gatorna i protest.
Kärnvapenkrig i mellanöster skadar på sikt även andra länder i världen, då radioaktivt stoft förs med vindar och moln till andra platser på jorden och om kriget förvärras, så är det risk för nukleärvinter vilket betyder att jorden täcks av en hinna med stoft som hindrar solstrålarna från att komma igenom atmosfären och leder till massvält alt. massdöd för hela världsbefolkningen.
Så om USA å Israel inte vill riskera världkaos och massdöd, så vinner Iran på kriget och även om de inte drar sig för en kärnvapenkrig, så vinner Iran på kriget, hela deras befolkning kanske hamnar i sjunde himlen, men de skulle vara en seger för Islam.
Det är min strategi om jag varit ledare för Iran.
Finns det någon här som har en idee på hur man får USA att sluta leka världspolis? Krävs det en revolution från folket? Krävs stora unioner för att minska individuella motsättningar mellan länder? Krävs det att EU går emot USA? Eller hur löser man upp knuten.
För USA lär fortsätta på samma sätt de gör nu. Dem måste ju underhålla sitt konsumtionssamhälle och vara den största supermakten i världen. Tappar dem detta är USA ungefär lika med ett stort getto. Innan detta händer kmr dem sätta in alla möjliga medel för att upprätthålla sin maktposition i världen. Garanterat
Så länge ingen snar vändning kommer i USA ( tex: en demokratisk president ) spår jag att ett kärnvapenkrig kommer vara i full gång inom 10 år. jag har redan köpt en lägenhet på grönland och en i Australien. De lär öka drastiskt i pris då kriget bryter ut....
För USA lär fortsätta på samma sätt de gör nu. Dem måste ju underhålla sitt konsumtionssamhälle och vara den största supermakten i världen. Tappar dem detta är USA ungefär lika med ett stort getto. Innan detta händer kmr dem sätta in alla möjliga medel för att upprätthålla sin maktposition i världen. Garanterat
Så länge ingen snar vändning kommer i USA ( tex: en demokratisk president ) spår jag att ett kärnvapenkrig kommer vara i full gång inom 10 år. jag har redan köpt en lägenhet på grönland och en i Australien. De lär öka drastiskt i pris då kriget bryter ut....
hur ska någonting i världen någonsin kunna bli bättre om dom alla tar för demokrater och rättvisekämpar egentligen är den största skurken?
hycklandet usas regering håller på med får mig att må dåligt. varför är det okej för dom att ha kärnvapen(alt. förmåga att framställa det) när iran inte får? vad är det som säger att iran är mer irrationallt och mer benägna att använda vapnen än usa? (dessutom har iran inga vapen än. tänk om dom faktiskt talar sanning och att anrika uran inte alls har med krig att göra?) vi vet alla att usa redan bombat, så för mig är dom minst lika irrationella och ett hot mot världsfreden. (åh vad ädelt av dom att befria iraks befolkning. verkligen bra jobbat grabbar! lustigt bara att det skedde just då, när det började kärva med olja och pengar) jag menar, om landet som utger sig för att vara världens första och största demokrati kan mörda över 3000 personer, tillika sina egna medborgare, utan att tillsynes tveka inför uppgiften - ja då har vi ett problem. ett allvarligt problem.
och det är här jag tror nyckeln ligger. människor måste börja tänka själva! bara för att det sägs på 21nyheterna behöver det inte vara den absoluta och korrekta sanningen. om medborgare i usa vågat vara mer kritiska och ifrågasättande hade bush ALDRIG valts om. i alla fall inte om folket vill ha en sann demokrati. svaret på den frågan är ju trots allt inte given nu förtiden.
det är så man undrar vad som är värst; det synliga uppenbara förtrycket eller det som sker i kulissen och styr massorna med hjärnhand utan att någon förstår det.
blev rörigt detta. ursäkta att jag svävade ut lite från ämnet...
hycklandet usas regering håller på med får mig att må dåligt. varför är det okej för dom att ha kärnvapen(alt. förmåga att framställa det) när iran inte får? vad är det som säger att iran är mer irrationallt och mer benägna att använda vapnen än usa? (dessutom har iran inga vapen än. tänk om dom faktiskt talar sanning och att anrika uran inte alls har med krig att göra?) vi vet alla att usa redan bombat, så för mig är dom minst lika irrationella och ett hot mot världsfreden. (åh vad ädelt av dom att befria iraks befolkning. verkligen bra jobbat grabbar! lustigt bara att det skedde just då, när det började kärva med olja och pengar) jag menar, om landet som utger sig för att vara världens första och största demokrati kan mörda över 3000 personer, tillika sina egna medborgare, utan att tillsynes tveka inför uppgiften - ja då har vi ett problem. ett allvarligt problem.
och det är här jag tror nyckeln ligger. människor måste börja tänka själva! bara för att det sägs på 21nyheterna behöver det inte vara den absoluta och korrekta sanningen. om medborgare i usa vågat vara mer kritiska och ifrågasättande hade bush ALDRIG valts om. i alla fall inte om folket vill ha en sann demokrati. svaret på den frågan är ju trots allt inte given nu förtiden.
det är så man undrar vad som är värst; det synliga uppenbara förtrycket eller det som sker i kulissen och styr massorna med hjärnhand utan att någon förstår det.
blev rörigt detta. ursäkta att jag svävade ut lite från ämnet...
stewen/colbert '08
Guds tjänare skrev:Makterna skrev:Jag förstår att du inte ser det som något problem när mullor tvingar folk att leva enligt Koranen. Men så gott som samtliga icke-muslimer anser att det är bättre för folk att leva med mänskliga fri- och rättigheter än att vara förtryckt av sina bröder, pappa, klanledare, religiösa ledare och sin diktator.
Du har tyvärr fått fel syn på Islam, och har bestämt dig att inte ändra denna felaktiga synen.
Vad är det som är felaktigt menar du? Anser du att det är fullt möjligt att leva precis som man vill i ett land där omgivningen är traditionella muslimer? Skulle tjejer kunna sola topless om man vill det, kan man vara öppet homosexuell, kan tjejer gå sminkade och i tajta kläder utan att bli våldtagna eftersom "horor förtjänar sånt", får man själv välja sin livspartner eller gör föräldrarna det, och får man ens prata med det motsatta könet om man inte är typ gift eller släkt eller så?
- Guds tjänare
- Avslutat konto
sorry, men jag har inte sett ditt inlägg
Tradition har inget med Islam att göra ! Islam innehåller allt utan kultur och tradition! Islam repensenterar inte muslimernas handlingar, du får snacka skit om muslimerna, men låt Islam vara.
Nej det skulle man inte kunna göra, och för att förklara det så krävs en längre inlägg som jag inte har lust att skriva.
, har du någon källan till denna information som du sprider??, för det vore fult av dig att sprida propaganda emot Islam.
MVH/Guds tjänare
Makterna skrev:Anser du att det är fullt möjligt att leva precis som man vill i ett land där omgivningen är traditionella muslimer?
Tradition har inget med Islam att göra ! Islam innehåller allt utan kultur och tradition! Islam repensenterar inte muslimernas handlingar, du får snacka skit om muslimerna, men låt Islam vara.
Skulle tjejer kunna sola topless om man vill det, kan man vara öppet homosexuell
Nej det skulle man inte kunna göra, och för att förklara det så krävs en längre inlägg som jag inte har lust att skriva.
Oooj, det var nåt nyttkan tjejer gå sminkade och i tajta kläder utan att bli våldtagna eftersom "horor förtjänar sånt",
Som sagt det är kultur och har inte med Islam att göra (jag hoppas att du förstått det vid det här laget)får man själv välja sin livspartner eller gör föräldrarna det, och får man ens prata med det motsatta könet om man inte är typ gift eller släkt eller så?
MVH/Guds tjänare
Återgå till "Politik och samhälle"