Här ryker mina chanser till högre utbildning

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 jun 2006 00:54

Kiftol skrev:Vet ej om du driver med mig, vilket vore lite trist hehe, men jag besvarar din fråga så effektivt jag kan.
Ja, jag vill i alla fall inte ha en riktigt korkad person som min läkare, jag tror inte någon annan vill det heller för den delen, så det är nog bäst att du tar och förklarar dig nu. Vad menar du med att besvara "effektivt"? Effektivitet är något som bara uppstår i förhållande till en definierad måttstock. Du måste ha definierat vad du vill uppnå, innan du kan börja prata om effektivtet, men eftersom du inte pratat om någon måttstock här så förstår jag inte över huvud taget kan påstå att ditt svar på något sätt skulle kunna vara effektivt. Effektivt för vem och för vad? Effektivt som i hur stor grad du lyckas övertala mig att köpa dina resonemang? Varför skulle detta vara effektivt för mig? Nej, jag är tveksam om ditt svar på något sätt skulle kunna vara effektivt, möjligtvis skulle det kunna vara begripligt, men inte effektivt.

Kiftol skrev:Vad är effektivast för ett samhälle? Att varje person utövar det yrke man vill och är bäst lämpad för. Hur avgöra vem som är bäst lämpad? Det ultimata vore att ha, som ni skrev tidigare, olika tester för alla möjliga yrken och på så sätt få fram de bäst lämpade. Detta är dock omöjligt rent praktist, så man låter betyg / HP avgöra.
Varför är detta omöjligt rent praktiskt? Har man någonsin testat det i Sverige? Vad fick man för resultat? Varför finns det i andra länder om det är omöjligt rent praktiskt? Jag hade nyligen en vän som hade ett intagningsprov till en psykologlinje i finland. Inga problem alls där. Hur menar du att det då skulle vara omöjligt?

Det enda som avgör är därmed din tidigare studieprestation, och den har ingenting med din pappas plånbok att göra. Om endast de rikaste barnen fick utbilda sig till hög nivå, på bekostnad av mer begåvade med fattigare elever, skulle antagligen de färdigutbildade vara mindre kompetenta = mindre effektiv samhälle.
Vad är det som säger att pappas plånbok medör att kompetensen blir dålig? Är det inte ett faktum att rika människor är människor som vet hur man lyckas i samhället? Varför tror du att barn till vuxna som lyckas skulle vara sämre på att lyckas? Jag undrade som sagt om du hade mätbara bevis på det? Tror du inte att människor som köper sig in på sin utbildning vill studera? Tror du man lägger ut 40 000 på en terminsavgift för att slänga bort pengarna i sjön? Är det så du resonerar? Nej, FAKTUM är att när man gör en insats i något så ökar motivationen, eftersom man direkt förstår att man har något att förlora. Det är ett psykologiskt erkänt faktum inom modern kognitiv psykologi. Så varför tror du att människor som lägger ut 40 000 på en terminsavgift skulle vara mindre kompetenta och motiverade? Tror du inte att alla som kommer in på sin drömutbildning ser fram emot att få arbeta?

Så du säger att BETYGET mäter begåvning? Vad menar du med det om jag får fråga? Vem som helst kan få högt betyg. Man behöver inte alls vara speciellt begåvad. Det är bara att lära sig hur man ska komma ihåg mycket information. Det är inget snack om begåvning här.

Nope Japan-modellen låter givetvis lite åt det extrema hållet. Har tidigare sagt att det är _bra_ att man altid har en sk "chans till" för minska pressen, men det viktiga är att man mäter arbetsprestation mot arbetsprestation (utan att blanda in någon förälders plånbok i leken, så gott det går vill säga).
Men vaddå, du säger ju att man bara ska ha en chans. Tänk om min pappa som är läkare dör i en olycka när jag går i gymnasiet och jag blir deprimerad. Ska hela min framtid och mina chanser att bli läkare vara förstörd för det? Eftersom jag bara fick VG i en av kurserna och inte får plugga upp den på komvux? Tänk om jag hade en dålig lärare på gymnasiet då?

Kiftol

Inläggav Kiftol » 28 jun 2006 02:17

--

Kiftol

Inläggav Kiftol » 28 jun 2006 02:52

--

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 jun 2006 10:05

Kiftol skrev:Huruvida det är möjligt rent praktiskt: Jag tror det blir svårt att ha individuella intagningar på _alla_ linjer som finns. Det finns som sagt redan på vissa skolor med resurser. Jag menar helt enkelt att alla skolor inte har resurser för speciell intagning. (Sen betvivlar jag att alla linjer i Finland har sådana intagningar, utan snarare vissa utvalda linjer, precis som att läkarlinjen och tandläkarlinjen har individuella intagningsprov här). Känns lite som att du invänder för sakens skull, inte för att du faktiskt har något relevant att komma med.
När sa jag alla linjer? Jag kan mycket väl tänka mig att dåliga utbildningar som ingen vill ha kan vara utbildningar man kommer in på betyg, eftersom jag betvivlar starkt på att männisor skulle vilja betala 40 000 kr per termin för att ha en värdelös examen i t.ex. filosofi.

Angående vad som ska avgöra vem som ska studera vad, så är det som jag skrev den bäst lämpade som har rätt att utbildas (vilket du håller med mig om, iom att du tycker att individuella test vore bäst).
Nej, nu tolkar du in och drar slutsatser om vad jag tycker. Jag undersökte bara alternativ. Jag har aldrig sagt i våran diskussion sagt att individuella test är det som avgör om man är mest lämpad. Sen håller jag naturligtvis med dig om att den som är mest lämpad ska ha rätt till utbildning, dvs den som har råd att betala för den.

Varför jag inte tycker att pappas plånbok ska avgöra? Av samma orsaker som du, dvs jag tycker personens individuella egenskaper bör avgöra (helst genom tester).
Jag har som sagt aldrig i diskussionen med dig sagt att det är tester som bör avgöra. Jag har argumenterat för att insatts i pengar bör avgöra eftersom detta lyfter av många stressmoment i samhället.

Du säger att betyg inte säger någonting, och det stämmer i vissa fall. Däremot kräver många utbildningar hårt arbete och just förmåga att "ta in mkt info" varav betyg blir ett någorlunda mått (jag säger absolut inte att det är bäst. Se bara på alla stora genier med undermåliga betyg).
Så om jag råkar vara ett stort geni då? Vad tycker du att jag borde göra då?

Nej, jag säger inte att man bara ska ha en chans (skriver ju att både upplästa betyg från komvux och högskoleprov vore bra att ha kvar). Varför misstolkar du mig med mening?
Högskoleprov ger fördelar för humanister, eftersom 3 av delproven handlar om ord. Varför inte ha ett prov för humanister och ett för naturvetare? Skulle det inte vara bättre och enklare?

Vet ej varför du använder en elak ton mot mig, och antyder att jag är en idiot. Personangrepp är aldrig motiverade (huruvida jag skulle bli en dålig läkare vet jag inte.
Men jag sa aldrig att du var en dålig läkare, jag sa att du kanske var en dålig läkare om du inte kunde argumentera, men uppenbarligen kan du argumentera, alltså har du bevisat att du antagligen inte är en helt, kass, läkare. :)

Jag kom dock in på individuella tester i stockholm, prov och intervjuer, där de bedömde mig som mkt lämplig för utbildningen (trots att min _enda_ förälder ligger under medelinkomst.)).
Ja, men det Svenska systemet är ju också idiotiskt. Bättre om vi gjorde som i USA.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 jun 2006 10:21

Kiftol skrev:Vet ej om du har en arrogant inställning mot mig för att du vet vem jag är, men ryckte till när jag läste detta.
Vad menar du? Jag kanske är uppenbart upprörd över hur stressade människor i dagens skola är och vill därför ge förslag på hur man kan lösa stressproblemet. Jag önskar naturligtvis att jag kunde läsa dina tankar så att de argument jag för fram inte slår "på ömma tår". Men nu är jag en vanlig dödlig människa och har tyvärr inte de mentala förmågorna, även fast jag förstår att du, och jag, båda, önskar att jag hade dem.

Jag bet dock ihop och kämpade som en hund, och klarade att gå ut med full pott i betyg. Min poäng är då, att min arbetsinsats är värd jävligt mkt mera än min klasskompis som slappade hela gymnasiet och sedan läste upp sina betyg. Därför bör man skilja på upplästa och utgångsbetyg.
Så du menar att bara för att du råkat ut för problem så ska hela skolsystemet vara en stresscirkus som kanske slutar som den japanska, då väldigt begåvade studenter tar självmord för att trycket är extremt högt? Ska hela Sverige anpassa sig efter dig och din kompis?

Ville bara dela med mig av egen erfarenhet, då jag är en av de som skulle "tjänat" på ett sådant här förslag. Menade dock inte ont mot dig som person, så snälla akta dig för att attackera personer utan anledning. Dina ord, trots att de är anonyma från någon jag aldrig kommer träffa, slet upp gamla sår och minnen.
Det var naturligtvis inte min mening att slita upp gamla sår hos dig, jag förstår hur hemst det måste varit och ber därför om ursäkt för att mitt exempel råkade träffa en känslig punkt. Men vad tror du egentligen? Att jag kan läsa dina tankar eller? Skulle jag vetat att din far dog skulle jag kanske tonat ner lite på exemplet eller valt ett annat, men nu när du tidigt i diskussionen aldrig sagt att din far avlidigt, hur förväntar du dig att jag ska kunna veta detta? Jag är som sagt ingen tankeläsare, även fast både du, och jag uppenbarligen skulle uppskatta det. Detta är som sagt ett anonymt forum, och jag kunde omöjligt veta detta.

Sen hur kan du vara så säker på att vi aldrig kommer träffas? :)

Kiftol

Inläggav Kiftol » 28 jun 2006 12:25

---

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 jun 2006 13:01

Kiftol skrev:Varför jag antog att du höll med mig om att personlig lämplighet bör avgöra, och inte ens pappas plånbok;

"Ja, detta är precis den lösningen jag också tänkt på. Varför har vi den inte så i Sverige? I andra länder är den ju betydligt mer vanlig. Varför inte ha ett skitsvårt inträdesprov i just det ämnet man ska läsa, så kan alla som verkligen brinner för ämnet ha en chans att komma in?"
Ja, men om du går upp och läser så skriver jag att jag aldrig i diskussionen med dig sagt detta. Du bygger alltså dina observationer utifrån en diskussion då du som sagt inte var med. Får jag inte ändra min ståndpunkt mellan två diskussioner? Jag kanske har haft lite tid att tänka över min ståndpunk. Eller menar du att jag, för att jag i en diskussion sagt något till en människa måste hålla fast i detta till alla andra människor jag möter i all framtid? Låter oerhört orimligt.

Om du menade att testet gick ut på att jämföra pappas lönekonton med andra pappors lönekonton, så måste jag säga att du var lite otydlig.
Men du skriver här om saker jag sagt i en annan, tidigare diskussion. Varför lyssnar du inte på vad jag säger nu istället?

Och givetvis ska inte ens pappas plånbok avgöra vem som ska läsa vad, eftersom din pappas plånbok inte har någonting med din personliga lämplighet som tex filosof eller sjuksköterska att göra.
Nej, precis ska därför dessa mindre populära utbildningar inte kosta pengar utan här ska det vara betyget som avgör. Vi har ju trots allt inget extrem stressfaktor i samband med dessa utbildningar.

Alltså ska det bara vara utbildningar med extremt högt söktryck som ska kosta pengar att gå, har man inte pengarna får man söka andra utbildningar.

Om pappas plånbok avgör kan du lita på ett samhälle med starkare samhällsklyftor än idag,
Varför är det dåligt med stora samhällsklyftor? Jag tycker samhällsklyftorna redan är stora idag. Varför är detta så dåligt?

Nej, men som jag tidigare skrivit två gånger så anser jag att _alla har rätt till en andra chans_ (komvux och högskoleprov). Min enda poäng är att upplästa betyg bör jämföras mot andra upplästa betyg (på samma sätt som ens högskoleprov jämförs mot andras högskoleprov), och ens utgångsbetyg bör jämföras mot andras utgångsbetyg.
Ja, men min poäng är fortfarande att stressfaktor kommer vara fortsatt hög då och människor kommer att må dåligt.

Poängen med exemplet är att visa att det finns människor som faktiskt arbetade hårt under gymnasiet, medans andra valde att fiffla med taktikval och räknade med ett fjärde år på komvux.
Vem bryr sig om taktikval när studenter uppenbarligen känner sig stressade i dagens samhälle?

Mitt svar på din fråga är: Om du är ett geni, borde inse att TROTS att betygssystemet suger, och inte visar kunskap, så är det som det ser ut idag nödvändigt att prestera någorlunda i betygsväg för att kunna plugga på högre nivå. Om du är ett geni så biter du ihop, gör de hjärndöda skolmomenten (medan du utvecklas på egen hand utanför skolan), för att sedan kunna uträtta storverk på högskolenivå. Lycka till :)
Tack för tipset!

En annan intressant sidofråga är givetvis att man ofta ser de sociala omständigheterna man föds in i som "orättvist fördelade", då man inte kunnat påverka dem. Varför inte tillämpa precis samma synsätt på ens naturliga begåvningar och gener? Att vissa har hjärnor som är mkt bra lämpade för matematik ger dem en orättvis fördel på mattelektioner, och denna genetiska fördel har man inte fförtjänat mer än ens pappas bankkonto. Varför anses denna egenskap/talang vara "förtjänad", men inte turen att födas i en familj med rika föräldrar?
Varför tror du att det handlar om gener och inte miljömässiga aspekter?

Sen vem bryr sig om dessa saker i dagens samhälle? Det är ju trots alltid pengar som fått jorden att snurra....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 jun 2006 01:57

Jag hoppas att du förstår hur oseriös jag varit i denna diskussion.

Kiftol

Inläggav Kiftol » 29 jun 2006 02:05

--

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 jun 2006 05:34

Kiftol skrev:Menade inget illa, och blev glad då jag såg att din ton faktiskt förändrades, vilket tyder på en god empatisk förmåga. På andra forum reagerar folk på motsatt sätt när man blottar sig själv.)
Haha, jag försökte bara forumera mig som att jag hade empatisk förmåga. Det är en retoriskt nödvändighet, annars skulle all min trovärdighet grusas av människor som är känsliga och läst det du skrivit. I min sits kan jag som övertalare aldrig veta om du talar sanning eller inte gör det när du lyfter fram personliga tragedier som du här gör, så jag måste helt enkelt anta att du pratar sanning, jag måste alltså visa empati för att inte bli stämplad som okänslig människa, annars förlorar jag som sagt min trovärdighet. Men skulle jag i diskussionen på något sätt istället kunnat hitta en helt annan infallsvinkel som inte krävde empati och som varit mera slagkraftig, skulle jag i denna inavlade leksaksdiskussion faktiskt ha använt den. :)

Alltså politiker kör empatitricket jämt.

Men som tur är så är jag naturligtvis en väldigt empatisk människa när jag har mer seriösa diskussioner 8)

Återgå till "Politik och samhälle"