Ja, jag vill i alla fall inte ha en riktigt korkad person som min läkare, jag tror inte någon annan vill det heller för den delen, så det är nog bäst att du tar och förklarar dig nu. Vad menar du med att besvara "effektivt"? Effektivitet är något som bara uppstår i förhållande till en definierad måttstock. Du måste ha definierat vad du vill uppnå, innan du kan börja prata om effektivtet, men eftersom du inte pratat om någon måttstock här så förstår jag inte över huvud taget kan påstå att ditt svar på något sätt skulle kunna vara effektivt. Effektivt för vem och för vad? Effektivt som i hur stor grad du lyckas övertala mig att köpa dina resonemang? Varför skulle detta vara effektivt för mig? Nej, jag är tveksam om ditt svar på något sätt skulle kunna vara effektivt, möjligtvis skulle det kunna vara begripligt, men inte effektivt.Kiftol skrev:Vet ej om du driver med mig, vilket vore lite trist hehe, men jag besvarar din fråga så effektivt jag kan.
Varför är detta omöjligt rent praktiskt? Har man någonsin testat det i Sverige? Vad fick man för resultat? Varför finns det i andra länder om det är omöjligt rent praktiskt? Jag hade nyligen en vän som hade ett intagningsprov till en psykologlinje i finland. Inga problem alls där. Hur menar du att det då skulle vara omöjligt?Kiftol skrev:Vad är effektivast för ett samhälle? Att varje person utövar det yrke man vill och är bäst lämpad för. Hur avgöra vem som är bäst lämpad? Det ultimata vore att ha, som ni skrev tidigare, olika tester för alla möjliga yrken och på så sätt få fram de bäst lämpade. Detta är dock omöjligt rent praktist, så man låter betyg / HP avgöra.
Vad är det som säger att pappas plånbok medör att kompetensen blir dålig? Är det inte ett faktum att rika människor är människor som vet hur man lyckas i samhället? Varför tror du att barn till vuxna som lyckas skulle vara sämre på att lyckas? Jag undrade som sagt om du hade mätbara bevis på det? Tror du inte att människor som köper sig in på sin utbildning vill studera? Tror du man lägger ut 40 000 på en terminsavgift för att slänga bort pengarna i sjön? Är det så du resonerar? Nej, FAKTUM är att när man gör en insats i något så ökar motivationen, eftersom man direkt förstår att man har något att förlora. Det är ett psykologiskt erkänt faktum inom modern kognitiv psykologi. Så varför tror du att människor som lägger ut 40 000 på en terminsavgift skulle vara mindre kompetenta och motiverade? Tror du inte att alla som kommer in på sin drömutbildning ser fram emot att få arbeta?Det enda som avgör är därmed din tidigare studieprestation, och den har ingenting med din pappas plånbok att göra. Om endast de rikaste barnen fick utbilda sig till hög nivå, på bekostnad av mer begåvade med fattigare elever, skulle antagligen de färdigutbildade vara mindre kompetenta = mindre effektiv samhälle.
Så du säger att BETYGET mäter begåvning? Vad menar du med det om jag får fråga? Vem som helst kan få högt betyg. Man behöver inte alls vara speciellt begåvad. Det är bara att lära sig hur man ska komma ihåg mycket information. Det är inget snack om begåvning här.
Men vaddå, du säger ju att man bara ska ha en chans. Tänk om min pappa som är läkare dör i en olycka när jag går i gymnasiet och jag blir deprimerad. Ska hela min framtid och mina chanser att bli läkare vara förstörd för det? Eftersom jag bara fick VG i en av kurserna och inte får plugga upp den på komvux? Tänk om jag hade en dålig lärare på gymnasiet då?Nope Japan-modellen låter givetvis lite åt det extrema hållet. Har tidigare sagt att det är _bra_ att man altid har en sk "chans till" för minska pressen, men det viktiga är att man mäter arbetsprestation mot arbetsprestation (utan att blanda in någon förälders plånbok i leken, så gott det går vill säga).