Vilket parti tänker du rösta på?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ulf S

Inläggav Ulf S » 28 jul 2006 19:28

archaxe skrev:
Tore skrev:
Ulf S skrev:Om du väljer att kopiera skivan från en kompis (vilket inte är tillåtet längre) eller bränna ut nerladdade låtarna på en cd (inte heller tillåtet längre), så betalar du vid inköpet av media, en kassettavgift som tillfaller upphovsmannen.

Nja, att kopiera en CD av en kompis är inte otillåtet. Kopiering av musik och film för privat bruk är fortfarande tillåtet (syftet med kassettersättningen är just att kompensera upphovsrättsinnehavare för laglig privatkopiering), men lagen skärptes såtillvida att man numera endast får kopiera från en "lovlig förlaga", alltså t.ex. från en köpt CD eller en TV-utsändning, men inte från en redan gjord kopia eller från filer som lagts ut olovligt på nätet.

vs.
Ulf S skrev:Men så har jag den fula ovanan att veta vad jag pratar om innan jag påstår något.

:S

Då får jag väl påpeka detta i denna tråd också. Vissa musikskivor får fortfarande kopieras för eget bruk (kompiskopior), men inte alla. Lagen skärptes 2005. Bara så att ni inte tror att jag är helt ute och cyklar. Jag har studerat denna fråga mycket noga (det är en del av mitt jobb), men jag har inte alla detaljer i huvudet. Men som sagt, skivor från de stora bolagen får du inte ens lyssna på i din MP3-spelare, eftersom även det skulle innebära en kopiering av eget bruk. Detta är baserat på den skärpning av lagen jag refererade till. Du får t.ex. inte kringgå kopieringsskydd, hur primitiva dessa än må vara.
Keep on rockin' in a free world!

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 28 jul 2006 19:58

Ulf S skrev:Jag har studerat denna fråga mycket noga (det är en del av mitt jobb), men jag har inte alla detaljer i huvudet. Men som sagt, skivor från de stora bolagen får du inte ens lyssna på i din MP3-spelare, eftersom även det skulle innebära en kopiering av eget bruk. Detta är baserat på den skärpning av lagen jag refererade till. Du får t.ex. inte kringgå kopieringsskydd, hur primitiva dessa än må vara.

Lustigt då att du inte ens tycks ha läst din egen länk:

Ulf S skrev:Lagen skärptes dock gällande musik och film 2005.
http://www.sweden.gov.se/sb/d/1920/a/55 ... 2GRzyIjhed

"Omfattas alla typer av tekniska åtgärder av skyddet mot kringgående av tekniska åtgärder?

Nej, förbudet mot kringgående av tekniska åtgärder är begränsat i flera avseenden. Till att börja med omfattar förbudet endast sådana tekniska åtgärder som skyddar mot att man gör nya kopior eller gör materialet tillgängligt för allmänheten. Skälet för detta är att skyddet är inriktat på sådana handlingar som skyddas av upphovsrätten. En ytterligare begränsning av skyddet är att det endast är sådana tekniska åtgärder som är effektiva (verkningsfulla) som skyddas. Vill man ha skydd för en teknisk åtgärd får den alltså inte vara alltför enkelt utformad. Det innebär att tekniska åtgärder som utan större besvär kan kringgås av användarna, t.ex. helt enkla spärrar, inte omfattas av reglerna."

Användarvisningsbild
Ulf S

Inläggav Ulf S » 28 jul 2006 20:06

Det där är ju en tolkningsfråga. I USA blev en kille dömd för att ha berättat att man kan hålla ner shift-tangenten för att kringgå ett skydd, och han dömdes. Detta hör kanske inte hit, men antingen är skyddet verkningsfullt, och då kan du inte kringgå det, inte ens för att stoppa in musiken i en MP3-spelare, eller så är det det inte. Men för att ta ett exempel från Sverige, så får du inte chippa din spelkonsoll längre. Så jag tror i alla fall att jag har rätt, men visst har du rätt du med.

Se på denna del:

Får man kringgå kopieringsskyddet på t.ex. en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?

Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 28 jul 2006 20:24

Ulf S skrev:I USA blev en kille dömd för att ha berättat att man kan hålla ner shift-tangenten för att kringgå ett skydd, och han dömdes.

Det möjligt, men så följer väl heller inte amerikanska domstolar svensk lag?

Ulf S skrev:Se på denna del:

Får man kringgå kopieringsskyddet på t.ex. en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?

Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

Visst, men det förutsätter alltså att kopieringsskyddet inte är alltför enkelt att kringgå. Det står ju klart och tydligt i citatet jag gav. Sedan är det givetvis en tolkningsfråga att avgöra vilka skydd som når upp till den nivån där de omfattas av lagen, men där finns väl inga prejudikat i dagsläget.

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 28 jul 2006 20:44

Nej nu blir det lite för väl detaljerad piratdiskussion för att höra hemma i en Riksdagsvalstråd.
Kräver att vi flyttar oss hit:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 2&start=15

Tillbaka till det riktiga ämnet: Vilket parti ska man välja?
Såhär resonerar jag:
Mp och V har en del poänger men också för många knasiga idéer.
M har för dålig miljöpolitik
och S har styrt för länge och inte lyckats åtgärda skolan och arbetslösheten bra nog.

Så det står mellan Kd, Fp och C.
Men vad skiljer dem åt egentligen?
Kd har väl ganska stort fokus på familjepolitik och är inte så stora skatteskänkningsvurmare som de andra.
C verkar heta på kommuners självbestämmande och småföretagande.
Och Fp är väl mest liberalt.

Användarvisningsbild
Ulf S

Inläggav Ulf S » 28 jul 2006 20:52

Tore skrev:
Ulf S skrev:I USA blev en kille dömd för att ha berättat att man kan hålla ner shift-tangenten för att kringgå ett skydd, och han dömdes.

Det möjligt, men så följer väl heller inte amerikanska domstolar svensk lag?

Ulf S skrev:Se på denna del:

Visst, men det förutsätter alltså att kopieringsskyddet inte är alltför enkelt att kringgå. Det står ju klart och tydligt i citatet jag gav. Sedan är det givetvis en tolkningsfråga att avgöra vilka skydd som når upp till den nivån där de omfattas av lagen, men där finns väl inga prejudikat i dagsläget.

Jag anser att vi har gått runt. Backar vi ett par inlägg så säger du det jag säger och jag det du säger.

På vilket sätt är du engagerad? Är du pirat, representant för branschen eller upphovsman? Jag är primärt upphovsman, men det har hänt ett par gånger att jag lyssnat på en skiva innan jag köpt den, så jag är även pirat.

(Alltså, trots att jag köpt 2500 musikskivor så hör jag hemma bakom galler enligt Bodström.)

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 28 jul 2006 22:11

Ulf S skrev:På andra ledden är konservativ och liberal varandras motsatser. Vad är det som säger att liberala väljare vill ha kd på köpet, och tvärt om?

Eller liberal (individuell frihet vs auktoritär. Se http://www.politicalcompass.org/analysis2

Men jag förstår inte riktigt frågan. Om man är liberal/nytänkande/förändringsvänlig kan man rösta på kd för att dom ger konkreta förslag till förändringar medan fp flummar runt med solidaritet och mesar sig med "skattestopp". Man kanske tycker att samhället alltför länge har varit alltför liberalt. Som liberal vill man då ha mer konservatism.
Det är mest ordlekar... inte så mycket skillnader längre som sagt. Det är bara att rösta på den vackraste blomman.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 28 jul 2006 22:19

Ulf S skrev:(Alltså, trots att jag köpt 2500 musikskivor så hör jag hemma bakom galler enligt Bodström.)

Men lägg av nu. Förstår du inte att du har förlorat. Jag har köpt mer än 2500 liter mjölk men det betyder inte att jag har rätt att stjäla mjölk. Du upprepar att du har bra koll och argument men det är dina motståndare som presenterar dom, inte du. Om du nu vill bevisa mig fel... var god gör det i en annan tråd, tack!

Användarvisningsbild
Ulf S

Inläggav Ulf S » 28 jul 2006 22:40

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 jul 2006 23:09

Har en feeling att jag kommer att dricka 250 liter filmjölk imorron. Nån expert sa en gång att mjölken borde kosta 20kr/litern utan alla dessa fantastiska subventioner som bondläpparna får. Så vem betalar egentligen?
I det kapitalistiska samhället tar kapitalet över och allting görs på affärsmässiga grunder. T.o.m kulturen inkl. musiken ska vara vinstinbringande. Kulturen borde vara fri och till glädje för alla.
De stora aktörerna inom underhållningsbranchen ägs av ett fåtal, deras enda intresse är att underhållningen genererar pengar. Varje år föds en ny stjärna, en ny Britney, sångkunskaper å sånt är av underordnad betydelse. Dessa pampar som äger vill alltid ha en fixstjärna som står i fokus. Hela massmedian, som dessa råttor kontrollerar, sätts i arbete. Tidningar fylls med idolporträtt, den nya stjärnan uppträder i varje tv-show på order. Massmedia pumpar in budskapet och på hemmaplan hakar Aftonbladets skvallerkäringar på.
Så, ska vi konsumenter känna sympati?

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 29 jul 2006 23:05

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 29 jul 2006 23:13

Varför skulle den länken vara bra DD?
Är du dum eller är du dum?

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 30 jul 2006 01:09

Rafael skrev:Somliga hävdar att allt är politik; jag önskar nog hellre att det var motsatsen.

Håller med dig - låt oss istället bygga upp kultur som reglerar människors beteende, än att öka byråkratin. Pappersjobb och administration = statens uppgift. Ge människor någonting att leva för. Skippa demokratin och bygg upp ett traditionalistiskt samhälle.

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 01 aug 2006 00:13

suchanother: Är du aggresiv av estetiska själ, känslomässiga eller vad? Jag tyckte att dokument innifråns granskningar av partierna var rätt intressanta. Visade på aspekter jag tidigare inte sett så tydligt. Men visst...det kanske inte ger alla nått.

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 21 aug 2006 23:12

Vad tycker ni om Kd:s förslag om lag om Civilkurage?

Är inte klar över vad just detta förslag innebär, men jag gillar själva konceptet.
Att inte ingripa på något sätt vid ett brott, om man har möjlighet, borde ju va straffbart.

Såklart ska det inte krävas i brott där man riskerar sin egen hälsa.
Om man tex ser ett knivrån ska man inte behöva ingripa.
(Förutom att ringa polisen såklart)
Men om man ser en tioåring misshandla en annan, DÅ måste det ju vara olagligt att bara gå förbi...

Håller ni med? Diskutera.

Återgå till "Politik och samhälle"