Ahmed Rami- rättvisst ??
Moderator: Moderatorgruppen
-
näckrosblad
Rami uttryckte någonting kontroversiellt och åkte dit. Vem här trodde VERKLIGEN på att man får säga "vad man vill"? Och egentligen -- vem bryr sig? Det viktigaste är väl att man finner en god lösning? Alla samhällen har tabu, och vårt svenska samhälle är fullt utav dem; judeutrotningen, kritik mot mångkultur, kritik mot demokrati etc. Vad har alla gemensamt? Man är rädd för något.
En sanning bör kunna stå på egna ben, utan att behöva bekräftas eller upprätthållas, genom lagar.
En sanning bör kunna stå på egna ben, utan att behöva bekräftas eller upprätthållas, genom lagar.
vem är Ahmed Rami?
vad har han gort?
vad har han gort?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
-
näckrosblad
FIG skrev:vem är Ahmed Rami?
vad har han gort?
Han kritiserade sionism och dess inflytande på massmedian i Sverige, samt ställde sig emot grunden till Israel som nationalstat. Det slutade med 6 månaders fängelse för hets mot folkgrupp. Hans mål rörde upp en debatt om vad som är "yttrandefrihet" och vad som inte är det. Ingen är enig, men faktum kvarstår: det finns INGEN stat som tillåter att du får uttrycka eller göra vad du vill - speciellt inte i demokratier.
Har du aldrig varit inne här: www.radioislam.org ?
Kiifen skrev:Guds Tjänare
Om du tog dig tiden att läsa om vad som hände under förintelsen och försöka begripa det, så tror jag också att det blir förståeligare varför man inte bör hålla på och förneka eller förespråka förintelsen. Personer som Ahmed Rami behöver kylas av, ett 6 månaders fängelsestraff tycker jag inte är helt orimligt.
6 månader, inser du hur lång tid av frihetsberövande det är?
Inser du vilka man likställer den mannen med då?
Jag har ingen aning om vad han sagt men att frihetsberöva någon för vad dom säger är fullständig idioti.
Sånt agerande kommer enbart leda till att man förtränger anledningen till missnöjesyttringen.
Vad kommer näst efter det. 6 månader för kritik mot dagens styrande?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Vad är att hetsa en folkgrupp?
Du kan alltså hetsa mot en folkgrupp och bli straffad, men gör du detsamma mot en icke erkänd minoritet finns inget straff att få.
Hyckleri.
Låt dom som känner sig kränkta känna sig kränkta, det är en subjektiv upplevelse som dom själva är ansvariga för. Det är dom kränkta som kan ta ansvar för sin känsla. Ingen annan kan det.
Jag känner mig kränkt av drogdebatten.
Jag känner mig kränkt av dom flesta teologiska debatter.
Jag känner mig kränkt av det politiska system vi har i Sverige idag.
Jag känner mig kränkt av historien som den presenteras.
Vem ska jag skylla på? Vem ska straffas för det?
Eller är min känsla av kränkning för absurd för att ta notis om?
Du kan alltså hetsa mot en folkgrupp och bli straffad, men gör du detsamma mot en icke erkänd minoritet finns inget straff att få.
Hyckleri.
Låt dom som känner sig kränkta känna sig kränkta, det är en subjektiv upplevelse som dom själva är ansvariga för. Det är dom kränkta som kan ta ansvar för sin känsla. Ingen annan kan det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Vad är att hetsa en folkgrupp?
Hyckleri.
Vad? Missaktning mot en särskilt utsatt grupp.
Och vad vill du ha sagt? Att du inte kan lägga band på din vilja att missakta romer, homosexuella och judar, och därför vill avskaffa hets mot folkgrupp?
Keep on rockin' in a free world!
Ulf S skrev:
Vad? Missaktning mot en särskilt utsatt grupp.
Och vad vill du ha sagt? Att du inte kan lägga band på din vilja att missakta romer, homosexuella och judar, och därför vill avskaffa hets mot folkgrupp?
Jag vill ha sagt att om det är så att jag går och bär på hat mot olika grupper vill jag inte se ett förbud mot att känna/yttra det. Då vill jag att någon talar mig ur min villfarelse eller i alla fall ta bort det negativa som följer av denna attityd mot en gruppering.
Och vadå varför exemplifierar du inte med nintendofantaster, handikappade för hästhoppning, reaktionära raljanta tanter. Eller just det dom är inte en tillräckligt stor minoritet.
Vad gör lagen om hets mot folkgrupp för nytta i samhället?
Att förutfattade meningar får yttras i det dolda och inte i offentlig debatt?
Att dom som blivit övertygande om vissa gruppers mindre värde ska behöva uteslutas ur det vi kallar samhället?
Jag ser hellre att disussionen förs öppet så jag kan komma med mina kloka råd, så att inga missförstånd får råda
J R Auk skrev:Och vadå varför exemplifierar du inte med nintendofantaster, handikappade för hästhoppning, reaktionära raljanta tanter. Eller just det dom är inte en tillräckligt stor minoritet.
Jag får väl svara med en motfråga: Varför pratar du om hets mot folkgrupp? Eller vet du något om Nintendofantaster som inte jag vet?
Är dom inte en grupp av folk, således en folkgrupp?
Homosexuella är ju inte knutna till en etnisk samhörighet så det måste ju också gå att gruppera folk efter personliga preferenser, och kalla dom folkgrupp. I detta instämmer du väl då du använder ordet så.
Jag menar bara att man kan hetsa mot nintendo spelare också.
Homosexuella är ju inte knutna till en etnisk samhörighet så det måste ju också gå att gruppera folk efter personliga preferenser, och kalla dom folkgrupp. I detta instämmer du väl då du använder ordet så.
J R Auk skrev:Är dom inte en grupp av folk, således en folkgrupp?
Nej, folkgrupp är en juridisk term där Nintendospelare inte ingår. Följaktligen kan bara Nintendospelare missaktas som individer. Om Nintendospelare kan påvisa att de är en utsatt grupp, så kommer de att få fokgruppsstatus. Precis som homosexuella fick för ett par år sedan. Konstigare än så är det inte.
Ulf S skrev:J R Auk skrev:Är dom inte en grupp av folk, således en folkgrupp?
Nej, folkgrupp är en juridisk term där Nintendospelare inte ingår. Följaktligen kan bara Nintendospelare missaktas som individer. Om Nintendospelare kan påvisa att de är en utsatt grupp, så kommer de att få fokgruppsstatus. Precis som homosexuella fick för ett par år sedan. Konstigare än så är det inte.
Du inser väl att jag tog nintendospelare som ett exempel för att det inte skulle handla om specifika grupper utan om grupper generellt. Nu gör du det annars.
Om kriteriet för juridiska termen folkgrupp är att man är utsatt på grund av personliga preferenser som man delar med andra så är väl alla grupper som börjar missaktas blivande folkgrupper?
Således bör nintendospelare som hetsas mot, för att dom spelar nintendo, ingå i "hets mot folkgrupp", då dom ändå kommer hamna där.
Detta gäller om man nu inte lägger värderingar i "folkgrupper", (vilket jag anser man gör)
och på ett plan diskriminerar alla som inte anses tillhöra, en utsatt grupp med samhörighet i personliga preferenser.
Historien legitimerar vilka som ska få särbehandlas.
Man får inte säga bögjävel men väl knarkarjävel.
Finnejävel är väl inte rasistiskt eller hur.
Vad är det du vill diskutera här?
Jag ser det inte.
Ajaj mina kloka råd har fått råda och missförstånden hopar sig 
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Varför finns lagparagrafen om hets mot folkgrupp? Det går ju inte att komma ifrån att man har sina åsikter. Får man inte uttrycka dessa vänder man sig till likasinnade och då bekräftas dessa åsikter tydligare inom individen. Invandrare är klart medvetna om att detta invandrarförakt florerar, men de vet inte vilka som känner så eftersom dessa inte får visa vad de står för, vilket leder till en inneboende osäkerhet inom invandrare. Saker måste upp till ytan för att diskuteras. Släpp ut trollen ur garderoben. Själv har jag haft privilegiet att diskutera med ett gäng nynazister, vars åsikter jag inte delar, men det handlar om att lyssna och tala sakligt, inte slå dövörat till och idiotförklara. Hitler var en konstnär med höga ambitioner och världen som sin duk, men jag delar inte hans smak. Jag vill ha mångfald.
Återgå till "Politik och samhälle"