Nord Korea smällde bomben idag!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 10 okt 2006 15:25

Benjie skrev:Antingen följer vi eller bryter vi FNs deklarartioner om alla medlemsstaters självklara rätt till att vara okränkbara och  suveräna i sitt maktutövande eller så accepterar vi USAs arroganta stormaktspolitik med illegala krig mot Jugoslavien Afghanistan och Irak och hot om kärnvapenkrig mot iran och korea pch därmed en mycket oroligare värld där små stater tvingas till att upprusta sig militärt!

Jag kan inte se att demokratier måste acceptera att diktatoriska och aggressiva regimer skaffar sig kärnvapen.

Då USA, på det internationella planet, hotade Japan med stryk om inte Japan lydde USA och backade från sina affärer i Stillahavet (för nu var USA starkt och  ville ta för sig), något som gjorde att Japan anföll Pearl Harbor.

Japan hade attackerat Kina och deras krigsföring var mycket brutal med massakern i Nanking som värsta exempel. http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_of_Nanking

Om amerikanarna gjorde fel i den här historien, var det snarare på så sätt att man inte agerade kraftfullare mot Japan.

Hur skulle världen ställt sig emot det uppkomliga USAimperiet det var ju deltagande i kamp mot Tysklands expansion  .men som konkurrent om världens råvaror och strategiska geopositioner?

Jag förstår inte vad du menar.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 okt 2006 18:47

Så om vi exluderar USA i bilden dåligt om vi tar med USA nja därför att...? det skulle balansera USAs position som världsmakt eller för att brösttoner från USA ter sig lite som att kasta sten i glashus?

Självklart är detta ett problem för Asien. Brösttoner från USA eller ej. Vad kommer Kina göra? Japen med kärnvapen? Sydkorea kanske.....osv osv.....

Nej hade det varit lite tåga i värlssamfundet hade man plockat bort denne platånisse och spart mycket lidande för det nordkoreanska folket. Tyvärr är vi inte där än, dvs när vi verkligen tar tag i diktaturerna i världen.

Jo för slippa den diskusionen. Låt FN införa ett antal kriterier för hur en demokrati ska fungera och de som inte föjer dess, intervnetion (ja jag vet att Kina finns) men det vore väl en härlig tanke.

Libertin

Inläggav Libertin » 10 okt 2006 23:44

Diskussionsnivån medlemmarna emellan kan - så här långt - inte få annat än ett underbetyg.

Atombomben som användes för provsprängningen innehöll anrikat uran, men kunde bara mätas upp till 550 ton TNT/trinitrotoluen/trotyl (ha då i åtanke att bomberna i Hiroshima motsvarade en vikt på 15 000 ton).

Provokationen är bara en i mängden av Kim Jong-Ils grandiosa utspel och nu skälver världen inför kung Lilleputt.

Rafael

Inläggav Rafael » 11 okt 2006 00:30

Diskussionsnivån medlemmarna emellan kan - så här långt - inte få annat än ett underbetyg.

Atombomben som användes för provsprängningen innehöll anrikat uran, men kunde bara mätas upp till 550 ton TNT/trinitrotoluen/trotyl (ha då i åtanke att bomberna i Hiroshima motsvarade en vikt på 15 000 ton).

Provokationen är bara en i mängden av Kim Jong-Ils grandiosa utspel och nu skälver världen inför kung Lilleputt.

Jag kan inte annat än hålla med, men jag ser inte att du tillför något som jag inte kan läsa i närmsta metro, vill du sätta dig över andra får du nog allt ha lite mer kött på benen =)

Libertin

Inläggav Libertin » 11 okt 2006 00:49

Rafael skrev:Jag kan inte annat än hålla med, men jag ser inte att du tillför något som jag inte kan läsa i närmsta metro, vill du sätta dig över andra får du nog allt ha lite mer kött på benen =)

Det finns inget att tillföra. Situationen är låst och vidlyftiga spekulationer är meningslösa.

Utgången av provokationen vilar helt och hållet i Kinas diplomatiska förbindelser till Nordkorea. En straffaktion - såsom den Kina genomförde mot Vietnam 1979 - kräver tydligare bevis på Kim Jong-Ils illvilja för att överhuvudtaget nämnas som en tänkbar utgång.

Jag ämnade döda debatten, för vad skulle möjligtvis kunna diskuteras?

jojoba

Inläggav jojoba » 11 okt 2006 14:23

Det verkliga hotet är väl ekonomiskt? En bomb över Tokyo eller Sydkorea kanske får börserna att kollapsa. Men det beror väl på obalanser och skulder.

Koppla upp alla Nordkoreaner mot internet så de känner sig del av planeten jorden.
Hade inte internet kunnat förhindra 2:a världskriget?

Kiifen

Inläggav Kiifen » 12 okt 2006 17:52

Det VERKLIGA hotet är att alla är sa jävla hart hjärntvättade, särskilt i Nordkorea,  men ocksa Arabvärlden samt Amerika. Sen kan man ju diskutera den mentala stabiliteten hos resten av världen ocska ifs. Men jag tror att man maste bryta denna laddning av auktoritarianism som finns i Nordkorea. Nan som varit inne och läst pa partiets hemsida? Det finns nog inget som deras käre Diktator inte kan göra bättre här i världen, han är helt enkelt bäst - pa allt!

Deras ideologi är en sorglig bunt otroligt barnsligt nonsens. Om detta är den högsta formen av intellektuellt uttryck i Nordkorea sa är människorna som lever där antagligen regresserade till grönsaker.

Propaganda före bomber USA, tack.

Katana

Re: Nord Korea smällde bomben idag!

Inläggav Katana » 12 okt 2006 19:43

Jag vet inte varför, men jag känner mig verkligen rätt likgiltig inför frågan och om alla de möjliga följderna av detta. Jag är inte cyniker, långt ifrån. Det är bara det att det finns så mycket viktigare frågor (dem som är mycket närmare och vilka vi kan påverka) men ändå inte gör. DET är allvarligt om ngt. För om vi inte tar DET på allvar blir det tillslut på detta viset. Vad hade människan förväntat sig ? Så låt det spängas så människan kanske även börjar fundera närmare på saken. Men det gör han inte förens problemet når honom själv utifrån. Det är inte där problematiken sitter, den sitter i själen (intellektet).

Rafael

Inläggav Rafael » 12 okt 2006 23:02

människan är feminin moha ;)

Återgå till "Politik och samhälle"