Sexköpslagen är ett hån mot prostituerade!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Libertin

Inläggav Libertin » 12 okt 2006 21:39

Varney skrev:ja..då har vi då det kniviga. om 99 människor far illa av exploatering, och 1 människa faktiskt tycker sexsäljning är trevligt och festligt.. hur gör vi då, skiter i de 99, pga människans sk frihet el nåt..
om det är 95? 50? spelar det någon roll? jag vet inte.

Jag är inte utilitarist. Däremot finns en vida spridd dubbelmoral som gör att Svensson kan nyttja prostituerade i Thailand under ett par druckna månader men samtidigt skänka pengar till nykterhetsrörelsen och svärma sig bland bingolottopubliken. Där handlar det snarare om varannan semestrande man, inte en av hundra.

Varney skrev:(ang bard...hehe. så, tja, här har vi ju också en svår puck, vet du möjligen varför han gjorde det? var han bara arbetslös, eller sökte han erfarenheten, vad drevs han av liksom? det finns massor av folk som gör saker, som vi/samhället anser oss kunna döma (bokstavligen) ut, eftersom vi anser att de är skadliga för individ, ev övriga inblandade, osv eller kanske rent av samhället. vart går gränsen? åter ideologifråga.)

Min gissning berör hans fascination för att "gå under", för att fullständigt bryta ner muren av prestation, ideal, måsten och sedan resa sig igen. För många är det ett sätt att hitta sig själva. Om nu ytterst få stannar i sina "experiment", är det då rätt att bestraffa dem för det?

Varney skrev:tja, min far kallar sig nog lycklig, likaså min mor (usk/vård-hora)
ska vi definiera det utifrån dem själva eller ska någon som vet "bättre" definiera det, om de Verkligen är det, eller om det bara är som de tror? =)

Det ligger inte i mitt intresse att nedvärdera en människas välmående och enskilda "strålglans"; tvärtom finner jag det förvånansvärt ytligt att bedöma en människas lycka utifrån dennes yrkesval (även om "vårdhora" har en oerhört komisk effekt).

Mitt syfte var snarast att avdramatisera fenomenet och riva upp dömandet från höga moraliska hästar.

Varney skrev:
Libertin skrev:"Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?"

jag förstår inte vad du menar.

Eftersom du svarade "nej" på mitt första påstående om människans rätt till sin egen kropp så antog jag att du inte befäste någon betydelse i individen, annat än som civilisationens packåsna; en duktig, rakryggad, könlös arbetare.

dude

Inläggav dude » 12 okt 2006 21:42

Varney skrev:"Är inte människan själv den rättmätiga ägaren till sin egen kropp?"

jo det är just detta...men detta kan ses ur olika synvinklar. endera så tror man si eller så tror man så.

Så du menar att människan inte är den rättmätiga ägaren till sin egen kropp? Förklara gärna vilka synvinklar du pratar om.

Varney skrev:sålänge de (tyvärr) bara kommer från slynglar som aldrig själva varit prostituerade (sällan faktiskt ens haft en vagina av någon anledning...

Har du varit prostituerad?
Varney skrev:..men kom då för fasen någon gång med något annat än retorik, ivrare av sexköp.

Så eftersom jag vill att prostituerade ska ha det bra och behandlas som alla andra medborgare är jag en "ivrare av sexköp"?

Varney skrev:så som den så omnämnda verkligheten. varför har vi inte en stark kår av jämställda fria horor som lobbar för sina rättigheter, eller har vi det fast det tystas ner??
jag vill GÄRNA veta, om det finns massa empiri som undanhålls mig, kanske av onda moralkärringar på kvast, vad vet jag..
men undanhållen likaväl.
visa mig alla lyckliga horor. jag kan inte se dem. ledsen.

Ditt resonemag är helt förvridet. Dom prostituerade är inte glada. Därför ska vi göra det ännu sämre för dom.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 okt 2006 23:06

Dude skrev:Ditt resonemag är helt förvridet. Dom prostituerade är inte glada. Därför ska vi göra det ännu sämre för dom.

När man fattar så konstiga slutsatser som de där; då tycker jag det är bättre att man formulerar sig i stil med "Jag förstår inte vad du menar. I mina öron låter det som om du skulle mena X, men eftersom det låter absurdt så antar jag att jag missförstår dig. Vad menar du?" istället för att bara mopsa.

Jag tolkar Varneys uttalande som:

De prostituerade är i regel inte nöjda med att vara prostituerade, därför har vi ett ansvar att undanröja de faktorer som håller igång prostitutionssystemet.

Att visa att samhället inte accepterar prostitution är en pusselbit i lösningen, men det måste givetvis också till en uppföljning med andra insatser; alltså insatser som inte fungerar så länge som vi accepterar prostitution. Dessa insatser motverkas nämligen direkt av det system som organiserad och accepterad prostitution skapar.

---

Jag skulle personligen faktiskt gärna vilja kunna betala för sex som för vilken konsumtionsvara som helst, men det ska då vara på horans villkor och det ska vara i en värld där prostitution verkligen är som vilket annat yrke som helst; alltså SYO-konsulenter i skolorna ska rekommendera det för eleverna, och jag ska känna att det är okej att min egen dotter går på prao som hora, m.m.

Vilket... inte kommer hända... Någonsin. Jag är väl för "politiskt korrekt", som Sebbe skriver...

Rafael

Inläggav Rafael » 12 okt 2006 23:15

Det går inte att vara konsekvent och förbjuda prostitution...

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 okt 2006 23:26

Det går inte att vara konsekvent och förbjuda prostitution...

Jag håller med. Men även om jag siktar efter att vara konsekvent, så är jag inte beredd att offra människor till ett öde som prostituerade för att nå det. Faktiskt inte.

Så jag är hellre pragmatisk i första hand. Inkonsekvent, jovisst, men om det är för en reell och långsiktig lösning, då kan jag faktiskt stå ut med att stöda mig på lite inkonsekvens som sedan får avvecklas.

Rafael

Inläggav Rafael » 12 okt 2006 23:44

mm det låter bra. Jag personligen skulle nog föredra om prostitution var lagligt, och även det är ur ett pragmatiskt perspektiv. Jag ser så att säga inte att situationen skulle försämras av att det blev lagligt, utan snarare att situationen skulle förbättras. Men egentligen känner jag inte att jag har så mycket att tillföra den här diskussionen eftersom andra redan uttryckt vad jag tycker (mer eller mindre).

Kan du förklara vad du menar med "Men även om jag siktar efter att vara konsekvent, så är jag inte beredd att offra människor till ett öde som prostituerade för att nå det. Faktiskt inte"? Vad i att legalisera prostitution förvärrar situationen för de som redan är prostituerade? Det enda egentliga argumentet jag kan tänka mig emot är att fler skulle välja den banan då (är detta vad du syftar på när du säger "att offra människor"?); men att motsäga sig detta är ju egentligen ett moraliskt ställningstagande och kanske inget jag ska bestämma åt andra?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 okt 2006 23:58

Rafael skrev:Vad i att legalisera prostitution förvärrar situationen för de som redan är prostituerade?

Jag tänkte mest på de som ännu inte är prostituerade. Därmed förstås inte sagt att jag skulle skita i de som redan är prostituerade, men jag medhåller att de får det svårare, och att omställningen inte kommer gynna dem alla.

att motsäga sig detta är ju egentligen ett moraliskt ställningstagande och kanske inget jag ska bestämma åt andra?

Jag (som inte tycker att prostitutionshandeln bedrivs på lika villkor) anser alltså att man inte kan låta bli. Att bara resonera som så att de prostituerade är det av egen vilja och får försöka tjäna pengar av egen kraft som alla andra; det tycker jag är att bestämma över andra.

Rafael

Inläggav Rafael » 13 okt 2006 00:10

Du resonerar lite som att eftersom det finns alkoholister bör man förbjuda alkohol. Att många prostituerade gärna skulle ha något annat yrke stämmer säkert (jag har ingen direkt källa alls), men jag skulle knappast kalla mig pragmatisk om jag resonerade som du...

Jag (som inte tycker att prostitutionshandeln bedrivs på lika villkor) anser alltså att man inte kan låta bli. Att bara resonera som så att de prostituerade är det av egen vilja och får försöka tjäna pengar av egen kraft som alla andra; det tycker jag är att bestämma över andra.

Och vad kan vara ett första steg till att få den mer på den prostituerades villkor? Legalisera kanske? Vad föreslår du annars att man ska göra, Inget?

Rafael

Inläggav Rafael » 13 okt 2006 00:15

Att många prostituerade gärna skulle ha något annat yrke stämmer säkert (jag har ingen direkt källa alls), något som säkert stämmer på många som jobbar på mcdonalds också (obs. jag gör en väldigt grov jämförelse och försöker på intet sätt förringa problemen med prostitution)... jag skulle knappast kalla mig pragmatisk här om jag resonerade som du dock.

Och vad kan vara ett första steg till att få den mer på den prostituerades villkor? Legalisera kanske? Vad föreslår du annars att man ska göra, Inget? Man måste ändå förutsätta att det finns och framför allt kan finnas människor som vill prostituera sig och inte gör det för att betala knark. Dessa måste då få göra det, att andra har det som en sista utväg är ett problem i sig, ett problem som förvärras av dagens lagstiftning.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 13 okt 2006 04:11

Rising skrev:Jag skulle personligen faktiskt gärna vilja kunna betala för sex som för vilken konsumtionsvara som helst, men det ska då vara på horans villkor och det ska vara i en värld där prostitution verkligen är som vilket annat yrke som helst; alltså SYO-konsulenter i skolorna ska rekommendera det för eleverna, och jag ska känna att det är okej att min egen dotter går på prao som hora, m.m.

Vilket... inte kommer hända... Någonsin. Jag är väl för "politiskt korrekt", som Sebbe skriver...

uhmm..SYO-konsulenter rekomenderar inte folk att jobba som elitsoldater i Afghanistan heller .
Yrket existerar ändå

Om vi vill ha prostitution på horans vilkor är väll statliga bordeller en väldigt bra lösning?

Och efersom många verkar resonera som "tänk om din mor/syster/dotter/kusin/sysling"

Om min mor skulle ha prostituerat sig för att de var det enda sättet att kunna få fram pengar för mat till mig o min syster
ska jag då tycka illa om henne?
Ska jag vilja att folk som gav henne pengar straffas?

Om min dotter absolut skulle vilja jobba som prostituerad
Då ser jag hellre att hon jobbar under kontrollerade former på en statlig bordell
Eller tycker du det är bättre att hon jobbar som sexslav åt en kriminell orginisation där hon riskarar att bli slagen, våldtagen, kanske tvingas ta emot 50 kunder per dag till o med dödas ?

Den dag prostitution blir lagligt så har vi betydligt större möjligheter att hjälpa dom som vill lämna yrket, sammtidigt som vi kan hjälpa dom som av olika anledningar vill stanna kvar.

I dagens läge kan vi inte hjälpa någon av dom.
Sebastian

Varney

Inläggav Varney » 13 okt 2006 09:54

vad är det för fel på folks människosyn? om man säger att man inte tycker om prostitution betyder det alltså direkt att man tycker illa om o ser ner på de prostituerade? o att man skulle skämmas som en hund om någon närstående var det?

....inte ett ord eller tanke på att det kan handla om något annat. som smärta eller liknande lidande.
medkänsla.
men det är klart...de flesta som kastar ur sig sådant är väl i regel inte de som står särskilt nära (någon av) det kvinnliga könet enligt mina erfarenheter..
måste man ha upplevt just den smärta som samlag utan ett lubrikerat kön innebär, för att kunna ha någon förståelse för den...det är sjukt.

tack och Kramar till dig Rising.  :smt049
jag Kan inte göra mig förstådd. jag orkar inte mer här nu. min ångest klarar inte det här. fragile bastard

dude

Inläggav dude » 13 okt 2006 10:04

Rising skrev:
Dude skrev:Ditt resonemag är helt förvridet. Dom prostituerade är inte glada. Därför ska vi göra det ännu sämre för dom.

När man fattar så konstiga slutsatser som de där; då tycker jag det är bättre att man formulerar sig i stil med "Jag förstår inte vad du menar. I mina öron låter det som om du skulle mena X, men eftersom det låter absurdt så antar jag att jag missförstår dig. Vad menar du?" istället för att bara mopsa.

Jag tolkar Varneys uttalande som:

De prostituerade är i regel inte nöjda med att vara prostituerade, därför har vi ett ansvar att undanröja de faktorer som håller igång prostitutionssystemet.

Det är naivt att tro att om vi gör det så jobbigt som möjligt för den prostituerade så kommer prostitution att försvinna. Det kommer alltid att finnas. Det finns en enorm efterfrågan som man inte ska underskatta.  

Det var inte att "mopsa" som var min tanke, utan att visa på att resonemanget är inhumant.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 13 okt 2006 10:30

Rafael skrev:Du resonerar lite som att eftersom det finns alkoholister bör man förbjuda alkohol.

Det var ett bra exempel.
Dels för att det faktiskt är min princip.
Dels för att det var ett snyggt retoriskt drag från din sida. Att förbjuda alkohol har ju inte direkt visat sig fungera i historien.

Jag gillar ditt sätt att argumentera.

Nå, alkohol tycker många (däribland jag själv) är väldigt trevligt att dricka; så det är väl där liknelsen haltar. Jag har visserligen inga egna erfarenheter av att vara prostituerad, men jag inbillar mig att det är betydligt mindre trevligt; och därför gör jag personligen hellre liknelser med heroin. Vi försöker stävja heroinismens utbredning genom att vårda de som redan är heroinister, informera de som inte ännu är heroinister, samt underminera de system som profiterar på heroinism genom att illegalisera det och visa att vi inte accepterar det. Visst går det si å så där, och visst kan vi fortfarande förbättra var och en av dessa tre delar; men det saknas mig veterligen belägg för att legalisering skulle vara bättre.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 13 okt 2006 11:12

Sebbe skrev:uhmm..SYO-konsulenter rekomenderar inte folk att jobba som elitsoldater i Afghanistan heller .
Yrket existerar ändå

Är det sant? Får man inte göra det i USA? Här vet jag föga, så informera mig gärna.
Jag tycker i vilket fall som helst inte att "elitsoldat" är ett yrke, eftersom att tjänstgöra för sold i första hand är en del av totalförsvarsplikten.

Om min mor skulle ha prostituerat sig för att de var det enda sättet att kunna få fram pengar för mat till mig o min syster

Kan ni inte sluta med det här argumentet? Vi argumenterar ju inte genom att påstå att allt ni vill göra är att knulla luder, eller liknande. Det förlöjligar diskussionen. Både ni och vi står ju på de utsattas sida och verkar ha en och samma målsättning, men våra respektive förslag på lösningar skiljer oss åt. Kan vi inte diskutera utifrån det perspektivet? Vi försöker inte vara "politiskt korrekta" och inte heller tycker vi illa om de prostituerade; acceptera det så skall jag göra mitt bästa för att visa er samma respekt tillbaka.

Ska jag vilja att folk som gav henne pengar straffas?

Ja, kanske, om din mor istället fick vård och hjälp av samhället; och om denna illegalisering var en nödvändig del för att ändra systemet i grunden så att inte också din syster behövde prostituera sig; eller i vart fall inte hennes barnbarnsbarn.

Eller tycker du det är bättre att hon jobbar som sexslav åt en kriminell orginisation där hon riskarar att bli slagen, våldtagen, kanske tvingas ta emot 50 kunder per dag till o med dödas?

Jag hoppas att du inte tror det om mig (se vad jag skrev ovan om att hålla en god ton). Frågan är varför du tror att dessa utnyttjanden av nödvändighet skulle försvinna bara för att man hade lagliga bordeller. De som vill utnyttja andra människor gör nämligen så idag oavsett vad de utnyttjade själva vill, och om de inte får utnyttja människor på detta vis på de statliga bordellerna så kommer de givetvis fortsätta att göra det illegalt. Däremot skulle statliga bordeller vara mycket lämpliga kontaktplatser för ovan nämnda kriminella organisationer som sökte kunder som ville ta sin sexkonsumtion till en ny och förbjuden nivå. Och om sexhandeln blir så tillgänglig som statliga bordeller skulle innebära så anser jag dessutom det finnas belägg för att den nivå på utnyttjande som kunderna krävde hela tiden skulle öka.

Jag förstår hur ni resonerar och tycker det är sympatiskt i grund och botten, och jag delar er desperation över hur dåligt systemet i mångt och mycket fungerar idag; men den här legaliseringsivern ser jag som just ett utslag av ren framjäktad desperation - för jag får inte argumenten att gå ihop. Det är för mycket "ämen... vi gör väl tvärtom då!!" istället för att acceptera att trots att vi har rätt grundinställning idag så är problemet så svårlöst att vi står och trampar med våra enkla lösningsåtgärder. Vi behöver utveckla och förbättra våra medel, även om det är ett mycket svårare jobb än att bara ge upp inför uppgiften och legalisera. Så som jag ser det.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 13 okt 2006 12:44

Rising skrev:.

Kan ni inte sluta med det här argumentet? Vi argumenterar ju inte genom att påstå att allt ni vill göra är att knulla luder, eller liknande. Det förlöjligar diskussionen. Både ni och vi står ju på de utsattas sida och verkar ha en och samma målsättning, men våra respektive förslag på lösningar skiljer oss åt. Kan vi inte diskutera utifrån det perspektivet? Vi försöker inte vara "politiskt korrekta" och inte heller tycker vi illa om de prostituerade; acceptera det så skall jag göra mitt bästa för att visa er samma respekt tillbaka.

Håller helt med

Rising skrev:.

Eller tycker du det är bättre att hon jobbar som sexslav åt en kriminell orginisation där hon riskarar att bli slagen, våldtagen, kanske tvingas ta emot 50 kunder per dag till o med dödas?

Jag hoppas att du inte tror det om mig .

Ber om ursäkt en bättre formulering hade varit "Eller tycker samhället...."

Som sagt vi vill båda se en förbättring av situationen som vi har idag men vi har olika synsätt på hur det ska lösas.

Min Sambo är från Thailand
(träffades i Sverige om nu någon skulle undra  :) )
Och därigenom är många av mina tjejkompisar föredetta Thailändska barflickor som har träffat en Svenska kille kommit hit , och idag lever gifta med barn som vilken annan familj som helst.

Om man tar upp prostitutionens vara eller icke vara med dom ( som faktiskt jobbat som prostituerade) så får man helt andra svar en av de Kvinnor/män vars enda erfarenhet av prostitution är vad dom läst i tidningarna.
Resonemanget går ungefär som "Svenska tjejer ser ner på tjejer som har sex för pengar , medans dom själva springer och knullar gratis, Vem är den största horan"
Ingen av dom jag pratat med anser att förbud av prostitution är en vettig/hållbar lösning, utan hellre ett system med ökad trygghet/kontroll för de  prostituerade
Anledningarna till varför dom valde att prostituera sig varierar, men drömmen om ett bättre liv för sig själva, sina barn och sin familj är de huvudsakliga anledningarna. och det skulle vara oerhört svårt för någon att argumentera emot deras val med hjälp av någon sorts moralisk rätt och fel kompass
Nu har vi inte samma samhälls system i Sverige och Thailand, men vi kan heller inte sätta en gräns för hur fattig man måste vara för att det ska vara okej att prostituera sig.

Folk pratar ofta om att de prostituerade inte är lyckliga . som de sades i en tidigare post "Vissa mig all lyckliga horor"
Troligen är dom flesta inte lyckliga . men dom har gjort ett val utifrån sin situation  och säkert noga övervägt fördelar o nackdelar med de valet.

Och som du sade Rising så kanske det skapas fler och anorlunda problem genom en legalisering , men jag tror fortfarande att det är rätt väg att gå
Sebastian

Återgå till "Politik och samhälle"