Varney skrev:ja..då har vi då det kniviga. om 99 människor far illa av exploatering, och 1 människa faktiskt tycker sexsäljning är trevligt och festligt.. hur gör vi då, skiter i de 99, pga människans sk frihet el nåt..
om det är 95? 50? spelar det någon roll? jag vet inte.
Jag är inte utilitarist. Däremot finns en vida spridd dubbelmoral som gör att Svensson kan nyttja prostituerade i Thailand under ett par druckna månader men samtidigt skänka pengar till nykterhetsrörelsen och svärma sig bland bingolottopubliken. Där handlar det snarare om varannan semestrande man, inte en av hundra.
Varney skrev:(ang bard...hehe. så, tja, här har vi ju också en svår puck, vet du möjligen varför han gjorde det? var han bara arbetslös, eller sökte han erfarenheten, vad drevs han av liksom? det finns massor av folk som gör saker, som vi/samhället anser oss kunna döma (bokstavligen) ut, eftersom vi anser att de är skadliga för individ, ev övriga inblandade, osv eller kanske rent av samhället. vart går gränsen? åter ideologifråga.)
Min gissning berör hans fascination för att "gå under", för att fullständigt bryta ner muren av prestation, ideal, måsten och sedan resa sig igen. För många är det ett sätt att hitta sig själva. Om nu ytterst få stannar i sina "experiment", är det då rätt att bestraffa dem för det?
Varney skrev:tja, min far kallar sig nog lycklig, likaså min mor (usk/vård-hora)
ska vi definiera det utifrån dem själva eller ska någon som vet "bättre" definiera det, om de Verkligen är det, eller om det bara är som de tror? =)
Det ligger inte i mitt intresse att nedvärdera en människas välmående och enskilda "strålglans"; tvärtom finner jag det förvånansvärt ytligt att bedöma en människas lycka utifrån dennes yrkesval (även om "vårdhora" har en oerhört komisk effekt).
Mitt syfte var snarast att avdramatisera fenomenet och riva upp dömandet från höga moraliska hästar.
Varney skrev:Libertin skrev:"Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?"
jag förstår inte vad du menar.
Eftersom du svarade "nej" på mitt första påstående om människans rätt till sin egen kropp så antog jag att du inte befäste någon betydelse i individen, annat än som civilisationens packåsna; en duktig, rakryggad, könlös arbetare.