Varför hade Timbrograbben fel om fattigdomen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

lkl

Inläggav lkl » 15 jan 2007 15:50

Och så vill jag påminna er om att i det s k välfärdssamhället Sverige går vissa personer omkring ett djävla år med 1500 kronor i månaden; det är otänkbart att en fil mag i USA skulle behandlas på det sättet. Tack för mig.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 16:19

Kallekula skrev:Sen kan man undra angående de fattiga i USA. Hur det egentligen ser ut? Vad kostar varor och tjänster i USA. Det finns minimilöner, men som alla vet så har dessa inte så mycket att göra med verkligheten eftersom många inom tex servicenäringar lever på dricks. Och de kan får ganska bra med dricks.

Kolla med Bobby om du inte tror mig.

Så visst kan det vara lite lurigt att mäta detta med fattigdom.  :)

Finns inte så mycket att tillägga till detta, det är fullständigt korrekt. Finns det några speciella varor & tjänster som Kallekula undrar över priset på ??

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 16:38

Nja inte direkt det får du ta med Jbig, fast han kommer aldrig att tro dig.

Minns när jag var i New York för några år sedan jag och tjejen var på Oyster Bar vid Centralstationen och tog några Mageritas. Började snacka med en kille som var seritör. Han var ledig väntade på några polare. Han berättade att han bodde utanför NY city staden. Han hade jobbat som servitör i ungefär 10 år. Han var inte hovmästare utan en vanlig, dock säkerlige bra, servitör. Hans fru jobbade som Kock. De bodde i villa. körde en ny Merca (de gillar att berätta om sina prylar) hade sommarstuga och båt. Tydligen ganska så rejäl  villa och sommarstuga. Så jag kunde inte låta bli att fråga och säga det att i Sverige så hade de knappast haft råd med detta, om de inte skulle ha ett öre kvar av lönen. Men det var inga problem. De levde inte på marginalen, tydligen långt ifrån.  Kunde unna sig semster i Europa när de kände för det. ”You se America is greate! Name another contry in the world where this is possible” (då hade han blivit lite rund, men han var helskön den killen.  

Vad kan han ha haft för lön? Minimilön? Säkert, men det spelar ju ingen roll när dicksen är så bra. Skulle se den servitör i Sverige som hade samma materiella standard?

Nu kan det bara varit en massa bull från den här killens sida. Eller så var han extraordinärt duktig servitör. Men han sa att det var så för de flesta som jobbade inom restaurangsvängen. Arbetstiderna i mina ögon var väl inte de bästa fast det var ju mer en fråga om livsstil kan jag tänka mig.  

Så visst kan jag ge Jbig rätt i att det inte är lätt att jämföra. Många faktorer att väga in.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 16:57

Kallekula skrev:Nja inte direkt det får du ta med Jbig, fast han kommer aldrig att tro dig.

Det var en sanning så god som någon. Men det är Jbig´s problem om han inte tror på oss, för detta är ju inga hemligheter direkt. Tvärtom är det ju välkänt för alla som varit i USA, eller som känner någon som vet hur det funkar i USA. Så Jbig får väl tro vad han vill. Han kan väl gå till careerbuilder och söka lite jobb så får han se själv.

Han snackade säkerligen sanning, för en kille som jobbar heltid som servitör på en restaurang i NYC drar in minst 70-80.000 dollar/år, kanske till och med mer ändå, det skulle inte förvåna mig det minsta. Med 15-20 % i dricks på varje nota (oftast mer, själv lämnar jag aldrig under 20 % om servicen varit bra) så blir det snabbt väldigt mycket pengar och helt skattefritt dessutom. Säkerligen hade han minimilön i grunden villket ju är en spottstyver i sammanhanget, men med tanke på att han varit där några år så hade han säkert hyfsade benefits också, vilket gör saken ännu bättre för honom.

Nu skall man inte glömma att alla restauranger inte inkluderar benefits till sina anställda, ingen 401k, minimum paid vacation, ingen medical insurance osv, men med de lönerna så är det inga problem att betala det själv eller att ta ett par veckors ledigt när man känner för det. Eller också så har man en äkta hälft som har en insurance plan via sitt jobb och då behöver man inte bekymra sig.

Hade en bekant som jobbade ett par år i Washington DC medans han pluggade in sin MBA, han jobbade på en italiensk krog uppe i Georgetown, och där tjänade han riktigt äckligt med pengar. Visst fick han fjäska för gästerna men gosse vad stålar han drog in. Vet inte exakt vad han fick, men uppemot sexsiffrigt var det definitivt med de levnadsvanorna.

Fast jag vet inte om en sådan kille skulle räknas som fattig i den officiella statistiken, men om man ser på hans redovisade lön så skulle han ju helt klart räknas som fattig (fast han är långt ifrån fattig i verkligheten).

Många faktorer att väga in blir det och svårt att tolka blir det. Men jag har ju redan gett en gratispassning att jag håller med om att Världsbanken har fel i sina siffror. Så jag håller ju faktiskt också med Jbig på den punkten.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 15 jan 2007 19:01

Vad kan han ha haft för lön? Minimilön? Säkert, men det spelar ju ingen roll när dicksen är så bra.

Att stå ut med minimilön för att "dicksen" är bra, det är annars vanligare på bögklubbar. *trumvirvel*

Nej! Nej! Sluta kasta tomater!

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jan 2007 19:37

Hejsan...

Vi har tydligen åter retat upp våra libertinska hjältar, och som vanligt har det blivit en strid om påvens skägg! Orsaken är kristallklar, de grundläggande faktan jbig lägger fram, knäcker vanligen allt motstånd. Och då återstår halmstrån, ungefär det som Kallekula och Rising har presterat efter några genomkörare - går Bobby Hogan samma väg tro?  :lol:

Inga kommenteraingar om huvudämnet inte, som ju var att vi lett i bevis att Johan Norberg hade fel om fattigdomen i världen, den hade inte minskat, den har ökat sedan globaliseringen blev intensivare alltsedan åren kring 1980! Liksom Världsbankens siffror om det hela, även de grovt missvisande. Men det är ju klart att man då koncentrerar sig på matpriser i USA istället! Kanske beror på att just USA varit drivande i globaliseringen, och då måste man som libertin kanske försvara dess "heder"?  :lol:

Här lite info om fattigdomens USA, se tidigare inlaga om just detta ämne av jbig! Den tystade också diverse otroende!  :wink:

Matpriserna således, i USA. Billig mat ower there är att betrakta som otjänlig enligt svensk och europeiska standard. Sedan finns det tjänlig mat också, men den ligger nästan i paritet med de svenska matpriserna, eller över! Marginellt billigare vanligtvis, och när det är mer billigt, är maten alltså otjänlig som människoföda i Europa (västra).

Här liten lista på de olika inkomstklasserna i USA. Det finns fler mätserier och undersökningar, de talar om delvis olika saker, men alla pekar åt samma håll! Och då ligger närmare en tredjedel av USA:s befolkning på inkomster som understiger svensk socialbidragsnivå!  :D

2003, i femtedelar av befolkningen, från lägsta till högsta.

Lägsta 20 % =      8,260 USD     – cirka    57 820 SEK (1 USD cirka 7 SEK i 2003 års penningvärde)
Nästa 20 %   =    20,543 USD     – cirka  143 801 SEK
Nästa 20%    =    36,363 USD     – cirka  254 541 SEK
Nästa 20 %   =    58,593 USD     – cirka  410 151 SEK
Högsta 20%  =  119,091 USD     – cirka  833 637 SEK

Källa: ftp://ftp.bls.gov/pub/special.requests/ ... intile.txt

Inga 70.000-80.000 US åt de lågbetalada stackarna i USA där inte...... :lol:  :lol:  :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 19:40

Ris:

Det finns liknande jobb även i Sverige.

Du kan vara säljare och en grundlön men sedan provis och olika typer av bonussystem. Så det är inget konstigt med detta. Okej i Sverige tjänar inget vidare, jämförelsevis. Men är du hyfsad på språk och kan flytta så gör du det.

Den stora frågan är hur ser det ut generellt. För lite större grupper. På årsbasis. Som Jbig var inne på: man kan inte bara se till den inkomsten som redovisas i statestiken. Får för en gång skull ge jbig rätt.

Sen kan man raljera över olika lönesystem men det som i slutänden räknas är vad du har i plånboken (lönemässigt. Inga djupare filosofiska avvägningar om livets mening osv i detta).

Om du undrar varför vi fann det så komiskt när du började köra ditt race med jbig kolla här:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... subcat=343

Han kallar väl sig för bigj.

Sida upp och sida ned 1000tals inlägg 1000tals svar från massa  människor. Som du ser det går inte. Har man jobbat med människor känner man igen detta. Det är inte ironi från jbigs sida det funkar inte så. Det är en störing. Det går inte att omvända en plakatjesus.Han kommer aldrig lyssna på dig. Kräver lite andra insatser.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jan 2007 20:47

Hejsan....

Kallekula har en intressant analys om en skribent på Passagen, kolla bara:

"....Det är en störing. Det går inte att omvända en plakatjesus.Han kommer aldrig lyssna på dig. Kräver lite andra insatser...."

Jaha, så att den som ej tycker som en liberal, en moderat eller en sverigedemokrat, han har en "störning". Då skulle ju i stora drag 80 procent av svenskarna ha en störing då! Eller?

Dessutom skriver Kallekula om "andra insatser"! Vad kan det vara? På passagen är en del libertiner, moderater, nazionistkramare, USAkramare och sverigedemokrater pigga på att hota folk de ej klarar av att diskutera med - är det sådant du kanske funderar på?  8)

Här en sajt om vad som hänt det senaste åren i USA:

http://www.citymayors.com/features/uscity_poverty.html

Men den är nog enligt Benny Hogan och Kallekula inget att fästa sig vid - de vet ju mer än forskare i USA om priser och fattigdom i samma land!  :)

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 21:00

Jbig skrev:Vi har tydligen åter retat upp våra libertinska hjältar

Jadu, jag är varken uppretad, libertin eller hjälte. Så du får nog hitta ett annat fack att placera in mig i.

Jbig skrev:Inga kommenteraingar om huvudämnet inte, som ju var att vi lett i bevis att Johan Norberg hade fel om fattigdomen i världen, den hade inte minskat, den har ökat sedan globaliseringen blev intensivare alltsedan åren kring 1980! Liksom Världsbankens siffror om det hela, även de grovt missvisande. Men det är ju klart att man då koncentrerar sig på matpriser i USA istället!

Det var ju du som tog upp USA, istället för att prata om huvudämnet. Jag har upprepade ggr sagt att Världsbanken siffror verkar felaktiga, men det blundar du inför.

Jbig skrev:Matpriserna således, i USA. Billig mat ower there är att betrakta som otjänlig enligt svensk och europeiska standard. Sedan finns det tjänlig mat också, men den ligger nästan i paritet med de svenska matpriserna, eller över! Marginellt billigare vanligtvis, och när det är mer billigt, är maten alltså otjänlig som människoföda i Europa (västra).!

Och detta grundar du på vadå ?? Du har ingen argumentation överhuvudtaget förutom dina egna fantasier, du har inga som helst bevis eller källor för ditt påstående.

Ärligt talat, tror du verkligen på detta själv ?? Ja, ärligt talat. Verkligen. Tror du allvarligt på det du säger, då blir jag orolig för dig. Faktiskt. Mår du verkligen bra ??

Jbig skrev:Här liten lista på de olika inkomstklasserna i USA. Det finns fler mätserier och undersökningar, de talar om delvis olika saker, men alla pekar åt samma håll! Och då ligger närmare en tredjedel av USA:s befolkning på inkomster som understiger svensk socialbidragsnivå!  :D

2003, i femtedelar av befolkningen, från lägsta till högsta.

Lägsta 20 % =      8,260 USD     – cirka    57 820 SEK (1 USD cirka 7 SEK i 2003 års penningvärde)
Nästa 20 %   =    20,543 USD     – cirka  143 801 SEK
Nästa 20%    =    36,363 USD     – cirka  254 541 SEK
Nästa 20 %   =    58,593 USD     – cirka  410 151 SEK
Högsta 20%  =  119,091 USD     – cirka  833 637 SEK

Källa: ftp://ftp.bls.gov/pub/special.requests/ ... intile.txt

Inga 70.000-80.000 US åt de lågbetalada stackarna i USA där inte......

Oj då, nu hade du otur om du försöker bevisa din sak med dessa siffror. Jag brukade nämligen jobba med flertalet amerikanska företag som använder bls.gov och deras studier för att studera konsumentbeteenden i olika områden beroende på vilket inkomstsegment du tillhör. Då grundar man teorierna på en consumer-expenditure-survey.(konsumentutgiftsundersökning på svenska)

Därför måste hushållen uppge sin inkomst, något som man även gör, fast ofta bara en person i hushållet (den som svarar på enkäten) vilket försvårar ganska kraftigt för analytikerna. Flera triljoner dollar saknas i dessa siffror, som egentligen bara är skräp. Det är utgiftsdelen i undersökningen som är det bättre måttet på inkomsten, du tar den totala siffran och använder den som nettoinkomst, då är siffrorna mer användbara och mycket mer sanningsenliga.

(alla uppgifter om felen och bristerna i undersökningen finns med i den faktabas som skickas med materialet för att underlätta för statistiska analytiker)

Jag har tiotalet rapporter om detta någonstans i gömmorna, så jag kan leta fram allt och maila till dig om du vill ha mera information ??

Dessutom, vilket irriterade mig fruktansvärt, är att tillgångar inte finns med i denna statistikbas vilket betyder att du kan vara rik som ett troll, men ändå hamna i första kvintilen om du inte har inkomst av tjänst under ett år.

Det finns mycket bättre ställen att ta reda på inkomstuppgifter från USA, ta medianlönen från cia.gov som ett exempel så får du ett bättre mått. Då kan du skjuta in dig direkt på de 50 % som ligger under den nivån. Testa där istället, är du seriös så kan jag gärna hjälpa dig med de fakta du behöver. Jag är en snäll man.

Om du vill ha lite kul info så gjorde jag en sökning på careerbuilder rörande vilken lön man får i servicesektorn , bara för dig Jbig :

http://msn.careerbuilder.com/JobSeeker/ ... 3YRGGFP69R

(först en länk så du ser att jag inte ljuger)

Bartender

Description
We are looking for part time and full time bartenders and bar staff. Many shifts are available. No experience is required for these positions. Training will be provided.

Bartenders earn income from both hourly wages and tips (which are often substantial). Employees can expect to make as much as $200 - $300 per shift.

Du kan väl räkna på vad det blir i årslön om man tjänar ca 1800 SEK netto per dag, eller 36000 SEK netto per månad. Som bartender i en småstad i Texas. Då kan du tänka dig vad man tjänar i de större städerna.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 21:03

Så så Jbig vi vet ju att det är du som är bigj det är bara läsa vad du skriver.

Men tycker du att man ska väga in den totala inkomsten, det reella antalet kulor man har i plånboken i slutet av månaden (vi ska inte räkna med det som man tjänat in, tillskansat sig, olagligt).

Om inte varför? Och hur ska man då se detta med inkomster?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jan 2007 21:15

Kallekula skrev:Nja inte direkt det får du ta med Jbig, fast han kommer aldrig att tro dig.

Minns när jag var i New York för några år sedan jag och tjejen var på Oyster Bar vid Centralstationen och tog några Mageritas. Började snacka med en kille som var seritör. Han var ledig väntade på några polare. Han berättade att han bodde utanför NY city staden. Han hade jobbat som servitör i ungefär 10 år. Han var inte hovmästare utan en vanlig, dock säkerlige bra, servitör. Hans fru jobbade som Kock. De bodde i villa. körde en ny Merca (de gillar att berätta om sina prylar) hade sommarstuga och båt. Tydligen ganska så rejäl  villa och sommarstuga. Så jag kunde inte låta bli att fråga och säga det att i Sverige så hade de knappast haft råd med detta, om de inte skulle ha ett öre kvar av lönen. Men det var inga problem. De levde inte på marginalen, tydligen långt ifrån.  Kunde unna sig semster i Europa när de kände för det. ”You se America is greate! Name another contry in the world where this is possible” (då hade han blivit lite rund, men han var helskön den killen.  

Vad kan han ha haft för lön? Minimilön? Säkert, men det spelar ju ingen roll när dicksen är så bra. Skulle se den servitör i Sverige som hade samma materiella standard?

Nu kan det bara varit en massa bull från den här killens sida. Eller så var han extraordinärt duktig servitör. Men han sa att det var så för de flesta som jobbade inom restaurangsvängen. Arbetstiderna i mina ögon var väl inte de bästa fast det var ju mer en fråga om livsstil kan jag tänka mig.  

Så visst kan jag ge Jbig rätt i att det inte är lätt att jämföra. Många faktorer att väga in.

På rätt ställe i Sverige så tjänar man fin fint på krogen!
600 i dricks per kväll är väl den bästa förtjänsten jag har fått höra om, säkerligen lite i överkant om man slår ut på snitt men inte att förakta.

Det är väl bara det att alkoholvanorna äter upp lönen :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jan 2007 21:45

Hejsan igen...

Det ser ut att våra hjältar fortsätter striden om påvens skägg, så vi får välan förmoda att de inget har att komma med mot huvudtemat i denna tråd då! Skönt att vi fick acceptans för att propagandister som Johan Norberg nu är avslöjade som lögnare, liksom Världsbanken i denna fråga om världsfattigdomen!  :lol:

Och naturligtvis anser Bobby Hogan att han minsann vet mer än
U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics
http://www.bls.gov/cex/csxstnd.htm#2002....

Den kanske är kommunistisk rent av? Ho ho ho.... :lol:

Lite amerikansk verklighet:

Enligt ”Fair Labor Standards Act” är arbetsgivare inte skyldiga att betala
”dricksbetalda anställda”, t.ex. serveringspersonal mer än 2.13 dollar i
timmen. Understiger den sammanlagda dricksen plus 2.13 i timmen
den lagstadgade minimilönen på 5.15 i timmen, är arbetsgivaren skyldig att stå för mellanskillnaden.

Fram till 1998 fanns ingen lagstadgad rätt till pauser för vila eller
toalettbesök under arbetstid. Då blev det istället avdrag på lönen om
arbetsgivaren så beslutade. Där ser man minsann....

Den länk du refererar till: (http://msn.careerbuilder.com/JobSeeker/ ... 3YRGGFP69R)
Den har ju inga källor? Den framlägger ju bara lite reklam/propaganda! Försök nu komma med något vettigare vännen, helst med kontrollerbara siffror, inte några glädjekalkyler!  :lol:

Här lite mer verklighet från USA:

The level of the living wage is usually determined by consulting the federal poverty guidelines for a specific family size. Often, living wage levels are equal to what a full-year, full-time worker would need to earn to support a family of four at the poverty line ($17,690 a year, or $8.20 an hour, in 2000).
Källa: http://www.epinet.org/

År 2004 gick 13 miljoner barn hungriga i USA – för att deras föräldrar inte hade råd att ge dem mat.
Källa: G-P, 27 februari, 2004

Working Hard[er] for the Money (2001-2002)
As wages grew during the boom, so did the hours worked by parents, whether married or single. Due primarily to the growing numbers of wives working more hours per week and more weeks per year, the average middle-income, two-parent family now works 660 more hours per year – or 16 more weeks – than in 1979
Källa:  The State of Working America,  Read the News Release, NEWS RELEASE

Den livsfarliga hamburgaren...........

Snabbmatsbranschen och den omläggning av livsmedelsindustrin som gjordes i USA under 1960-1970-talen har faktiskt inneburit att smittoriskerna med maten har ökat kraftigt. Olika smittor sprids av de nya och ofta moderna slakterierna och snabbmatsställena. Matförgiftning har under 1990-talet blivit ett nytt gissel i USA. Dagligen insjuknar omkring 200 000 människor i USA i livsmedelsburna sjukdomar, 900 läggs in på sjukhus och 14 dör. Enligt CDC, centra för sjukdomskontroll och förebyggande, lider mer än en fjärdedel av den nordamerikanska befolkningen av en omgång matförgiftning varje år. De flesta av dessa fall varken rapporteras till myndigheterna eller diagnostiseras korrekt. De omfattande utbrott som upptäcks och identifieras utgör en liten del av det antal som faktiskt inträffar. USA:s centraliserade system för livsmedelstillverkning har skapat en ny typ av matförgiftningar, som kan förgifta miljontals människor. E.coli o157:H7, heter ett virus som man först isolerade, eller lärde känna, först år 1982. Detta virus är snarlikt det mänskliga immundefektviruset HIV som orsakar aids. Aids fick epidemiska proportioner först under 1980-talet, även om enstaka fall verkar ha påträffats redan på 1950-talet.

Det innebär att resandet och centraliseringen av livsmedelstillverkningen gynnar spridandet av dessa båda virus. USA:s köttproduktion har aldrig varit så centraliserad som under 1990-talet och 2000-talets första år. 13 stora företag slaktar större delen av USA:s nötkött. Snabbmatskedjornas behov av att leverera massiva mängder av enhetligt malen köttfärs så exempelvis att alla McDonalds hamburgare skulle smaka likadant har visat sig vara enormt effektivt för att sprida sjukdomar. Efter en omfattande studie som USA:s jordbruksdepartement publicerade år 1996 visade det sig att 7,5 procent av köttfärsproverna som tagits på charkuterifabrikerna var smittade med salmonella, 11,7 procent var smittade med listeria monocytogenes, 30 procent med staphylococcus aureus och 53,3 procent var smittade med clostridium perfringrens. Vidare visade denna undersökning att 78,6 procent av nötfärsen innehöll bakterier som sprids med spillning. Människor blir matförgiftade av snabbmaten därför att det finns skit i köttet! (Källa: Eric Schlosser, Snabbmatslandet, sid. 265ff)

När USA i början av 1900-talet tvingade köttbranschen att vidta åtgärder för att få till stånd en bättre hygien i näringen satte sig många köttdirektörer sig till motvärn. Man förnekade att det fanns några problem inom kötthanteringen. Ofta ifrågasatte man kritikernas motiv – något man gjorde även 80-90 år senare. Köttbranschens företrädare motsatte sig ihärdigt en federal övervakning av näringen. Inte heller har man velat ta ansvar för epidemier av matförgiftning, tvärtom har man försökt vältra över kostnaderna för livsmedelskontrollen på allmänheten, alltså över skatterna. Industriledarnas strategi har drivits av en djup antipati mot all statlig reglering som kunde sänka vinsterna. En av nötköttstrustens talesmän, Thomas Wilson, direktör på Morris & Company, påstod att de sanitära missgreppen berodde på slakteriarbetarnas girighet och lättja – inte branschens företagsledningar! Det påminner onekligen om dagens direktörer inom samma bransch! En federal besiktningsplan som skulle ha kostat slakterierna mindre än en cent per slaktdjur viftades bort av mister Wilson med följande ord:
”Vår ståndpunkt är att vi med skälighet och all rätt betalar allt vi har lust att betala”.

Reagan- och Bush-administrationerna skar ned utgifterna för offentlig hälsovård som ett led i att sänka skatterna. De besatte jordbruksdepartementet med tjänstemän som var betydligt mera intresserade av statlig avreglering än av livsmedelssäkerhet. Snart hotade dödliga epidemier den amerikanska allmänheten, och man tvingades till förnyade besiktningssystem. Problemet var bara att dessa system byggde på att företagens anställda skulle överta det mesta av livsmedelskontrollen. Därmed kunde fusket breda ut sig ohämmat. Det framkom efterhand, bl.a. i en studie år 1992, att man slaktade självdöda djur vilka var infekterade med mässling och bandmask, täckta av varbildningar. Företagens egna anställda besiktningsmän tillät leverans av nötkött som förorenats med exkrementer, hår, insekter, metallspån, urin och spyor!  År 1993 utbröt en epidemi som tog livet av flera barn som hade ätit på snabbmatskedjan Jack in the Box. David M. Theno, framstående vetenskaplig expert på livsmedel, anställdes av Jack in the Box-kedjan. Theno var en energisk man som under Clintons första år tvingade fram en bättre koll på köttindustrin. Efter att av allmänheten blivit applåderad sågs han mer som ”antikrist” av slakteriindustrins företrädare. Thenos program ökade kostnaderna för kedjans köttfärs med omkring 2 cent per kilo. När republikanerna tog kontroll över kongressen i november 1994, blev det en återgång till de gamla, sämre, förhållandena.

En ny epidemi bröt ut 1997, den s.k. ”Hudson Foods-epidemin”. Här påträffades e.coli 0157:H7 i frysta råa hamburgare. Stora kvantiteter köttfärs måste återkallas av företagen. De olika livsmedelshärvorna ledde till att en del fabriker fick stängas igen. Slakteriföretagen försöker även skydda mot insyn genom att skylla på att man vill skydda företagens ”affärshemligheter”. I februari 1999, när IBP tvingades återkalla 4500 kilo köttfärs som var spetsad med små glasbitar (?), ville företaget bara avslöja att köttet hade levererats till ett fåtal butiker. Hela tiden vägrar företagen att tala om vart de sänt sina köttleveranser, troligen av rädsla för att man då ser ett mönster och därigenom kan anklaga dem för brottsligt förfarande! Trots ihärdiga försök från Clinton-administrationen att klämma åt köttindustrin och utkräva återkallanden, blockerade de republikanska kongressledamöterna alla försök. Lagförslag som skulle tvinga köttindustrin att efterleva lagarna har röstats ned av den republikanska majoriteten 1996,1997,1998 och 1999. (Källa: Eric Schlosser, Snabbmatslandet, sid. 280ff)

Istället för att inrikta sig på den primära orsaken till föroreningen av köttet, foder, överfyllda uppfödningsanläggningar, dåliga sanitära förhållanden på slakterierna, alltför höga hastigheter på produktionsbanorna, dåligt utbildade arbetare och bristen på stringent övervakning av federala myndigheter, förordade slaktindustrin mot slutet av 1980-talet en exotisk teknologisk lösning på problemen. De ville bestråla köttet. USA:s läkarförening och Världshälsoorganisationen har förklarat att bestrålad mat är säker att äta. Konsumenterna är dock ovilliga att förtära bestrålad mat vilket gjort den svårsåld. Dessutom oroas många av att knappt läskunnig arbetskraft skall använda sig av denna nya teknik. Risken för att man då skulle öka risken för att spillning skulle beblandas ännu mer med köttet. En tidigare redaktör för tidningen Meat & Poutry, Steven Bjerklie, uttrycker vad nog många i USA skulle skriva under på.......”Jag vill inte serveras bestrålad spillning tillsammans med mitt kött”. (Källa: Eric Schlosser, Snabbmatslandet, sid. 298ff)

Minsann, det är nog inte så bra allt i USA inte...... :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 22:00

New York City är på gång att nu förbjuda transfetter bland sina restauranger. Hur går det i gamla swedala?  

Men dricksen är väl skattefria inkomster? Du måste ju räkna på vad som är i plånboken i slutet av varje månad.

J R auk. Det kan nog stämma. Har hört om de som tjänar mer än så i Sverige, men hur många kan det tänkas vara?

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 22:06

Jbig skrev:Och naturligtvis anser Bobby Hogan att han minsann vet mer än
U.S. Department of Labor, Bureau of Labor Statistics
http://www.bls.gov/cex/csxstnd.htm#2002....Den kanske är kommunistisk rent av?

Haha, kommunistisk är det sista jag skulle beskriva den som. Jag vet inte mer än U.S Departement of Labor, men jag vet exakt vad deras siffror betyder. Det gör inte du.

Men jag hjälper dig mer än gärna att förstå, jag är som sagt en snäll man.

Jbig skrev:Lite amerikansk verklighet:

Enligt ”Fair Labor Standards Act” är arbetsgivare inte skyldiga att betala
”dricksbetalda anställda”, t.ex. serveringspersonal mer än 2.13 dollar i
timmen. Understiger den sammanlagda dricksen plus 2.13 i timmen
den lagstadgade minimilönen på 5.15 i timmen, är arbetsgivaren skyldig att stå för mellanskillnaden.?

Tror du att de som är dricksanställda bryr sig när dom tjänar mycket mer på dricksen ??

Jbig skrev:Den länk du refererar till: (http://msn.careerbuilder.com/JobSeeker/ ... 3YRGGFP69R)

Den har ju inga källor? Den framlägger ju bara lite reklam/propaganda! Försök nu komma med något vettigare vännen, helst med kontrollerbara siffror, inte några glädjekalkyler!

Min länk är en anställningsannons jag sökt fram på careerbuilder, som är en av världens mest välkända jobbsökarsidor. Jag föreslår att du läser den lite noggrannare. Om engelskan är för svår för dig så översätter jag gärna.

Eller också så kan du gå till www.careerbuilder.com och söka upp annonsen själv, den finns under bartender, Texas, Edinburg. Äh, fan jag kopierar själv istället :

http://msn.careerbuilder.com/JobSeeker/ ... 3YRGGFP69R

Bartender, Part Time / Full Time

Description
We are looking for part time and full time bartenders and bar staff. Many shifts are available. No experience is required for these positions. Training will be provided.

Bartenders earn income from both hourly wages and tips (which are often substantial). Employees can expect to make as much as $200 - $300 per shift. Upward mobility into management available.

Candidates should be highly motivated, enthusiastic, team players able to provide quality service to our customers.

Experience in the following areas are a plus but not required:

Customer service

Retail

Restaurant

Nightclub

Catering

Waiter

Waitress
Many opportunities are currently available. Part time shifts (1-3 shifts per week) are obtainable for candidates who are seeking a second or weekend job. Shifts are flexible and easy to fit with your current schedule. Shifts include: days, evenings, and/or night time shifts. Full time shifts are also available and often include comprehensive benefits.

Base Pay:
20.00 - 60.00 /Hour

Employee Type:
Full-Time/Part-Time Employee

Industry:

Hospitality
Hotel - Resort
Restaurant
Manages Others:
no
Job Type:
Customer Service
Hospitality - Hotel
Restaurant - Food Service
Req'd Education:
None
Req'd Experience:
None
Req'd Travel:
None
Relocation Covered:
No

No online or email applications. Call (800)806-0082 ext 500. Human Resources is available Monday through Friday.

Räcker det, nu fick du tom telefonnumret så att du kan ringa dom om du vill söka jobb där.

Jbig skrev:Fram till 1998 fanns ingen lagstadgad rätt till pauser för vila eller
toalettbesök under arbetstid. Då blev det istället avdrag på lönen om
arbetsgivaren så beslutade. Där ser man minsann....

Ja jäklar, så jag skrattade. Så alla pissade på sig och sket på sig i sin iver att inte få löneavdrag och den onde arbetsgivaren stod och bevakade toaletterna. Och alla rökare lärde sig att blossa på 3 sekunder. Herregud, vilken cirkus.

Ärligt talat, kan du inte komma med något som faktiskt någon i USA brydde sig om ?? Men kul var det, det skall du ha cred för.

Resten av ditt inlägg är i princip bara upprepningar, inget som jag fastnade för. Att upprepa fattighuset igen ger tar dig ingenstans. Att slänga upp gamla GöteborgsPosten räcker heller inte långt. Att amerikaner arbetar hårt för att njuta av frukterna av sitt arbete är enbart beundransvärt. Att offra så mycket tid bara för att läsa om en hamburgare är bara, tja, konstigt.

Så var det något speciellt du önskade att jag skulle kommentera så får du väl specificera dig. Annars kan du väl börja jobba på din restlista, du har massvis med frågor att besvara.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 15 jan 2007 22:21

Kallekula skrev:Ris:
Det finns liknande jobb även i Sverige.

Jag gjorde bara en ordvits om "dicksen".

Jag håller mig utanför diskussionen. Jag tyckte ämnet var intressant och hade gärna velat skärgranska världsbankens siffror nogrannare, men den här gången förstod jag helt enkelt inte jbigiskan.

Förresten; jbig är samma person som Lukas, va? De har visserligen olika "ticks" i sina sätt att skriva inlägg, men i övrigt är de skrämmande lika: Båda hittar på sina egna definitioner på etablerade termer, båda är lika självförhärligande och motsägelsefulla som en gammaltestamentlig gud, och båda plockar fram "belägg" för sina teorier lite på samma sätt som en vindögd cowboy med en banan i ena hölstret skjuter från höften.

Båda struntar förresten i att argumentera när någon påpekat brister i deras resonemang, och båda kan helt ur tomma luften få för sig att deras meningsmotståndare måste ljuga om deras personliga erfarenheter. Jag har svårt att tro att det finns fler än en sådan gök.

Synd, dock. Just det här ämnet tyckte jag var skitintressant, och jag hade gärna sett en mer sansad diskussion utan all prestige (vilket du redan påpekat).

Återgå till "Politik och samhälle"