Rätten att vara osynlig

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 nov 2007 15:37

Inomkulturell kränkning verkar inte vara existerande dock. Det måste till ett utanförskap för att man skall kunna hävda rätten till kränkthet.

Jag fattar inte vart rätten att kränka tog vägen. Jag menar folk kan jävlas med varandra så in i helvete mycket. Har du en statsanställning och förfogar makt över något tvunget så är du förmodligen på satans lista över önskvärda medarbetare. Men någon respons till ett sådant beteende får inte ges. Inge stryk, inga hot, inga smädelser.

Det är ju för tragiskt det här!

Har ni sett fenomenet? Folk som tror sig omgärdade av någon slags statlig, lagens, rustning som skydd. Dom inser inte att dom är det ingen som bryr sig om. Sig själva, och att nyttja den slagne, eller smädade, som ett medel för att begränsa chansen att själva råka illa ut däremot. Idag verkar många tro att det inte går att skada varandra. Att polisen, även om frånvarande, kan förhindra det som i alla tider varit en av garanterna för moral, spöstraff och död personer emellan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 nov 2007 17:13

Först kallar man invandrare för förtryckta, sedan tar man ifrån dom deras religiösa symboler.

Explorer

Inläggav Explorer » 16 nov 2007 18:46

Oj oj vad synd om alla invandrare.
Hela utvecklingen har gått överstyr, bara inse fakta.. Här i GBG är det rena vilda västern när kulorna viner härs och tvärs. De flesta gängen har invandrarbakgrund.
En pissociologisk förklaring är att de aldrig får en chans. Den köper jag inte, i Sverige har alla lika chans när det gäller utbildning. Förklaringen finns nog annanstans.
Politiker ett utopiskt släkte. Eller så är det gött å leka humanist med en champagneglas i näven i de fina salongerna. Speciellt när man inte själv drabbas av alla avigsidor.
De flesta som har invandrat på senare tid kommer hit som humanitära flyktingar. Många är outbildade och från underutvecklade kulturer, nordafrikaner som rycks bildligt ur lerhyddan och sen i Sverige ser all lyx i varuhusen, bara att plocka åt sej vana som de är hemifrån.
Från balkanländer importeras en piss- och maffiakulturer.
Som man sår får man skörda.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 nov 2007 18:57

Sverige har varit ett fredligt land så länge att vi kommit att bli beroende av fred och gillar officiellt inte auktoritära metoder eller förändring av något slag. Men av någon anledning är alla politiska forum överfyllda av arga människor som vill ha hårdare straff och mer auktoritära metoder. Stackas jävlar.

Folk som skyller sin egen kulturella urholkning på invandrare. Gnälliga mesar är vad de är.

Explorer

Inläggav Explorer » 16 nov 2007 21:41

Hur vore det Sceptisk att du levde i verkligheten en stund?

Vi har en massinvandring av muslimska bonnläppar till Sverige idag. Dessa bondtölpar kan knappt stava till sitt eget namn samtidigt som de predikar Allahs storhet till oss. Men de vet hur en kamel säljes…lite gamla feodala tiders hästhandel, de passar så bra i vårat samhälle.
Hmm, de berikar vårat samhälle. Ho ho ho….de är väl snarast en belastning

Explorer

Inläggav Explorer » 16 nov 2007 22:27

Är du då Sceptisk emot hårdare metoder. Varför isf.? Är du en pisshumanist?
Ska vi "förstå" det här dräggklientelet som har satt i system och livnärda sej på brott.
Är det detta du vill?
Jag menar att man måste införa progressiva straffskalor, dessa odågor som har i systemet att begå brott spärras in på livstid.om det är så.

En mördare idag kommer undan men 10 år som är maxstraffet för "vanligt" mord. I praktiken blir dett as frigiven efter 2/3 av straffet, dryga 6 år.

Så detta löjliga är samhällets straff, en människas liv är inte mer värt än detta enligt statsmakten.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 nov 2007 22:45

Jadu jag vet inte riktigt vart jag ska börja, ty du har en sådan enorm förmåga till att övertyga. Utan minsta skäl till dina ståndpunkter eller antydan om vilja att förstå något. Det är ett svårt utgångsläge.

Jag är lite osäker på vad det var du inte tyckte om, om det var hästhandel eller feodalism, men nånting verkar det som att du avskyr något alldeles oerhört.

A

Inläggav A » 17 nov 2007 01:22

Så är det att vara smart!!!!!

Angelina

Inläggav Angelina » 17 nov 2007 17:39

Era nesliga typer, förvandla inte min fina burka-tråd till någon idiotisk invandrardebatt med rasistiska underströmmar.

Burka är något som den reserverade svensken borde ta emot med öppna armar, eller hur? Nej, just det, öppna armar ingår inte i begreppet reserverad, så var det ja.

Explorer

Inläggav Explorer » 18 nov 2007 13:34

Turk på Burk?
Finns i en affär nära dej.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Rätten att vara osynlig

Inläggav Anders » 25 nov 2007 22:36

Angelina skrev:Inte förrän en svensk kille kommer till skolan iförd burka och hävdar sin rätt att bära den så kommer debatten om rätten till osynlighet att dra igång på allvar.
Alla borde ha en burka för de dagar då man måste gå ut men inte vill synas. Eller när man har en bad hairday, när som helst.

Visst är det så att det blivit förbjudet att maskera sig på demonstrationer också?

Jag vill ha en burka.

Burka är väl inte för att man skall vara osynlig? Burka är väl för att vi killar blir frestade att våldta alla kvinnor som inte bär det. Vi är såna djur, vi karlar. Jag tror att det är logiken. Rätta mig om jag har fel.

Så en bad hairday är lika bra som en burka. Fyller samma funktion. Du blir inte våldtagen, gifter dig ren och fin med den som släkten utvalt, lagar god mat, det blir stabilt i samhället, och alla blir glada och nöjda.

Du får ta på dig en sån där osynlighetsmantel som HP har.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Angelina

Inläggav Angelina » 26 nov 2007 00:34

Jag tänkte att man kan låtsas att burkan är en osynlighetsmantel. Jag menar, om det blev ett modeplagg, så skulle dess ursprungliga betydelse inte längre ha någon verkan. Utan de som inte bar burka skulle bli mobbade för att inte hänga med, vara bakåtsträvare. Vilka skulle vara sist att haka på denna trend? De som tvingar andra att bära burka. Om man rent hypotetisk tänker på det som en politisk aktion tex. Enkel och genomförbar, skadar ingen, förödmjukar den som förödmjukas skall.  Tänk dig att få en extremislamistisk man att bära burka för att slippa bli igenkänd som extremislamist? För bara de skulle vägra. Skulle man säga. På allmänna burka-dagen.  Vi skrattar. Vem bryr sig längre om djuren?

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 26 nov 2007 01:17

Klart alla som VILL en Burka ska få ha en Burka (usch o fy för religiösa påtvingade krav, dock så hade jag promotat om de tvingade de tvingande männen att bära nåt plagg - fan vilka puckon ha ha!). Jag hade kunnat gå ned på ICA vilken dag som helst iklädd denna huvudbonad. Om jag hade velat då vill säga. Fast jag passar inte med saker på huvudet, tyvärr (ser rätt medioker ut utan oxå).

Om en "osynlighets"-Burka hade funnits hade jag tagit på mig den och varit osynlig när det hade passat. Exempelvis när jag tar promenader med min lilla MP3-spelare. Tänk bara tillfredställelsen när du bara kan swischa förbi halvflyktiga bekanta som vill utbyta kommentarer om väder o annat tjafs. Att vara "osynlig" är enligt mig en lika huminitär rätt som rätten att vara synlig (vilket ju i ioförsig ofta är ganska svårt att undvika).

Kan f ö berätta att det bedrivs avancerad forskning om osynlighets-material. Kom inte riktigt ihåg vad de skrev men det verkade coolt. Tror det var i illusionerad Vetenskap ;-). Skämt åsido, det var en artikel om det faktiskt, Illustrerad Vetenskap, senaste numret.

Till sist, måste dela med mig av ett filmklipp om svenskar som jag tycker e himla roligt:

http://www.youtube.com/watch?v=j5g2fg86gUw
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Återgå till "Politik och samhälle"