Zokrates skrev:Påverkar, manipulerar, indoktrinerar, skiljer sig alla i grader från den yttersta formen, hjärntvätt.
Är det inte i så fall mer korrekt att säga att manipulation och indoktrinering är/kan vara medel man använder, medan hjärntvätt i sammanhanget då blir målet man vill uppnå genom ovan nämna medel? Visserligen kan även begreppet hjärntvätt, beroende på sammanhang, betraktas som ett medel för att uppnå ett annat mål/syfte (något som, när jag tänker efter, i så fall gäller även för de andra orden), men min poäng är att de begrepp du listar inte med nödvändighet är liktydiga ord där endast graden skiljer dem åt ifråga om innebörd. Det hela beror helt enkelt på i vilket sammanhang de används...
Edit: Sedan måste jag påpeka att "påverkan" överhuvudtaget inte behöver ha med ord som "indoktrinering", "manipulation" eller "hjärntvätt" att göra - de tre sistnämnda orden bär i sig själva en negativ innebörd, medan det förstnämnda snarare är värdeneutralt och kräver ett sammanhang för att kunna ges en värdering.
Fast det finns nog viktigare saker att prata om än detta, så jag föreslår att vi inte ödslar allt för mycket energi på att orda därom. Såvida inte du är av åsikten att det är av yttersta vikt, för då får man väl respektera det i så fall (säger passande nog jag själv, som just lagt ned säkert flera minuter på att skriva inlägget, hahaha)