Invandrare, vit eller svart, är politiker smyg rasister ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Gotnor

Inläggav Gotnor » 21 aug 2006 15:18

Upprepar en tidigare talare:

Hur kan vi vara så säkra på din objektivitet då? Vi vet ju inte vart du har dina rötter, om vi ska resonera på ditt sätt.

Sedan skulle jag vilja be dig nämna någon kultur där människorna inte tycker att de själva är de främsta. Grekerna och Romarna såg ner på "barbarerna" eftersom de inte levde med grekisk/romersk kultur.

När en kultur inte betraktar sig själv som mest "värdefull" så går den under. Det är vad som händer i väst idag. Det beror på att "vår" kultur bygger på principer där man förnekar sig själv. De saktmodiga skola besitta jorden etc. De som är "sämst" betraktas som "bäst".

Invandrarna som kommer till Sverige idag är ofta stolta över sin kultur, och varför ska de inte vara det? Jag blir inte förvånad om en sådan kultur som är mer "upplyftande" tar överhanden i sinom tid.

lukas

Inläggav lukas » 21 aug 2006 15:37

[b][color=darkred]Det

Gotnor

Inläggav Gotnor » 21 aug 2006 15:41

Det är du som har destruktiva åsikter. Du klankar ju ner på germansk och tysk kultur. Man kan inte älska andra om man inte kan älska sig själv, det är en klyscha, men en vettig sådan.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 aug 2006 15:51

Lukas

Får väl se ditt sista inlägg som utförlig beskrivning om din roliga påståenden. Jo du är en rolig prick du.

Tysk kultur och teknisk utveckling har följt annan teknik – och kulturutveckling I Europa. Och däri ligger ju också paradoxen kring det som händer under ww2. Tilltron till det auktoritära, tilltron till teknik och det rationella. Detta samtidigt som medmänsklighet och omtanke om de svaga försvann. Och sedan den bisarra uppfattningen om judarna som roten till allt ont. Det är just det som är det konstiga. Och, vilket jag skrivit ett antal gånger om du skulle läst det, just detta har det forskats mycket kring. Tja vem vet så kan det gå när humanisterna inte får vara med. När rationella naturvetare börjar behandla människor som en del i ett maskineri.

Jag gillar alla kulturer. Accepterar i princip allt så länge inte man skadar någon annan. Tycker tex att vi ska fylla Sverige med en 50-70 miljoner fler människor, från alla möjliga världsdelar. Så vi får lite mer fart i Sverige.

lukas

Inläggav lukas » 21 aug 2006 15:53

[b][color=darkred]En "k

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 aug 2006 16:04

Ukas:

Får väl ge dig ett exempel så du förstår:

Lisa har under hela livet varit en renlevnadsmänniska. Motionerat och ätit bra mat, inte rökt dricker bara något glas vin i månaden. Men nu har Lisa på bara 2 månader gått ned sig. Super slarvar röker och ser för helkass ut. Hur kommer det sig? Visst kan man säga att Lisa har en dålig livsstil, men kan ju också ställa sig frågan hur det kommer sig att Lisa, som varit så ordentlig, påbörjat denna destruktiva livsstil.

Hänger du med nu Lukas?

Gotnor

Inläggav Gotnor » 21 aug 2006 16:06

* Ingen behöver "tro på vad jag säger", det är bara min åsikt.

Ja det är väl uppenbart men det blir inte mycket till diskussion när du inte förklarar dig utförligare.

En "kultur" som ner på andra människor och vill
utplåna dessa  kallar inte jag  för  "kultur":

Det ligger varken i germansk eller tysk kultur att utplåna andra kulturer. Vad får dig att påstå det? Man kan väl var nöjd med sin kultur utan att känna att man behöver utplåna andras?

Och sedan den bisarra uppfattningen om judarna som roten till allt ont.

lukas verkar tro att germanerna är källan till allt ont...

lukas

Inläggav lukas » 21 aug 2006 16:11

[b][color=darkred]DET S

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 aug 2006 16:19

lukas skrev:DET SISTA CITATET VAR "LITE FEL":
Det var en av dina vänner som skrev detta -
"det verkar som om synden straffar sig själv snabbt"

Tack Lukas nu blev allt utförligt beskrivet.Din analys av Tyskland befinner sig på sitt eget plan.

Gotnor

Inläggav Gotnor » 21 aug 2006 16:22

DET SISTA CITATET VAR "LITE FEL":

Vad menar du? Menar du att den "judehatande germanen", du tror att jag är, förlorade argumentationen för att jag inte anser någon kultur bör ses på med trångsynthet? Jag har aldrig skrivit något negativt om judar. De har en mycket fascinerande kultur. Eller menar du att tyskarna straffas for sin orätt genom att alla "hatar" dem nu? förklara dig.

Gotnor

Inläggav Gotnor » 21 aug 2006 16:23

lukas skrev:
DET SISTA CITATET VAR "LITE FEL":

Tack Lukas nu blev allt utförligt beskrivet.Din analys av Tyskland befinner sig på sitt eget plan.

:D

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 22 aug 2006 00:04

Jag har märkt att vi ofta förespråkar mångkultur i Sverige.
När det gäller andra länder då är det ofta tvärt om! Då vill vi INTE blanda kulturerna.

Om tex svenskar flyttar till Grekland, så att bondesamhällen förvandlas till turist-städer med engelska menyer på restaurangerna -då tycker vi ofta att det är tragiskt att de blivit så svenskifierade och att vi borde lämna deras kultur i fred.

Men när greker flyttar till Sverige och förvandla ständer till olivlundar (^^) (eller för att ta ett mer realistiskt exempel -när pizzeriorna utkonkurrerar alla husmanskostrestauranger) då skulle vi säga att det va bra för mångkulturen.
De som klagar skulle anses lätt rasistiska.

Håller ni med?
Vad beror det på? Har vi överdrivet respekten för andra kulturer men minskat den för vår egen?

---
Känns nästan som man blir halvrastist bara av att säga en sån mening btw...

Wintran

Inläggav Wintran » 22 aug 2006 01:09

Gotnor skrev:När en kultur inte betraktar sig själv som mest "värdefull" så går den under. Det är vad som händer i väst idag. Det beror på att "vår" kultur bygger på principer där man förnekar sig själv. De saktmodiga skola besitta jorden etc. De som är "sämst" betraktas som "bäst".

Invandrarna som kommer till Sverige idag är ofta stolta över sin kultur, och varför ska de inte vara det?

Givetvis ska man vara stolt över "sin" kultur, alltså den kultur man lever och verkar i, såsom sitt språk, sin trosuppfattning, de musikstilar man gillar, sin livsstil, ens vanor osv. Problemet är när stoltheten inte vägs upp av respekt och öppenhet, eller när en onödig rädsla för att ens kultur är "hotad" eller inte "håller måttet" tar överhand och skapar en negativ inställning gentemot andra kulturer.

Så länge vi inte låser fast oss själva och varandra utan tillåter folk välja den kulturen de själva vill så förebygger vi den här typen av problem, för när man egentligen inte tror på sin kultur fullt ut så har man en tendens att nedvärdera andra kulturer för att höja upp den egna, och detta skapar konflikter.

När andra kulturer visar tendenser till ovanstående ska man inte heller behöva ta till samma medel för att "inte förlora". Det viktiga är att inse att man inte är hotad, alltså en djupare form av självkänsla och trygghet där man verkligen vågar stå för det man tycker utan att behöva markera det för andra, och utan att konstant behöva söka efter bekräftelse.

Gotnor skrev:Jag blir inte förvånad om en sådan kultur som är mer "upplyftande" tar överhanden i sinom tid.

Jag tror att de kulturer som fokuserar på öppenhet och respekt kommer ta överhanden så småningom, då de välkomnar alla och följer ideal som vi som människor kan relatera till. De kulturer som är trångsynta, vägrar konfronteras med verkligheten och nedvärderar andra tror jag däremot kommer bli färre och färre. Nu syftar jag på hur kulturer verkar i praktiken, alltså inte deras vision. Det finns många exempel idag där just visionerna är sympatiska, men där det praktiska genomförandet och de nuvarande lösningarna ändå leder till trångsynthet och bristande respekt för grupperna som följer dem.

BenRangel skrev:Jag har märkt att vi ofta förespråkar mångkultur i Sverige.
När det gäller andra länder då är det ofta tvärt om! Då vill vi INTE blanda kulturerna.

Jag tror det handlar om ödmjukhet och respekt. Vi vill markera att vi är öppna och gärna tar till oss annan kultur, samtidigt som vi respekterar andra och inte vill påtvinga någon annan vår kultur. Visst kan det gå till överdrift, och det måste vi absolut vara medvetna om, men överlag i hur världen ser ut idag så är det i mina ögon ett uppfriskande och behövande inslag.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 22 aug 2006 07:58

Bondesamhällen blir inte turistorter på grund av invandrare. Turismen kan däremot vara en faktor. Om man inte blandar kulturer, dör kulturerna ut. Olika kulturers kontraster är viktigt för att belysa en kulturs unika egenskaper.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 22 aug 2006 09:16

Ta New York. Mångkulturellt så det förslår, men alla känner starkt att de är New Yorkbor. Visst finns det olika etniskt starka stadsdelar, men där rör sig många andra än den etniska gruppen.

Till detta är Sverige för litet, än så länge.

Återgå till "Politik och samhälle"