Vilken Samhälls ideologi gillar du?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 12:15

Jbig skrev:
Vad gäller dig så är ju saken klar, du var en av dem som ville förhindra oss att uttrycka sig, därav drager jag den slutsatsen att du är totalitär! Och totalitära typer är inget att egentligen bry sig om särdeles mycket, särskilt inte när de samtidigt kombinerar detta med en skopa okunnighet! Du är helt enkelt för ointressant för oss! Men en och annan fras kan vi sända som litet köttben till dig, knappast något mer, därför att det äro föga meningsfullt

Auk har ladrig velat förbjuda dina åsikter och det har ingen annan. Du hör vad du vill höra , skapar totalitärer för att ha en fiende. Och om nu totalitärer inte är något att bry sig om förklara då varför du skrev Imperium Terribilis. Var det för att upplysa folk om något som egentlige inte är något att bry sig om?

Dessutom vad menar du med "oss"? Är du flera?
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 12:42

Hejsan...

Tja, lille vännen, sökaren, du kan naturligtvis tolka en vilja att förbjuda och ta bort oönskade åsikter hur du vill, men läser man det som skrevs i början när vi var med här för något halvår sedan, så framgår det klart vad en totalitär som J R Auik ville!  :lol:

P.S. Konstigt att du föresten känner till det så väl, som inte ens var med då? Förutfattade meningar kanske? Tycka synd om en totalitär kanske? En vapendragare rent av? Ho ho ho ho ho..... :lol:

Imperium Terribilis skrevs för att få folk att inse var farorna i världen ligger, och dessa farors historik! De totalitärer som finns här är inget att bry sig om, de är lika ofarliga som en "fis i vinden" - de totalitärer som man bör känna till mer om finmns på andra poster i världen; USA:s ledning, internationella kapitalets elitister med flera.... :lol:

Nått mer du vill veta, vännen?  :D

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 13:07

Nej du har gjort din ignorans tämligen tydlig, du kommer alltid ta all kritik som tecken på att du har rätt och inte för vad den faktiskt är.
Och missade du det där med "vännen"?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 jul 2007 13:15

Jbig är ett mästertroll, ska ha he en eloge för. Fast roligast blir ju när han gräver totalitärgropar åt andra och sedan själv faller däri. Tråden CIA innehåller ett par riktigt humoristiska pärlor. Som när jbig anklagar totalitärerna från att avvika från ämnet CIA när det var han själv som började göra det.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 13:20

Hejsan...

Nejdå, sökaren lille, kritik har jag inga problem med, men vanligen är den ju knappast varken underbyggd eller konstruktiv från er, fem, sex sårade hjältar, som tager varje chans att visa er underlägsenhet i sakfrågorna som vanligen tages upp här! Vilket beror på ett väldigt enkelt faktum - ni kan för lite, och därför visar ni i stället er avund genom att bete er som små osnutna ungar.....ho ho ho ho....något som nog beror på att ni vill vara med, men ni har inget att komma med, och i debatter blir ni snart bortgjorda..... :lol:

Det är därför ni inga läsare i mängd haver, för skulle ni försöka er på något, såsom jbig framavlar ständigt, torde ni bli mer än utskrattade - beroende på det vi redan konstaterat. Bristen på kunnande i sakfrågorna.....ho ho ho ho....vad vi njuter av vår stilism, vår kunskapsöverlägsenhet och vår artiga framtoning...... :arrow:  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 13:24

Jbig skrev:
Bristen på kunnande i sakfrågorna.....ho ho ho ho....vad vi njuter av vår stilism, vår kunskapsöverlägsenhet och vår artiga framtoning......

Framtoning var det...

Nejdå, sökaren lille, kritik har jag inga problem med, men vanligen är den ju knappast varken underbyggd eller konstruktiv från er, fem, sex sårade hjältar, som tager varje chans att visa er underlägsenhet i sakfrågorna som vanligen tages upp här! Vilket beror på ett väldigt enkelt faktum - ni kan för lite, och därför visar ni i stället er avund genom att bete er som små osnutna ungar.....ho ho ho ho....något som nog beror på att ni vill vara med, men ni har inget att komma med, och i debatter blir ni snart bortgjorda.....

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jul 2007 15:47

Ok gör ett sista försök med dig Jbig.

Kritik av demokratin!

Demokratin stödjer sig på sitt begrepp, folkstyre. Demokratin söker ge medlemmarna av staten makt och beslutsrätt över frågor som involverar dom, och sådant som involverar den stat dom lever under.

Det är således i dess idé, det som hävdar den mot system som fascism, att folk skall nå påverkan över sina sociala levnadsförhållanden.

Demokratin, som oftast liktecknar ett majoritetsstyre, kommer ofrånkomligen att begränsa, för dom i minoritet, det den söker ge till majoriteten.

Således så är det en selektiv del av befolkningen, selektionen utgående från befolkningen, som får styra. Vare sig det är genom representant form eller genom så kallad direkt demokrati.

Kritiken består i att populism tillåts och kan mycket väl komma att styra där förnuft skulle kunnat råda. Detta särskilt aktualiserat med dom vinningar inom vetenskapsområden som psykologi, och socialpsykologi.

Vidare så kräver styrelseformen demokrati, i en stat där invånarantalet är större än en inom omfång överskådlig, och blickbar mängd, någon form av medel för komunikation. Dessa medel kan hävdas ge fördelar för dom som innehar medel för dom, och sätter en förförstående prägel på hur den demokratiska processen kommer ta form. Vidare så kan den rådande koncensusen om hur uttryck bör framföras, samt bildning och förmåga till uttryck för komunikation, sägas begränsa den som, enligt demokratins princip har rätt till utrymme för uttryck, saknar något av detta. (Medel, externa eller interna, för att komunikativt förmedla sin åsikt och vilja) Främst gäller detta lågutbildade, utslagna och till någon grad handikappade.

Vidare så rymmer gemenskapen frågor som av sin karaktär bara sysselsätter en del av befolkningen och inte kommer direkt involvera den stora mängden invånare. Den som en gång har fått stå som representant för majoriteten ges, i representativ demokrati, makt att besluta även i sådana frågor, och dom som håller dessa frågor som relevanta måste slåss inte bara med argumentering för frågan i sig, utan även mot den ignorans inför det som inte involverar väljarbasen för dom naturligt. Således kan vissa beslut falla till nackdel för dom som söker argumentera för en förändring enbart på grund utav att intesse, eller förståelse, saknas i dom breda lagren, och beslutets spekulativa karaktär ger skäl för representanten att inte sätta sitt goda namn, och förestående position på spel för att göra det presumtivt bra beslutet genomfört.

Vidare kan argumenteras att genom att majoriteten är bestämmande så kommer inte något utrymme för separation för meningsmotsåndare till majoriteten ges i den demokratiska processen, om inte majoriteten väljer att självmant avstå territorium eller resurser för det som i sig inte involverar dom. Således innebär demokrati en begränsning för dom som i samhället finner sig marginaliserade av den stora massan.

Slutsats, demokarti, även om den ger en demokratisk rätt att ifrågasätta maktfördelningen, ger makt till massan på bekostnad av minoriteten.

Detta är i motsats till fascismen, monarkin, despotism, diktatur endast i det att det är en minoritet som förtrycks till fördel för en majoritet.
Det vill säga att man har gjort en positiv värdering av kvantiteten på dom styrande, istället för den i dom förra fallen (påstådda) kvalitén på dom styrande.

Detta är en kritik enbart av rättvisan inom en demokrat och inte ett förespråkande för någon annan nämnd eller icke nämnd styrelseform. Det skall alltså på inget sätt uppfattas som om denna text avser att implicera att en alternativ styrelseform skulle vara bättre, rättvisare än demokratin. Den avser enbart att problematiser rättvisebegreppet inom det demokartiska systemet och skapa en kritikgrund för att syna hur, om möjligt, kritiken kan överbryggas.

Comprende? Jag har hållit det så basalt och kortfattat som möjligt för att även du skall kunna argumentera emot. Jag vet ju att du tycker dig vara i brist av tid.

Varför skall man nöjas sig med något mindre än att alla har bestämmande över det som involverar dom? Jag räknar inte en röst utan representant för "bestämmande" och har för enkelhetens skull här begränsat kritiken till att gälla den representativa demokratin.

Om detta redan är besvarat kanske du kan lyfta fram en hänvisning, konkret, till vart.

Och kanske i samma veva lyfta fram det totalitära och fascistoida hos dom syraka belackarna av din upphöljta visdom. Det här senare tror jag inte, men man kan hoppas. ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 16:14

Hejsan....

Min käre J R Auk, det var bland det absolut mest korkade inslag jag någonsin sett framföras här. Antingen är du helt borta i pannkakan, eller så har du svalt en drog av något slag......ho ho ho...... :wink:

Det är ju ett ändlöst sammelsurium av total kork du har framfört med så många meningar, det hade i och för sig räckt med dessa meningar där du försöker förklara skillnaden mellan demokratin och andra, av dig nedan, framförda samhällssystem:

"...Detta är i motsats till fascismen, monarkin, despotism, diktatur endast i det att det är en minoritet som förtrycks till fördel för en majoritet.
Det vill säga att man har gjort en positiv värdering av kvantiteten på dom styrande, istället för den i dom förra fallen (påstådda) kvalitén på dom styrande...."

Det du fortfarande inte tycks fatta är att medan fascismen, monarkisk despotism eller diktatur av diverse slag aldrig tillåter någon opposition verka, så tillåter demokratin att oppositionen verkar, och ges chans att återkomma vid nästa val! Jag trodde aldrig någon kunde bli så extremt korkad som inte ens förstod denna självklara del av demokratin, men nu hände det.....ho ho ho ho.....giv mig kraft.....ho ho ho ho...... :wink:

För att visa dumheten än mer i sin glans, så sug i er denna mening, den säger nivån i tänkandet på denne totalhavererade sociologist som framförde den:

"....Varför skall man nöjas sig med något mindre än att alla har bestämmande över det som involverar dom?"

Och om man inte kommer överens då, vad händer då? Ho ho ho ho ho ho ho ho ho....han tänkte inte ens så långt......ho ho ho ho ho....hur kan man vara så hopplöst korkad? Ho ho ho ho ho......hjälp.......ho ho ho ho ho....... :arrow:  :lol:  :D  :wink:  :arrow:  :oops:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 16:47

Jbig skrev:
Det du fortfarande inte tycks fatta är att medan fascismen, monarkisk despotism eller diktatur av diverse slag aldrig tillåter någon opposition verka, så tillåter demokratin att oppositionen verkar, och ges chans att återkomma vid nästa val! Jag trodde aldrig någon kunde bli så extremt korkad som inte ens förstod denna självklara del av demokratin, men nu hände det.....ho ho ho ho.....giv mig kraft.....ho ho ho ho......

"Chans att återkomma" var det...
Du missar Auks poäng eftersom du inte tittar på perspektivet han ställer upp. Han talar om minoriteter inte om oppositionspartier. Han menar att en minoritet såsom exempelvis Romer som grupp betraktat kommer att förtryckas just på grund av att de är färre.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 17:09

Hejsan...

Sökaren har dykt ner till J R Auks hjälp, eftersom den senare inte klarar av det hela längre - om han nu någonsin gjort det?  :lol:

Sökaren lyckades med konststycket att förädla den kork av dumhet vi trodde J R Auk var ensam om, men det gick tydligen att gå ännu ett steg längre bort i dumheten, kolla bara:

"...Han menar att en minoritet såsom exempelvis Romer som grupp betraktat kommer att förtryckas just på grund av att de är färre...."

Det tenderar sig varandes som så att även denne sökare inte tycks fatta att romer också har chansen att söka sig bättre förhållanden bara i en demokrati - precis som alla andra minoriteter. Alla kommer att få det bra i den demokrati vi skisserade fram ovan i denna tråd! I alla andra system får de det sämre.......detta tycks nu ej heller sökaren fatta, därmed har vi två korkar att leka med......ho ho ho ho....:wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 17:24

Jbig skrev:
Det tenderar sig varandes som så att även denne sökare inte tycks fatta att romer också har chansen att söka sig bättre förhållanden bara i en demokrati - precis som alla andra minoriteter. Alla kommer att få det bra i den demokrati vi skisserade fram ovan i denna tråd! I alla andra system får de det sämre.......detta tycks nu ej heller sökaren fatta, därmed har vi två korkar att leka med......ho ho ho ho....

Alla kommer att få det bra....det låter ju...hmm...realistiskt...
Erkänn att du gjorde bort dig totalt nu. Alla kommer att få det bra, HA!
Det du ställt upp är med andra ord en Utopi?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 17:32

Hejsan...

Nix, sökaren, i en demokrati av det slag vi skisserade fram ovan i denna tråd, leder till att alla får det bra. Vissa får sänka nivån, andra höjer den en bit, vilket i slutändan leder till att alla får det bra. Men om alla sedan är nöjda är högst osäkert, men det är en annan, och framtida, historia! Svårare äro det ej!  :lol:

Fast sökarens hjälp till J R Auk ledde inte till det man trodde på totalitärt håll - i stället slutade det med ännu en nyliberalt vibbad katastrof......ho ho ho ho ho.....vad vi njuter........ sökanden visste inte heller att man i en demokrati faktiskt har en möjlighet att komma tillbaka och ställa sig i majoritetens läger - om man klarar av att tala för det man tror på och få med sig tillräckligt många! Men det är det tyst om nu, och vi förstår varför.....:lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 jul 2007 17:34

Sökande skrev:Jbig skrev:
Det tenderar sig varandes som så att även denne sökare inte tycks fatta att romer också har chansen att söka sig bättre förhållanden bara i en demokrati - precis som alla andra minoriteter. Alla kommer att få det bra i den demokrati vi skisserade fram ovan i denna tråd! I alla andra system får de det sämre.......detta tycks nu ej heller sökaren fatta, därmed har vi två korkar att leka med......ho ho ho ho....

Alla kommer att få det bra....det låter ju...hmm...realistiskt...
Erkänn att du gjorde bort dig totalt nu. Alla kommer att få det bra, HA!
Det du ställt upp är med andra ord en Utopi?

Den naturliga rörelsen från dagens förverkligade dystopi är väl till någon utopi. Vart går man när "the botten is nådd"? Djupare i dyngan eller - "mot framtidens land på luftmadrasser"?

-Topi återstår väl när varken u- eller dys- är några möjliga alternativ.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 jul 2007 18:14

Ja se dessa fundamentalister.

Dock får vi väl alla utgå ifrån att jbig trollar, annars vore det bara för sorgligt.

Minoriteter va jag talar om demokrati, men minoriteters röst hur ska de... va jag talar om demokrati, men minoriteter och hur man ska ta hänsyn till i Sverige har vi......är du fascist jag talar om demokrati. Humor på hög nivå.

Hur många här vill inte ha demokrati som styrelseform i Sverige? Hur många är intresserade och öppna för att diskutera utveckling och kritik av demokratin? Allt för att stärka den och göra den bättre? Kan tänka mig alla.....utom en. Häri ligger också en del av humorn med jbig. Gapar om demokrati men vill inte tala om demokratin. Enbart jbig gäller. Demokratiskt och fint  :)  

Som så många redan sagt; vi vet demokratins förtjänster jbig. Det intressanta är hur man ska utveckla demokratin och ta hänsyn med den problematik som är oundviklig med demokratin. Det går att handskas med.Man ska lyfta fram den. Det gör varje väl dynamiskt fungerande demokrati. Annars är det bara frågan om fundamentalism.

Plakatpredikande Jesus, ursäkta demokratifantaster/fundamentalister. Det är alltid något humoristiskt över jbigs inlägg. Kan se han byta skylt och kör lite plakat med totalitären närmar sig gör bot och bättring ändra dig.

Var i Lund för tre år sedan. Höll på att köra in i en lyktstolpe när en gubbe uppenbarade sig runt hörnet med en skylt "jag vet vem som mördade Palme" stissiga ögon lite SF över det hela. Så är det när man tror sig sitta inne med sanningen. Den enda sanningen. Då är man inte öppen för att diskutera och vrida och vända. Känns det igen?
Hade jag stannat och försökt haft en diskussion med denna stissige herre hade jag säkert varit totalitär, nasse och gud vet vad. Hade jag tagit åt mig? Hade någon annan tagit åt sig? Knappast,han var ju vilse i planeten. Så varför bli illa berörd av jbig?

När jag var 19 var jag stansare på en verkstad i Linköping. Var en kille på en annan avdelning som led av förföjesemani. Ringde polisen stup i kvarten, till slut kom männen i vita rockar. Kan se det framför mig...."Totalitären kommer. De är här nu!"

Jbig du ger så sköna associationer hela tiden.

By the way det är många som känner till denna lundaikon. Många har sett han. Många har även läst jbig.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jul 2007 19:56

Jag försöker att inte ömka, men det är svårt. Upprörs, det gör jag sällan, blir lite förbannad och kontemplerar min syn på ilska som sprungen ur maktlöshet.

Människor som inte har behov av genomskinlighet i sina resonemang är förlorade för filosofin.

Arbete med filosofi är - liksom ofta arbetet med arkitektur - egentligen mer ett arbete med en själv. Med ens egna uppfattningar. Med hur man ser saker och ting. (Och vad man kräver av dem.)

Nått att tänka på kanske Jbig?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"