Är homosexuella sjuka?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

ingenar

Är homosexuella sjuka?

Inläggav ingenar » 26 feb 2013 16:30

holoteist skrev:Jo därför att om man har sex med en annan man så hamnar man i helvetet.

Finns inget pinohelvete:
Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.

Vad betyder det?

Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.
När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden.
Död för evigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 16:35

ingenar skrev: Död för evigt.

Vad skiljer denna eviga död från målet för buddhismen, nirvana - utslocknande?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

ingenar

Är homosexuella sjuka?

Inläggav ingenar » 26 feb 2013 16:45

Algotezza skrev:

/Algotezza

Evig död är borta för alltid, finns inte mer.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Algotezza » 26 feb 2013 16:52

ingenar skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

Evig död är borta för alltid, finns inte mer.

Ja, det är väl vad de flesta med en materialistisk syn på tillvaron redan menar är fallet. Då menar man att det inte finns någon existens före det fysiska livet och ingen efter det heller. Finns det ingen pre-natal existens kan det logiskt sett inte finnas någon post-mortal tillvaro då en evighet som har en början haltar betänkligt. Allt som har en början har ett slut.

För mig är dock det centrala vad jag gör av mitt liv här och nu, hur jag är mot dem jag möter. Vad jag gör ensam och tillsammans med andra. Som att skriva här. Det är fint. Spelar ingen roll om man inte har samma åsikt. Bara man efter bästa förmåga kan samtala.

Religionerna är fulla av löften, lockelser och skrämselpropaganda. Detta får man tro på om man vill. Men löftet om en tillvaro här och nu är för min del redan infriat. Det förflutna är mina minnen och framtiden är mina farhågor, förhoppningar och planer. Allt tillgängligt här och nu. Det eviga livet gestaltas här och nu. Inte i ett bortom.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

ingenar

Är homosexuella sjuka?

Inläggav ingenar » 26 feb 2013 17:13

Evig död är borta för alltid, finns inte mer' är väl inget att vara rädd för

Ja, det är väl vad de flesta med en materialistisk syn på tillvaron redan menar är fallet. Då menar man att det inte finns någon existens före det fysiska livet och ingen efter det heller. Finns det ingen pre-natal existens kan det logiskt sett inte finnas någon post-mortal tillvaro då en evighet som har en början haltar betänkligt. Allt som har en början har ett slut.

För mig är dock det centrala vad jag gör av mitt liv här och nu, hur jag är mot dem jag möter. Vad jag gör ensam och tillsammans med andra. Som att skriva här. Det är fint. Spelar ingen roll om man inte har samma åsikt. Bara man efter bästa förmåga kan samtala.

Religionerna är fulla av löften, lockelser och skrämselpropaganda. Detta får man tro på om man vill. Men löftet om en tillvaro här och nu är för min del redan infriat. Det förflutna är mina minnen och framtiden är mina farhågor, förhoppningar och planer. Allt tillgängligt här och nu. Det eviga livet gestaltas här och nu. Inte i ett bortom.

/Algotezza

Fint skrivet, det jag kan tillägga är att det man sår får man skörda.

Användarvisningsbild
evasson

Är homosexuella sjuka?

Inläggav evasson » 26 feb 2013 17:23

ingenar skrev:
holoteist skrev:Jo därför att om man har sex med en annan man så hamnar man i helvetet.

Finns inget pinohelvete:
Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.
Historisk bakgrund:
Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.
Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.
Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.
Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.
Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.
Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.

Vad betyder det?

Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.
När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden.
Död för evigt.

Det är okey om två män älskar varandra.... men jag vet inte om det är synd att ha sex. Det får dom känna efter själv. Tycker att bisexuella bör hålla sig till det motsatta könet dock.

Användarvisningsbild
freddemalte

Snyggt!

Inläggav freddemalte » 26 feb 2013 17:30

Algotezza skrev:Ja, det är väl vad de flesta med en materialistisk syn på tillvaron redan menar är fallet. Då menar man att det inte finns någon existens före det fysiska livet och ingen efter det heller. Finns det ingen pre-natal existens kan det logiskt sett inte finnas någon post-mortal tillvaro då en evighet som har en början haltar betänkligt. Allt som har en början har ett slut.

/Algotezza
Snyggt!

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
evasson

Är homosexuella sjuka?

Inläggav evasson » 27 feb 2013 18:58

Det är sjukt att inte göra något som är naturligt för en själv och som Gud vill att man gör såsom homosexualitet.

Vet inte om det är medfött att vara homosexuell men ifall det är det så varför skämmas för att man gör något som Gud har skapat en att göra.

"The simplest things in life are our best teacher." - S.R

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Jörgen » 27 feb 2013 22:06

jag tycker ni missar frågan...
det som känns naturligt för vissa känns inte så för vissa andra.

vem har rätt på vems bekostnad?

vem sprider ut den enes uppfattning på bekostnad av den andres? Varför?

skulle aldrig gå på pride festival fästan jag är polare med en och annan flata och bög.

vad har sexuellt förvirrade människor för funktion i samhället?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Kjelken

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Kjelken » 27 feb 2013 22:30

Måste säga att de flesta trådar spårar ur då kirstendomen läggs in i varannat inlägg och ''stänger'' dem, med sina ''rätta'' svar...

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Jörgen » 27 feb 2013 23:03

men då så kommer jag med min "rätta" förklaring på homosexualitet:

Homosexualitet finns inte

Manlig sexualitet går helt enkelt ut på att gnugga sina känsliga kroppsdelar mot vad som helst,
dörr, en ostbit, kvinna, barn, hand, djur...

och om så sker mot kvinna så finns det en viss chans för avkomma,
och det är därifrån vi kommer, vi finns.

Kvinnlig homosexualitet då?
samma sak igen, dörren, gurka, man, barn, handen, djur...

Vissa val är straffbara.

Kristofer

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Kristofer » 27 feb 2013 23:22

Kjelken skrev:Måste säga att de flesta trådar spårar ur då kirstendomen läggs in i varannat inlägg och ''stänger'' dem, med sina ''rätta'' svar...

Jag håller med dig...är inte inne så mkt här nu för tiden...men har reagerat på att det mesta styr in på religion...och då gillar jag ändå religionsfrågor...jaja, för att försöka återgå till trådens ursprung...

Sexualiteten är svår...ingen människa föds med en färdig sexualitet, den utvecklas långt senare. Därmed menar jag inte att den är lika sannolik att utvecklas i alla riktningar...det är den inte. Det finns dock en fara när sexuliteten börjar utvecklas innan identiteten då det ofta är identiteten som ger sexualiteten riktning. Jag förstår ditt resonemang och håller delvis med men skulle mer vilja koppla samman det med en persons utvecklingspsykologi...för att ta ett ex.:
En kille som aldrig blir accepterad av andra killar pga att han saknar de egenskaper som ofta primeras bland killar söker sig inte sällan till tjejer (iaf då han kanske har egenskaper som i högre utsträckning accepteras av tjejer). Börjar man identifiera sig med tjejer kommer sexualiteten, för en större grupp än de som identifierar sig med killar, att omriktas mot just killar...om inte hatet mot killar fortfarande lever kvar...då...ahh, behöver inte täcka upp för alla eventualiteter i detta inlägg. Läste en gång (nja, ögnade igenom är nog en korrektare formulering) en bok av en som hette Cooper...hon menade att det finns över 20000 sexuella läggningar...det är ju förstås löjligt att lägga sig på en sådan specifik nivå men...jaa, det är komplext iaf.

Ett annat, omvänt, exempel:
Över 90% av alla pedofiler har själva varit utsatta för pedofileri...sexualiteten är inte logisk och riktas många ggr gentemot de objekt/processer/situationer/omständigheter där den först väcks till liv...det är iaf min uppfattning. Detsamma gäller många kvinnliga porrstjärnor eller andra promiskuösa...det har ofta varit utsatta för ngn form av övergrepp under sin uppväxt...

ingenar

Är homosexuella sjuka?

Inläggav ingenar » 27 feb 2013 23:45

Kristofer skrev:
Kjelken skrev:Måste säga att de flesta trådar spårar ur då kirstendomen läggs in i varannat inlägg och ''stänger'' dem, med sina ''rätta'' svar...

Jag håller med dig...är inte inne så mkt här nu för tiden...men har reagerat på att det mesta styr in på religion...och då gillar jag ändå religionsfrågor...jaja, för att försöka återgå till trådens ursprung...

Sexualiteten är svår...ingen människa föds med en färdig sexualitet, den utvecklas långt senare. Därmed menar jag inte att den är lika sannolik att utvecklas i alla riktningar...det är den inte. Det finns dock en fara när sexuliteten börjar utvecklas innan identiteten då det ofta är identiteten som ger sexualiteten riktning. Jag förstår ditt resonemang och håller delvis med men skulle mer vilja koppla samman det med en persons utvecklingspsykologi...för att ta ett ex.:
En kille som aldrig blir accepterad av andra killar pga att han saknar de egenskaper som ofta primeras bland killar söker sig inte sällan till tjejer (iaf då han kanske har egenskaper som i högre utsträckning accepteras av tjejer). Börjar man identifiera sig med tjejer kommer sexualiteten, för en större grupp än de som identifierar sig med killar, att omriktas mot just killar...om inte hatet mot killar fortfarande lever kvar...då...ahh, behöver inte täcka upp för alla eventualiteter i detta inlägg. Läste en gång (nja, ögnade igenom är nog en korrektare formulering) en bok av en som hette Cooper...hon menade att det finns över 20000 sexuella läggningar...det är ju förstås löjligt att lägga sig på en sådan specifik nivå men...jaa, det är komplext iaf.

Ett annat, omvänt, exempel:
Över 90% av alla pedofiler har själva varit utsatta för pedofileri...sexualiteten är inte logisk och riktas många ggr gentemot de objekt/processer/situationer/omständigheter där den först väcks till liv...det är iaf min uppfattning. Detsamma gäller många kvinnliga porrstjärnor eller andra promiskuösa...det har ofta varit utsatta för ngn form av övergrepp under sin uppväxt...

Religiöst eller ej, så vist är det väl normalt att stoppa in sin p-nisse där den andre skiter !

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Jörgen » 27 feb 2013 23:55

Man gnugga där det gnuggas kan

Användarvisningsbild
Zokrates

Är homosexuella sjuka?

Inläggav Zokrates » 28 feb 2013 00:02

Homosexualitet är till störrsta delen en noga inplanterad 1900-talsskapelse för att vissa fulingar med mer
ädelstenar än ädelt beteende skall få fler brudar över åt sig själva samtidigt som de kan skratta gott åt
dessa lättlurade rumpnissar.

Återgå till "Politik och samhälle"