näckrosblad skrev:När du pratar om "nödvändig frihet", moraliserar du över ett problem som har icke-sociala effekter.
Men du måste väl ändå hålla med om att det är en nödvändig rättighet för barnet att få lov att vistas utanför sina föräldrars hus under uppväxten, då det för mig är uppenbart att barnet tar skada annars?
För att förtydliga vad jag menade med liknelsen så tror jag att en fullständig separation av kulturer får en mängd negativa bieffekter på både kulturerna själva och människorna som lever i dem. Kulturerna kommer hämmas i sin utveckling och människor kommer på sikt uppleva fler och större konflikter.
näckrosblad skrev:Som tidigare nämnt, feltolkar Wikipedia innebörden av fakta (i detta fall Heterosis).
Hehe, det tycker jag var lite väl elak generalisering. Wikipedia är vad vi gör den till, så om du tycker en viss artikel är felaktigt tolkad har du möjlighet att antingen rätta till den själv eller skriva en kommenter på artikelns diskussionssida. Visst finns det många ofärdiga och vinklade artiklar med vaga källhänvisningar, speciellt inom mer specifika områden, men det finns också många välskrivna och väl utarbetade artiklar med en tydligt neutral utgångspunkt - så många att jag utan problem känner att jag vågar basera den mesta av min grundläggande kunskap på Wikipedias artiklar, och länka till dem åt andra. Även fast de kanske inte alltid innehåller hela sanningen så brukar de inte vara sämre på att förmedla kunskap än mycket annat man har tillgång till idag. En stor fördel med Wikipedia är att den är aktuell och under konstant förändring.
näckrosblad skrev:Heterosis kan faktiskt för t.ex. hundar leda till död, p.g.a genetisk inkompabilitet. Samma gäller människor; en medicin för en svensk, kan i vissa fall visa sig dödlig för en afrikan. Why? Different genes.
Det låter som ett väldigt svagt argument mot biologisk blandning, då det inte motsäger de positiva effekter av rasblandning som nämns i artikeln på Wikipedia. Om du har någon artikel som tydligt säger något annat vill jag gärna se den.
näckrosblad skrev:Respekt för andra kulturer är givet. Men det kan aldrig uppstå i en mångkultur där muslimer tvingas kompromissa med sina kulturella värderingar, i ett svenskt samhälle som precis ingått i ett ultra-liberalt skede. Ingen mångkultur har någonsin överlevt i historien och ingen kommer någonsin att fungera. Medan etniska konflikter och fördömandet av svensk kultur ökar, rullar våra politiker i pengar, som de lever ut i dyra och svenska bostadsområden. Alla vill ha mångkultur, men ingen vill leva i Malmö eller Landskrona längre -- varför? Du verkar tro att det hela handlar om respekt och kulturellt utbyte -- du misstolkar mig. Jag är FÖR respekt och FÖR kulturella utbyten, men jag inser, att kulturer och folkstammar uppstått genom en divergerande evolution, där dessa poler till största del levt åtskiljda. Blanda dem, och du har inga kulturer att njuta av...ja, förutom mångkulturell TV då.
Vi måste skilja på visioner och sökandet efter den bästa praktiska vägen för att uppnå dessa visioner. Jag förstår precis vad du försöker få sagt med Kalle Anka, och håller med dig om att man riskerar att se en sådan effekt om alltför många av dagens olika folkgrupper och åsikter tvingas mötas under en för kort period. Det är väl liknande reaktioner vi ser idag när invandrare diskrimineras och förorter blir till fördomar. För mig är dock detta inget argument mot mångkultur som en vision, och jag tror att en praktiskt väg att uppnå det är att ta det bit för bit. Tyvärr har jag, som tidigare nämnt, ingen mer fullständig och detaljerad praktisk lösning, men jag diskuterar gärna fram en, så länge vi är överens om att mångkultur i grunden är något positivt.
Varför har jag då mångkultur som en vision?
Som jag nämnde tidigare känner jag mig personligen fri i min kultur och mina åsikter, vilket antagligen är ett resultat av min uppväxt, både gällande tid, miljö och uppfostran. Jag känner en språklig tillhörighet till Sverige, och har viss kunskap om och även firar vissa traditioner, men jag sätter egentligen inget större värde på högtidligheter såsom jul och midsommar förutom som en trevlig social företeelse. Mina största utvecklanden som person kommer snarare från en mängd intressen och kulturella upplevelser som bottnar i allt annat än ren svensk kultur. Hela jag är mångkulturell, och jag har alltid mått mycket bra av det.
För mig handlar inte mångkultur om att framtvinga en sådan här blandning, men att låta folk välja. Grunden i en mångkultur ligger i att man respekterar varandras val, och kan få utbyte av varandra oavsett dessa. Ett exempel på mångkultur som fungerar ganska bra idag är världens många kristna som trots vissa radikala skillnader i tro kommer utmärkt överens med de flesta andra. Svenskar har idag en möjlighet att välja om de vill bli kristna eller inte, och jag har själv mängder av kristna bekanta, som trots en helt annan grund är några av mina bästa vänner. Mångkultur skapar här en valmöjlighet, men inte på bekostnad av utveckling: jag fortsätter utveckla min egen tro och mina kristna vänner ägnar mycket tid åt sin. Dessutom kan vi få utbyte och inspiration av varandra som leder till en helt annan utveckling än om denna möjlighet inte funnits tillgänglig.
Jag tror att mötesplatser att träffa likasinnade är ett krav för att kulturer ska fortsätta utvecklas, men att bestämma att den inte alls så självklara "nationen" ska vara denna mötesplats är för mig en missuppfattning: Det utgår från den grovt generaliserande formen av nationella kulturer, såsom "svenskt" eller "amerikanskt", när kultur egentligen är något så mycket mer obeorende och komplext som sträcker sig långt utanför nationers gränser.