Borde vi övervaka polisen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Wintran

Inläggav Wintran » 25 jul 2006 12:55

PopJimmy skrev:Men tror du att du är ensam om det? Alla gör det. Skulle vi bevaka alla så skulle vi se att alla gör det, vad händer sen? Ska vi slänga alla i fängelse? Nej, det är klart man inte ska oroa sig, det är precis så människor som vill kontrollera en vill att man ska tycka. Att man ska oroa sig. Poängnen är att vi tror vi vill ha "personlng integritet", men vad är detta i praktiken? Är det inte ett utrymme för att utnyttja andra?

Börjar förstå vart du vill komma. Intressant tanke. :)

Men tänker du dig då att övervakningen skulle kompletteras av ett helt öppet samhälle, där alla har tillgång till allt? Det är väl enbart då vi kan garantera att staten inte missbrukar sin makt? Samtidigt är det då vi kan säga att vi förlorar våra privatliv, när mina vänner kan se i detalj vad jag gör hemma ensam en fredagnatt...
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 25 jul 2006 12:56

Om man förstår "privatliv" som ekvivalent med "att runka framför Göran Perssons ansikte när han håller ett politiskt tal" har man en dålig uppfattning om vad som menas med "privatliv". Likaså om man förstår "privatliv" som "ett utrymme för att bryta mot lagen".
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jul 2006 13:00

Wintran skrev:Men tänker du dig då att övervakningen skulle kompletteras av ett helt öppet samhälle, där alla har tillgång till allt? Det är väl enbart då vi kan garantera att staten inte missbrukar sin makt?
Ja precis vad jag menar.

Samtidigt är det då vi kan säga att vi förlorar våra privatliv, när mina vänner kan se i detalj vad jag gör hemma ensam en fredagnatt...
Men vad är privatliv egentligen? Det är något som kommer från Kristendomen, att det är fult eller hemligt med sex. Vad jag har gört så hade Grekerna offentliga dass, då de sket kollektivt.

Nej, jag vill gärna att du definierar vad du menar med privatliv.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jul 2006 13:01

archaxe skrev:Om man förstår "privatliv" som ekvivalent med "att runka framför Göran Perssons ansikte när han håller ett politiskt tal" har man en dålig uppfattning om vad som menas med "privatliv". Likaså om man förstår "privatliv" som "ett utrymme för att bryta mot lagen".
Men vad är privatliv?

Jag har aldrig sagt att privatliv är rekvivalent med "att runka framför Göran Perssons ansikte när han håller ett politiskt tal", jag vet inte om det var detta du försökte säga heller, för du är väldigt otydlig. Du frågade om det var olagligt att runka, då svarade jag att det beror på sammanhanget. Det är du som krånglar till saker.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 25 jul 2006 13:09

Det är något som kommer från Kristendomen, att det är fult eller hemligt med sex.

Och det är något som kommer från den Sexuella Frigörelsens Era, att det inte är fult eller hemligt med sex.

"Privatliv = en förlegad kvarleva från Kristendomen som anser att det är fult eller hemligt med sex."
Där har du förresten din definition också. Tycker du den är lämplig, i den meningen att den avspeglar vad vi vanligen menar med "privatliv"?

Och vad är det förresten jag blir arresterad för? Själva runkandet framför GPs ansikte, eller det sexuella ofredandet som detta leder till? Sexuellt ofredande är väl kategoriskt olagligt, till skillnad från runkande (som mig veterligen inte är olagligt alls?)
Fyfan vilket trams.

Vidare ser jag inte relevansen för om privatliv är en kristen kvarleva eller inte i anknytning till övervakning; vissa människor vill göra sexakten till en privatsak (i bemärkelsen att endast dessa två i akten ingående heterosexuella, vita, ariska män skall ta del av akten) och då är det väl skit samma om det springer ur en kristen moral eller inte?

Sen tror jag att mina kompisar (och alla myndighetspersoner) har bättre saker för sig än att titta på mig när jag knullar på lördagkvällarna, så i det avseendet ser jag inga problem med övervakning (om inte tänker jag säga upp bekantskapen med dessa tragiska personer :S). All hysteri om att "folk kan titta på mig när jag skiter!!!" tror jag bottnar i en överdriven syn på sitt eget jag och en (van)föreställning om att folk faktiskt skulle vara intresserade av vad Du gör på dass.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jul 2006 14:12

archaxe skrev:Och det är något som kommer från den Sexuella Frigörelsens Era, att det inte är fult eller hemligt med sex.
Ja, detta håller jag med om. Men som sagt, människor föds inte med hämningar kring sexualiteten, detta är något kulturer programmerar människor med.

"Privatliv = en förlegad kvarleva från Kristendomen som anser att det är fult eller hemligt med sex."
Där har du förresten din definition också. Tycker du den är lämplig, i den meningen att den avspeglar vad vi vanligen menar med "privatliv"?
Ja, som sagt, Jag upplever att jag förstår den allmänt accepterade definitionen av begreppet. Men det innebär inte att jag har samma emotionella förhållningsätt till det. En människa som antar att privatlivet är något med en reell existens som en Nazist antar att den vita rasen och judar är något med reell existens utanför språket skapar emotionella förankringar i orden vilket gör att människor börjar resonera ifrån godtyckligheter/tillfälligheter de antar vara nödvändigheter och detta är roten till all idioti.

Jag har inga emotionella förankringar kring begreppet Privatliv eller Arier. Jag förstår dock varför människor vill försvara "renheten hos Arierna". (dvs att jag försvarar begreppen, doch har jag emotionella förankringar till dem att jag tycker de är har uppkommigt genom dåliga tolkningar/härledning av verkligheten. Judar är inte roten till all ondska för att judar i någon gång under historiens lopp gjorde något någon annan tyckte var dåligt)

Men eftersom jag anser att begreppet inte har någon reell existens utanför språket, utan att språket är ömsesidiga godtyckliga överrenskommelser, som laddas med moraliska undertoner om hur vi bör relatera varandra så är uppfattningen om privatlivets reella existens inget jag accepterar.

För att ge ett exempel: Bara för tyskarna angåg att Artier var överlägsna, så innebär det inte att jag inte förstår deras verklighetsuppfattning eller deras definitioner. De tycker verkligen att s.k. Vita "Arier" är överlägsna. Jag förstår vad de menar, men, deras sätta att strukturera upp språket och genom det tolka världen, är väldigt förvirrat. Arier, Judar och Privatliv är alltså definitioner, men genom det att dessa definitioner skapas, så kommer emotionella laddningar till dessa, som även upplevs som essentiell, som en naturlig reaktion, eftersom de inte inser att deras sätta att strukturea upp världen är något kulturrelativt, kulturgodtyckligt. Den vanliga medelsvennson accepterar definitionen av Privatliv som reellt existerande och därför är han fånge i språket, han dyrkar Privatlivet som en religiös dyrkar Gud - en personlig uppfattning har ärvt genom en kulturell uppfattning (dvs en uppfattning som upprätthålls inom en grupp människor, en grupp människor är som sagt alltid något godtyckligt/kontextbunden i sig självt också).

Jag vill som sagt inte att människor begår icke-moraliska handlingar mot mig (dvs handlingar som inte är ömsesidigt accepterade), men jag skulle aldrig gömma mig bakom ett begrepp som "Privatliv" eller ett begrepp som "Gud" för att försvara moral.

Moral kan bara förstås i sammanhang. Varken Arier, Gud eller Privatliv är något vi ska dyrka som helt oantastbart.

Och vad är det förresten jag blir arresterad för? Själva runkandet framför GPs ansikte, eller det sexuella ofredandet som detta leder till? Sexuellt ofredande är väl kategoriskt olagligt, till skillnad från runkande (som mig veterligen inte är olagligt alls?)
Fyfan vilket trams.
Vad menar du är trams?

Som sagt "runka" är bara en handling.

Alla handlingar som inte definierar upp ett sammanhang är potentiellt olagliga handlingar.

Alla handlingar som "runka", "skjuta", "springa", "hoppa", "döda" är potentiella olagliga handlingar, men detta går bara att avgöra om vi sätter dem i ett sammanhang.

Först upplever vi att "döda" är något "dåligt" men att "hoppa" är något neutralt. Men att döda en mygga är inte olagligt, men att hoppa på någon annan människas huvud är nog det.

Men hoppar du på en annan människas huvud för att det är självförsvar är det kanske inte olagigt.

Men är det självförsvar för att du själv är en nazist som drivit en hetsjakt mot bögar och bögarna nu får tag på dig.. Jag så länge man förlänger sammanhanget så kan man får handlingen en helt annan innebörd. Därför är det idiotiskt att låsa sig kring statiska uppfattningar kring begrepp.

Vi måste hela tiden sträva mot att transcendera våra förklaringsmodeller med mer och mer komplexa begrepp, inte kollapsa bakom förenklade och förummande oantastbara begrepp som "judar", "privatliv", "naturligt" vi härleder allt till.

Vidare ser jag inte relevansen för om privatliv är en kristen kvarleva eller inte i anknytning till övervakning; vissa människor vill göra sexakten till en privatsak (i bemärkelsen att endast dessa två i akten ingående heterosexuella, vita, ariska män skall ta del av akten) och då är det väl skit samma om det springer ur en kristen moral eller inte?
Haha, betydelsen i vad du försöker säga med detta är väldigt mångtydigt.

Wintran

Inläggav Wintran » 25 jul 2006 15:00

PopJimmy skrev:Nej, jag vill gärna att du definierar vad du menar med privatliv.

Ah, förstår vad du menar, och du kan nog ha rätt. Jag syftade givetvis på dagens konstruerade privatliv eftersom samhället ser ut som det gör och eftersom samhället är så fördömande som det är. Idag har vi satt tabu på så otroligt många saker, inte minst helt naturliga sexuella instinkter. Om en arbetsgivare fick välja mellan en kille som sitter och onanerar två timmar per kväll ensam hemma och en kille som sitter och läser böcker, så skulle han nog lita på sina fördomar och anställa han som läser böcker, fast den andra människan kanske egentligen är mycket tryggare i sig själv och skulle bli en mycket bättre arbetskamrat.

Jag är inte helt övertygad om att ett fullständigt öppet och övervakat samhälle skulle ta bort dessa fördomar. Kan inte ens säga om de skulle förstärkas eller försvagas, och kan inte säga att jag är 100% ännu på att allt privatliv är en konstruktion av samhället och en enbart negativ sådan. Hur som helst är det en intressant fundering!
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jul 2006 15:43

Wintran skrev:Ah, förstår vad du menar, och du kan nog ha rätt. Jag syftade givetvis på dagens konstruerade privatliv eftersom samhället ser ut som det gör och eftersom samhället är så fördömande som det är. Idag har vi satt tabu på så otroligt många saker, inte minst helt naturliga sexuella instinkter. Om en arbetsgivare fick välja mellan en kille som sitter och onanerar två timmar per kväll ensam hemma och en kille som sitter och läser böcker, så skulle han nog lita på sina fördomar och anställa han som läser böcker, fast den andra människan kanske egentligen är mycket tryggare i sig själv och skulle bli en mycket bättre arbetskamrat.
Jo det är ett intressant resonemang. Problemet är att vi matas med uppfattningar om att sex inte är något som existerar, ungefär som att många fortfarande tror att kungen och drottningen inte behöver gå på dass. alla människor som inte är sexuellt hämmade onanerar om de känner att de har lust med det.

Jag är inte helt övertygad om att ett fullständigt öppet och övervakat samhälle skulle ta bort dessa fördomar.
Jag håller med dig om att övervakat samhälle inte ger några garantier, jag lekar bara med tankar nu. Det övervakade samhället spelar efter emergenta regler som är helt omöjliga att förutsäga. Det är som att förutsäga internet samtdigt som någon skapade datorn.

Men sen tycker jag vi bör vara lite mer explicita i vad det är vi vill nå. Du nämner ordet "fördomar".

Resonemanget om decentraliserad övervakning handlar inte om att skapa förbud, utan att lyfta fram obehagliga, mörka sidor hos hur ALLA människor. Ta ett problem som mobbning, det är ett fullkomligt onödigt problem, mobbningen sker bara när det inte finns andra människor i närheten. Denna problematik händer i alla former av maktmissbruk. Man är i en "stängd sfär", då offret inte kan ta hjälp av utanförstående. Skapar vi en permanent länk ut från den slutna situationen, så kan inte maktmissbruket fortgå. Vi bör alltså speciellt övervaka alla maktisntutitioner, eftersom det är där mycket av den värsta maktmissbruken sker. Det är politikerna som är de värsta maktmissbrukarna tätt följt av poliser och domare etc. Vi har en uppfattning om att det är den lilla människan som begår de mest fruktansvärda brotten, men detta är helt felaktigt. Det är alltid de högsta hönsen som begår stora brott. Den lilla människan är mycket mer begränsad. Den lilla människans förutsättningar uppdiktas alltid av den store människans beslut.

Alla fall av misshandlel, våldtäkt, rån, mobbning etc skulle kunna lösas genom decentraliserad övervakning.

Vi skulle även märka att människor jobbar, svart, piratkopierar osv, och blir alltså tvugna att ta tillvara på denna problematik på ett mer konstruktivt sätt. Alla brott av små människor sker enligt mig som symptom på att något mer grundläggande är fel. Skulle ett samhälle ta hand om sina medborgare skulle människans inte ha ett behov av att misshandla andra.

Den centraliserade övervakningen är dock min personligt största mardröm, eftersom den alltid är selektiv. Vålds och maktmonopolet är något som för med sig maktmissbruk.

Vi kan alltså med modern teknik decentralisera bort problematik från politiker som beter sig som diktatorer, eftersom decentraliseringen innebär en nödvändig ömsesidighet.

Kan inte ens säga om de skulle förstärkas eller försvagas, och kan inte säga att jag är 100% ännu på att allt privatliv är en konstruktion av samhället och en enbart negativ sådan. Hur som helst är det en intressant fundering!
Jo, jag är inte helt hundra i frågan, men ju mer jag funderar på det så slår det mig: Jag är en enorm fredlig varelse som inte utnyttjar eller skadar andra varelser.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jul 2006 16:00

Visst skulle jag kunna släppa till med övervakning av min person. Men inte idag. Och varför då?
Jo för jag vill inte hänga högt i ett träd.
Dagarna i ända så ger jag skäl, för en eventuell rättsinstans, att döma mig.

Ibland rena lagöverträdelser, ofta tal om dom. Tal om uppvigling, antistrukturella resonemang om stat och statsappart, förekommer ofta.
Nedvärderande av befintliga maktinstititioner är vardag i min vardag.
Går mot rött gör jag för jämnan.

Så vill jag tillåta övervakning, nej. Jag vill leva fritt.
Om jag får leva fritt så är det ok med övervakning.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Wintran

Inläggav Wintran » 25 jul 2006 16:09

Nej, i dagsläget är jag inte heller redo för detta, och jag vill därför inte tillåta staten att övervaka mig heller när jag inte har möjlighet att övervaka den.

Men det var riktigt spännande tankar det här... 8)

Frågan är om vi isf skulle spara fullständig historik över allt och alla som övervakas eller om vi enbart ska övervaka nuet? Vi tappar ju något av den totala övervakningen om vi inte kan se tillbaka, men samtidigt riskerar vi att fastna i vårt förflutna om vi tvingas återuppleva det gång på gång.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jul 2006 16:44

J R Auk skrev:Visst skulle jag kunna släppa till med övervakning av min person. Men inte idag. Och varför då?
Jo för jag vill inte hänga högt i ett träd.
Dagarna i ända så ger jag skäl, för en eventuell rättsinstans, att döma mig.

Ibland rena lagöverträdelser, ofta tal om dom. Tal om uppvigling, antistrukturella resonemang om stat och statsappart, förekommer ofta.
Nedvärderande av befintliga maktinstititioner är vardag i min vardag.
Går mot rött gör jag för jämnan.
Jag är väldigt mycket emot maktinstititioner som missköter sig, men poängen är att mitt resonemang handlar om att mer och mer erstätta förnedrande rättsprocesser med stora inslag av maktmissbruk mot decentaliserade bevis.

Tittar vi på göteborgsdemonstationerna, så har myndigheterna försökt att mörklägga extremt mycket här.

Jag kommer öppet att uttala mig som ett hot mot människor och våra sät att strukturera upp staten. Dock är jag välidgt vänsterlagd. Jag anser att en stat är nödvändig, men, i utbildade syfte. Den ska vara ett stöd för människor, inte ett hinder.

Sen gör alla samma brott som dig Auk, problemet är bara att vi ser igenom fingrarna på det - på ett dåligt sätt, dvs att det är någon ensam stackare som får ta smällen för piratkopieringen, trots att alla gör det. Den effekten jag vill se är att vi övervakar människor och inser att lagen inte är sund eftersom den inte är anpassad efter naturliga motiv.

Lagarna ska vara stödjande för människorna, inte förtryckande.

Så vill jag tillåta övervakning, nej. Jag vill leva fritt.
Om jag får leva fritt så är det ok med övervakning.
Jag är som sagt emot centraliserad övervakning. Eftersom detta kommer upprätthålla ett asymmetrisk maktförhållande och omyndidigförklarande av t.ex. sunt drogbrukande människor.

Men samtidigt behövs den en centraliserad maktapparat som omyndighetsförlar missbrukare av droger. Här måste vi ha tvångsmekansimer. Alla vuxna är inte emotionellt/psykologiskt/moraliskt mogna, och detta är EXTREMT tabubelagt i väst. Vi utgår ifrån ett naiv upplysningsideal då vi tror att alla människor är fristående, rationella, objektiva tänkare. Många människor är inte psykologiskt/moraliskt mogna. Och det sista stället dessa ska hamna är i politiken eller andra typer av statliga organ. Problemet att många av dessa människor hamnar just här. Många människor som är psykologiskt omogna har ett behov av att kontrollera andra. Jag hörde någon sa något ganska roligt förut: Människor som inte klarar av att bli poliser blir väktare och de som inte klarar av att bli väktare blir naizster.

Nu tror jag inte att alla människor som blir poliser är omogna, men, enligt mig är det mycket konstiga saker som ska komma till för att människor vill jobba med att göra livet surt för andra. Dessa människor har själva blivit utsatta för grova övergrepp i uppväxten.

Flaskhalsen är människorna som ska bedöma om en människa bör omyndihesförklaras eller inte. Vissa människor bör inte ha tillgång till droger, medans andra bör det. Vi måste ha en konstruktiv selektism. Vi kan inte hävda självständiga människors rätt till sig själva, men samtidigt måste vi stödja icke-självständiga människors rätt att inte behöva fastna självdestruktiva handlingar eller handliar som är destruktiva mot andra.

Vi behöver en konstruktiv elitism, då strävar mot alla människors oberoende av att fysiologisk, psykologiskt, ekonomiskt och på andra sätt administrativt/organisatoriskt behöva utnyttja andra.

Som sagt, detta är väldigt komplext.

Jag tycker inte att vi kan gå till varken en vänsterextrem eller högerextrem eller en "mittenextrem". Båda extremer har sina fördelar, därför måste vi ha en konstruktiv selektiv elitism, dvs att alla strävar med att arbeta på sin egna psykologiska mognad. Icke Beroendeframkallande droger ska vara tillåtna, men inte för människor som inte kan hantera dom. Dom som inte kan hantera droger och dyl måste få extremt mycket stöd.

Ofta är droger substitut för annan, ju omognare människan är, desto större är substitutet. Detta gäller alla typer av beroenden. Människor som blivit misshandlade i sin uppväxt har alltså ofta stora substitbehov av att behöva misshandla andra.

Men detta är något vi måste hjälpa människor ur med extremt effektiv sjukvård. Problemet är att detta inte är något som existerar ännu.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jul 2006 23:30

Problem ligger i att, för att exemplifiera, droger kan vara psykiskt beroendeframmkallande och fysiskt beroendeframkallande.
Beroende definieras oftast utifrån den rådande normen av vad ett normalt leverne är.

Väljer man bort sex, är man hooked. Väljer man bort pengar lika så.
Väljer man att inte sträva efter det ideala så har man en extern anledning till det, och den anledningen ska korrigeras.
Diagnos ställs och resonemang emot den är låsta i ett moment 22.

Därav följer enligt min mening att man måste tillåta offer för det allmäna goda.

Vissa människor behöver må dåligt ett tag för att hitta ett lyckligt leverne senare.

Det stora problemet i sammhället är som du säger Jimmy att vi får en ohälsosam attityd där vi förljuger vad som sker bakom lyckta dörrar och sätter upp fasader gentemot yttervärlden.

Låt folk leva i frihet från statliga fördömmanden, dom sociala fördömmandena är nog.

Är inte iden med en stat som du säger att:

Men samtidigt behövs den en centraliserad maktapparat som omyndighetsförlar missbrukare av droger. Här måste vi ha tvångsmekansimer. Alla vuxna är inte emotionellt/psykologiskt/moraliskt mogna, och detta är EXTREMT tabubelagt i väst. Vi utgår ifrån ett naiv upplysningsideal då vi tror att alla människor är fristående, rationella, objektiva tänkare. Många människor är inte psykologiskt/moraliskt mogna. Och det sista stället dessa ska hamna är i politiken eller andra typer av statliga organ. Problemet att många av dessa människor hamnar just här. Många människor som är psykologiskt omogna har ett behov av att kontrollera andra.

Jag antar att "drogen" lika gärna kan vara hämmande attityder eller vanföreställningar, rätt eller?

Hur uppstår dessa?
Hur uppstår ett beroende av en drog? Jag det fysiska är det fysiska, det vill jag inte tala om. Där är "tillbakadragnings symptomen" tillräcklig förklaring.
Men det psykiska, är enligt mig beroende pga av att flykten som drogen skapar blir behagligare än utsikten av att förbättra sin nuvarande situation.
Folk känner sig utlåsta från sig själva. Maktlösa i sin egen situation.
Därav flaskan när motgångarna manifesterar sig.

Borde inte staten då vara en organisation som värnar om individen framför gruppen? En gruppering som står över grupperingar men inte individer?
Vi behöver inte en stat som favoriserar dom som redan är i majoritet. Vi behöver en stat som ser till att dom avvikande inte diskrimineras.

Alla nålar har en spets, alla linjer slutar i en punkt. All utveckling börjar med ett steg.
Varför lura sig och säga att det är kollektivet som betyder något?
Individen är allt. I dubbel bemärkelse :)

Visst kan det vara en ide att övervaka dom som ska utöva den kontrollerande makten över andra. Men vad finns för skäl till att övervaka andra med dolda metoder? Om jag har en offentlig befattning har jag trädit i det allmänas tjänst, en kontroll av mitt maktutövande blir svårt att ifrågasätta.

Är det kanske med dold övervakning som med förfrågan om blod från blodbanken i fallet Mijaolivich?

PS. Lustigt förövrigt att jag diskuterat just frågan om övervakning av Bodström, att starta ett övervakningsgarde för att ifrågasätta. Har inte kännt mig så manad, då nog en sådan aktivitet skulle dra till sig lite oönskad uppmärksamhet. DS

Hm mycket vilja till att förmedla i liten text, hoppas luckorna fyller ut sig bra :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 jul 2006 01:08

Så vad tycker du om socialism?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 jul 2006 10:18

Varför socialism när man kan ha anarkistisk komunalism?

Socialismen är ett förbytande av maktstrukturen från dom få priviligerade till dom få priviligerade.

Socialismen är dom som flörtar mest med storkapitalet, dom förljuger hela sin egen existens.

Än i dag sitter kungen på sin tron trots grunden med allas likhet i socialistiska programmet.

Rasbiologiska institutet är en produkt av socialismen.
Pungslåendet av befolkningen ledde till uppbyggnaden av allmäna instanser som televerket vattenverket och liknande.
Nu är dom "privatiserade" med statlig majoritet. Det som vi en gång betalade används som en konserverande faktor i politikens smutsiga arena.

Jag kan spy galla i dagar över socialismen, men det gör inte något annat politiskt system bättre :)

Nej men alvarligt talat, socialistiska iden är bra i grunden då det reformerta näst intill alltid synes bättre än det revolutionära.
Kapitalet kan inte låta hållas fritt, i en tyglad omgivning.
Frihet för kapitalet kan bara existera när nationalstaterna är avskaffade.
Så socialismen har rätt i att dom, folket, arbetarna, proletärerna inte är beredda att underkasta sig naturen så måste dom kämpa emot kapitalet då dom går i skarp polemik emot dom.

Ur askan reses bara förvirring och en ny maktkamp. Strukturer bör förändras inte kullkastas och byggas upp igen. (om vi inte skulle nå så lång som utopin anarki, men det e långt borta och inget jag kommer diskutera närmare här)

Jag tycker mycket mer om socialismen men har inte ork att sätta allt på pränt. För att någon egentlig behållning ska fås i sådana här situationer behövs mimspelet som kan röja att det inte är värderingar bakom alla värderande ord.

Men låt mig fråga dig.
Vad tycker du om kontrollerande makt?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 26 jul 2006 15:11

Jimmy, ibland undrar jag varför du envisas med att skrika ut din agenda om att begrepp inte är något som har reell existens utanför språket. Vi vet det, alla vet det, och den insikten ändrar inte världen på något sätt, utan din attityd gentemot världen. Den lämnar allt orört. Det är klart att det inte finns några stolar eller bord eller arier eller judar eller gudar eller något privatliv, rent essentiellt, men den anmärkningen är väl ganska trivial och hindrar inte på något sätt att vi kan använda begreppen?
Vi har ett privatliv, även om det bara är en sociokulturell konstruktion - för allt är sociokulturella konstruktioner och språkliga överenskommelser, så en invändning om att "det är bara godtyckligt" eller "bara konventionellt" är bara begriplig om man polariserar det mot något som inte är godtyckligt utan mer essentiellt, något du väl förkastar ovan?

Den här poängen kan såklart bara göras från en absolutistisk vinkel, och eftersom det inte finns någon sådan kan poängen inte göras alls, men det ser du bara när du förstått vad jag menar.

Återgå till "Politik och samhälle"