Borgerlig seger, och nu...?
Moderator: Moderatorgruppen
...
Jag har röstat för sossarna och känner mig idag nedstämd för att högern vinner. Jag vet egentligen mycket lite om moderaternas eller sossarnas förslag, inte mer än det jag har sett på TV, jag har mest röstat rent ideologiskt. Jag är ledsen över att högern vann just för att jag har en tro om att de vill främja elitism, de som HAR, de skall värdesättas högt, de som inte har skall slåss för att bli en av de som har. Detta innebär att de med mindre ambition vad gäller framgång och kapital inte lyckas få ett drägligt liv. Jag antar att jag är rädd att Sverige utvecklas till ett miniamerika. Jag är inte skeptisk till att högern kanske skapar fler jobb, det gör de säkert. Min oro är att kapitalet fördelas orättvist, för varje krona jag tjänar, tjänar min arbetsgivare två. Jag säger inte att jag vet att det blir så, för det är det ingen som gör. Jag har helt enkelt onda föraningar inför detta. Sedan, om fyra år, när högern har roffat åt sig så mycket som det går, när Limhamnbor har fått ännu mer kapital, när inga fasta och drägliga jobb har skapats, drar de sig tillbaka nöjda, men ändå missnöjda för att de inte har lyckats lura massan en gång till. Dumma och lurade 18åringar som den här gången röstade på en dröm kommer nästa gång att rösta på sossarna för att de kommer då att ha en finare vision. Högern vann det här valet för att de hade finare yta som kunde lura förstagångsväljarna. Jag tycker man ska höja röståldern till 21 år.
Rising skrev:Tja, jag hoppas att Sverige i allmänhet är mognare än hur det låter i den här tråden (och på andra forum jag besöker). Moderaterna är inget transylvanskt utsugarparti som medvetet vill öka klyftorna i samhället, och vi kommer inte att drabbas av spanska inkvisitionen bara för att KD får vara med på ett hörn. På samma sätt är det oerhört barnsligt att börja dissa Reinfeldt och prata om hans Kojak-skalle eller hur det bara saknades ett par bultar i nacken på hans svartvita valaffischer för att han skulle ha platsat i Dr. Frankensteins laboratorium, eller - som den politiska fjortisen Peter Wolodarski - mena att hela valet var en folkomröstning om Göran Persson, och triumferat jubla om att en mörk epok nu äntligen är slut, eller whatever.
Liksom, skärpning.
Nu blir det enklare att starta eget och att anställa personal. Många kommer att få pissiga och osäkra jobb, men de flesta jag känner idag är frustrerade och tycker det iaf vore bättre än inget. Det är lätt att skaffa sig en bra utbildning i Sverige idag, men svårt att få arbetslivserfarenhet; det kommer förmodligen att balanseras ut på bättre sätt framöver.
Visst kommer vi att drabbas av flera nedskärningar och setbacks framöver. Men det är en temporär nedgång som - om den liberala politiken fungerar - kommer ersättas av ett stabilare och långsiktigare system. Vad jag tror att många kommer göra är att börja skandera att undergången är nära när de första tecknen på en nedgång kommer visa sig. Det är billigt och löjligt att göra så. Om man är förnuftig och mogen så visar man större tålamod och ser istället till hur väl det fungerar på sikt.
Själv har jag hjärtat till vänster (och röstade inte), men jag önskar ändå alliansen lycka till och ser nyfiket fram emot hur en liberal politik kan fungera i Sverige. Att kasta skit fram och tillbaka - eller som medierna; komma med barnsliga och irrelevanta analyser - får mig bara att vilja inskränka både demokratin och yttrandefriheten helt och hållet.
Men detta kan väl inte sluta på något "oförmodat" sätt Rising....eller?
Iå fall hade jag fel då jag utgick ifrån att Du till Din person varken är ngn drömsk eller fantastisk människa?
BENJIE
Jag är trött på att vänsterpartierna försöker ta patent på ett ord som "rättvisa", och för den delen "feminism", "jämlikhet" och en massa annat.
Jag brukar tänka mig följande situation: Jag bor i en studentkorridor med nio andra. Dock är vi inte studenter utan det är bara själva boendet som ser ut så, utan vi arbetar med olika saker och olika mycket. En del jobbar mycket, andra mindre. En del har kämpat sig till bättre betalda jobb än andra genom utbildning och karriär. Nu kommer vi fram till att det vore bra med en gemensam kassa för sådant som disktrasor och -medel, toalettpapper osv. Vi kommer överens om att alla lägger en hundring per månad i den gemensamma kassan vilket vi köper dylika nödvändigheter för.
Efter ett tag väcks missnöje. Jonte, som tjänar minst, tycker att han borde lägga mindre pengar än andra. Hans förslag är att vi lägger 1 % av vår månadsinkomst i kassan.
Pelle tycker att det har varit så bra med den gemensamma kassan att han vill utöka den. Den skulle i hans drömkorridor omfatta möblemang i de enskilda rummen, gemensam mat mm. Avgiften till kassan borde alltså höjas.
Vi kommer fram till att följa dessa förslag, även om vi inte går lika långt som Pelle vill med att utöka det gemensamma.
Ännu en tid senare växer missnöjet igen. Jonte nöjer sig nu inte med en lika stor procentuell avgift till den gemensamma kassan. Han tycker att de som tjänar mer ska betala en högre procent. Jonte som jobbar ihop 10 000 i månaden ska bara behöva 5 %, dvs 500 kr, medan Orvar som tjänar 20 000 borde betala 10 %, 2000 kr.
Efter omröstning går Jontes förslag genom.
I det här läget befinner vi oss en längre tid, innan några till sist tröttnar. Några tycker att den gemensamma kassan är alldeles för stor, man borde få köpa sina möbler själv och bestämma över vilken mat man vill lägga sina pengar på. De flesta tycker också att Orvar m.fl. inte borde betala fyra gånger så mycket som Jonte. När dessa klagomål framförs kallar Jonte och hans anhängare motståndarna för "utsugare", "de vill göra sig rika på det mindre bemedlades bekostnad", "de har onda avsikter", "de är egoistiska", "de sparkar på de som ligger".
Vad är rättvisa? Det är en stor filosofisk fråga. En sak är säker: man kan inte benhårt slå fast att "rättvisa kommer från vänster". Bah.
Jag brukar tänka mig följande situation: Jag bor i en studentkorridor med nio andra. Dock är vi inte studenter utan det är bara själva boendet som ser ut så, utan vi arbetar med olika saker och olika mycket. En del jobbar mycket, andra mindre. En del har kämpat sig till bättre betalda jobb än andra genom utbildning och karriär. Nu kommer vi fram till att det vore bra med en gemensam kassa för sådant som disktrasor och -medel, toalettpapper osv. Vi kommer överens om att alla lägger en hundring per månad i den gemensamma kassan vilket vi köper dylika nödvändigheter för.
Efter ett tag väcks missnöje. Jonte, som tjänar minst, tycker att han borde lägga mindre pengar än andra. Hans förslag är att vi lägger 1 % av vår månadsinkomst i kassan.
Pelle tycker att det har varit så bra med den gemensamma kassan att han vill utöka den. Den skulle i hans drömkorridor omfatta möblemang i de enskilda rummen, gemensam mat mm. Avgiften till kassan borde alltså höjas.
Vi kommer fram till att följa dessa förslag, även om vi inte går lika långt som Pelle vill med att utöka det gemensamma.
Ännu en tid senare växer missnöjet igen. Jonte nöjer sig nu inte med en lika stor procentuell avgift till den gemensamma kassan. Han tycker att de som tjänar mer ska betala en högre procent. Jonte som jobbar ihop 10 000 i månaden ska bara behöva 5 %, dvs 500 kr, medan Orvar som tjänar 20 000 borde betala 10 %, 2000 kr.
Efter omröstning går Jontes förslag genom.
I det här läget befinner vi oss en längre tid, innan några till sist tröttnar. Några tycker att den gemensamma kassan är alldeles för stor, man borde få köpa sina möbler själv och bestämma över vilken mat man vill lägga sina pengar på. De flesta tycker också att Orvar m.fl. inte borde betala fyra gånger så mycket som Jonte. När dessa klagomål framförs kallar Jonte och hans anhängare motståndarna för "utsugare", "de vill göra sig rika på det mindre bemedlades bekostnad", "de har onda avsikter", "de är egoistiska", "de sparkar på de som ligger".
Vad är rättvisa? Det är en stor filosofisk fråga. En sak är säker: man kan inte benhårt slå fast att "rättvisa kommer från vänster". Bah.
Re: ...
Damir skrev: Högern vann det här valet för att de hade finare yta som kunde lura förstagångsväljarna. Jag tycker man ska höja röståldern till 21 år.
Du framför förslaget att höja röståldern med tre år med det enda argumentet att du tycker att fel sida vann?
"Moderaterna är inget transylvanskt utsugarparti som medvetet vill öka klyftorna i samhället, "
Det handlar inte om vilja, det handlar om politik och konsekvenser av denna.
Ja, du har rent objektivt fel om du menar att en liberal politik av ¨nödvändighet medför dessa konsekvenser. Det finns gott om exempel från verkligheten där liberalism ökat levnadsförhållandena för de allra sämst ställda.
"och vi kommer inte att drabbas av spanska inkvisitionen bara för att KD får vara med på ett hörn.
Spanska inkvisitionen har heller inget med detta att göra, vem förutom du har nämnt detta?
Jag kan dela med mig av en liten hemlighet till dig; det jag skrev var inte bokstavligt menat. Men hysch! Säg inte något till de andra.
Vad är det du försöker säga? Detta är inte sakpolitiskt.
Exakt. Det är inte sakpolitiskt att förlöjliga eller svartmåla partiledarna på dessa sätt. Du förstod mig helt korrekt. Guldstjärna till dig.
Jag tycker inte att man ska använda ordet fjortis som beteckning på omogenhet.
Jag kan göra det, för jag är äldre än fjorton år. En vacker dag kommer du kunna göra det också.
Jag tror inte Göran Persson som sådan lockar till sig folk, snarare den socialdemokratiska politiken.
Ja. Sådana analyser tycker jag är mognare än att tro att folk skulle ta ställning till Persson personligen.
Har det varit en mörk tid är detta inte vänsterns fel.
Du är medveten om att du inte argumenterar mot mig nu, va? Du fyller i vad jag redan har skrivit.
Är det någon som borde skärpa sig är det du tycker jag, som svamlar massa obegripligheter.
Jag lovar att hålla mig ifrån ironi och liknelser, samt illustrera nästa inlägg med krita, så att även du kan förstå nästa gång.
"Nu blir det enklare att starta eget och att anställa personal."
Vilket i sig inte gynnar någon. Marknaden är förrädisk.
Ja, marknaden är förrädisk. Det är livet också. Och staten. Men erfarenheten visar oss att marknaden ofta kan vara mer gynnande än alternativen. Jag skulle exempelvis hellre ha bott i Västtyskland än Östtyskland, och hellre bo i Sydkorea än Nordkorea.
Jag känner många som vill jobba, och som vill att det ska bli enklare för dem att bli anställda. Om du säger att de inte förstår sitt eget bästa så är det du som är en elitist.
"Många kommer att få pissiga och osäkra jobb, men de flesta jag känner idag är frustrerade och tycker det iaf vore bättre än inget."
Det är ett dåligt resonemang. Man kan inte ändra något som i grunden är bra men som misslyckats (bidragssystemet), mot något som inte ens vill väl.
Som "inte vill väl"? Alldeles nyss sade du att "Det handlar inte om vilja".
Vill du att jag ska argumentera mot dig, eller är du nöjd med att motsäga och argumentera mot dig själv?
"Det är billigt och löjligt att göra så. Om man är förnuftig och mogen så visar man större tålamod och ser istället till hur väl det fungerar på sikt."
Man kan inte ens ge en sådan politik chasen, det fungerar varken nu eller någonsin.
Tvärtom så har det fungerat flera gånger i verkligheten.
är man emot dem kan man inte bara låta sig "se hur det går" och ge "dem en chans", det här landet har inte råd att göra så.
Har vi inte råd med demokrati? Låter jobbigt.
Re: ...
Waggho skrev:Damir skrev: Högern vann det här valet för att de hade finare yta som kunde lura förstagångsväljarna. Jag tycker man ska höja röståldern till 21 år.
Du framför förslaget att höja röståldern med tre år med det enda argumentet att du tycker att fel sida vann?
Nej inte enbart. Jag anser inte att en 18-åring som bor hemma och inte ens gått ut gymnasiet skall ha lika tung röst som min, som har jobbat i cirka 7 år. Ännu bättre, gör ett psykologiskt test, så att bara de psykiskt normala får rösta, då hade vi sluppit partier som SD eller Skånepartiet. En 18-åring kan trots allt vara mogen för sin ålder. Jag hörde om kvinnor som röstade på Reinfelt för att de tycker att han är snygg. Psykologiskt test känner igen idioter som det och sållar bort dem. Jag skojar mest om detta men nog önskar jag innerst inne att min framtid inte bestäms av lättpåverkade får som ändrar åsikt efter hur modet går. Jag tycker att fel sida vann för att de hade mer resurser att satsa på att visa sitt skitsnack för väljarna. Höj röståldern, då får man åtminstonde veta att man höjer sannolikheten att den som röstar är tillräckligt mogen för det.
Rising skrev:Tja, jag hoppas att Sverige i allmänhet är mognare än hur det låter i den här tråden (och på andra forum jag besöker). Moderaterna är inget transylvanskt utsugarparti som medvetet vill öka klyftorna i samhället, och vi kommer inte att drabbas av spanska inkvisitionen bara för att KD får vara med på ett hörn. På samma sätt är det oerhört barnsligt att börja dissa Reinfeldt och prata om hans Kojak-skalle eller hur det bara saknades ett par bultar i nacken på hans svartvita valaffischer för att han skulle ha platsat i Dr. Frankensteins laboratorium, eller - som den politiska fjortisen Peter Wolodarski - mena att hela valet var en folkomröstning om Göran Persson, och triumferat jubla om att en mörk epok nu äntligen är slut, eller whatever.
Dock jublade jag faktiskt triumfatoriskt när Göran avgick som partiledare. Jag har tycker väldigt mycket mer illa om honom än om SAP (som jag egentligen tycker är ett rätt bra parti, men dom har gått snett dom senaste åren med Göran-dyrkan och allmänt för mycket PK-tugg - man borde hitta tillbaka till de socialkonservativa rötterna).
Benjie skrev:Men detta kan väl inte sluta på något "oförmodat" sätt Rising....eller?
Iå fall hade jag fel då jag utgick ifrån att Du till Din person varken är ngn drömsk eller fantastisk människa?
Det är nog bara jag själv som tycker att jag är "fantastisk" :^)
Nej, jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar. Om du menar att jag med mitt ordval av "nyfiken" och "vi får se till hur väl det fungerar på sikt" antytt att politiken är något av ett lotteri och att vi inte kan kritisera den liberala ideologin i sig; då har jag förstås varit luddig. Så menar jag inte. Naturligtvis kan vi peka på vilka konsekvenser som förmodligen följer av olika sorters politik. Men barnsliga och överdrivna uttalanden som saknar likhet med verkligheten tycker jag är särskilt olämpliga nu när vi talar om verklig, konkret politik i Sverige.
Re: ..
Damir skrev:Strutsägget, Mamma Mu, Ögonbrynet och Djävulsleendet....
lol
Hm. Ja, det var kanske lite elakt. Hoppas de går in och läser här ibland...
A
Algotezza aka Algotezza
Äktenskap
Rafael skrev:vad tusan, borgligt äktenskap borde vara en självklarhet! Inför snarast!
Jag gifte mig borgerligt. Det är en självklarhet att alla skall göra det, att kyrkan eller några religiösa samfund inte skall ha vigselrätt. Sedan kan den som vill få kyrkans välsignelse som oblaten i nattvardsvinet (kristen avriant av "grädden på moset") eller vilket annat samfunds eller förenings välsignelse som helst, som delas ut till den som vill ha den och som anses värdig densamma, det kan man inte lagstifta om. Det är lika naturligt som att Skattemyndigheten idag har hand om forlkbokföringen. Kyrkans vigselrätt är en medeltida kvarleva som bör ta slut med det snaraste, inte värdigt en modern stat, men tyvärr är kd med bland dem som vann valet.
Tilläggas bör att jag inte är emot vare sig religion i allmänhet eller kristendom i synnerhet, tvärtom, men det är befängt att kyrkan skall ha vigselrätt idag, när vi inte längre har statskyrka. Det är också en viktig principfråga att göra lagstiftningen vad gäller äktenskap könsneutral. Såg ni fö SVT-programmet Existens häromdagen?
A
Algotezza aka Algotezza
Re: ..
Algotezza skrev:Damir skrev:Strutsägget, Mamma Mu, Ögonbrynet och Djävulsleendet....
lol
Hm. Ja, det var kanske lite elakt. Hoppas de går in och läser här ibland...
A
Det var kanske elakt men det fick mig att skratta hela förmiddagen. Jag fick en bild av fantastic four i huvudet, 4 superhjältar som ser gravallvarliga ut men i själva verket är löjliga. Strutsägget, Mamma Mu, Ögonbrynet och Djävulsleendet slåss för rättvisa åt de egoistiska. Djävulsleendet är en Joker-typ, Mamma Mu är den naiva gaphalsen, Ögonbrynet är den sura och allvarliga i gruppen, Strutsägget är den naturliga ledaren som alla samlar sig kring. Detta val är en parodi för mig, precis som det var med Bush när han vann två ggr i rad.
Återgå till "Politik och samhälle"