Striner skrev:
Jag finner samtliga ovanstående skäl i viss mån rationella.
1. "Bibeln säger så" är rationellt om man utgår från att Bibeln är Guds ord och att Gud är såväl allvetande som omtänksam. Med den utgångspunkten är det istället irrationellt att säga: "Jag kan inte se några skäl mot kvinnliga präster, alltså bör vi tillåta dem", eftersom Gud rimligen är så mycket förståndigare och kan se samband man själv inte kan se.
2. Är kvinnor alltid "tillräckligt" duktiga? Och är det inte rationellt att istället för "tillräckligt" duktigt folk fylla ett yrke med de allra bästa?
3. Om jag blir illamående av homos är det synnerligen rationellt handlat att försöka undvika dem. Om en majoritet blir illamående av homos är det rationellt att samhället ingriper för att minimera sina medlemmars illamående.
1. Om man inte har förstått lagboken, hur kan man då sätta sig själv till att döma? Det finns logik bakom att kvinnorna skulle vara tysta i församligen, då när det skrevs, men inte nu. Tid har gått och kvinnornas själar har utvecklats, så att de nu är jämställda med mannen.
2. Det är inte alls nödvändigt att fylla ett yrke med de "bästa". Det viktigaste för att klara ett yrke är viljan att lära sig, intresset för yrket, arbetsviljan. Tvärtom kan det vara nyttigt att välja människor som kompletterar varandra, i stället för att bara plocka folk som liknar varandra och kan samma saker.
3. Om jag blir illamående av kokta ägg, ska ingen annan heller få äta kokta ägg då? Undvika är inte samma sak som att förbjuda.
Philosopher King skrev:
På vilket sätt är rashygien ett rationellt argument? Då måste man ju anse att människor kan delas upp i raser och sedan hållas isär? Vilket enligt mig är en ganska absurd tankegång.
Rashygien kan vara rationellt, om man vill rensa bort "dåliga" gener så att bara det bra finns kvar. Frågan är bara vad som är "tillräckligt bra gener". Ska jag få leva, med ett smärre synfel och platta fötter t.ex.?
Men det är inte det stora motargumentet. Sanningen är att det inte finns "dåliga" gener, bara gener som är bättre eller sämre anpassade till den situation som råder just nu. Om hundra år kommer kanske vissa gener att betyda överlevnad för mänskligheten, men det är omöjligt att förutspå vilka.