Politikernas löner

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 dec 2006 20:05

J R Auk skrev:Det är inte moraliskt rätt att pracka på folk saker mot deras vilja även om man får dom att tro att dom vill ha det. Min poäng.

Har inte ogrundade påståenden om säljare om man säger så :)

Gillar inte riktigt stilen, tyvärr blir det ju en livsstil vad jag har märkt.

Som en säljare sa till mig, är man en bra säljare så säljer man aldrig en produkt, man säljer sig själv.

Sen tror jag att jag skulle vara bra på det och kunna tjäna fet deg på det, men klarar inte av det. Motstridiga känslor, lite mer klirr i kassan skulle inte skada :)

Ähä pröva på det. Det finns faktiskt bra säljjobb. Det är fria jobb, du svarar för dig själv (i princip).

Får man fått köparen att vilja ha köpa så har man. Det är väl vuxna människor vi har att göra med. Grundregel finn ett behov få kunden att se att det finns ett behov få kunden att köpa det du har att sälja för att täcka behovet. Bästa är ju de återköpande kunderna. Gå glider det bara på.

Satsa på b2b. Försäljningen är en så naturlig del av alla företag så säljare ses inte som några skumma typer. Sälj idee/koncept och/eller systemlösningar. En bra säljare är kreativ och jobbar med problemlösningar.  Glöm det där med teleförsäljning till privatpersoner det är bara skräp.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 dec 2006 17:41

Jag var lite ironisk, jag vill inte öka konsumptionen, att förmedla ett behov ser jag inte som säljare, även om det faller under samma namn.

Jag vände mig främst mot din glättiga attityd mot "stjärnsäljarna".

Kalle du var tonåring under 80 talet va?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 02 dec 2006 18:04

J R Auk skrev:Jag var lite ironisk, jag vill inte öka konsumptionen, att förmedla ett behov ser jag inte som säljare, även om det faller under samma namn.

Valet är fritt. Jag siter i hur folk är vill du reta upp dig på det så feel free. Alltid tonåring.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 dec 2006 18:09

Behovet av snabb varucirkulation är av primärt intresse i en marknadsekonomi.
Om inte denna "cirkulationsprocess" fungerar eller går trögt så skapar man behovet och får därmed igång densamma på konstgjord väg. En balans måste råda mellan konsumenten/producenten, vilket ofta är en och samma person. Till konsumtionsbehovet bidrar ofta politiska beslut; man skapar helt enkelt förutsättningen för konsumtionsbehovet.

Äh, pratar bara i nattmössan igen, men var tvungen eftersom några imponerande ord och begrepp oförhappandes dök upp i skallen kryddade med antikapitalistiska tankar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 dec 2006 16:52

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:Jag var lite ironisk, jag vill inte öka konsumptionen, att förmedla ett behov ser jag inte som säljare, även om det faller under samma namn.

Valet är fritt. Jag siter i hur folk är vill du reta upp dig på det så feel free. Alltid tonåring.

Varför skiter du i hur fok är?
Du är ju politisk intresserad, ekonomiskt intresserad, ja inom dom flesta ämnen här lägger du dina inlägg.

Vad är det du vill rädda. Visionen kan väl inte bara vara liberalism in i solnedgången. Visst måste det finna en aning till "bör" någonstans.

Jag tycker det är beundransvärt med din positiva attityd, men ställer mig frågan om hur du upprätthåller den. Vi har alldeles för få positiva, men viktigare än är att det är alldeles för få konstruktiva. I det mesta är du konservativ i mina ögon.

Jag tycker du verkar balansera mellan att fördömma dagens styre och rättfärdiga att det finns. En viss ambivalens.

Jag blir inte direkt uppretad av att dom beter sig som dom gör och tjänar som dom gör. Men jag tror inte att dom blir lyckliga av det heller.
Det är inte en fråga om att gnälla. Jag anser det vara något "dåligt" för samhället, oss alla, att exempelvis säljare beter sig som dom gör.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 dec 2006 17:14

J R Auk skrev:
Kallekula skrev:

Varför skiter du i hur fok är?
Du är ju politisk intresserad, ekonomiskt intresserad, ja inom dom flesta ämnen här lägger du dina inlägg.

Vad är det du vill rädda. Visionen kan väl inte bara vara liberalism in i solnedgången. Visst måste det finna en aning till "bör" någonstans.

Jag tycker det är beundransvärt med din positiva attityd, men ställer mig frågan om hur du upprätthåller den. Vi har alldeles för få positiva, men viktigare än är att det är alldeles för få konstruktiva. I det mesta är du konservativ i mina ögon.

Jag tycker du verkar balansera mellan att fördömma dagens styre och rättfärdiga att det finns. En viss ambivalens.

Jag blir inte direkt uppretad av att dom beter sig som dom gör och tjänar som dom gör. Men jag tror inte att dom blir lyckliga av det heller.
Det är inte en fråga om att gnälla. Jag anser det vara något "dåligt" för samhället, oss alla, att exempelvis säljare beter sig som dom gör.

Visst folk får väl vara som de är. Alltid kul att träffa på nya människor. Jag lägger ingen värdering i hur de är.

Ja vem är lycklig? Det är en stor fråga. Som storkapitalisten sa till den lilla fiskaren som satt på sin klippa och beundrade solnedgången.
-Vet du vad du kan skapa en fiskeflotta tjäna massor med pengar, låta de anställda arbeta för dig.
-Jaha och varför ska jag göra det? Sa fiskaren
- Så du kan ta det lugnt och ha det skönt.
-Jo men det är ju just det jag gör nu.

Det finns väl mycket att kritisera i dagens politiska system, men det finns väl sådant som är bra. Klart jag är ambivalent. De som anser att man ska skrota allt från grunden med en gång inte jag inte mycket för. Så visst jag är väl konservativ med. Är väl svensk. Du ser ju hur pass konservativa det svenska folket är. Moderaterna kunde inte vinna val om de inte gjorde om sig till sossar light.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 dec 2006 17:18

Sant sant. Jag håller med dig om faran i att vara alltför revolutionär, men revisionism hotar alltid att bli alltför intellektuellt bara teori och ingen praktik.

Även jag tycker folk för tycka vad dom vill göra vad dom vill, men jag tycker också något om rätt och fel. Jag har en åsikt som jag tänker förmedla, varför? För att den gör världen bättre.

Det är det jag frågar dig om, bara för att du vill vara tillåtande, varför vara likgiltig?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 dec 2006 17:46

J R Auk skrev:Sant sant. Jag håller med dig om faran i att vara alltför revolutionär, men revisionism hotar alltid att bli alltför intellektuellt bara teori och ingen praktik.

Även jag tycker folk för tycka vad dom vill göra vad dom vill, men jag tycker också något om rätt och fel. Jag har en åsikt som jag tänker förmedla, varför? För att den gör världen bättre.

Det är det jag frågar dig om, bara för att du vill vara tillåtande, varför vara likgiltig?

Visst det står väl alla fritt att påverka andra. Likgiltig för att jag inte vill  tvinga på männsikor än det ena eller det andra. Okej då är jag likgiltig av det skälet.

Återgå till "Politik och samhälle"