Priset äro icke förhandlingsbart :)
Finns olika typer av försäljning. Låt ta tex försäljning inom systemintegration. Vad man levererar är inte för början avgjort. Sen kan man blanda in vad den man säljer till i sin tur kan leverera tillbaka. Så har du ytterligare en faktor till. Klart att det handlar om att båda parter ska vara överens och känna att de vinner på överenskommelsen. Om man kallar denna process för att förhandla eller ej tja det är bara en fråga om begrepp.
Försök vara opersonlig och enbart koncentrera dig på det du ska sälja inte på den du ska sälja till så får du se hur det går.
Det är ju ytterst sällan du säljer något som kunden enbart kan köpa av dig, så frågan är vem som är i över och underläge.
Att reflektera över sina handlingar och bevekelsegrunderna för desamma det bör vi alla göra lite då och då.
Amerikaners allmänbildning
Moderator: Moderatorgruppen
Försäljning föregås alltid av en förhandling, även då vi accepterar ett pris i affären. Båda leder till den andra men de båda begreppen betyder också mer än bara varann.
Men låt oss hålla oss till ämnet, amerikansk allämänbildning.
Jag har varit två ggr i USA en gång i NY och en gång på landsbyggden utanför Boston. När jag var i NY var jag i finare distrikt och uppfattade amerikanerna där smarta och ällmänbildade. Jag tror att NY är ett av de mest världsvana städerna i USA.
När jag däremot var utanför Boston så var de betydligt mindre allmänbildade, men däremot hjärtligare och gästvänligare än någon jag tidigare varit med om. Angående allämänbildningen så var det några som inte visste var Europa låg "exakt", inte mer än att det låg i öst och hade föreställningen om att det var kommunistiskt. Det var också en vanlig uppfattning bland de som visste vad Sverige var och låg.
Howdie partner!
Men låt oss hålla oss till ämnet, amerikansk allämänbildning.
Jag har varit två ggr i USA en gång i NY och en gång på landsbyggden utanför Boston. När jag var i NY var jag i finare distrikt och uppfattade amerikanerna där smarta och ällmänbildade. Jag tror att NY är ett av de mest världsvana städerna i USA.
När jag däremot var utanför Boston så var de betydligt mindre allmänbildade, men däremot hjärtligare och gästvänligare än någon jag tidigare varit med om. Angående allämänbildningen så var det några som inte visste var Europa låg "exakt", inte mer än att det låg i öst och hade föreställningen om att det var kommunistiskt. Det var också en vanlig uppfattning bland de som visste vad Sverige var och låg.
Howdie partner!
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet
funkyzeit skrev:Brittiske sci-fi-författaren och futuristen JG Ballard (en självutnämnd "life-long admirer of America") hade en del intressanta funderingar i en intervju kring skillnaderna mellan Europa och USA. Enligt honom är Europa mer eller mindre som ett dött museum: man ser ner på amerikaners kulturlöshet och betraktar dem som vulgära, pengakåta dumskallar. Europa tröstar sig med sitt kulturella arv och all den kontinentala arkitektur, konst, filosofi etc som åstadkommits sedan antiken.
USA gjorde ett clean break med den europeiska fisförnämligheten, kavlade upp ärmarna, spottade i nävarna och åstadkom det rikaste, mäktigaste och mest avancerade samhälle som någonsin funnits. Man skall självklart inte tro att de ensamma uppfann hjulet från scratch igen; de stod givetvis på den europeiska gigantens skuldror. Men de gick in med en helt ny jävlar-anamma-attityd när Europa var en vitpudrad, Ludvig XIV-preciös rokokosalong. Och lämnade Europa på efterkälken som den efterblivna kusinen från landet. Det visar sig inte minst i att vi bara apat efter allt de gjort sedan dess. På gott och ont. Tycker dock att amerikaners självsäkerhet och attityd är beundransvärd (ingen i USA betraktar sig som fattig, man har bara inte blivit rik...än!). Det stora minuset är den chauvinism och arrogans som detta medför.
Thatcher sa: "Europe is created by history, America by philosophy". Detta kan man se på ett mycket handfast sätt i stadsplaneringen: amerikanska städer är kvadratiska rutnät, europeiska ett oordnat myller av gator.
USA är, trots dom ekonomiska skillnaderna, mycket mindre av ett socialt klassamhälle än England och Frankrike, där särskilt tidigare men även nu bara en del av befolkningen ens kan uttrycka sig på ett sätt som anses OK i högre kretsar. USA har inte en adel som går tillbaks hundratals år. Sen är det vanligt att även hos rika amerikaner ha lite "vanlige amerikanen"-maner. Immigranterna var fattiga bönder och arbetare från början och det tror jag är förklaringen till många amerikanska fenomen: den extrema religiosititeten, den demokratiska andan, den bristande känslan för stil, pragmatismen, etc.
En annan sak jag finner intressant är att dom amerikanska forskningsmiljöerna tydligen är bättre än dom europeiska. Detta beror inte enbart på resurser, utan på en större benägenhet att dela med sig, ett mindre hierarkiskt system, etc.
Stefan skrev:En annan sak jag finner intressant är att dom amerikanska forskningsmiljöerna tydligen är bättre än dom europeiska. Detta beror inte enbart på resurser, utan på en större benägenhet att dela med sig, ett mindre hierarkiskt system, etc.
Är dom amerikanska forskningsmiljöerna verkligen bättre? Jag har själv arbetat i USA och min iaktagelse var snarare att universitetet spenderade mer pengar på att få fasaderna vackra och gräsmattorna gröna, än att köpa bättre utrustning inuti. Sen tolkade jag det som att den gängse uppfattningen var att all rolig forskning gjordes i europa och det var prestiegefyllt att åka dit och forska.
Kanske borde man göra en åtskillnad mellan industriell och akademisk forskning. Möjligen är den industriella bättre än europeisk? Det kan inte jag uttala mig om.
Sen känner jag inte igen det där med ett mindre hierarkiskt system heller, vad tänker du på då?
Återgå till "Politik och samhälle"