Stefan skrev:Detta är en grov förvanskning. Jag har aldrig sagt att människor enbart drivs av begär till pengar. Självklart har de begär till andra saker också.
Då misstolkade jag dig. Jag tolkade utifrån ditt svar på Joahns inlägg:
Stefan skrev:Joahn skrev:Jag vill inte att människor ska drivas av drömmen om de stora pengarna. Det är ett lätt sätt att få människor att arbeta, men frågan är om de inte går miste om någonting viktigare? Kärlek, tid för familjen och vännerna, sådana saker kan lätt komma i skymundan.
Men det var inte det det var frågan om, utan om vad människor FAKTISKT drivs av. Vad du vill att de ska drivas av har ingenting att göra med vad de faktiskt drivs av. Och det är ett faktum att människor drivs av begär till pengar.
Här betonar Joahn ett andra saker (kärlek, tid för familjen) som en människa kan drivas av förutom pengar. Då tycktes det mig att du framhöll att människor FAKTISKT drivs av begär till pengar - som en motsats till detta. Sedan tycker jag att uttalanden av typen "Vad du vill att de ska drivas av har ingenting att göra med vad de faktiskt drivs av" är lite förmätna. Det förstår nog Joahn också. Du menade säkert inte att skriva honom på näsan, men det är lätt att tolka det så.
Stefan skrev:De flesta är inte intresserade i pengar i sig utan i vad man kan göra för pengar. T ex få status, mer ägodelar, etc.
Exakt. Som du citerade mig:
hovnarr skrev:Vad folk drivs av är nämligen inte att tjäna pengar, utan allt det som de tror att pengarna ska ordna åt dem: aktning, frihet, respekt, beundran, bekvämlighet, trygghet - kanske rent av kärlek.
Stefan skrev:Jag är ganska övertygad om att urtidsmänniskorna drevs av begär till dessa saker också.
Jag med.
Stefan skrev:Jag tror inte på att människan kan ändra radikalt. Hon är och förblir en egoist. I vilket fall skulle en grundläggande förändring vara mycket svår att genomföra.
Jag håller med och ser heller inte varför en förändring skulle vara nödvändig.
Stefan skrev:Innan dess känns det ganska meningslöst att diskutera ett samhällssystem där människor inte är egoister.
Absolut. Men det är väl inte det vi diskuterar? Det är i alla fall inte det jag diskuterar. Jag diskuterar att begränsa hur mycket pengar folk får tjäna så att de kan göra andra, samhällsnyttiga eller egoistiska eller helst bägge samtidigt, saker med sin tid.
Stefan skrev:Högre BNP går i stor utsträckning till sådant som bättre sjukvård, bättre säkerhet, utbildning, etc. Saker som jag inte tror någon inte tycker är bra- Givetvis ska man inte höja BNP till vilket pris som helst, men man bör inse att höjd BNP, allt annat lika, är något väldigt bra.
Helt klart. Och som jag uppfattat diskussionen här så gäller den just detta "till vilket pris som helst", bland annat. Kan man få ett bättre samhälle genom att satsa mindre på tillväxt och BNP, där "bättre samhälle" innebär att medborgarna överlag värderar sin egen livssituation som bättre än de skulle göra idag.
§