Styrelsen för feministiskt initiativ

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

bosnian_muslima

Inläggav bosnian_muslima » 08 apr 2005 22:07

Hej,väldigt roligt att vara ny här :D

Feminismen enligt mig är några stycken arga manliga kvinnor som inte vet vad de ska med livet,som har bestämmt sig att all världens fel är mäns fel.De vill tvinga kvinnorna att göra sånt som vi inte vill,aala undersökningar pekar på att majoriteten av kvinnorna är mot feminismen och skulle inte kunna tänka sig att rösta på ett sånt parti

Pollux

Inläggav Pollux » 09 apr 2005 02:13

Till att börja med, välkommen. :)

bosnian_muslima skrev:Feminismen enligt mig är några stycken arga manliga kvinnor som inte vet vad de ska med livet,som har bestämmt sig att all världens fel är mäns fel.

Tyvärr måste jag nog börja med kritik. Den där bilden på feminism är lite skev, okej om du menar rabiata feminister som bara har avsaknad av *** att skylla på. Men feminism i allmänhet är en strävan efter jämlikhet. Dock har feminism blivit ett väldigt negativt laddat ord, tyvärr.

bosnian_muslima skrev:De vill tvinga kvinnorna att göra sånt som vi inte vill

Hmm du får nog utveckla det där... förstod inte riktigt vad du menar med att dom vill tvinga kvinnor till något. Vad skulle detta vara isf?

Användarvisningsbild
Allthingsmustpass

Inläggav Allthingsmustpass » 09 apr 2005 02:45

Pollux skrev:
Allthingsmustpass skrev:Jag kan ta ytterligare ett exempel ur det "flygblad/partiprogram" som min gode vän Pollux hänvisar till. Där en fråga är att män måste fråga en kvinna om hon vill ha sex. Borde det inte då också vara tvärt om? Det är ju inte meningen att någon ska tvingas till det. Det ska väl ske lika mycket på bådas villkor, eller?

Helt rätt, kan ju även tillägga att under denna rubrik så står det: "Med dagens lagstiftning måste en kvinna bevisa att hon gjort motstånd för att en man skall kunna dömas för våldtäkt." för det första, är inte det principen i att "hellre fria än fälla" samt "innocent until proven guilty"? Sen är det rätt intressant med hur dom uttrycker detta... föra att "en man" tycker att det känns väldigt avståndstagande inte minst då jag utgår ifrån att vi alla är lika inför lagen? Vilket borde innebära att även de hemska, onda männen borde behöva bevis i händelse av sexuellt ofredande.

Jag tycker förvisso att det är bra att det har blivit enklare att fälla våldtäktsmän. Det är patetiskt när man hör hur vissa nämndemän och advokater resonerar, om hur de lägger skuld på kvinnan med argument som att hon klär sig utmanande osv. Så det är bra med en liten skärpning av synsättet. Det kan dock inte nog poängteras hur viktigt det är att man inte bara lyssnar på kvinnan, utan går på annan bevisning också.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison

Medlem I Härnösandsmaffian

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 09 apr 2005 08:33

bosnian_muslima skrev:Hej,väldigt roligt att vara ny här :D

Feminismen enligt mig är några stycken arga manliga kvinnor som inte vet vad de ska med livet,som har bestämmt sig att all världens fel är mäns fel.De vill tvinga kvinnorna att göra sånt som vi inte vill,aala undersökningar pekar på att majoriteten av kvinnorna är mot feminismen och skulle inte kunna tänka sig att rösta på ett sånt parti

Det är snarare så här att de allra flesta kvinnor är för feminism, alltså
jämlikhet mellan könen, lika lön för lika arbete etc, men många är
emot ett feministiskt parti.

Och så är det ju så att de flesta fel som begåtts här i världen är mäns fel
eftersom kvinnor inte haft samma chanser att vare sig göra rätt eller
fel....

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 09 apr 2005 12:47

agnostica skrev:Och så är det ju så att de flesta fel som begåtts här i världen är mäns fel
fel....

Måste ha missat den powerpoint-presentationen. "Som ni kan se på den här bilden har vårt företag sammanställt alla de fel som begåtts här i världen. Bortsett från 1982 har män legat i majoritet de senaste hundra åren. Fel innan det är svåra att uppskatta, men i koncernen brukar vi säga att om mannen felade störst, så felade i alla fall kvinnan först. Jahapp, frågor?"

§

Stefan

Inläggav Stefan » 09 apr 2005 13:52

Pollux skrev:Till att börja med, välkommen. :)

bosnian_muslima skrev:Feminismen enligt mig är några stycken arga manliga kvinnor som inte vet vad de ska med livet,som har bestämmt sig att all världens fel är mäns fel.

Tyvärr måste jag nog börja med kritik. Den där bilden på feminism är lite skev,

Lite skev? Totalt idiotisk, snarare. Såna där inlägg borde plockas bort.

bosnian_muslima

Inläggav bosnian_muslima » 09 apr 2005 14:19

Hmm du får nog utveckla det där... förstod inte riktigt vad du menar med att dom vill tvinga kvinnor till något. Vad skulle detta vara isf

Som det där med mamma ledigheten.Jag tror de flesta kvinnor villa vara med sina barn så mycket som möjligt och jag tror inte att de känner sig kränkta av att vara med barnen.Sen finns det de som vill att kvinnan ska göra alla de typiska manliga saker,som bilmekaniker :roll:
Feminism för mig är att vara kvinna och feminin inte att vilja vara man för att vara jämställd,vi är annorlunda och det är bra.

bosnian_muslima

Inläggav bosnian_muslima » 09 apr 2005 14:28

agnostica skrev:
bosnian_muslima skrev:Hej,väldigt roligt att vara ny här :D

fel....

Det är sant att alla kvinnor vill ha lika lön och allt sånt,det är jag naturligtvis också förr.Men kvinnor som kallar sig feminister vill oftast ha mer, de vill att allt det där kvinnliga försvinner.De vill att vi ska vara manliga helt enkelt.Har talat med en kvinna som är mot smink,mot klänningar det är att vara dum tycker jag.Sen tycker jag också att kvinnor och män har olika roller.Kvinnor är mer bra med barnen medans män ör bra på att göra saker som är svåra(de är starkare än vi)
Men det betyder inte att kvinnor inte ska jobba,hon kan men hennes speciella roll är med barnen och hemmet.Detsamma med män de kan också laga mat och de bör också men deras roll är inte i hemmet.
Sen är feminister också mot kärnfamilijer,de är det största hotet mot människor i dag.
Vi ska inte ändra Guds lagar

bosnian_muslima

Inläggav bosnian_muslima » 09 apr 2005 14:29

Stefan skrev:

Hmmm vi har väl nåt som kallas demokarti här,eller? :roll:

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 09 apr 2005 17:27

fel....

Bosnian-muslima:
Det är sant att alla kvinnor vill ha lika lön och allt sånt,det är jag naturligtvis också förr.Men kvinnor som kallar sig feminister vill oftast ha mer, de vill att allt det där kvinnliga försvinner.De vill att vi ska vara manliga helt enkelt.Har talat med en kvinna som är mot smink,mot klänningar det är att vara dum tycker jag.Sen tycker jag också att kvinnor och män har olika roller.Kvinnor är mer bra med barnen medans män ör bra på att göra saker som är svåra(de är starkare än vi)
Men det betyder inte att kvinnor inte ska jobba,hon kan men hennes speciella roll är med barnen och hemmet.Detsamma med män de kan också laga mat och de bör också men deras roll är inte i hemmet.
Sen är feminister också mot kärnfamilijer,de är det största hotet mot människor i dag.
Vi ska inte ändra Guds lagar

Du har nog fått en del om bakfoten eller också har du träffat på
några extrema personer vars ståndpunkt jag inte tycker stämmer
med vanlig feminism alls. Jag tror inte många är emot kärnfamiljen som
sådan men anser att man bör vara öppen för alternativ. Alla platsar
inte i det mönstret.

Vad gäller kvinnlighet så ser jag många feminister som uttalar sig i
media i alla fall som verkar vara mycket kvinnliga om måna om sitt
utseende. Den här "manliga feminsismen" var nog vanligare på
60-70-talet. Det finns heller ingen feminist som skulle drömma om att
gömma hela sin kvinnlighet som en del muslimska kvinnor gör.
Man har rätt att se ut som en kvinna ute i samhället också, eller hur?

Det är fel att kvinnor är bättre med barn än vad män är generellt och
män har ofta starkare muskler än kvinnor men det är väl inte bara sånt
som kräver kroppskrafter som är svårt....

Pollux

Inläggav Pollux » 10 apr 2005 00:06

Allthingsmustpass skrev:Jag tycker förvisso att det är bra att det har blivit enklare att fälla våldtäktsmän. Det är patetiskt när man hör hur vissa nämndemän och advokater resonerar, om hur de lägger skuld på kvinnan med argument som att hon klär sig utmanande osv. Så det är bra med en liten skärpning av synsättet. Det kan dock inte nog poängteras hur viktigt det är att man inte bara lyssnar på kvinnan, utan går på annan bevisning också.

Näää? Jag menade att det ska vara open huntin'-season på kvinnor... givietvis kan lagen ändras men det ska inte bara vara att behöva känna sig "våldtagen" isf kommer iaf jag att hålla mig inomhus på kvällarna för det känns som att det lät kan bli ett vapen för hämdaktioner. :)

hovnarr skrev:"Fel innan det är svåra att uppskatta, men i koncernen brukar vi säga att om mannen felade störst, så felade i alla fall kvinnan först. Jahapp, frågor?"

Måste bara kommenteras med ett: HAHA! :D

bosnian_muslima skrev:Feminism för mig är att vara kvinna och feminin inte att vilja vara man för att vara jämställd,vi är annorlunda och det är bra.

Hmm är det bara att vara kvinna och feminin?

Användarvisningsbild
Allthingsmustpass

Inläggav Allthingsmustpass » 10 apr 2005 03:05

bosnian_muslima skrev:
Stefan skrev:

Hmmm vi har väl nåt som kallas demokarti här,eller? :roll:

Det är ingen demokratisk rättighet att få uttrycka sig på ett forum. Här bestämmer webbmastern och moderatorerna efter egen policy. Med all rätt.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison

Användarvisningsbild
Allthingsmustpass

Inläggav Allthingsmustpass » 10 apr 2005 03:10

Har talat med en kvinna som är mot smink,mot klänningar det är att vara dum tycker jag.

Det där handlar bara om att motsätta sig samhällets sn på kvinnans kvinnans normer. Jag tycker det är rimligt. Jag tror inte kvinnan du talade med är för något slags förbud mot dessa attribut, utan snarare att kvinnor inte ska känna tvång att ha smink.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 apr 2005 23:10

bosnian_muslima skrev:Hmmm vi har väl nåt som kallas demokarti här,eller?

Till diktaturförespråkarnas stora glädje är Johan Ågren upplyst despot här, men egentligen verkar Eder Tillgivne likt en grå eminens i kulisserna.

För övrigt: Läs regler och FAQ och följ vad som står där.

bosnian_muslima skrev:Vi ska inte ändra Guds lagar

Är det ett argument från din sida?

bosnian_muslima skrev:Feminism för mig är att vara kvinna och feminin

Mja, där slår du nog inte riktigt huvet på spiken tror jag. T.ex. är jag kanske lite feminin i vissa ögonblick, men jag är definitivt man. Ändå skulle jag kalla mig feminist (även om jag ogillar termen som sådan). Hur får du det att gå ihop?

Välkommen hit bosnian_muslima! Än en gång, läs Regler och FAQ.

Soliga hälsningar

/swedish_agnostic

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

De misstog ett prov i ödmjukhet för ett i storlek

Inläggav hovnarr » 15 apr 2005 20:31

Dra på trissor, jag fick svar från F!. Vet inte om jag orkar framföra mina synpunkter på deras svar. Jag är i alla glad att de svarade, gör kanske klokt i att nöja mig med det:

Hej Stefan,

Tack för ditt mail. Roligt att du delar vår vision om ett jämställt samhälle! Här kommer korta svar på dina frågor:
1) Vi har inte diskuterat frågan om att kvotera in män. Att det bara sitter kvinnor i F!s styrelse i nuläget beror delvis på att det varit kvinnor som startat F! Sedan vi presenterade oss har många män anmält intresse för att vara med, så det kommer nog män i styrelsen vad det lider.
2) Jag tror att Cecilia syftade på statistik, och statistiken visar att det är en väldig övervikt för män vad gäller förmåner som tjänstebil. Det handlar alltså inte om ifall bilkörning är manligt eller kvinnligt, utan om att det idag i praktiken är till övervägande del män som har tjänstebil.
Hoppas att du är nöjd med svaren.
Med vänliga hälsningar,
Maria Jansson, styrelseledamot

Är de så att de tror att de skulle tappa prestige gentemot mig om de erkände att de gjorde fel? Eller menar de uppriktigt att det där är bra argument/svar på mina frågor?

Om de inte är intresserade av att blotta sig, varför skulle jag då vara intresserad av att visa att de har fel? Eller att deras argument är värdelösa? Bläh.

§

Återgå till "Politik och samhälle"