Avantgardet skrev:Socialdarwinismen (en brittisk uppfinning förresten) är ju ganska öppen med denna sin agenda. Darwin själv hade inte världens mest sympatiska föreställningar om sina medmänniskor. Vad jag förstått av biologin idag så räknar man inte längre negern som en annan ras, du kanske menar annorlunda?
Nej, men enligt Sportfilosofens resonemang borde ju dagens biologer känna en skuld för de rasbiologiska/rasistiska åsikter som deras tidigare kolleger inklusive Darwin hyste, oavsett vad de anser nu.
Har du verkligen sökt? Det vore mer otroligt om de inte vore det. Det är först på sista tiden vi börjat göra upp med detta förflutna, som bl.a. lever kvar i institutioner som Mensa.![]()
Jag har inte gjort någon djuplodande sökning. Allmänt anses det väl att det är den som kommer med ett nytt påstående som har bevisbördan, så ni som är så säkra på den tydliga kopplingen mellan Mensa och rasbiologi borde kanske lägga fram något substantiellt som stöder er tes.
Det är bara du som förlorar på att söka reducera argumentationen till retorik, det faller tillbaka på dig själv - i synnerhet som dina argument saknat substans så här långt. Kopplingen till rasbiologin är i allra högsta grad relevant, och inte särskilt kontroversiell heller. Vad du sen tycker verkar "vettigt" är nog inget som vi direkt bör bry oss om, åtminstone så ser jag ingen anledning än så länge. Släpp retoriken och gör lite efterforskningar istället!
Som sagt, det är ni som hävdar att kopplingen mellan rasbiologi och Mensa är relevant och dessutom okontroversiell. Min uppfattning får betecknas som nollhypotes, att ingen tydlig koppling finns.
Nej, det är fortfarande en väsentlig skillnad. Högskoleprovet mäter inte en egenskap utan kunskaper. Kunskaper kan man samla på sig, öva upp, emedan en egenskap/attribut inte kan övas upp eller införskaffas. Därför är det istället att jämföra med diskriminering pga. hudfärg eller kön. Enkelt.
Det är roligt att du tycker att denna uppdelning är enkel. Visst kan man öva sig på högskoleprovet, men det är tveksamt om alla har förutsättningarna att skriva 2,0 oavsett hur mycket övning de lägger ner. Hur är det med inskrivningsprovet vid mönstringen? Eller för den delen syn- och hörseltest, det är ju ingen som kan öva upp sina sinnen på det sättet. Kalle fick inte bli pilot pga att han såg för dåligt - diskriminering?
Nu menar jag förvisso inte att kvinnor, eller kineser för den delen, inte har eller ska ha rätt att bilda exklusiva gemenskaper, det jag säger är dock att detta är något man då inte ska sticka under stolen med.
Vad är det Mensa har stuckit under stol med?