Tja men nu är vi där igen med nackdelarna med representativ demokrati. Därför slår jag ett slag (som alltid) för mer direktdemokrati.
Att A inte hjälper mot x medför inte att B hjälper bättre än A.
Att demokrati inte automatiskt skapar liberalism, betyder inte att "direktdemokrati" skulle ge mer liberalism.
Att aidsmedicin inte botar aids helt, betyder inte att regnskogsörter bromsar aids mer än vad aidsmedicin gör.
Det blir då färre proffspolitiker (misstänker jag) som beslutar sådant som rör dig. Beslut du inte kan påverka. Vi har tekniken nu. Vi skulle lätt kunna rösta i en 50-100 viktiga politiska frågor per år (till att börja med).
Ofrihet som ofrihet. Spelar ingen roll om det är 9 miljoner väljare som röstat på en förtryckande lag, eller om det är 20 personer. Tvärtom, i en grupp på bara 20 personer är risken ännu större att oliktänkande förtrycks, tror jag, eftersom principer om rättstrygghet inte hyllas lika högt på låg nivå som på hög nivå.
Ja det funkar kolla Schweiz. Om man nu tror på detta med att kunna påverka beslut som rör en själv.
Som sagt, om man inte får som man vill, spelar det väl ingen roll om man har försökt "påverka" eller inte.
Demokratins vara eller icke är ju också en fråga, men vad skulle alternativet vara?
Just det. Ingen kan väl vara emot demokrati. Det viktiga är dock att inse vad demokrati är och vad det inte är. Demokrati är t.ex. INTE ett alibi för att staten tillämpar rättstrygghet, frihet och icke-korruption.