Invandrare, vit eller svart, är politiker smyg rasister ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 05 aug 2006 01:31

Men du måste väl ändå hålla med om att det är en nödvändig rättighet för barnet att få lov att vistas utanför sina föräldrars hus under uppväxten, då det för mig är uppenbart att barnet tar skada annars?

För att förtydliga vad jag menade med liknelsen så tror jag att en fullständig separation av kulturer får en mängd negativa bieffekter på både kulturerna själva och människorna som lever i dem. Kulturerna kommer hämmas i sin utveckling och människor kommer på sikt uppleva fler och större konflikter.

Jag har aldrig pratat om att barn ska hållas inomhus. Jag pratar om en stor mängd rasblandning + olika kulturer som tvingas kompromissa med varandra i samma nation. DET är mångkultur -- inte att låta Pelle gå över gatan eller ej.

Hehe, det tycker jag var lite väl elak generalisering. Wikipedia är vad vi gör den till, så om du tycker en viss artikel är felaktigt tolkad har du möjlighet att antingen rätta till den själv eller skriva en kommenter på artikelns diskussionssida. Visst finns det många ofärdiga och vinklade artiklar med vaga källhänvisningar, speciellt inom mer specifika områden, men det finns också många välskrivna och väl utarbetade artiklar med en tydligt neutral utgångspunkt - så många att jag utan problem känner att jag vågar basera den mesta av min grundläggande kunskap på Wikipedias artiklar, och länka till dem åt andra. Även fast de kanske inte alltid innehåller hela sanningen så brukar de inte vara sämre på att förmedla kunskap än mycket annat man har tillgång till idag. En stor fördel med Wikipedia är att den är aktuell och under konstant förändring.

Håller delvis med. Wikipedia är uppdaterad, men den blir förvånansvärt partisk när det gäller känsliga ämnen.

Det låter som ett väldigt svagt argument mot biologisk blandning, då det inte motsäger de positiva effekter av rasblandning som nämns i artikeln på Wikipedia. Om du har någon artikel som tydligt säger något annat vill jag gärna se den.

Det är bland de starkaste argumenten du kan stöta på; genetisk inkompabilitet. Jag föreslår att du studerar genetikens grunder:

http://www.sitesled.com/members/racialr ... index.html
http://www.pbs.org/wgbh/nova/first/gill.html
http://www.racialcompact.com/
http://www.vdare.com/sailer/cavalli-sforza_ii.htm
http://www.vdare.com/sailer/presentation.htm
http://www.goodrumj.com/RFaqHTML.html
http://bbs.anus.com/ultimatebb.cgi?ubb= ... 9&t=000093
http://bbs.anus.com/ultimatebb.cgi?ubb= ... 9&t=000024
http://anus.com/zine/db/race/
http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.html
http://www.white-history.com/refuting_rm/
http://www.faceoftomorrow.com/
http://www.charlesdarwinresearch.org/JPRvitae.htm

Ett liter urval av information ang. ras och rasblandning.

Ang. mångkultur:

Jag vill inte att olika kulturer ska behöva ge upp sina särdrag och traditioner, för att infinna sig i ett konsumeringssamhälle, likt dagens Sverige. Det handlar inte om "kulturella utbyten", i den mån du tror, utan att normalisera människors olikheter, för att tvinga dem in i snabbmatskedjan. Mångkultur kommer leda till samtliga kulturers förgörelse.

En muslim och en kristen har helt olika syn på livet. De kan inte leva tillsammans, utan att ge upp sina resp. kulturer. En nation KAN inte tillfredsställa olika kulturer SAMTIDIGT (därför har du så mycket "rasism" i Sverige). Man kan separera kulturer och raser, och ändå få enorma kulturella utbyten, vilket var hur det gick till i forna tider. Din välvilja är antagligen sann, men idén bakom "mångkultur" kommer aldrig att fungera.

lukas

Inläggav lukas » 05 aug 2006 13:27

Sveriges

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 06 aug 2006 01:00

Mångkultur LEDER till "Monokultur".

Var inte rädd...just do it!

Bild

lukas

Inläggav lukas » 07 aug 2006 13:25

* Forts.

Det

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 07 aug 2006 15:43

näckrosblad skrev:Mångkultur LEDER till "Monokultur".

Jaså? De typiska smältdeglarna i historien är snarare utmärkande för att de har bidragit med en så mångskiftande och varierad kultur. New Orleans är ett exempel. Där föddes jazzen, och den blev knapast någon monokultur utan fortsätter att utvecklas än idag. Det finns alla möjliga jazzälskare; några spelar på det gamla sättet medan andra fortfarande utvecklar sig i alla möjliga olika riktningar. Det finns de som till jazzen bidragit sin egna lokala prägel (latinjazzen, texempel), men också de som ur jazzen uppfunnit helt nya kulturer; såsom frijazz och bebop.

De ghetton där hiphopkulturen uppstod är ett annat exempel. Det finns många inriktningar och avarter inom alla de områden (breakdance, grafitti, rap) som vi lite slarvigt inräknar i hiphopkulturen.

Vad du gör fel är att tro att kultur bara är något man bär med sig. Du tog en liknelse med olika färger som bara blev grått om man blandade dem alla. Var kom de färgerna ifrån, frågar man sig? (fast jag vet numera att du tror att vi har dem genetiskt inom oss)

Snarare är det så att vi skapar vår kultur. Inte ur vår genetiska kod utan genom samspel med andra människor. Här kommer en japansk smilie: ^_^ Känner du dig gråare? Eller; tycker du som jag att den är skojig?

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 07 aug 2006 16:17

Rising skrev:

Jaså? De typiska smältdeglarna i historien är snarare utmärkande för att de har bidragit med en så mångskiftande och varierad kultur. New Orleans är ett exempel. Där föddes jazzen, och den blev knapast någon monokultur utan fortsätter att utvecklas än idag. Det finns alla möjliga jazzälskare; några spelar på det gamla sättet medan andra fortfarande utvecklar sig i alla möjliga olika riktningar. Det finns de som till jazzen bidragit sin egna lokala prägel (latinjazzen, texempel), men också de som ur jazzen uppfunnit helt nya kulturer; såsom frijazz och bebop.

De ghetton där hiphopkulturen uppstod är ett annat exempel. Det finns många inriktningar och avarter inom alla de områden (breakdance, grafitti, rap) som vi lite slarvigt inräknar i hiphopkulturen.

Vad du gör fel är att tro att kultur bara är något man bär med sig. Du tog en liknelse med olika färger som bara blev grått om man blandade dem alla. Var kom de färgerna ifrån, frågar man sig? (fast jag vet numera att du tror att vi har dem genetiskt inom oss)

Snarare är det så att vi skapar vår kultur. Inte ur vår genetiska kod utan genom samspel med andra människor. Här kommer en japansk smilie: ^_^ Känner du dig gråare? Eller; tycker du som jag att den är skojig?

Jag vill också påpeka att när man öppnar dörren för andra kulturer, så har man ännu större anledning att bejaka den egna kulturen. Så samhället blir inte bara rikare. Den egna kulturen blir också stärkt.

Att säga att mångkultur leder till monokultur, är ungefär som att säga "jag är inte rasist, men...".

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 07 aug 2006 16:47

Håller fullständigt med Rising här.
Vad vore t.ex. rockmusiken utan sina afrikanska rötter i soul?
Kultur är en övernationell rörelse utan rasbarriärer. Och det är korkat att i efterhand försöka sila fram någon äkta svensk kultur som aldrig har existerat. Visst hade vi näverlurarna, men björk växer ju överallt i norra bältet. Överhuvudtaget är den "äkta" svenska kulturen sammankopplad med den kultur som frodades i norr, indian- och eskimåkulturen inräknat. Inte så konstigt egentligen då naturförhållandena är desamma.
Kåldolmar räknas ju till svensk husmanskost. Ursprunget är dock turkiskt och Kalle Dussin tog med sej idéen hem till Sverige efter kalabaliken (också turkiskt ord!) i Bender.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 08 aug 2006 02:05

Rising skrev:

I. En divergerande musikalisk evolution, är inte detsamma som en iscensatt mångkultur, likt den vi upplever i dagens svenska samhälle.

II. Vi skapar vår kultur, utifrån hur vi agerar, tänker och handlar. Dessa saker är direkt beroende på vilken genetisk uppsättning du har, därmed kan inte kultur och genetik frånskiljas varandra, utan de går in i varandra.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 08 aug 2006 02:09

suchanother skrev:Håller fullständigt med Rising här.
Vad vore t.ex. rockmusiken utan sina afrikanska rötter i soul?
Kultur är en övernationell rörelse utan rasbarriärer. Och det är korkat att i efterhand försöka sila fram någon äkta svensk kultur som aldrig har existerat. Visst hade vi näverlurarna, men björk växer ju överallt i norra bältet. Överhuvudtaget är den "äkta" svenska kulturen sammankopplad med den kultur som frodades i norr, indian- och eskimåkulturen inräknat. Inte så konstigt egentligen då naturförhållandena är desamma.
Kåldolmar räknas ju till svensk husmanskost. Ursprunget är dock turkiskt och Kalle Dussin tog med sej idéen hem till Sverige efter kalabaliken (också turkiskt ord!) i Bender.

Du, likt många andra, har missförsått innebörden av mångkultur och nationalism. Alla kulturer influerar varandra. Det kommer dem fortsätta att göra, även om vi skapar ett nationalistiskt Sverige. Blanda ihop dem, normalisera dem, och tvinga dem till att kompromissa med sina särdrag och enskilda traditioner/värderingar, samt skyffla in dem i ett konsumeringssystem, där "alla är lika" (för det säljer bäst) - så har du inte längre de kulturella skillnader du pratar om.

Att stödja mångkulturen är som att säga: "Jag är inte rasist, men..."

Rafael

Inläggav Rafael » 08 aug 2006 12:44

Ett nationalistiskt Sverige? Bort med alla låtsassvenskar och in med Samerna?

ILO har förklarat samer som ursprungsbefolkning. [...] I nationalromantisk anda skrev författaren Johan Tuuri år 1910, En bok om Samernas liv, där samerna anses vara det ursprungligaste av alla ursprungliga folk. Idag menar dock allt fler att samerna liksom de flesta andra folk kommit att bli en grupp relativt sent och att härstamningen kommer av flera tidigare folkgrupper som invandrat från olika håll och vid olika tidpunkter. Dessa teorier stöds bland annat av analys av DNA som stödjer arv från både söder och öster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 08 aug 2006 13:32

näckrosblad skrev:Du, likt många andra, har missförsått innebörden av mångkultur och nationalism. Alla kulturer influerar varandra. Det kommer dem fortsätta att göra, även om vi skapar ett nationalistiskt Sverige. Blanda ihop dem, normalisera dem, och tvinga dem till att kompromissa med sina särdrag och enskilda traditioner/värderingar, samt skyffla in dem i ett konsumeringssystem, där "alla är lika" (för det säljer bäst) - så har du inte längre de kulturella skillnader du pratar om.

Detta var bland det dummaste jag hört. Jag kanske kan tro detta om kravet att "ta seden dit man kommer" ska gälla, men det är absolut inte "ta seden dit man kommer" som jag menar när jag säger mångkultur. Den som tycker att man ska ta seden dit man kommer, är inte den som försöker åstadkomma ett mångkulturellt samhälle. Och det finns exempel på det motsatta. Jag känner en kille som flyttat till USA, och för han är det jätteviktigt att fira midsommar med brännvin och majstång. Vad är det du vill ha sagt? Utan inavel går världen under?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 08 aug 2006 14:42

näckrosblad skrev:I. En divergerande musikalisk evolution, är inte detsamma som en iscensatt mångkultur, likt den vi upplever i dagens svenska samhälle.

Var god nämn grunden bakom detta påstående. Nämn vilka svenska artister som i dagens samhälle tvingats producera mångkultur mot sin vilja.

Själv konsumerar jag den kultur som jag vill ha, oavsett vad du eller någon annan kommité tycker att jag ska konsumera, och om du invänder mot detta så skulle jag föreslå att du gjorde det i klarspråk.

På SNUS-sidan fanns det en serie där professor Kalkyl (="nihilisten") anklagade Haddock (="staten") för att dölja verkligheten för medborgarna. Snarare är det nog tvärtom; för inget du skriver kan du ju backa upp med observationer från verkligheten, och medborgarnas egna val (=den kultur som vi själva vill konsumera; till skillnad från den som ditt elitstyre skulle vilja pracka på oss) fördömer du som onationalistisk.

näckrosblad skrev:därmed kan inte kultur och genetik frånskiljas varandra, utan de går in i varandra.

Återigen: Var god nämn något som helst bevis för vad du påstår. Jag ser nämligen miljoner bevis i min omgivning för att det du påstår skulle vara helt irrelevant. Pokemonfebern? Ett japanskt fenomen som appelerade till massor av barn över hela världen; även de som saknar "japanska gener". Och i Japan, där finns det enligt uppgift en sprudlande reggae-kultur. Dessa japaner har knappast rötter i Jamaica. Ska jag fortsätta med att berätta om hur ryskt avant garde har influerat världens konstklimat, eller om hur indisk kultur påverkade hippierörelsen, eller om hur utbredd hip hop-kulturen är idag? Nej, det behöver jag inte. För var och en med öppna ögon kan se att genetik inte ens är i närheten av att bevisligen diktera vilken kultur vi som individer uppskattar.

Så; även om du har rätt (och om barn över hela världen plötsligt uppskattade japansk kultur för att det har med deras respektive gener att göra), så är det du säger fullständigt irrelevant. Dessa gener påverkar ju oss inte på något vis att konsumera en kultur som kommer från vårt eget land.

Så; Ockhams rakkniv kommer och skär bort det du skriver. Det du skrivit hittills är inte ens lögner, utan bara meningslöst. Prova att skaffa någon förankring i verkligheten, tack.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 aug 2006 10:06

Men Rising han är fascist, iden bakom det är att inte stödja sig på intellektuella argument utan emotionella!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 09 aug 2006 10:37

Är ett "emotionellt argument" ens ett argument? Jag trodde termen "argument" var definitionsmässigt förnuftsrelaterad?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Rafael

Inläggav Rafael » 09 aug 2006 11:02

han har ju förvisso ett häftigt mentalt vapen, typ som en mental vattenpistol som han kan spruta ned folk med, aka Nihilism!

Återgå till "Politik och samhälle"