Gotnor skrev:PopJimmy skrev:Politiken är den mäktigaste maktinstitution vi har i samhället (om vi utesluter företag) och den blir bara mer och mer korrumperad. Problemet är att strukturerna/reglerna för hur spelet bör går till börjar stelna. Titta vad som hände med Kristendomen, den var från början driven av slavar för "människornas bästa", men slutade som en totalitär maktinstitution.
Politiken har blivit så mäktig eftersom den består av värderingar och regler som upprätthålls utan att ha någon empirisk grund. Kristendomen startade som en religion för slavar och den skulle bara ha varit en religion för slavar. Men de religiösa ledarnas maktsträvan gav dem insikten att de skulle få mer makt om fler blev slavar.
Som sagt Kristendomen var från början en väg ut ur slaveriet, men blev tillslut istället inkörsporten till slaveriet.
Och vad menar du med att politiken inte har empirisk grund? Vad menar du ö.h.t. med empirisk grund? Utifrån vem/vad då? Förstår inte hur du resonerar här.
Du hatar människorna när du tidigare förlät dem. Du satte dig över dem i din ödmjukhet, i ditt självförakt fann du stolthet. Nu inser du att det inte finns något värde i att förakta dig själv och du är arg på alla för att du uppfostrats med lögner.
Du har en alldeles för humanistisk människosyn. Människor är olika vissa bättre vissa sämre. Att alla inte lever efter dina kristna ideal har sin enkla förklaring i att den är livsförnekande. Det finns inget som säger att det gagnar mänskligheten som sådan att alla överlever men det finns ingen mening med att alla dör heller(förutom om du tror att kristendomens essens är sann). Det finns ingen mening i att förakta verkligheten, du kan inte ändra på den. Däremot kan du ändra på hur vi lever.
Jag har senaste tiden insett att jag har en för humanistisk människosyn och att humanismen i våra dagar i viss utsträckning har blivit ett sätt att förtrycka människor. Men grundtanken är väldigt god.
Jag har har senaste dagarna insett mitt problem och har nu övergått till en form av humanistisk elitism som tar tillvara på det viktiga i humanismen och förkastar det som inte funkar.
Poängen med humanismen är att man måste erkänna alla människor potential att växa, det är det mest centrala. Men, jag erkänner nu, att mitt tålamod för svagare/neurotiska och mindre utvecklade människor börjar minska, detta gäller naturligtvis inte barn, eftersom att eftersom de är mindre utvecklade besitter mer potential. Min elitistiska humanism står vidöppen för alla att följa. Jag erkänner att alla människor i grund och botten, teoretiskt, har förmågan att växa, men vissa människor har, rent praktiskt, i vissa perioder och i vissa omständigheter i deras liv, (tillfälligt eller fullständigt) försakat denna kreativa förmåga eftersom de i deras emotionella liv, bildat neuroser som växt fram och som gör att jag inte kan hjälpa dem. De har blivit sårade och inte vågat att totalt peneterarsmärtan och börjar därför istället leva i rädsla vilket gör att de söker tröst i grupper av andra människor vilket skapar flockmentalitet, eller söker tröst i sin egna korrupta, torftiga, snikna giriga, småskurenhet i billig sinnesnjutning som föder förtyck hos andra människor, de skapar en omättlig törst efter mer och mer för att försöka täppa till ett svart emotionellt hål. Lidandet alla varelser möter är det mest grundläggande för allt liv. Det som kännetecknar livet och den första levande varelsen, amöban, är att den kan gå från att vara encellig till att vara tvåcellig, denna separationsprocess är det mest grundläggande. Människor lever först varmt och tryggt i livmodern, hon får värme och näring av modern, men vid den nödvändiga separationsprocessen skapar en konflikt. Alla konflikter förutsätter två delar. Alla konflikter är kommunikationsproblem, d.v.s. överföringsproblem. Att israeler och palestiner krigar beror på att de inte kan nå ömsesidig kommunikation/enhetlighet. Den indiviuduella mänskliga konflikten startar i den fysiska separationsprocessen. Andra frigörelseprocsser är den emotionella och den tankemässiga/abstrakta. Överföringsproblem underlättas m.h.a ritualer, dvs. betydelseskapande situationer. Det spelar ingen roll om det är primitiv jakt, fotbollsmatch, filosofiskdebatt eller begravning.
För att leva fullt ut måste man ta sig igenom dessa mognadfaser och leva ut dom, men många stannar i deras utveckling och förblir omogna.
Det alla söker är kärlek, dvs. kommunikation mellan två parter. Sökandet efter Gud är ett kommunikationsproblem. En människa upplever bara ena parten och får inget svar. Den högsta upplevelsen är då verkligheten möter verkligheten, en aha upplevelse som upplevs med fulländat evidens. Logiken, tolkandet och tänkandet är jakten på denna fulländade kommunikation, att se och synas, att interagera direkt, men även det religiösa sökandet är det.
Den extrema Kollektivisten saknar förmågan att ge saker betydelse själv, han måste ha en grupp som skapar en mer kraftfull dynamik, eftersom han egna inre känslomässiga dynamik är förstörd. Samma sak gäller den snikna egoisten, som inte kan definiera sin mening själv, utan som måste lita på andras kvalitetsstämpligar. När man inser att kvalite är något fullständigt "subjektivt" så inser man att man kan sitta ensam i en öken i 20 år och vara mer lycklig än en snygg, framgångsrik, vit, amerikanske mångmiljonär som saknar denna kreativa förmåga att själv ge sin tillvaro den betydelse man själv vill, att själv vara den enda auktoriteten för kvaliten i sitt liv.
I ett utopiskt framtidssamhälle kommer kanske flera människor insett vinsterna i den extrema humanismen, men tillsvidare, när vi lever i ett brutalt samhälle, fullt med svaga och rädda människor som söker tillit i sociala grupper, så måste jag erkänna att min extrema humanism inte fungerar. Jag är bättre och godare än andra människor och detta är inget jag längre förnekar. De andra är svaga och rädda. De ligger på botten av samhällstrappan och är beroende av andra människor som stöd, eller så ligger de på toppen och är beroende av att trycka ner andra människor.
Mitt mål är alltså en form av kollektiv individualism där alla individer får hjälp av samhället att utvecklas till totalt självständiga individer, men att de samtidigt inte ser något som helst behov av att vare sig dela med sig eller inte dela med sig, det enda som finns är den spontana, obetingande kraftfulla, skaparkraften som är totalt direkt och som skär sönder allt hyckleri som råkar komma i sin väg.
Den mindre förståndiga människan, som förnekar antingen individualism eller kolletivism kommer att i sin naivitet forsätta kämpa mot andra människor och skapar därför sin egna och andra olyckla. Den största orsaken till den mänskliga olyckan ligger i att en människa fått ett emotionellt sår/neuros som skapar en emotionell obalans vilket föder ett behov att fortsätt sprida sjukdomen. Det finns inget moraliskt rätt eller fel i detta, detta är bara ett faktum. Om människor skapar lidande eller lycka bekommer mig inte längre. Om människor dödar eller hjälper andra, bekommer mig inte, om jag själv i en situation behöver dö för ett syfte eller döda någon annan för ett syfte kommer jag handla utan tvivel.
Den praktiska extrema dogmatismen/absolutismen som skapar ytrymme för ödmjukhet, relativism, självständighet, sammanhållning, tvivel och vaghet, råhet, glädje, sorg och direkt kommunikation med den direkta verkligheten överträffar allt annat. Det enda probelmet som någonsin existerat är tvivlet. Men när tvivlet är utrotat finns inte längre ängslan eller rädsla, det finns bara den direkta fullständiga handlingen.
Jag ska inte längre ödsla min tid på svagare individer som är emotionellt handikappade och söker tröst hos de dåliga sidorna hos den extrema individualismen eller den extrem kollektivismen, som håller kvar i torftiga ideoligiska, känslomässiga, religiösa, sekulära, ateistiska, humanistiska eller andra former av begränsade ideal som inte skapar yttrymme för en extremt komplex verklighet.
Jag önskar jag kunde lägga min tid på att hjälpa dessa svagare människor, men jag erkänner mina begränsningar, dessa människor måste själva inse att deras barnsliga omogenhet inte är hållbar i längden. Det är inte deras fel att de blivit emotionellt handikappade, det är ingens fel och ingens ansvar.
Det finns fler som inte gillar den hycklande verklighetsfrånvända moralen i det moderna västerländska samhället. JOIN US

Vad menar du med hycklande verklighetsfrånvänd moral? Det finns ingen verklighet att vända sig från eller mot.