Ingen frihet längre! TERRORSTORM filmen Google sökte hindra.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 nov 2006 18:31

Varför inte? Skulle man ha som krav att alla människor i världen skulle slippa diktaturer (ja jag vet definitioner, Kina osv osv) så får man väl geensamt hjälpas åt. Dessutom gynnas väl alla. Frihandel och demokrati gynnar ju alla....säger våra kära ledare i väst.

Egentligen är det inte så knepigt. Redan idag arbetar FN med intrenationella styrkor. Handlar bara om att göra FN mer offensivt. Vad ska man annars göra med dikaturer där inga namlistor och protester från Sverige kan förmå diktatorn att avgå (nu bryr vi ju oss sällan men vi kan ju leka med tanken).

Det där med länders olika nationella gränser börjar inte det bli mer och mer passe?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 nov 2006 18:44

För övrigt vad det gäller kapitalismens verkningar. Stormakters rovdrift och vad det än kan tänkas vara. Det enda som behövs är information och mer information. Sedan får var och en avgöra om det är värt att köpa de produkter som saluförs, eller om man ska välja något annat. Si så nu var det löst med. Varför krånga till det när man kan göra det enkelt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 nov 2006 19:55

Verkar hopplöst, man pekar på strukturen och du spinner upp i högvarv om innehållet.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 nov 2006 19:59

Avantgardet skrev:Verkar hopplöst, man pekar på strukturen och du spinner upp i högvarv om innehållet.

Ja det är väl fint. Vilken struktur? Att FN gör det ena men inte det andra?
Att dikaturer hålls under armen för det är enkelt är ju inget nytt, men det gör ju det inte mer rätt för det. Sådant är till för att brytas.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 09 nov 2006 12:42

"Världens stater införde vid FN-toppmötet hösten 2005 ett nytt folkrättsligt begrepp: ”skyldighet att skydda”. Det innebär att FN:s medlemsländer numera är eniga om att stater ska skydda sina egna medborgare från folkmord, etnisk rensning och krigsförbrytelser. När en stat ignorerar denna skyldighet ska världssamfundet handla. Kofi Annan har använt just termen ”skyldighet att skydda” i fallet Darfur."

Att det sedan inte händer något visar väl på FNs förlaming.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 96,00.html

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 nov 2006 14:59

Läs Lévi-Strauss (Det vilda tänkandet - speciellt kapitlet med namnet "Individen som art") och jämför sedan de mellanmänskliga relationerna vad gäller du och din granne kontra du och tredje världen (t.ex.) och hur dessa skiljer sig åt och vilka konsekvenser de olika typerna av relationer för med sig. Gör det, på allvar, tror att du skulle gilla det!

Och "mängdargument" (såsom att FN beslutat något) gör inte något "mer rätt".

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 09 nov 2006 16:15

Läser gärna. Är klart emot att mecka med andras liv. Tycker inte någon ska göra det. Folk får fatta sina egna beslut, fast för att göra måste de vara fria att kunna göra detsamma.

Benjie

Inläggav Benjie » 09 nov 2006 22:25

Kallekula skrev:BENJIE

”Förmodligen - och varför inte med all rätt - syftar han på Din inställning att anta JANUSansiktet vilket Du visar iom att Du först verkar ge USA rätt att bomba sönder och mörda andra mindre svagare folk och länder, om deras ledare för landets framtid inte vill följa i lydnad den stora maktens kapitalägarintressen, samtidigt som Du säger att Du hatar diktatur? ”

Verkar ge? Tja jag säger bara att allt inte är svart eller vitt. Till skillnad från du som aldrig någonsin kan tänka dig att hjälpa svältande och av sin diktator plågat folk (mer än lite symboliskt skriva på någon protestlista eller liknande). Allt för att inte kränka internationell rätt. Jag har inte fått något svar på det och lär aldrig få det.  Att USA (till skillnad från et förlamat FN) avlägsnade Saddam var väl bra. Att sedan fortsättningen inte var så lyckad är en annan femma. Dock kan vi tycka en massa om detta. Om det var bra eller dåligt får man fråga det Irakiska folket om.

Krig inbördeskrig…och varför inte tillägga diktatorer som plågar ihjäl sin befolkning…….. är det mest vidriga som finns. Håller med det bör man göra något åt.

Håller med om att inga enskilda nationer ska agera i tex. förebyggande krig. Dvs starta krig. Det ska ske via tex FN. Allt för att mota Olle i grind. Om så krävs. Att sedan USA, och fler med dem, agerar mycket tvivelaktigt ska upp på bordet. Ta hyklerimästaren Sverige där Persson sa att USAs invasion stred mot folkrätt men där vi sedan exporterat massvis med vapen till USA. Så funkar det.

”Och i USA i frihetens stamort på jorden använder sig eliten flitigt av härskartekniken "management by fear" på sina amerikanska fria män och kvinnor, ett trevligt kommandosystem en strikt social hackordning som säger:Dina rättigheter här på arbetsplatsen är  - LYD eller FÅ KICKEN! ”

Varför denna besatthet av vad som sker i USA. Nåväl vad säger då USAs motsvarighet till LAS i detta hänseende. Du som vet. Sen har jag en liten nyhet för dig det gäller i Sverige med. Skulle tex inte jag sköta mitt jobb skulle jag också få kicken. Så det gäller att lyda. Kommer du att märka när du kommer ut i arbetslivet.

”Du kämpa för att söka göra FN till en trovärdigt fungerande organisation igen ....för  i sanningens namn Kalle det blir inte bättre för det Du kröner svinet till kung eller gör bocken till trädgårdsmästare....har aldrig funkat ...kommer aldrig att funka heller... ”

Trovärdigare FN, okej varför är FN inte trovärdigt idag?

”Sedan kan Du (vilket skulle välkomnas av jordens förtryckta) ta upp kampen med Herrarna i EU i USA i Ryssland i... ja var Du nu sätter ner fötterna...kan Du protestera mot deras expansion på andras bekostnad mot deras affärsvinster…..”

Med information står det alla fritt att välja. Så mer upplysning så ska det gå. Om folk vill. Konsumentmakt.

”Räcker det som en ingångspunkt ? ”

Visst. Bra start

Okej jag böjer mig...jag säger inte "verkar ge".. utan "ger" istället om den kagtegoriseringen är mer rimlig och sann och inte emot Din vilja.

Och nej, även om  Persson hycklar eller tror att det är en god undersåtlig politik för Sverige att visa strupen för USA, så var det inte rätt att angripa ett suveränt okränkbart land - som hade satsat stort på arbeten skola sjukvård för sitt folk - för att dess ledare inte längre var villig att lyda Herren i USA, och självklart inte som det handlade om att tillfredställa USAs mäktiga krigsföretags vinstbegär och  absoluta krav på att fritt hantera Iraks olja ( jag förutsätter att Du  känner till Paul Bremners program över Irak och att de största oljeavtalen innan USA anföll, erhölls av Ryssland).

Den världscen som nu skapats är en som skapat största möjliga osäkerhet bland de mindre och fattigare nationerna om ett FN någonsin kan bli en organisation att lita på och pga dessa omständigheter tvingar dem att likt de större nationerna  satsa alla medel på en militär upprustning för att skydda sina länder mot sådana banditer som USAs imperieherrar.

Tror Du på fullaste allvar att Bush eller ngn annan ur den amerikanska härskande klassen är så god att han anser att folket är något annat än deras nyttiga egendom att behärska som systemet ger dem rätt till, dvs  med förtryckets hela maktapparat.

Eller att Alf Svensson eller Clinton så totalt benhårt nekade att hjälpa koreas folk då de bad om internationell hjälp mot den svält som drabbade det pga av de närapå värsta väderförhållanden landet någonsin mött i sin historia, för att de var godheten personifierad, eller för att de som den överhet de företräder var emot landets hävdande av självständighet ?

Vilket påminner mig om hur Sovjet under krustjov vägrade bistå Albaniens folk under hungeråren med vete, Krusse sade - antingen får vi ha baser på Er mark eller så får ni svälta. Och då albanerna vägrade ge med sig på den  punkten anföll sovjet med sin svarta havsflotta och blev  - tack o lov - helhjärtat mottagna av albanskt artilleri och fick bita i gräset , dra hemåt med svansen mellan benen i oförrättat ärende.  Korea är ju som Du vet delat sedan 1954 och de amerikanska ockupationstrupperna är fortfarande kvar .

Att jag anser det viktigt att påpeka den enkla sanningen att i Europa har arbetarklassen haft större makt över lagstiftningen på arbetsmarknaden och därmed omöjliggjort för arbetsköparna att slå mot de fackliga kraven i den grad som kan göras i USA då folk reser krav på människovärdet, trodde jag inte det fanns någon anledningen att söka dölja eller hymla om. Liksom det sedan 20-talet varit amerikansk tradition med terror, tortyr och fängslingar av de beslutsammaste fackliga företrädare, ja till och med mord på dem.

Dock Din sista mening verkar ha något av positiv andemening, ...alltid något!

BENJIE

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 09 nov 2006 23:13

BENJIE

Vad det gäller USAs intentioner ang. Irak är jag öppen för förslag. Utesluter inget där. Att Saddam var emot att avsättas av USA kan man väl anta för rimligt. Om det irakiska folket ville ha hjälp av USA att avsätta Saddam? Ja konstigt. Ingen undersökning kring det. Obs tal om intrenationell rätt och folkrätt är ju ganska meningslöst eftersom det inte hadlade om något folks talan utan Saddam.

"Tror Du på fullaste allvar att Bush eller ngn annan ur den amerikanska härskande klassen är så god att han anser att folket är något annat än deras nyttiga egendom att behärska som systemet ger dem rätt till, dvs  med förtryckets hela maktapparat. "

Nja den härskande klassen. USA är väl en demokrati? Men som sagt mammon styr som du säger så låt då mammon tala.

Och visst det ses väl som enklare att ha en lydig duktig diktator än en bångstyrig demokrati att handskas med. I annat fall hade talet om att fria öppna demokratiska samhällen gagnar alla också omsättas i praktiken. Så visst finns det hykleri.

Tja vad det gäller arbetsrättslagstifting USA kontra Sverige. Vet inte riktigt vad det gäller i praktiken. Du får allt foga dig i vad din arbetsgivare säger annars blir det kicken. I USA likväl som i Sverige.

Återgå till "Politik och samhälle"