Varför ska kungen ha sådanna rättigheter?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 dec 2006 17:46

Det man skall göra är av praktisk art!

Organisera dem och strosa förbi högvakten!

Philosopher King skrev:Världens fattigdom löses inte genom att tillgodose folks behov. Man tar bort fattigdomen genom att se till att folk själva kan tillgodose sina behov.

Du verkar ha naiv syn på det här med systemteori. Kapitalismen livnär sig på fattigdom - hur skulle den annars kunna producera billigt?

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 11 dec 2006 22:57

Du verkar ha naiv syn på det här med systemteori. Kapitalismen livnär sig på fattigdom - hur skulle den annars kunna producera billigt?

Samtidigt så livnär sig kapitalismen på en större och större marknad.
Ett fint exempel är sydafrika, där man genom apartheid politik gjorde så att en stor del av befolkningen var fattiga. Där saknade man köpkraft nog att driva sitt ekonomiska system.
Dvs kapitalismen behöver en större och större marknad. Dvs fler konsumenter.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 dec 2006 17:30

Inte nödvändigtvis fler, de kan bygga på höjden också.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 12 dec 2006 17:32

Inte nödvändigtvis fler, de kan bygga på höjden också.

Om detta stämde, borde inte då rimligtvis Sydafrika ha klarat sig bra genom att utesluta en stor del av befolkningen?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 dec 2006 18:10

Att detta stämmer kan vi kontrollera i verkligheten, det finns en marknad för privata jetplan bl.a. Men det är klart det finns pengar att tjäna på att sälja Coca-Cola och Big Mac till fattiga, hungriga, arbetare också. Det finns dock inget som säger att marknaden av nödvändighet måste växa på bredden, att växa på höjden är också en utökning av dess storlek.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 12 dec 2006 23:16

Avantgardet
Som jag frågade innan. Om de faktiskt fungerade. Borde man inte växt på höjden i sydafrika? Där man uteslöt ca 80% av befolkningen??
Du hävdar ju att det fungerar. Borde det inte ha fungerat där?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 dec 2006 23:32

Det beror ju helt och hållet på hur du definierar "att fungera". Det fungerade alldeles uppenbart under lång tid. Jag vet inte riktigt vad det är för implicita värden du förfäktar i ditt resonemang, du kanske vill redogöra för dem?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 dec 2006 23:33

...och visst växte de väl på höjden i Sydafrika. Klasskillnaderna var väl, och är, oerhört påtagliga just där?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 dec 2006 03:46

Kallekula skrev:Vad det gäller uteliggare. Det har väl i alla tider varit så att de som står utanför familjen eller eller familjeklustret (tex en mindre by)  har man inte brytt sig så mycket om (mer eller mindre i olika samhällen). Så har det med kapitalismen att göra eller något annat?Det kan väl vara så att det kapitalistiska systmet har triggat både de sämsta och bästa sidorna hos människan.

Är människans bästa sidor ekonomiska?
Ta nu inte i för mycket med berömmet du öser över oss gäss.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 13 dec 2006 09:48

Beror på vad du avser med bästa. Bästa i form av, uppfinningar tex. Förmågan att kombinera uppfinningar med utveckling av distribution av desamma, osv osv. Så det ligger i betraktarens öga. Det bästa och det sämsta kan betyda allt och inget.

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 13 dec 2006 22:37

Det beror ju helt och hållet på hur du definierar "att fungera". Det fungerade alldeles uppenbart under lång tid.

Med fungera menar jag nå ekonomisk framgång. Dvs landet går inte ekonomiskt framåt.
Det finns inte tillräckligt med folk som vill köpa företagens produkter. Det finns ingen stor inre marknad som företagen kan expandera på, osv osv.

debaser

Inläggav debaser » 14 dec 2006 00:55

Varför ska vi ha "friheten" att slippa vara kung och få fördelar genom att tvingas följa lagen?

Vem har bestämt att kungen har det bättre än oss för att han får smita skatt?

Vi kan ju lika gärna se det så, men vi kan ju också vara negativa och se det som att han har fördelar. Beror ju på hur man ser på livet!
"What we need are some dancers. Or maybe ...answers? does anybody have any answers." Someone in the crowd yells to him, "Your ass!" To which Elliott Smith responds, "My ass?! That's a good answer."

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 dec 2006 01:06

Philosopher Kurt skrev:Med fungera menar jag nå ekonomisk framgång. Dvs landet går inte ekonomiskt framåt.
Det finns inte tillräckligt med folk som vill köpa företagens produkter. Det finns ingen stor inre marknad som företagen kan expandera på, osv osv.

Du är alltså ytterligare en av dessa som missat att det här myntet, begreppet ekonomi, har två sidor varav den ena är hushållning. Marknaden skapar inte sina produkter och sitt kapital ex nihilo, vilket alla dogmatiska kapitalister tycks tro. Den enda jag vet med en sådan skaparförmåga är Gud, och vi vill väl inte påstå att det är honom vi talar om här?

Om denna "ekonomiska framgång" är en tidsmässigt mycket begränsad företeelse som hela tiden underminerar sin egen existens i framtiden? Fungerar den då?

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 14 dec 2006 20:09

Avantgardet
Eh nej jag har inte missat någonting.
Nej kapitalismen skapar inte saker ur ingenting, det har jag aldrig heller påstått. Det är väl själva motsatsen som har varit min poäng, att en utökad marknad är det dom driver kapitalismen framåt? Dvs fler som vill köpa saker.

Men du kan ju förklara lite närmre poängen med ditt inlägg? För jag förstår ju inte vad den har med diskussionen att göra.

"Om denna "ekonomiska framgång" är en tidsmässigt mycket begränsad företeelse som hela tiden underminerar sin egen existens i framtiden? Fungerar den då?"

Har väl aldrig ens sagt att den fungerar? Men du som tycks vara så väl medveten om vad kapitalister vill. Du borde ju förstå att kapitalister vill skapa ekonomisk framgång. Dvs Kapitalister och kapitalismen bygger på ekonomisk framgång (vare sig du eller jag eller någon annan tror på det eller ej). Dock så kvarstår då slutsatsen att den uteblivna ekonomiska framgången i sydafrika knappast var något önskvärt i det kapitalistiska systemet, som berodde på att man uteslöt en hel del av köpkraften.
Alltså borde väl inte din teori om att det går att bygga på höjden stämma så jätte bra?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 dec 2006 22:00

Så om jag förstår dig korrekt nu så hävdar du att kapitalismen söker vinst på kort sikt och fullständig förlust på lång sikt?

Jag menar vad finns kvar att göra produkter av, för att säljas, när inget mer råmaterial finns kvar att tillverka dem av?

Återgå till "Politik och samhälle"