Avantgardet
Eh nej jag har inte missat någonting.
Nej kapitalismen skapar inte saker ur ingenting, det har jag aldrig heller påstått. Det är väl själva motsatsen som har varit min poäng, att en utökad marknad är det dom driver kapitalismen framåt? Dvs fler som vill köpa saker.
Men du kan ju förklara lite närmre poängen med ditt inlägg? För jag förstår ju inte vad den har med diskussionen att göra.
"Om denna "ekonomiska framgång" är en tidsmässigt mycket begränsad företeelse som hela tiden underminerar sin egen existens i framtiden? Fungerar den då?"
Har väl aldrig ens sagt att den fungerar? Men du som tycks vara så väl medveten om vad kapitalister vill. Du borde ju förstå att kapitalister vill skapa ekonomisk framgång. Dvs Kapitalister och kapitalismen bygger på ekonomisk framgång (vare sig du eller jag eller någon annan tror på det eller ej). Dock så kvarstår då slutsatsen att den uteblivna ekonomiska framgången i sydafrika knappast var något önskvärt i det kapitalistiska systemet, som berodde på att man uteslöt en hel del av köpkraften.
Alltså borde väl inte din teori om att det går att bygga på höjden stämma så jätte bra?