Journeyman skrev:Avantgardet:
1. Ideologierna är egentligen bara begrepp som beskriver vissa typer av samhällstillstånd, och eftersom folk har olika åsikter om vad som skulle vara att föredra av dessa samhällstillsånd så finns det därför olika ideologier, varav anarkismen är en av dem. Politiken har trots allt funnits långt innan människan kom med begrepp och konkreta tankar såsom ideologier, egentligen skulle man kunna kalla varenda samspel mellan människor för politik, vare sig de vet det eller inte. Och när du pratar om maktstruktur så antar jag att du menar Subjekt 1:s makt över Subjekt 2? Och om det är allt som maktstruktur innebär så innebär det någon form av auktoritet, och ja, sådant förkastar anarkismen. Vad den istället förespråkar i och med förkastandet av auktoriteter är individens makt över sig själv samt allas jämlika tillgång till (makt över) resurser. Är inte det någon form av maktstruktur bara för att det inte rör sig om auktoritär makt?
Men det är just det som är kruxet med anarkin, såsom jag förstår den. Den är inte att betrakta som en "ideologi" (i den vanliga bemärkelsen), den syftar inte till något samhällstillstånd utan en avsaknad av maktstrukturer. Den säger ingenting om hur de enskilda individerna bör leva sina liv - de kan gott gärna underkasta sig makt om de själva vill så - utan är snarare då att betrakta som en kritik av hierakier.
SAOB skrev:ANARKI
ɑn¹ɑrki⁴ (anarchi', (kh) WESTE), r. (f. WESTE, RYDQVIST); best. -en, äfv. -n. (förr ofta skrifvet anarchie) [af t. o. fr. anarchie; jfr eng. anarchy; af gr. ἀναϱχία, abstr. sbst. till ἄναϱχος, utan styresman l. öfverhufvud, af ἀν privativum o. ἀϱχός;
Organisation är ett stiltje, en frusen form, därför ser jag risker med sådana. Det är ofrånkomligt i allt mänskligt samarbete att makt tillämpas och utövas, såsom jag betraktar saken så är det därför viktigt med rörlighet. Små autonoma grupperingar, eller organisationer, övergår alltså från att vara anarkistiska till något annat när de ingår dessa lieringar. Således spelar det i mina ögon ingen roll om man förfäktar "ideologin" anarki; man är ingen anarkist om man organiserar sig.
Vi skulle väl knappast vilja kalla monarkin för en "ideologi"? Nej, det är en form för styrande och det specifika idéinnehållet i monarkens regim växlar.
Journeyman skrev:2. Idéer är bara värdefulla om man handlar och beter sig utifrån de underliggande principerna som kan uttryckas i en idé, och det gäller alla idéer, inte bara politiska. Så tror man på värdet av idéer bör man även tro på själva "idékonstruktionen", så vad du egentligen verkar undra är vad poängen med någon idé är. Och när du pratar om poängen med anarkism och påbud så kan man väl säga att anarkismen förkastar påbud för att optimera individens frihet och skapa jämlikhet vad gäller rättigheter; så är det ett påbud att leva utan påbud? Anarkismen börjar råda först när folk börjar leva anarkistiskt, alltså inte genom att en majoritet påtvingar sin ideologi på en minoritet som är fallet med demokrati, eller genom att en diktator inrättar sin ideologi med sin maktposition. Ett anarkistisk parti eller utvalda representanter för anarkismen vore med andra ord en motsägelse.
Jag tror det är mer eller mindre omöjligt att inte konstruera, eller strukturera, en världbild, av ett eller annat slag, utifrån de fragment vi erhåller genom sinnena.
Det är definitivt ett påbud att leva utan påbud.
Håller med till fullo i det sista.