Stefan skrev:Nej, delar av reklampengarna går till TV och dagstidningarna, det är sant. Men för det första går en mellanskillnad till reklambyråerna, och de pengarna är helt i sjön. För det andra så leder det faktum att TV finansieras via reklam till nyttoförluster. T ex sänds mest program för unga tittare, eftersom de påverkas mest av reklamen. Dessutom skulle det naturligtvis vara skönare att slippa reklam i tidningar och TV.
Det finns ju reklamfria kanaler för den som vill betala för det, men de reklamfinansierade kanalerna skulle inte alls finnas utan reklam. Jag har svårt att se annat än att reklamkanalerna innebär en nyttoökning, jämfört med om de inte fanns.
Stefan skrev:Jag vet inte vad en dagstidning skulle kosta utan reklam, men det skulle säkert vara en hel del. Å andra sidan skulle vi få mer pengar, eftersom ingen reklam skulle innebära lägre priser på andra varor.
Jag är ingen ekonom, men jag undrar om det verkligen är så enkelt. Annonsering innebär naturligtvis kostnader för företagen, men om reklamen leder till ökad försäljning så kan det leda till lägre tillverkningskostnader och därmed lägre priser. Det är också troligt att reklamen ökar konkurrensen mellan företagen, vilket också gynnar lägre priser. Vad jag däremot tycker att man borde vara mycket hårdare med är att reklamen skall vara saklig och att det skall stå företagen dyrt att påstå saker de inte entydigt kan bevisa. Säger exempelvis schamporeklamen att håret blir starkare och friskare, ja då skall det banne mig vara så också! På så sätt kunde man få bort mycket nonsensartad reklam som finns idag.