J R Auk,
Ja; det blir grovhugget och fel, men jag kan inte tänka mig ett "flexibelt" regelsystem. Jag har nog begått brott som sammanlagt skulle ha gett mig livstids fängelse om de uppdagats och vinklats utifrån ett stelbent rättssystem. Det är lätt att snedvrida verkligheten och kalla en människa brottsling. Jag vet att jag inte är bättre än dessa "brottslingar", för under vissa omständigheter skulle jag agera på samma sätt. Tidigare i mitt liv har jag utsatts för extrema situationer där jag har varit en mördare, men inte begått själva handlingen pga. omständigheterna. Under andra omständigheter hade det kunnat vara annorlunda. För de flesta fungerar moralen och rättssystemet som en buffert mot impulsiva våldshandlingar. Men utan denna så är det inte svårt att döda en annan människa i förbifarten; det är inte en onaturlig handling. Om inte denna moral finns så är det bara en vidgad medvetenhet som hindrar mig från att begå sådana brott, en medvetenhet som tar med fler och långsiktiga variabler i ekvationen. Det är kanske denna medvetenhet som måste föregå bortagandet av lagar.
Johan
Proffsboxning i Sverige?
Moderator: Moderatorgruppen
Johan Ågren skrev:J R Auk,
Det är kanske denna medvetenhet som måste föregå bortagandet av lagar.
Johan
Min rädsla är att regler och lagar förhindrar den generella utvecklingen till ett sådant medvetande.
Och det kan inte finnas något viktigare än att skapa insikt hos dom som saknar det. Man kan inte tvinga någon till lydnad.
Dödstraff för mord sänker inte dödsantalen, det är i USA bevisat.
Om inte sammförstånd råder angående vilka lagar som ska styra ett sammhälle så kommer brottet bara ligga i att bli upptäckt och inte att utföra handlingen.
Skattelagarna är ett utmärkt exempel. Alla vill ha dom för att bibehålla välståndet, men ingen är beredd att betala. Kan dom så smiter dom.
Grovt generaliserat. Extremer finns åt båda hållen.
Det viktiga är också att individen har godkänt alla lagar för sig själv, inte godtagit bilden av ett lagsystem (så som idag sker) innehållande ett löfte om att inte själv drabbas.
Om jag kan lita på min egen moral kan jag lita på andras, jag är inget mer än en av alla.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Johan Ågren
- Administratör
Deuce,
Det ligger som du säger en psykologisk aggression i att utställa förbud, det skapar tilltänkta brottslingar. "- Om de tror att jag ska begå brott så tänker jag minsann göra det också - de tror inte gott om mig som inte litar på att jag kan hantera total frihet".
De som litar belönas ofta av dem de litar på, så detta är något som måste kunna uttryckas bättre i samhället. Det finns naturligtvis dom som bryter sådana heliga pakter, men då kommer kontrasterna att märkas gentemot omgivningen att han/hon gjort fel. Sådan här psykologi måste kunna annammas mer.
Ställ upp ett kravallstaket och låt kravallpolis vifta med batongerna vid en fredlig demonstration och psykologin förändras dramatiskt hos deltagarna, och det hela får en förutbestämd men onödig utgång.
Johan
Det ligger som du säger en psykologisk aggression i att utställa förbud, det skapar tilltänkta brottslingar. "- Om de tror att jag ska begå brott så tänker jag minsann göra det också - de tror inte gott om mig som inte litar på att jag kan hantera total frihet".
De som litar belönas ofta av dem de litar på, så detta är något som måste kunna uttryckas bättre i samhället. Det finns naturligtvis dom som bryter sådana heliga pakter, men då kommer kontrasterna att märkas gentemot omgivningen att han/hon gjort fel. Sådan här psykologi måste kunna annammas mer.
Ställ upp ett kravallstaket och låt kravallpolis vifta med batongerna vid en fredlig demonstration och psykologin förändras dramatiskt hos deltagarna, och det hela får en förutbestämd men onödig utgång.
Johan
Återgå till "Politik och samhälle"