Waggho skrev:Damir skrev:Jag erkänner att jag röstar ideologiskt, jag säger ingenstans att jag vet så mycket om politik och om de olika partiernas förslag. Vad är din poäng?
Min poäng är att du gömmer dig bakom att rösta "ideologiskt" när det egentligen handlar om att du inte vet vad partiernas politik konkret handlar om. Din rädsla för högerpolitiken är inte befogad utifrån alliansens förslag. Du tror förmodligen att moderaterna inte vill ha en skattefinansierad sjukvård och att de vill sänka skatten mest för höginkomsttagare. Man får naturligtvis rösta ideologiskt, men då ska beslutet utgå från vad partierna verkligen vill och inte vad en massa vänstermänniskor tutar i dig att högerns politik går ut på.
Vet de olika partierna vad deras politik egentligen går ut på, innan de prövat vad den går för i praktiken? Det går an att kalla sig Arbetarparti eller att Alla skall vara med eller vilka andra floskler som helt som vispat runt i medierna och på affischerna, men som nu är helt obsoleta, sååå pre-election! Först när deras partiprogram prövats i praktiken vet vi vad de olika partierna går för, så det är ju bra att vi snart får svart på vitt vad borgerlig politik kommer att göra för Sverige. "Du sköna nya allians!"
Visst kan man läsa på partiernas hemsidor vad de vill skylta med utåt, men det är väl ingen som tror att det är något slags "eviga sanningar", ja, är det ju inte "sant" ens till nästa gång det är val, 2010 för vår del. De flesta vallöften dör av ryggmärgstvinsot över valnatten, helt sönderrunkade. Sedan "ställer verkligheten och utvecklingen" sina oomkullrunkeliga krav.
Vart fjärde år begravs folkviljan i valurnorna.
A