Vad har västerlandet givit världen??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 dec 2006 04:27

Stefan skrev:"Nazisionism"? Du är en idiot som borde slängas ut härifrån.

Lustigt att såna som näckrosblad får hela forumet på sig för betydligt mindre stötande saker än det här men den här nollan får stå nästan oemotsagd. Är det olika regler för vänster och höger?

Israelerna själva har aldrig hymlat med att det är exakt en sådan politik de för, vad är då stötande i det?

Att ytterst få personer kunnat ge sig på jbig är för att jbig alltid lyckas backa upp sina påståenden ordentligt och att den högerkritik som riktas mot honom aldrig lyckas bli mer än knutna nävar längs sidorna, kroppen som en pinne, högröd i ansiktet, stampandes i marken, hårt hopbitna käkar - som du alldeles nyss, barnsligt!

Varför archaxe har problem med leenden i diskussioner är lustighet i sig  :lol:

archaxe skrev:Dock är det synd att man får sina fördomar om vänsterträsket befästa när man läser den här hönshjärnans onyanserade kritik och självgoda, högtravande attityd

Borde det inte åligga dig då att nyansera den? Jag tänkte istället för att komma med "högern-hålla-varandra-om-ryggen-pladder" (visste inte att solidariteten var så utbredd på den fronten, men det är klart i trängda lägen kanske man knycker från det andra lägret) och grundlösa personangrepp i värdeladdade uttrck - barnsligt!

Rafael skrev:och tur är väl det, för vad skulle vi annars skratta åt innan vi lärt oss skratta åt oss själva?

...skrattar bäst som skrattar sist brukar det heta :lol: Nu är jag själv långt ifrån odelat positivt inställd till jbigs resonemang, å andra sidan så gör han ett otroligt jobb helt på egen hand när han slår alla dessa högermänniskor, av olika valörer, på fingrarna med fakta.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 20 dec 2006 04:35

Dessutom har ju Israel sedan länge försökt få fred med palestinierna, men det är ju lite svårt att förhandla med några som har ebs utplåning som krav.  

Amen detta är ju så jävla objektivt att jag blir gråtfärdig. Förstår inte att folk ens orkar diskutera med kretiner som ohämmat skjuter iväg påståenden likt detta. Godmorgon.

Kod: Markera allt

Nazisionism"? Du är en idiot som borde slängas ut härifrån.

Lustigt att såna som näckrosblad får hela forumet på sig för betydligt mindre stötande saker än det här men den här nollan får stå nästan oemotsagd. Är det olika regler för vänster och höger?

Varför blir du så upphetsad? Det som är kongruent med din världsyn behöver inte vara fel. Du är rigid nu. Killen har skrivit x-antal välgenomtänkta inlägg och håller god ton. Dessutom finns det anledning till varför han inte blir "emotsagd" Så, ta en kall dusch, och kom tillbaka.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2006 05:48

Jbig skrev:J R Auk skriver om aztekernas grymheter! Menar du att dessa blodsoffer, som var en droppe i havet jämfört med de mellan 18 och 30 miljoner indianer i det dåtida Mexiko som utrotades, kan jämföras med den spanska terrorn?

Han frågar vidare vart slavarna kom ifrån? Det är nog så att visst sysslade muslimerna med slavhandel före västeuropéernas intrång, men det var ett slaveri som inte var i närheten av den jätteindustri som med kapitalistiska medel och liberala metoder sattes igång under 1600-talet! Det tycker han äro naivt att taga upp! Visst får han tycka det? Fast jag misstänker nog att han inget annat har att sätta emot? :wink:

Så människor är bara enheter, siffror i en statistik? Jag anser det vara lika hemskt med 30 blodsoffer som 10 miljoner. Dom som utsätts möter alla samma öde, dom 10 miljonerna är inte mer värda i sin massa än dom 30, allas upplevelse väger lika tungt.
Så grymhet är en kvantifierbar enhet? Varför förskjuta uppmärksamheten från det som är grymt och fel. Varför inte fördöma grymhet i all världens hörn? Ska vi bara slå mot dom som är värst och låta den näst värste ta över?
Jag försöker inte rättfärdiga det grymma som värstvärlden har gjort, jag söker bara slå dusterna ur ögonen på dig att folk är så olika runt om i världen. Några har varit värst och vi alla som tar avstånd från det måste jobba för att se alla problem och fördöma dom i sig själva och inte bara deras upphovsmakare.

Angående slavar i Afrika så kanske det kommer som en chock, men afrikanerna sålde själva slavarna till värstvärlden.
Det var en kultur som utnyttjades med handel som stärkte dom redan dominanta. Kritiken har alltid varit stor mot slavhandel och du borde inte förringa allas, dom som kämpade emot slaveriets, insatts.
Krigiska tendenser och pacifistiska idéer har stormat över världens yta, och likt vindar så är mönstret så komplext så det inte går att jaga någon skapare, eller söka en källa.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2006 06:01

The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 dec 2006 07:21

Hejsan...

Några inlagor har lkommit in, och några av dem är säkert liberala, eftersom de redan skriker om att stoppa, och kast ut! Ett vanligt drag bland sådana klienteler! När de blir ställda och svarslösa kallar de sina meningsmotståndare för idioter! Får man förresten det på detta hedervärda ställe? Trodde det fanns etiska reglementer man måste följa, oavsett vad man har för egen tro? :lol:

Påstående tre – att de kristna européerna har haft världshistoriens största koloniala imperier, behöver inte heller kommenteras, det är bara att se på en karta från 1900-talets början! Där framträder de koloniala imperierna. Inga koloniala imperier har mördat så många som de västerländska, inga koloniala imperier har stulit så mycket som de västerländska och inga koloniala imperier har orsakat så mycket fattigdom som de västerländska.

Någon frågar om människor bara är statistik? Jepp, inom kapitalism, liberalism, fascism och kommunism är de just statistik. Själv använder jag mig av den för att få människor att se vad kapitalismen har sysslat med, och effekten blir ju bättre när det lägges fram på detta sätt - det märks ju inte minst här! :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 dec 2006 10:11

Vi kan dividera fram och tillbaka. Det intressanta är väl vad ska göra framgent. Jbig förespråkar att produktionsmedlen ska över till folket, om de så önskar. Konsekvenser av detta kan bli att kapitalet och företagarna flyr landet. Lika bra det enligt Jbig, så vi kan börja om från början. Det skrattar jag högt åt.

Nåväl inget det svenska folket är speciellt intresserade av, som tur är.

Har för mig att jbig sa att om makten i företagen ligger i händerna på folket så kan de lättare hindra det som skulle vara moraliskt förkastligt (om det var vapenköp, barnarbete eller vad det nu var). Men det är ju som att gå över ån för att hämta vatten. Vi kan redan idag vägra köpa varor. Så mer konsumentupplysning, så får folk själva avgöra. Smidigare.  

Förebilder för detta är såvitt jag kan utläsa av Jbig Argentina (skulle vara intressant att få lite objektiva fakta om det). Kuba (som för övrigt är en diktaturstat med en typ av skendemokrati)...Sovjet fd östländerna talas det ganska tyst om. Men hey varför inte köra en gammal härlig favoritöst i repris. Det skrattar jag också högt åt.

Ett annat sätt är att stimulera företagande, lyssna på vad företagarna är intresserade av. Se till att det generar nyttigheter till oss alla. Öka frihandeln, minska byråkratin.  

Vad det gäller Avantgardet och detta om konsumtion i sig är ett självändamål. Visst propagera för att mindre konsumtion inte är vägen till saligheten. Helt rätt så får var och en avgöra det själv.

Eller så kan man propagera för att konsumtion är vägen till saligheten, som amerikanarna säger: Den som inte lyckats köpa sig lycka har bara inte hittat rätt butik än. Shop untill you drop.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 dec 2006 12:51

Avantgardet,

blev jag nyss sållad till högerskaran?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2006 15:49

Jbig skrev:Hejsan...

Några inlagor har lkommit in, och några av dem är säkert liberala, eftersom de redan skriker om att stoppa, och kast ut! Ett vanligt drag bland sådana klienteler! När de blir ställda och svarslösa kallar de sina meningsmotståndare för idioter! Får man förresten det på detta hedervärda ställe? Trodde det fanns etiska reglementer man måste följa, oavsett vad man har för egen tro? :lol:

Påstående tre – att de kristna européerna har haft världshistoriens största koloniala imperier, behöver inte heller kommenteras, det är bara att se på en karta från 1900-talets början! Där framträder de koloniala imperierna. Inga koloniala imperier har mördat så många som de västerländska, inga koloniala imperier har stulit så mycket som de västerländska och inga koloniala imperier har orsakat så mycket fattigdom som de västerländska.

Någon frågar om människor bara är statistik? Jepp, inom kapitalism, liberalism, fascism och kommunism är de just statistik. Själv använder jag mig av den för att få människor att se vad kapitalismen har sysslat med, och effekten blir ju bättre när det lägges fram på detta sätt - det märks ju inte minst här! :lol:

MVH
jbig

Vafan Jbig, fall inte in i det du anklagar andra för. Möt kritiken mot dina påståenden. Att tiga hjälper ingen.

Se på din sista mening. Vem är du? Den som inte finner samhörighet med någon?

Du kan inte göra det platt och objektifiera orsakerna till mänsklighetens lidande. Det är psykologiska processer bakom dom få människors beslut som styrt världen och kastat denna mörka skugga över oss alla.
Alla dom som kämpat genom historien, dom har varit flertalet, för rättvisa och empati förnekar du bestämt att dom existerat.
Varför skall vi som sitter här och söker diskussioner för att bättra identifiera oss med en "västvärld" som plågar och förstör? Varför skall vi inte identifiera oss med dom som stått fast i sin övertygelse och aldrig blivit medlöpare för det orättfärdiga.
Tror du USA är fullt av kapitalistiska svin till brädden? Tror du det finns människorättsrörelser där?

Du vill visa på kapitalismens väsen, jag vill visa på dina argumentationers väsen, så att dom inte gör ont likt kapitalismen.

Stefan

Inläggav Stefan » 20 dec 2006 17:22

Tractatus skrev:

Kod: Markera allt

Nazisionism"? Du är en idiot som borde slängas ut härifrån.

Varför blir du så upphetsad? Det som är kongruent med din världsyn behöver inte vara fel. Du är rigid nu. Killen har skrivit x-antal välgenomtänkta inlägg och håller god ton. Dessutom finns det anledning till varför han inte blir "emotsagd" Så, ta en kall dusch, och kom tillbaka.

Är "nazisionism" god ton? Nazisterna mördade sex miljoner judar: det var en ideologi som mer eller mindre gick ut på att mörda judar. Mot bakgrund av det tycker jag att det är extremt stötande att tala om "nazisionism". Att folk inte reagerar på det är oroväckande.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 dec 2006 17:49

Hejsan...

Några inlagor har inkommit, och vi gör som är vår vana trogen, vi tager dem en och en.

Kallekula skriver följande:

"...Jbig förespråkar att produktionsmedlen ska över till folket, om de så önskar...."

Var skrev jag det, peka gärna ut raden, eller far du åter med osanning, vännen? Ehuru det välan inte kan vara fel om en folkmajoritet, om den så önskar, tager över produktionsmedlen! Det är välan upp till majoriteten. Det handlar ju inte om att förslava elller mörda, bara nypa från de rike! :lol:

Jepp, det borde vara förbjudet att sälja vapen till skurkstater, inte minst USA!  :wink:

Duger inte artikeln om Argentina? Menar du att den inte talar sanning?

Vad gäller en ökad frihandel har vi ju haft det ute i världen under många år - och det är ju ett av problemen i tredje världen! Ser jag inte som en lösning, utan en del av problemet! :D

J R Auk funderar kring varför jbig inte är snällare mot kapitalismen och väst? Tja, jag känner inte för det, utan känner mer för att sprida en annan bild och därmed konfrontera andra med en bild som kanske inte äro så vanlig!
Nix inte tror jag USA är fullt av "kapitalistiska svin" som du skriver. Däremot finns det en fascistoid överklass och en hjärntvättad minoritet som ständigt agerar duktiga idioter i denna skurkstat! :wink:

Stefan kallar andra för idioter/fån och vad det nu var. Han tolererar dock ej att man kallar israeliska mördare för nazionister. Säkert typiskt för liberaler kan vi tänka! :wink:

Därmed kommer vi till punkt fyra i vår analysering av den kristna västvärld som varit den hittills mest destruktiva samhällsmodell som historien känner till - om vi räknar liken!

Påstående fyra – att de kristna européerna har utrotat större delen av urbefolkningen i Amerika och Australien råder det heller inga tvivel om. I Amerika var det i början spanjorer och portugiser, senare engelsmän, fransmän och holländare som stod för utrotningskampanjerna. Därefter var det de självständiga staterna, med USA i spetsen som fortsatte folkmorden och markstölderna. Historiker är oense om hur många som utrotades under 1500-1600-talen, men siffror mellan 20 och 100 miljoner omnämns! Källorna för detta är hur många som helst. Vi tar ett utdrag från ett av de alster jag själv har använt mig av, rörande centrala Mexiko!

Historikerna Sherburne F. C och Woodrow Borah, University of California, USA, har vigt sina liv åt frågan om hur många som bebodde det forna Mexiko, före och efter spanjorernas erövringar. De har genom omfattande studier och efterforskningar försökt beräkna hur stor befolkningen var i centrala Mexiko vid tiden för erövringen 1519 och till 1600-talets mitt. Den bild de ger är tragisk. År 1518 beräknade Borah och Cook att regionen hade mellan 18 och 30 miljoner invånare.
Som siffrorna antyder är det frågan om en skrämmande befolkningsminskning. I början gjorde bakterier, virus förarbetet genom att sjukdomar som smittkoppor, mässling och kanske även böldpest spreds bland indianerna direkt efter spanjorernas ankomst. Denna första chock reducerade befolkningen i regionen med närmare 40 procent, eller närmare 10 miljoner individer. Spanjorernas olika tvångsmetoder i form av skatter, avgifter, nya brukningsmetoder och grödor, nya djur och nya djurhållningsmetoder samt fördrivningar och ett snabbt förfall av bevattningssystemen spädde snart på dödstalen ytterligare. Redan år 1548 hade befolkningen reducerats till omkring 6,3 miljoner. Fördrivningarna och de nya tvångsåtgärderna i form av ökade arbetsprestationer liksom förbuden mot att äta och odla forna grödor gynnade både höga dödstal och hög barnadödlighet. Folkminskningen fortsatte sedan hela femtonhundratalet igenom. Denna minskning fortsatte till 1620-1630-talen då befolkningen åter sakta började öka.

Källa: Essays in Population History, volume III, Cook and Borah, University of California Press, 1979.

Detta gällde alltså bara Mexiko! I Anderna och i Centralamerika, samt längs Mississippiflodens vattensystem fanns andra högkulturer som har haft omkring 30-40 miljoner invånare tillsammans, plus det övriga Amerika. Dessutom fortsatte denna utrotning av indianer även under 1800-1900-talen i de nya staterna som växte fram i Amerika från slutet av 1700-talet. Sammantaget offrades närmare 100 miljoner indianer under denna extrema utsugning mellan 1492 och 1800-talet.
I Tasmanien dog den siste kvinnan av ursprungsbefolkningen på 1870-talet. Därefter var tasmanierna utrotade – av de brittiska liberalerna, de brittiska konservativa, de brittiska rasisterna och de brittiska kapitalisterna.

Den satt gott, och den svider nog lite, den med..... :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 dec 2006 18:57

Jbig skrev:Hejsan...

Några inlagor har inkommit, och vi gör som är vår vana trogen, vi tager dem en och en.

Kallekula skriver följande:

"...Jbig förespråkar att produktionsmedlen ska över till folket, om de så önskar...."

Var skrev jag det, peka gärna ut raden, eller far du åter med osanning, vännen? Ehuru det välan inte kan vara fel om en folkmajoritet, om den så önskar, tager över produktionsmedlen! Det är välan upp till majoriteten. Det handlar ju inte om att förslava elller mörda, bara nypa från de rike! :lol:

MVH
jbig

Ja det här huumooorrr som göteborgaren sa. Ja du är en rolig prick du. Skrattar högt. Det var faktiskt ganska kul. Kan du peka ut raden och sedan nedan skriver du det själv.

Nix din Argentinaartikel dög inte på långa vägar.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 dec 2006 19:19

Hej igen KK...

Tja, om en folkmajoritet vill ta över produktionsmedlen, är det ju upp till dem! Inte heller har jag något emot det. Men komiskt blev det!  :lol:

Jaha, vad i Argentina-artikeln dög inte? Innehållet? Eller att den gick emot det du trodde ej existerade? Eller att artikeln var hämtad från Norrskensflamman?  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 dec 2006 19:26

Jbig skrev:
Jaha, vad i Argentina-artikeln dög inte? Innehållet? Eller att den gick emot det du trodde ej existerade? Eller att artikeln var hämtad från Norrskensflamman?  :wink:

MVH
jbig

Behöver mer fakta kring....ähä har frågat dig så många gånger och får inget så jag ger upp detta med Argentina.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 dec 2006 19:59

Hej Kallekula...blev frågorna för svåra?

Fakta kan du väl hämta själv, finns nog mycket om krisen 2001-2002 i Argentina på engelska språket! Bara att köra!  :wink:

Vi tager tillfället i akt och går vidare med analyseringen av våra punkter!

Men först en goding om Israel, som vi demokrater gärna kallar nazionistnästet vid Medelhavets östra strand:

Visste du

att icke-judar inte kan köpa eller arrendera mark i Israel.

att 160 palestinska barn sitter i israeliska fängelser som politiska fångar, enligt Adam Hanieh, coordinator of the Research and Advocacy unit of Defense for Children International.

att 98 palestinska barn har dödats av israeliska soldater under 2001. Av dessa deltog 16 i demonstrationer. Resten har på väg till skolan eller vänner, lekte eller gjorde annat som inte kan kopplas till demonstrationer mot Israel.

att annekteringen av östra delen av Jerusalem av nästan hela resten av världen, inklusive USA, anses vara illegal och alltså INTE bör ses som en del av Israel (se ex FN:s resolutioner 252 och 478 FN:s säkerhetsråds resolutioner 446, 452, 465, 471, 476 om illegala bosättningar).

att USA bidrar med 5 miljarder dollar i hjälp till Israel varje år, vilket är nästan 5 ggr så mycket som man ger till hela Afrika under samma tidsrymd. (Som nummer två på listan kommer fö Egypten. Stor del av hjälpen är knuten till köp av ex krigsmateriel från USA  d v s en indirekt sponsring av den egna krigsindustrin.)

att Israel rutinmässigt konfiskerar land och vägrar betala ut någon som helst kompensation till dem som drabbas.

att Israel brutit mot mängder av resolutioner som tagits i FN:s säkerhetsråd.

att dagens Israel ligger på den plats där hundratals nu utplånade palestinska byar legat och att israelerna har bytt ut nästan alla geografiska namn för att dölja spåren efter dessa bosättningar.

att Israel i decennier sänt mördare in i andra länder för att eliminera politiska motståndare. Ett problem som bl a tagits upp av FN:s säkerhetsråd.

att trots att Israels högsta domstol förbjudit det förekommer fortfarande tortyr vid förhör av palestinska fångar.

att palestinska flyktingar är en av de största flyktinggrupperna i världen. Enligt UNRWA uppgick de 2001 till 3,8 miljoner. Möjligen kan afghanerna i dagsläget vara fler, det är en fråga om hur man räknar.

att israeliska krigsplan attackerade amerikanska flottans skepp USS Liberty, på internationellt vatten, 8 juni 1967. 34 personer blev dödade och 171 sårade.

att de Israeliska bosättningarna på ockuperat område ökat med över 70% efter undertecknandet av Osloavtalet  helt i strid med vad som stipuleras där.

att fyra av Israels premiärministrar (Begin, Shamir, Rabin och Sharon) har deltagit antingen i bombattacker mot civila, massakrer på civila eller varit med och fördrivit civila från deras hembyar.

att i Sharons koalitionsregering ingick Molodet; partiet som i sitt program förespråkar förbud för palestinier att bo på ockuperade områden.

(Tack till Palestinagrupperna i Sverige för hjälp med faktakoll!)

Källa:   http://www.alba.nu/Alba2_02/fakta.html  

Påstående fem – att de kristna européerna satte igång världshistoriens största och mest utbredda slavsystem är bevisat av alla de källor som finns. I verkligheten hade slaveriet funnits länge i Afrika som på många andra områden i världen. Men det var ett slaveri som var annorlunda än det nya, kapitalistiska slaveri, som påtvingades alla de miljoner afrikaner som förslavades och sändes till Amerika. Visst var även svarta ledare/hövdingar med i denna kedja av grymhet, men de hade aldrig kunnat existera utan den enorma efterfrågan på slavar som växte fram under slutet av 1600-talet. Ännu värre var den människosyn som de kristna européerna hade till sina svarta medmänniskor. Dessutom var det ganska så vanligt även med vita slavar ända in på 1700-talet i Amerika. Fångar från England och Frankrike sändes som slavar till kolonierna i Amerika för att arbeta. Den kristna människosynen gentemot de egna var likadan som hos de afrikanska slavjägarna. De omfattades av en allmän trend under denna tid – den framväxande kapitalistiska tanken! Vilken ju innebär att allt kan säljas och köpas – även människor! En dogm som även idag gäller för kapitalismen! Här lite fakta om slaveriet:

Vinsterna från slavhandeln gynnade framväxten av, och tillförde kapital till, den industriella utvecklingen
Samtidigt som de styrande i städer som just Liverpool tjänade enorma vinster på denna smutsiga hantering!
Det fanns dock fler städer som gynnades av slaveriet på olika sätt. I England fanns följande städer som drog nytta av denna handel; Liverpool, Bristol, London och inte minst Birmingham där man tillverkade varor som byttes mot slavar i Afrika
Andra brittiska städer som fanns med på slavtåget var exempelvis affärsmän i Lancaster.
Dessa satsade pengar in den lukrativa slavhandeln under 1700-talet – samtidigt som de även tjänade pengar på att förse slavskeppen med materiel och utrustning som de sålde vidare och på så vis tjänade ytterligare pengar som kunde investeras i andra verksamheter i hembygden.  Slutprodukterna var kakao, kaffe, socker, melass, bomull och indigo, liksom ytterligare mängder av andra produkter. Liverpool var den största utskeppningshamnen för slavhandeln under 1700-talet.

”In the span of a hundred years, from 1700 to 1800, the town of Liverpool in northwest England was transformed from what was "not much more than a fishing village" into one of the busiest slave-trading ports on the Atlantic, with its ships accounting for over 40% of the European slave trade from Africa to the New World.”
Liverpool tjänade också direkt på denna handel. Välståndet steg för allt fler i dessa städer, liksom på landsbygden omkring dem. Här skapades arbete för allt fler britter som samtidigt tvingades bort från ett allt mer mekaniserat och föränderligt jordbruk. Slavhandeln efterfrågade mängder av produkter till fartygsbyggen, utrustningar, varor att sälja samt redskap och vapen av olika slag.
“Liverpool's first slaving vessel, ironically named the Blessing, set sail in 1700. In 1730, 15 Liverpool slave ships headed toward Africa; in 1799, 134 ships made the voyage. Although some voyages reaped huge profits -- the ship "Lively" made a profit of 300% in 1737 -- the overall profit for the trade during the second half of the century ranged between eight and ten percent. Still, due in large measure to profits from the slave trade, Liverpool prospered.”
“The slave trade was based at Bristol and Liverpool. Bristol was largely built on the commerce in slaves and sugar. In the 1730s, there were up to 50 sailings a year, taking cheap manufactured goods to West Africa to be bartered for slaves. As many as 17,000 slaves were transported annually to the West Indies, yielding an average profit of around £7000, a massive sum those days.
In Bristol, the church clergy themselves did not hesitate to “turn the Penny” from the slave trade. There were as many as 84 Quaker slave traders, among them Alexander and David Barclay - who later founded today’s Barclays Bank. Rev Raymund Harris (commissioned by Liverpool Council to justify slavery) dutifully wrote that the trade was “in perfect harmony with the principles of the Word of God ...” and received £100 for his pamphlet.
In Liverpool, there were 10 large merchant houses engaged in the slave trade and 349 smaller firms. “Shop windows displayed shining chains and mannacles, devices to force open the mouths of slaves who refused to eat, neck rings, thumb screws and other implements of torment and oppression...”
Vinsterna kunde vara extrema, år 1737 var de uppe i 300 % efter en del slavfärder till Afrika, sedan till Västindien och därefter hem till England – den s.k. ”triangelhandeln”. Det var under denna tid brittiska kväkare och andra byggde upp förmögenheter som med tiden förvandlades till rena finansinstitut såsom Barkleys Bank är ett exempel på.
Staden Liverpools utveckling och tillväxt hörde direkt samman med den slavhandel som utgick från staden – liksom den indirekta påverkan all kringverksamhet gynnades staden och dess industriella utveckling under 1700-talet. London berördes också av slaveriet, på olika sätt – inte minst genom de nära kontakterna med sockerproduktionen i Västindien.
“London kept tight control on the sugar industry through a series of taxes and duties. After 1663, all commodities exported from Barbados and the Leeward Islands were subject to an island-paid 4.5 percent duty. Although this duty channeled £81,000 into the royal exchequer between 1670 and 1688, the principle sugar tax was levied when the sugar was unloaded at the English port. The English duty, beginning in 1651, was 1s 6d per hundredweight on muscavado and 5s. on semirefined sugar. This difference in taxation was intended to discourage the West Indian planters from refining their own sugar in favor of English industry. Despite vocal planter protest, James II's Parliament doubled the sugar duties in 1671. Nonetheless, West Indian planters were better off than their Maryland and Virginia tobacco growing counter parts.”
Beräkningar visar att mellan 15 och 25 miljoner Afrikaner berövades sin frihet och fördes till Amerika. Beräkningar som visserligen är trubbiga, men som ändå visar att ungefär lika många till fick sätta livet till i denna omfattande slavhandel och slavräder in i Afrika under samma tid. Hela Afrika drabbades troligen av folkminskning under 1700-talet, och början av 1800-talet. Detta slaveri var en viktig del i att kapitalismen kunde sätta fart i Västeuropa. Kapitalismen har aldrig kunnat växa fram i demokratiska samhällen, bara i förtryckande diktaturer!
Lite källor:
http://perso.wanadoo.fr/euroleader/wedd ... avhist.htm

http://dspace.dial.pipex.com/town/terra ... tislav.htm

http://www.lancs.ac.uk/users/history/st ... africa.htm

http://www.bristol-city.gov.uk/Fuguri/f ... 4+BLM00602
http://www.pbs.org/wgbh/aia/part1/1p318.html

http://www.goacom.com/overseas-digest/H ... trade.html

http://www.fortunecity.com/meltingpot/p ... tory3.html

http://perso.wanadoo.fr/euroleader/wedd ... ist.htm#2A

Det satt nog gott, även det.... :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 dec 2006 20:19

Jbig

Ha ha Jbig din filur nu såg jag på nätet detta med Argentina det handlade ju bara om företag som var på upphällningen som ändå skulle gå i KK som den argentiska staten gick in med statliga medel (i de flesta fall) och stöttade och lät arbetarna driva dem vidare. Ibland med kommun/stat som ägare.

Tja staten som bank (ev ägare) och låta medborgarna ta riskerna det kan ju vara en idee. Staten har dock visat sig vara en dåliga investerare se tex varvkrisen på 70-talet i Sverige. Ett döfött meningslöst projet (på sikt) hade ingen bäring.

Tänk om staten gått in nu med stöd till de företag som flyttade till Kina.  Det hade varit olönsamt och lika döfött det med.

Återgå till "Politik och samhälle"