Traditionella könsroller
Moderator: Moderatorgruppen
Varför kan vi inte tala om en kulturell konstruktion utan att inblanda våran bilogi? Att vår biologi krävs för att kunna tala är väl en tämligen trivial sanning om det är vad du menar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
What Gives? skrev:...
Ta 1000 nyfodda pojkar och isolera dom var for sig. Gor likadant med 1000 flickor i exakt samma miljo som pojkarna. Lat de leva isolerade till de ar 20 ar gamla och mat skillnader.
nee... just det.... det vore en aning oetiskt. Det kanske till och med vore oetiskt att gora det med djur(?).
Jag tror att man skulle kunna mata skillnader mellan konen i detta experiment... men visst, det ar inte troligt att experimentet kommer att genomforas.
Du kan ju tro att man och kvinnor ar precis likadana sa kan jag fortsatta tro att det bara ar dumheter. Vi kommer nog inte langre an sa om du vill ha 100% konfirmerade forskningrapporter.
-
What Gives?
-
What Gives?
J R Auk skrev:Å så du vill motsätta dig min åsikt som norm. Jag med.
Men jag tycker det fortfarande.
Och för övrigt anar jag en implicerad särställning som jag håller?
Och vadan då? :)
Kanske du vill lyfta fram din egen? Det har du ju gett prov på förut i förtäckta ordalag.
Jag har svårt att förstå vad du vill ha sagt ovan.
Jämställdhetsfrågor är - om inte helt, så åtminstone delvis - grundade på kvinnors intersubjektiva erfarenheter, men istället utser du dig själv som vanligt till mänsklighetens talesman och hävdar att du vet bättre än århundraden av samlade upplevelser.
Vad som bör betraktas som kvinnors rätt är per definition deras prerogativ, inte ditt.
Kvinnors rätt... mäns rätt... rättssamhället. Jag skulle vilja kalla det för privilegiesamhället. Alltihopa sammanbundet i roten som arbetsfördelning. Arbetar du så får du privilegier, om du skolkar så förlorar du dessa rättigheter. Bara om du arbetar får du mat, husrum och rättigheter. Kvinnor får mat och husrum precis som barnen och är precis som barnen plikttyngda och rättslösa.
What Gives? skrev:J R Auk skrev:Å så du vill motsätta dig min åsikt som norm. Jag med.
Men jag tycker det fortfarande.
Och för övrigt anar jag en implicerad särställning som jag håller?
Och vadan då?
Kanske du vill lyfta fram din egen? Det har du ju gett prov på förut i förtäckta ordalag.
Jag har svårt att förstå vad du vill ha sagt ovan.
Jämställdhetsfrågor är - om inte helt, så åtminstone delvis - grundade på kvinnors intersubjektiva erfarenheter, men istället utser du dig själv som vanligt till mänsklighetens talesman och hävdar att du vet bättre än århundraden av samlade upplevelser.
Vad som bör betraktas som kvinnors rätt är per definition deras prerogativ, inte ditt.
Ja om du inte förstår min åsikt om att kvinnors rätt i frågan om jämnställdhet så tål det att frågas. Om du vill tolka det som att jag söker kuva världen efter min vilja så skulle du häpna i hur jag gör det när den andan faller på.
Men men. Jag kan väl utveckla ohyfset till trots.
Det handlar om att man i kvinnors rätt ger rätten till manlighet, så som påpekats här, fast än den verkliga rätten till kvinnlighet, det som är kvinnors rätt i fråga om könet lämnas därhän, det står dom fritt att finna.
Sen har vi haft rena rättvisefrågor, gällande kvinnors rätt till egendom och liknande, men dom handlar inte om kön, du vet kvinnor skulle ha rätt till rättvisa även om dom var män.
Förstår du nu?
Jag citerar mig själv över något som jag blir allt mer övertygad om.
Problemet som jag ser det med hävdandet av jämställdhet och dess resonemang är att dom utgår ifrån:
Ett hävdande av särart och berättigande till likhet.
Detta i jämförelse med att:
Hävda sin likhet och berättigande till särart.
För att förtydliga, det är det andra jag vill se. Men det första som jag ser propageras för. För vår lag är inte längre uppbyggd på "alla fria män" och dylikt. Det är snarare frågan om alla "psykiskt friska bildade", även om bildningen är det som avgör friskheten, i våran lag. Och därmed är debatten på den nivån överflödig. Man ser inte processerna bakom effekten i fråga om löneskillnader tex, och söker därför göra påtryckningar med lagar och trams.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Skyline skrev:JemyM skrev:Könsroller krånglar bara till det. Behöver något fixas så fixar man det och två gör det bättre än en. Hur svårt kan det vara?
![]()
Helt rätt Jemy. Enklare och bättre kan det inte bli. Tråden har nu nått sitt slut.
(\:D/) SKYLINE
Ja håller med, brukar aldrig använde en sån när jag målar. Och där är det bättre att vara två än en. En som håller i väggen och en som håller i penseln.
What Gives? skrev:Om det är så du tolkar mig så har jag antagligen inte uttryckt mig tillräckligt klart. Detta var i alla fall inte vad jag försökte få fram.
Det var jag som uttryckte mig slarvigt.
Vissa (kanske aven du?) menar att skillnader mellan konen endast beror pa miljo.
Jag menar att skillnader mellan konen beror pa bade arv och miljo. Bada faktorer spelar en viktig roll. Men jag inte kan bevisa detta.
Men min huvudpoang ar att allt detta inte spelar nagon roll alls. Alla borde fa gora som dom vill. Det handlar om frihet. Det ar inte alls komplicerat. Lat kvinnor liksom man stada och byta blojor och mecka med bilar hur dom vill. Det ar inte nagons ansvar att saga at mig vad som ar bast for mig. Det kan jag avgora sjalv, sa far du avgora sjalv om du vill bara byxor eller klanning... jag kunde inte bry mig mindre.
-
What Gives?
Zi skrev:Vissa (kanske aven du?) menar att skillnader mellan konen endast beror pa miljo.
Nej, det menar jag inte, och det var ju alltså det jag försökte klargöra i det jag skrev tidigare. Jag förstår inte premissen att arv eller miljö skulle vara två separata faktorer.
Zi skrev:Jag menar att skillnader mellan konen beror pa bade arv och miljo. Bada faktorer spelar en viktig roll. Men jag inte kan bevisa detta.
Det är min mening också.
Zi skrev:Men min huvudpoang ar att allt detta inte spelar nagon roll alls. Alla borde fa gora som dom vill. Det handlar om frihet. Det ar inte alls komplicerat. Lat kvinnor liksom man stada och byta blojor och mecka med bilar hur dom vill. Det ar inte nagons ansvar att saga at mig vad som ar bast for mig. Det kan jag avgora sjalv, sa far du avgora sjalv om du vill bara byxor eller klanning... jag kunde inte bry mig mindre.
I så fall undrar jag hur du förklarar alla normer som samhället föreskriver. Även om du inte personligen delar uppfattningen, finns det uppenbarligen en konsensus om hur saker och ting "bör" vara.
Återgå till "Politik och samhälle"