Vad är syntesen mellan diktatur och demokrati?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 27 dec 2008 10:59

Vill du fortsätta med retoriken, eller vågar du tänka till också, Chloe? Vad är Kriterierna på vetenskap då? Om falsifikation är Kriteriet så är vetenskapen både vetenskaplig och ovetenskaplig, den innehåller båda momenten.

Hohhoh! Kriteriet är att något kan falsifieras. Kan inte det göras har vi något annat. Så enkelt, men tydligen för svårt, är det.

Problemet är att axiom inte kan falsifieras, de kan antingen antas eller förkastas men varken verifieras eller falsifieras - om man inte sysslar med cirkulär logik.

Du är för sent ute. Det sades redan. En beskrivning behöver inte vara vetenskap för att beskriva vetenskap.

Hos Hegel finner vi också båda dessa moment, dels de som kan falsifieras och dels de som inte går att falsifiera. Frågan är vad du menar, exakt, i Hegels filosofi som är problematiskt? Vidare, vad är Poppers beskrivning en bra beskrivning utav?

Går inte att falsifiera. Men jag kan ha fel. Ge exempel. Inte finns det något som kallas för båda momenten (duger nu plötsligt kriteriet att vetenskapen är både vetenskaplig och ovetenskaplig?). Poppers beskrivning är en bra beskrivning av en skiljelinje för vetenskap och något annat. Men vad har du presenterat annat en vansinnesidén om båda momenten? Dåligt tankearbete, om något alls, där.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 dec 2008 12:46

Ett axiom är inte en beskrivning, Chloe, utan ett grundläggande antagande, en princip, ett centrum för en meningsstruktur. Varje teori måste ha en, men de går varken att falsifiera eller verifiera utan kan endera antas eller förkastas (och förkastas kan ett axiom endast göra på basis av ett annat antaget axiom - förövrigt måste onekligen också falsifieringen fungera på samma sätt, man prioriterar ett axiom framför ett annat, till exempel den empiriska principen). Alltså säger du att vetenskapens fundament är ovetenskapliga? Det var vad din logik mynnade ut i. Inte mycket att hänga i granen. Det är inte jag som presenterat "vansinnesidén om båda momenten" utan det är en nödvändig konsekvens av ditt eget resonemang. Vetenskapen är fundamentalt sett ovetenskaplig, det är precis vad du hävdar. Själv tycker jag det låter rätt idiotiskt.

Vad i Hegels filosofi går inte att falsifiera? Du måste väl ändå veta vad du talar om, eller? Jag vet ställen i hans verk som går att falsifiera (enligt samma förutsättningar som skisserade ovan), och jag vet ställen i hans verk som har falsifierats - av Marx framförallt. Så alltså är Hegel vetenskap enligt dig?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 27 dec 2008 22:21

Ett axiom är inte en beskrivning, Chloe, utan ett grundläggande antagande, en princip, ett centrum för en meningsstruktur. Varje teori måste ha en, men de går varken att falsifiera eller verifiera utan kan endera antas eller förkastas (och förkastas kan ett axiom endast göra på basis av ett annat antaget axiom - förövrigt måste onekligen också falsifieringen fungera på samma sätt, man prioriterar ett axiom framför ett annat, till exempel den empiriska principen). Alltså säger du att vetenskapens fundament är ovetenskapliga? Det var vad din logik mynnade ut i. Inte mycket att hänga i granen. Det är inte jag som presenterat "vansinnesidén om båda momenten" utan det är en nödvändig konsekvens av ditt eget resonemang. Vetenskapen är fundamentalt sett ovetenskaplig, det är precis vad du hävdar. Själv tycker jag det låter rätt idiotiskt.

Okej. Matematiska och logiska satser falsifieras inte. Så långt är det bra. Vetenskapens fundament är inte ovetenskapliga för att en sats, debatt eller en beskrivning av dem inte är vetenskap. För att beskriva en bil behöver du inte förutsätta att språk är teknik. Du skiljer som vanligt inte på vad som är ämnet och hur det beskrivs.

Har man andra kriterier på vetenskap än de popperska tas dessa inte fram genom experiment och falsifiering, utan argument. Vetenskapen går i själva verket framåt innan något falsifierats om sannolikheterna är tillräckligt höga. Falsifierbarheten är emellertid ett gott kriterium på vad en demarkationslinje är, dvs vad som är vetenskap eller inte. Tror du att själva definitionen på vetenskap också måste vara vetenskap? Det du hävdar att jag hävdar låter idiotiskt, men så kan du ingenting heller. Vem skrev "Hos Hegel finner vi också båda dessa moment, dels de som kan falsifieras och dels de som inte går att falsifiera"?

Vad i Hegels filosofi går inte att falsifiera? Du måste väl ändå veta vad du talar om, eller? Jag vet ställen i hans verk som går att falsifiera (enligt samma förutsättningar som skisserade ovan), och jag vet ställen i hans verk som har falsifierats - av Marx framförallt. Så alltså är Hegel vetenskap enligt dig?

Frågan är dum då jag redan sagt att Hegel inte är vetenskaplig. Därmed finns det ingenting specifikt som inte går att falsifiera, utan problemet gäller hela produktionen. Marx var inte heller vetenskapsman. Men om jag har fel tar du fram exempel och kriterier på dessa. Verkar dröja. Ta fram ställen i Hegels verk bara.

Det går inte att falsifiera följande:"Det som är förnuftigt är verkligt och det som är verkligt är förnuftigt." Man håller med, eller om man är förnuftig, så gör man det antagligen inte. Som sagt, exemplet är inte specifikt utan gäller i stort sett allt han producerat.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 27 dec 2008 23:52

kapitalism...vi har diktatorskap i firma-format  stora företag som praktiskt taget har monopol...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 dec 2008 02:58

Chloe skrev:

Okej. Matematiska och logiska satser falsifieras inte. Så långt är det bra. Vetenskapens fundament är inte ovetenskapliga för att en sats, debatt eller en beskrivning av dem inte är vetenskap. För att beskriva en bil behöver du inte förutsätta att språk är teknik. Du skiljer som vanligt inte på vad som är ämnet och hur det beskrivs.

Axiom är fortfarande inte beskrivningar Chloe. Vilka axiom som antas är inte godtyckligt, det kan du väl aldrig mena? Ett axiom kan förkastas eller antas, på olika goda grunder, men grunder som alltid kommer utanfifrån.

Chloe skrev:Har man andra kriterier på vetenskap än de popperska tas dessa inte fram genom experiment och falsifiering, utan argument. Vetenskapen går i själva verket framåt innan något falsifierats om sannolikheterna är tillräckligt höga. Falsifierbarheten är emellertid ett gott kriterium på vad en demarkationslinje är, dvs vad som är vetenskap eller inte. Tror du att själva definitionen på vetenskap också måste vara vetenskap? Det du hävdar att jag hävdar låter idiotiskt, men så kan du ingenting heller. Vem skrev "Hos Hegel finner vi också båda dessa moment, dels de som kan falsifieras och dels de som inte går att falsifiera"?

Ett axiom är inte en beskrivning! Poppers sats är ett axiom, det finns flera andra också. Här måste du göra en värdering, och vad har du för redskap. Om du tillämpar Poppers tes på den själv, så faller den, så varför skall vi fästa större vikt vid om Hegels motsvarighet har samma bekymmer? Du har med andra ord inget att backa upp ditt anspråk med, det är ytterst ett tomt tyckande från ditt håll, tillsnofsat med lite tafflig retorik. Du är en bluff rakt igenom,

Chloe skrev:

Frågan är dum då jag redan sagt att Hegel inte är vetenskaplig. Därmed finns det ingenting specifikt som inte går att falsifiera, utan problemet gäller hela produktionen. Marx var inte heller vetenskapsman. Men om jag har fel tar du fram exempel och kriterier på dessa. Verkar dröja. Ta fram ställen i Hegels verk bara.

Det vi har att göra med är två system som är koherenta, och utgår ifrån några axiom, strukturerande principer, och vi har ditt tyckande om att ett visst epitet skall användas för endast ett av dessa system. Ett annat problem du har är att visa på hur mycket s.k. vetenskap som blir kvar om du skulle anta det axiom som du förfäktar? Har du läst Hegel eller Marx, eller är det nån annans åsikt du bara svalt rakt upp och ned? Hade gärna diskuterat Marx läsning av Hegels rättslära lite mer i detalj med nån, lust att ställa upp? Har svårt att tro att du inte skulle uppskatta vetenskapligheten i den. Än bättre om du orkade med Kapitalet, som är lika utmärkande i det avseendet, men mer att sätta tänderna i.

Chloe skrev:Det går inte att falsifiera följande:"Det som är förnuftigt är verkligt och det som är verkligt är förnuftigt." Man håller med, eller om man är förnuftig, så gör man det antagligen inte. Som sagt, exemplet är inte specifikt utan gäller i stort sett allt han producerat.

Lika lite går det att falsifiera följande: "Det som är falsifierbart är vetenskapligt och det som är vetenskapligt är falsifierbart." Man håller med, eller om man är förnuftig så gör man det antagligen inte. Är man riktigt förnuftig så gör man först en ordentlig begreppsanalys, för att veta vad det är man antingen skall anta eller inte. Och vidare så undersöker man mer om omständigheterna, den kontext, ur vilket det är hämtat. Studerar det system det gäller mer ingående. Först då anser jag att man börjar vara i skick att döma, och i annat falla så är man en blind dogmatiker och faktiskt inte ett dugg bättre än alla hjärtvättade sektmänniskor. Och då måste man, om man har minsta lilla korn psykolog i sig, börja fundera varför man gett efter för något på grunder som åtminstone inte uppenbart kan kallas rationella.

Och vad gäller Hegels produktion så ljuger du ju. Det finns fult av grejer som är falsifierbara i hans verk. Han säger till exempel att kvantitet slår över i kvalitet. Detta illusterar vi med vattnet. Först är det fruset, ökar temperaturen, grad för grad, och vi kommer märka att det smälter när kvantiteten värme kommit upp i nollgradigt, och att det övergår i vattenånga uppemot 100 grader.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 29 dec 2008 10:12

twoweeksaway skrev:Samhällets minsta beståndsdelar är människorna som utgör det, vilka i sin tur består av ännu mindre beståndsdelar. Inte förrän vi utrönt människans alla beståndsdelar och hur de samverkar kan vi ta reda på hur människorna samverkar och utvecklas tillsammans.

Mindre beståndsdelar än människor? Jaget, detet och överjaget då?

Näää, tror jag inte. Människan är nog den minsta beståndsdelen, men människan har alltid funnits i samband med andra människor och kan därför inte ses som en fristående beståndsdel.

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 29 dec 2008 20:53

Axiom är fortfarande inte beskrivningar Chloe. Vilka axiom som antas är inte godtyckligt, det kan du väl aldrig mena? Ett axiom kan förkastas eller antas, på olika goda grunder, men grunder som alltid kommer utanfifrån.

Fel. Peanos axiom är ett postulatsystem innehållande 5 postulat för de naturliga talen. Där kan du läsa beskrivningar. Ekonomiska, men dock beskrivningar.

Ett axiom är inte en beskrivning! Poppers sats är ett axiom, det finns flera andra också. Här måste du göra en värdering, och vad har du för redskap. Om du tillämpar Poppers tes på den själv, så faller den, så varför skall vi fästa större vikt vid om Hegels motsvarighet har samma bekymmer? Du har med andra ord inget att backa upp ditt anspråk med, det är ytterst ett tomt tyckande från ditt håll, tillsnofsat med lite tafflig retorik. Du är en bluff rakt igenom,

Fel igen. Du fattar fortfarande inte att ett beskrivning av något inte är samma sak som det den beskriver. Dina slutsatser om "båda momenten" visar att du inte har anlag för tänkande. Falsifierbarhet avgör vad som är vetenskap, inte att vetenskapen är både vetenskaplig och ovetenskaplig. Eftersom du själv inte kan avgöra saken följer inte att vetenskapen har dessa två egenskaper.

Lika lite går det att falsifiera följande: "Det som är falsifierbart är vetenskapligt och det som är vetenskapligt är falsifierbart." Man håller med, eller om man är förnuftig så gör man det antagligen inte.

Och det är inte kravet heller för en sats om vetenskap. Se ovan. Varför är det inte förnuftigt att hålla med? Genuin fråga, du kan ju ha bättre kriterier som du pantat på.

Och vad gäller Hegels produktion så ljuger du ju. Det finns fult av grejer som är falsifierbara i hans verk. Han säger till exempel att kvantitet slår över i kvalitet. Detta illusterar vi med vattnet. Först är det fruset, ökar temperaturen, grad för grad, och vi kommer märka att det smälter när kvantiteten värme kommit upp i nollgradigt, och att det övergår i vattenånga uppemot 100 grader.

Inte är det kvantiteten som slår över i något. Du har missuppfattat. Det är kvaliteten som ändrar. Men om du kommer ihåg vad du själv skrivit så är falsifierbarheten ingenting förnuftiga håller med. På vilka kriterier bestäms så vetenskapligheten i Hegels verk? Framför allt då den vetenskap som gäller för samhällsutvecklingen, men också i övrigt. Berätta.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 dec 2008 21:06

Vadå "fel"? Du är nog ensam i världen om att påstå att axiom skulle vara beskrivningar, så skärpning lilla du. Om du inte tänker gå med på konventionellt språkbruk utan skall hitta på egna definitioner på saker och ting, så går det ju inte föra en förnuftig diskussion överhuvudtaget. Varför just Peanos axiom? Vi talade om axiom rent generellt. Jag kan till och med länka till wikipedia åt dig så att du får läsa på innan du kommer med nästa blålögn: Axiom

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 29 dec 2008 21:10

Jag är inte ensam. Språk beskriver ofta något. Demarkationsproblemet diskuteras fortfarande. Tror inte att ditt bidrag hittills drar ner annat än skrattsalvor. Men varsågod bara om du har något att komma med.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 dec 2008 21:23

Ja, du är helt och hållet ensam om att kalla axiom för beskrivningar, alla vi andra här i världen förstår med axiom "grundläggande satser eller postulat", typ. Förstår inte vad som driver dig. Men åsikter ska du tydligen ha om precis allting, oavsett hur galet ute du än är. Detta med axiom är så elementärt så det är chockerande att möta någon som påstår att det är något helt annat än vad det är. Du hade gjort det lättare för dig själv om du försökte dig på lite ödmjukhet då du inte förstår saker. Jag är måhända inte världens bästa pedagog men nog tror jag att jag ska kunna lära dig så här grundläggande saker.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 30 dec 2008 00:19

Min bekantskap med C har blivit en skrämmande upplevelse. En svensk välformulerad person (kanske dessutom kvinna!) beredd att gå över lik för att den "rätta läran/sanningen/systemet" ska segra! Provokationer kan vara nyttiga ibland för att förfriska och skapa nya infallsvinklar i diskussioner som gått i stå, men C's syfte verkar vara ett annat. MAO, jag tycker inte att C tillför något konstruktivt och har inte heller viljan att "ta emot utsträckta öppna händer" för konstruktivt tankearbete.

Jag är förvisso ganska ny här, men jag anser att deltagaren C (MEDVETET!!) gör mer skada än nytta i ett seriöst forum och därmed bör avstängas.
Om det finns någon form av sjukliga orsaker till C's agerande/beteende tar jag givetvis omedelbart tillbaka förslaget om avstängning! Istället uppmanar till allas förståelse för C's terapeutiska behov av att diskutera (eller debattera som C själv kallar det).

Ödmjuka hälsningar!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 03:14

Man får ha överseende med alla dessa profeter som dyker upp på det här stället. Det tar sällan lång tid innan de avslöjat sig. Tror det i många fall handlar om en åldersrelaterad hybris. Det kan vara kul att bolla lite med dem ändå.

vigor

Inläggav vigor » 30 dec 2008 03:19

OWE skrev:Min bekantskap med C har blivit en skrämmande upplevelse. En svensk välformulerad person (kanske dessutom kvinna!) beredd att gå över lik för att den "rätta läran/sanningen/systemet" ska segra

Hums, förstår inte varför det är nått extra anmärkningsvärt att hon är kvinna. Är oxå ny här och har ännu inte upplevt C's ondska och kan iaf inte se den i den här tråden. Ser bara meningsskiljaktigheter...
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 30 dec 2008 09:57

Avantgardet skrev:Ja, du är helt och hållet ensam om att kalla axiom för beskrivningar, alla vi andra här i världen förstår med axiom "grundläggande satser eller postulat", typ. Förstår inte vad som driver dig. Men åsikter ska du tydligen ha om precis allting, oavsett hur galet ute du än är. Detta med axiom är så elementärt så det är chockerande att möta någon som påstår att det är något helt annat än vad det är. Du hade gjort det lättare för dig själv om du försökte dig på lite ödmjukhet då du inte förstår saker. Jag är måhända inte världens bästa pedagog men nog tror jag att jag ska kunna lära dig så här grundläggande saker.

Nej jag är fortfarande inte ensam, men efter som inte du förstår innehållet i ett språk så förväntar jag mig inte insikter från ditt håll. Men jag är inte bestämd av mig, så du kan förklara hur Peanos axiom inte är beskrivningar.

Idiotiskt är det däremot att tala om två moment i vetenskapen, ett vetenskapligt och ett ovetenskapligt. Mig veterligen har ingen hittills begått ett sådant misstag någonsin, men troligen har jag fel. Du har skrivit inlägg tidigare. Om falsifikation är kriteriet så är vetenskapen inte både vetenskaplig och ovetenskaplig, utan något är vetenskap eller så inte. Otroligt att någon kan missa här.

Men låt oss granska vidare. Hegels påstående: "Det som är förnuftigt är verkligt och det som är verkligt är förnuftigt". Förintelsen och vulkanutbrott är verkliga, men på vilket sätt är de förnuftiga? Vill du försöka?

Detta jämförde du med:"Det som är falsifierbart är vetenskapligt och det som är vetenskapligt är falsifierbart." Denna sats är inte vetenskap i sig själv då den inte är falsifierbar, eller verifierbar via empiriska test och iakttagelser, men det är inte heller ett kriterium. Därav följer inte att vetenskapen vilar på ovetenskapliga grunder. Språket behöver som sagt inte vara teknik för att det beskriver en bil.

Det är förnuftigt att säga att vetenskapen måste vara verifierbar, men då blir intrycket för vissa att ett ämne betraktas som genomforskat efter bara en avhandling, vilket ingalunda är fallet. Därför är falsifierbarhet ett bättre kriterium. Även här måste ju ett tidigare bidrag verifieras som oriktigt. Forskningen och praktiska tillämpningar går trots det framåt bara sannolikheterna räcker till. Här är man inte kategorisk. Demarkationsproblemet däremot kunde gärna hitta en kategorisk lösning så att inte allehanda intellektuella charlataner som söker stöd i Hegel, postmodernism och astrologi lyckades lura ungdomar med bättre möjligheter i livet.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 16:28

Peanos axiom var en uppsättning axiom samlade under beteckningen "Peanos axiom". En beskrivning är något kontingent, som tillkommer efteråt, medan ett axiom är en nödvändig förutsättning/fundament. Det är praktiskt taget motsatser vi pratar om, och ingen har nånsin tidigare påstått att axiom skulle vara beskrivningar. Varför så tjurskallig när alla kan se hur pass ute och cyklar du är? Om falsifikation är kriteriet (vilket implicerar ett axiom och inte en beskrivning), så blir det just inget kvar av vetenskapen som vi känner den idag. Det igen är ett tydligt tecken på att det är ett axiom och inte en beskrivning vi har att göra med, men du begriper ju inte skillnaden så jag ska sluta tjata. Fortfarande har vi dock inte fått något argument eller skäl som kan klarlägga varför vi skall anta detta axiom, istället för andra. Ett sådant skäl kan tyvärr aldrig vara vetenskapligt (enligt samma kriterier), det är tekniskt omöjligt. Men vi behöver ett skäl likväl. Nå, vad är ditt argument? Har du nåt?

Chloe skrev:Men låt oss granska vidare. Hegels påstående: "Det som är förnuftigt är verkligt och det som är verkligt är förnuftigt". Förintelsen och vulkanutbrott är verkliga, men på vilket sätt är de förnuftiga? Vill du försöka?

Är du intresserad av Hegel? Då måste du till att börja med förstå vad Hegel utgår ifrån, var i den filosofiska tradition han står, vem som kommer före honom osv. Det han gör här, och som ditt citat berör, är att han tar sitt avtramp utifrån Kants bestämmande av tinget-i-sig som ett gränsbegrepp. Det Hegel talar om är alltså alltid vårt förnuft (därav "Andens fenomenologi"), det är så som vi förstår det därmed (följer av vår utgångsposition hos Kant). Det är det enda vi kan känna, eller ha någon kunskap om. Inte om tingen själva, utan om vår förståelse av dem, och utvecklingen av denna förståelse. Det verkliga är det förnuftiga (förnuftet), och det förnuftiga är det verkliga (förnuftet är verkligheten). Är du med? Det går inte alls att tala om vulkanutbrottet självt, så din fråga pekar helt i fel riktning. Vi kan varken tala om eller uppleva någon värld som inte tar gestalt i vårt förnuft som skådeplats.

Chloe skrev:Detta jämförde du med:"Det som är falsifierbart är vetenskapligt och det som är vetenskapligt är falsifierbart." Denna sats är inte vetenskap i sig själv då den inte är falsifierbar, eller verifierbar via empiriska test och iakttagelser, men det är inte heller ett kriterium. Därav följer inte att vetenskapen vilar på ovetenskapliga grunder. Språket behöver som sagt inte vara teknik för att det beskriver en bil.

Jag frågade dig om det är godtyckligt vilka axiom vi antar, du svarade aldrig. Inte heller nu. Det är absolut ovetenskapligt (även om Poppers tes inte förmår täcka in det momentet) att på rent godtycke anta ett axiom. Vi vill ha argument! Så vilka kan du ge oss?

Chloe skrev:Det är förnuftigt att säga att vetenskapen måste vara verifierbar, men då blir intrycket för vissa att ett ämne betraktas som genomforskat efter bara en avhandling, vilket ingalunda är fallet. Därför är falsifierbarhet ett bättre kriterium. Även här måste ju ett tidigare bidrag verifieras som oriktigt. Forskningen och praktiska tillämpningar går trots det framåt bara sannolikheterna räcker till. Här är man inte kategorisk. Demarkationsproblemet däremot kunde gärna hitta en kategorisk lösning så att inte allehanda intellektuella charlataner som söker stöd i Hegel, postmodernism och astrologi lyckades lura ungdomar med bättre möjligheter i livet.

Den mesta vetenskapen nöjer sig alltjämt med verifierbarhetskriteriet, falsifierbarheten är för otymplig och det är alltid det där induktionsproblemet. Man vill kunna uttala sig säkert, även om man inte riktigt är det antar jag. Popper är en bland många teoretiker, och du har inte gett oss nåt enda skäl till varför han skall ges företräde. Det är väl måhända det du menar vara kännetecknet för en charlatan? Du gör anspråk, men backar inte upp dem.

Du är inte den enda som värnar om vetenskap, och vetenskaplighet. Det synes endast som att du har lägre krav på vetenskapen än vad jag har, emedan jag inte anser att godtycket har någon roll alls att spela i vetenskapen och allra minst då det gäller vilka axiom vi skall anta som dess fundament.

Återgå till "Politik och samhälle"