Marx Kapitalet på en dag!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 nov 2008 22:10

Sceptisk skrev:Form enligt Platon eller form i betydelsen av materiell form? För som du förstår så är materiell form en reflektion och är helt obeständig. Den har ingen egentlig form utan bara en övergående form. "Världen flyter" som du vet. Vi konstnärer vi formar och skapar saker av lera, färg och noter men då vi lämnar dom så börjar de direkt vittra sönder. De har ingen egen förmåga att för alltid kunna hålla kvar den skönhet och mening som vi kunde ge dom för en tid. Vi människor har denna förmåga att kunna förstå och hålla kvar vid saker som mening och skönhet och det är detta som är en stor anledning till att se att vi inte är av "denna" materiella världen.

Ja, precis, materia är innehåll. Trodde distinktionen skulle begripas direkt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 nov 2008 22:11

LuDDish skrev:För ca 2 år sedan nu åt jag lunch med en indisk filosof som var och föreläste i Göteborg. Vi kom att diskutera bl.a. marxismens intellektuella värde. Vi diskuterade marxism ur realpolitiskt perspektiv, likaså den mer populära akademiska marxismen. Han sammanfattade sin ståndpunkt mycket enkelt:

"When you see a climb of gold in dirty water, you don't mind that the water is dirty. You still pick up the gold"

Med detta sagt, i synnerhet riktat till Sceptisk, rekommenderar jag alla att ta en titt i Kapitalet, för det har uppenbarligen inte många av er gjort.

Jag skulle själv beskriva mig som antikommunist, däremot beundrar jag skarpt Marx, om man belyser hans idéer rent intellektuellt. Kapitalet är måhända en av de skarpaste analyserna av kapitalismen i samtiden, skrivna av en intelligent vetenskapsman, inte en revolutionär. Nu kan jag inte hitta någon länk, men detta styrks av många framgångsrika män på wall street!

Ja, helt klart, man kan inte bara avfärda Marx. Tråkigt nog så är det många som tycks tro det, och agerar därefter.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 20:01

AV

Fast när du i princip säger att det är kört och tillskriver dig själv detta så stämmer det ju inte riktigt. Om du vill sluta gå på soc så är det bara att göra det, om du är psykiskt och fysiskt (framförallt fysiskt) frisk. Vill du har jobb? Ta ett jobb då. Inget konstigare än så.

Fast du kanske vill samla på dig erfarenheter om trasprolitariatet vad vet jag, men då är det självvalt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 21:00

Vad får jag för jobb? Skulle du själv ta de jobben? Om inte så vad är din invändning värd?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 21:27

"Vad får jag för jobb?"
Som jag sa är du fysisk och psykiskt frisk och vill visst.  Detta har jag ju sagt flera ggr. Så det är ju inget nytt.

Det handlar som sagt om att vilja. Bara säga shysst vart då, ge mig tel etc. Inställning.

"Skulle du själv ta de jobben?"
Nej, behöver inte. Har haft liknande jobb när jag var yngre.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 21:55

Så plocka fram en lista över företag som anställer missbrukare då! Finns ingen arbetsgivare som tar risken att behöva sörja för vård, det vet du såväl som jag.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 22:04

Nemas problemas. Är du fri från droger nu? Och som sagt är du frisk psykiskt och fysiskt så får du jobb på slakthusområdet i sthlm. Har sagt det förut.

http://www.slakthusomradet.nu/ftgregister/index.asp

Finns allt bra mycket värre busar än dig som jobbar där.  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 22:07

Drogfri sen igår! Håller jag mig drogfri allt för länge så blir jag bara sjuk, ångestfylld och deprimerad.

Du tycker det där är ett lämpligt ställe för en vegetarian? :lol:

Har en kompis som jobbat som slaktare, nu har han varit sjukpensionär i drygt fem år. Verkar som en framtid för mig det där. Skicka dit Sceptisk istället, verkar ju tycka om det där med svärd och grejer, så kan jag ta dennes jobb istället!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 22:15

V.S.B.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 22:27

Vilket? Att du skulle låta dig bli påsatt för pengar? Var väl känt sen tidigare.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 22:31

Att du egentligen inte är så intresserad av att jobba. Att du trivs med det som är, så varför gnälla?

Horar kan man säga att de flesta gör. Gillar du inte det gör det inte, men utnyttja då inte samhället. Dvs gå upp till soc och säg ge mig pengar men jag tänker inte ta något jobb, om det är lite stake i dig. I annat fall blir du knullad för en för liten penning.

Att stå framför sockärringarna med mössan snällt i handen hur kul kan det vara?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 20 nov 2008 22:37

Men nu är det ju inte ens så att jag lever på soc. Jag fattar dock inte din inställning. Skulle du säga till mig, om jag var kvinna (utan att blanda in nån feminism nu), att "jomen du ser ju inte helt förstörd ut än, du kan säkert få femhundra spänn per avsugning och passar det inte så svält!". Hur tänker du?

Varför i helvete ska vi som har det sämre nöja oss med skit?! Varför ska inte vi ha samma rätt som ni andra? Sug kuk själv liksom, och om du inte är beredd att göra det så be inte mig göra det heller för jag är på inget sätt under dig. Är det under ens värdighet så är det också under andras. Punkt.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 nov 2008 22:51

"Men nu är det ju inte ens så att jag lever på soc."

Ok har för mig att du sa det. Ja då är det inte så mycket att orda om.

Uttycket att vi på sätt och vis alla horar är väl inget nytt.

"Varför i helvete ska vi som har det sämre nöja oss med skit?! "

Go man håller med dig, ge mig något bättre. En egen sandstrand vid Maldiverna och en ny Ferarri. Inte mindre än så.....men om andra har det bättre än så, då ska jag ha detsamma. Varför ska jag nöja mig med skit?!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 nov 2008 01:16

Ryck upp dej Avant för helvete och spela inte offer.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 nov 2008 01:24

Avant, du låter ibland som den värsta gnällspiken.
Kom inte och skyll på samhället det låter bara löjligt. Varför inte ta i kravatten och ryck upp, låter klyschigt men ändå så sant.

Återgå till "Politik och samhälle"