Irans opposition.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 18 jun 2009 11:45

Jörgen skrev:Ska jämföra Guardians egna med DNs om Guardians påståenden imorgon,
tror inte jag har missuppfattat något just nu,
men var så god, det finns 2 länkar att tillgå under tiden.

sen blev det morgon

Länk till Guardians artikel från den 15 Juni: Guardians egen oppinionsundersökning gav Ahmadinejad 2/3 av rösterna.

Länk till DNs artikel från den 16 Juni: Obekräftade källor, rykten ger Ahmadinejad 1/3 av rösterna.

Min missupfattningen kommer ifrån att DN refererar till en annan Guardian-artikel (1/3 med fusk-artikeln) än den jag presenterade (2/3 opinions-artikeln) och jämförde med.
Kvårstår frågan var skillnaden kommer ifrån...

Bra jobbat Jörgen  :)

Guardian skrev: The only demographic groups in which our survey found Mousavi leading or competitive with Ahmadinejad were university students and graduates, and the highest-income Iranians. When our poll was taken, almost a third of Iranians were also still undecided. Yet the baseline distributions we found then mirror the results reported by the Iranian authorities, indicating the possibility that the vote is not the product of widespread fraud.

Pappas pojkar i Sverige och rika iraner (ättlingar till Pahlavidynastin) gör mig mer illamående än teologerna i Iran.  :x
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 18 jun 2009 11:56

Minded skrev:Jag har också kommit på kant med DN, främst nu på senare tid (och därav riktigt distinkt) gällande deras förhållningssätt till piratpartiet och nedladdning. Piratebay-domen var helt osannolik, den var enbart för att sätta ett stort och vidsprett exempel. Så stora straff har aldrig tidigare utdelats - de dömande (bakom kulisserna styrande) visste detta på förhand lika väl som de dömda. Om skälig misstanke föreligger om att en domare är jävig, så är denne detta. Men det har inte behandlats. Och DN.. DN vinklade allting på det mest extrema sätt som bara går. Rena fantasi-vinklar i några av fallen - helt jäkla otroligt. Tidigare så hade de min fulla respekt. Idag ser jag dem uteslutande som ekvivalenta majoriteten av talande politiker, med en strikt hållen agenda. Jag bojkottar helt.

Faktum är att jag känner mig kind of smutsig.

Känner mig fortfarande lite smutsig och naiv av att ha prenumererat på DN i flera år.  :oops:
Men jag får önska dig en God Morgon till verkligheten istället Minded  :)
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 jun 2009 10:20

DN förnekar sig inte.
Tidninger lever bland annat av annonspengar, foljande artikeln ska kanske uppfattas som en dold betald annons, den tycks förresten inte ha någon författare.

Länk till denna dags bloddrypande psyknyhet

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 19 jun 2009 11:45

Läs/Hör/Se DN istället för DN  
En oberoende nyhets timme som varje vardag skingrar illusionisternas dimma.   :D

DemocracyNow skrev: US State Dept Asks Twitter to Delay Shutdown Due to Iran Protests
The US State Department has admitted it contacted the social networking service Twitter to urge it to delay a planned upgrade that would have cut daytime service to Iranians who are disputing their election. Meanwhile, the video website YouTube has said it has relaxed its usual restrictions on violent videos to allow the images from Iran to reach the rest of the world.

DemocracyNow skrev: House Passes $106 Billion War Spending Bill
The Democratic-controlled House has narrowly passed a $106 billion spending bill to expand the war in Afghanistan and to continue funding the war in Iraq. Thirty-two antiwar Democrats voted against the measure, as did all but five Republicans. The Republicans opposed a part of the bill to increase funding for the International Monetary Fund. The final vote was 226 to 202. Congressman Dennis Kucinich voted against the war funding.http://www.democracynow.org/
Karl Marx

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 jun 2009 14:17

Twitter anses i denna artikel från den 17 juni (länk) ha ha utnyttjats av israelisk intressegrupp.

Right-wing Israeli interests are engaged in an all out Twitter attack with hopes of delegitimizing the Iranian election and causing political instability within Iran.
...
Were these legitimate Iranian people or the works of a propaganda machine? I became curious and decided to investigate the origins of the information. In doing so, I narrowed it down to a handful of people who have accounted for 30,000 Iran related  tweets in the past few days. Each of them had some striking similarities -

They each created their twitter accounts on Saturday June 13th.
Each had extremely high number of Tweets since creating their profiles.
“IranElection” was each of their most popular keyword
With some very small exceptions, each were posting in ENGLISH.
Half of them had the exact same profile photo
Each had thousands of followers, with only a few friends. Most of their friends were EACH OTHER.
Why were these tweets in English? Why were all of these profiles OBSESSED with Iran? It became obvious that this was the work of a team of people with an interest in destabilizing Iran. The profiles are phonies and were created with the sole intention of destabilizing Iran and effecting public opinion as to the legitimacy of Iran’s election.
...
Of course, Mousavi himself plays an important role in causing the social unrest within Iran. How often do you see a candidate declare himself the winner before any votes are counted and then, when faced with defeat, call the entire election process a fraud? As obvious as it was in our own 2000 election, Al Gore would not touch the topic of voter fraud. No major US politician goes near the subject. They know full well that such an accusation would shake the entire foundation of our democracy and threaten the political structures that are in place.

These twitting spammers began crying foul before the final votes were even counted, just as Mousavi had. The spammer @IranRiggedElect created his profile before a winner was announced and preformed the public service of informing us in the United States , in English and every 10 minutes,  of the unfair election. He did so unselfishly, and without any regard for his fellow friends and citizens of Iran, who don’t speak English and don’t  use Twitter!

Fronterna mot Iran är många, två grannländer ockuperade,
Cyberkrigare springer lösa, US sponsrade terrorister i landet,
uppviglade Iranier inom och utomlands, åsså Europeiska politiker
och media som ifrågasätter legimiteteten utan at bry sig om att
ha belägg, den US-amerikanske kriminella eliten som aldrig tycks
ställas inför rätta, och ingen av betydelse som kan säga: nu räcker det!

Åssa den där Obama som säger sig vara orolig över utvecklingen
i Iran, det är väl hans lille jobb, att då och då hälla lite bensin
på elden, så den inte slocknar.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 jun 2009 07:48

Åsså erbjuder Shahens son sina tjänster (länk)

Densamme hotar glatt med kärnvapenkrig om saker inte går som han vill (länk)

...den amerikanske sonen, en till front mot Iran...

Synd att diskussionen om det har blivit så ensidigt här,
det händer mera på flashback forumet, men det är inte heller så roligt,
ungar som bara kan hålla en tanke i huvudet åt gången...

mycket hat som odlas

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 jun 2009 09:10

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nokia- ... n-1.896330

Oj, är det inte bara en variant av vad som redan sker i Sverige, var är protesterna, den internatioella kritiken? Snart är det val här med. :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 jun 2009 11:13

Jo. Jag kan tänka mig att nyheten hade ännu inte hänt, förräns skribenten satt ner och tuttade ihop artikeln.

Vad mer har någon sålt till Iran, som regimen kan tänkas missbruka?
DN vet.

Minded

Inläggav Minded » 23 jun 2009 12:05

Weapons of Mass Deception, WMD

http://thepiratebay.org/torrent/3522762 ... .XviD-EPiC

"There were two wars in Iraq--a military assault and a media war. The former was well-covered; the latter was not. Until now... Independent filmmaker, Emmy-award winningTV journalist, author and media critic, Danny Schechter turns the cameras on the role of the media. His new film, WMD, is an outspoken assessment of how Pentagon propaganda and media complicity misled the American people, while selling the war to influence international public opinion. Schechter compares and contrasts coverage on a global basis, including exclusive material and insider interviews. WMD is a serious film that exposes the media role--the biggest scandal of our time."

http://www.imdb.com/title/tt0402577/

matahari

Inläggav matahari » 24 jun 2009 03:07

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 24 jun 2009 06:29

Bild

Återgå till "Politik och samhälle"