Vad har du för lön?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2009 15:42

Kallekula skrev:Ja du läser ju som fan läser bibeln.

Varför tror du jag säger att för de som verkligen inte kan få ett jobb borde det givas mer, höj förtidspensionerna. I övrigt får soc ses som en genomslusstation. Och ses som det av våra makthavare, oavsett partitillhörighet.

Jag sa ju jag tycker att barnfamiljer bör få lite mer än vad de har idag. Klart jag vet att barnfamiljer i dagsläget får mer än ensamhushåll.

Sossarna har innehaft makten i flest kommuner, normsättare bokstavligt och bildligt. Hur ser skillnaden ut i socialbidrag mellan borgerligt styrada kommuner och där vänstern har makten?

"Jag har inga "vänsterpolare", jag skiter blankt i sympatisörer, jag är en praktikens filosof, antingen gör man eller så gör man inte, vad man snackar bryr jag mig inte om."
Låter vettigt så då vet jag vad du står vad det gäller, som du måste anse som hyklare, som biggen, SUCH och div andra vänsternissar här.  

Sen har du återigen fel. Jag skäms inte. Varför skulle jag göra det? Jag ville bara locka fram biggen och de övriga i racet, men de verkar tydligen dock vara för skamsna.

Orättvisorna får inte synas säger du. Ja vad fan framkommer i denna tråd vad det gäller tex löneskillnader? Tror du inte jag var medveten om att det skulle framkomma. Obs det är vad du anser vara orättvist, löneskillnader, att folk tjänar lite olika.

"Så fram för klassperspektiv och ideologikritik."
Då får jag nog påpeka en liten sak

"Jag har inga "vänsterpolare", jag skiter blankt i sympatisörer, jag är en praktikens filosof, antingen gör man eller så gör man inte, vad man snackar bryr jag mig inte om."

Vad ska då göras? Vi har ju en del uppgifter i denna tråd. Något att bygga på? Hur?

Jasså Kalle, mig ska det gnällas på, för jag är en sån som glider på bidrag utan att behöva det. Jag får vilken anställning jag vill osv. Kul att du ser det så, men min verklighet är en helt annan. Tyvärr verkar det att jag har huvudet med mig som en nackdel som tydligen ger folk rätt att moralisera. Stöter jag på från alla håll. Papper som bekräftar vad jag säger finns utspralade över hela mitt golv och ger mig ångest, välkommen hem!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2009 15:53

J R Auk skrev:
Avantgardet skrev:Har du ens läst Marx Auk, eller vad är det med dig? Varför har filosofin spelat ut sin roll efter den klassiska tyska filosofin? Vilka är bärare av den historiskt nödvändiga utvecklingen, och var kommer de nya sociala samvaroformerna att uppstå? Vad innebär proletarisering? Du verkar ju tala nåt helt annat.

Varför frågar du mig ens om jag läst Marx? Varför försöker du inte tolka mig utifrån din förståelse av Marx, det är ju fan för att du har läst honom som jag kan referera till det hela, eller tror du jag namedroppar? Du tar dessa verk och sätter som en sköld framför dig, inte konstigt att du tror att jag gör det samma med Kant. Projicering. Vem säger att filosofin spelar ut sin roll efter den klassiska tyska filosofin? Va!

Jag talar om något helt annat det har du rätt i. Jävla bracka är vad du är.
Är det avundsjuka? Jag nöjer mig fint med mina 6000 om månaden, behöver inte mer, finns inte så mycket intressant att lägga pengarna på annat än de som behöver dem bättre, vill inte ha mer än så, jag är nöjd för egen del. Jag talar om de djävlar som blir nekade försörjningsstöd med måste finna sätt att överleva ändå. Och det är bara ett land vi talar om nu, ta in fler för fan. Ni har ju pengar så det sjunger om det. Finns ju uppenbarligen ingen brist på dem, när man lever som en kung på socbidrag, så fan, låt dem komma och köp er rent samvete! Eller är den där djävla löskuken att visa upp inför kompisgänget så mycket viktigare?

Jag säger bara att man ska vara ärlig här. Och fan den som försöker plocka politiska poäng sen.

Börja då själv. Inte fan nöjer du dig med det. Då skulle du inte burit din klasstillhörighet, som du själv stolt proklamerar, med sådana atlastyngda axlar. Fatta att det inte är folks fel att de vill ha en stuga i naturen, resa bort för att slippa sina mödor.

Bara för att du lever i en försakelsens livstil kan du inte som nån jävla absolutist pådyvla andra det samma. Det går inte alls bra att leva på sex tusen i månaden. Det går bra att överleva på det. Men hur mycket kan du investera i din närmiljö, i dina vänner? Någon tjuga hit och dit. Klart att det har ett relativt stort värde, men om du kommer och säger att du inte vill dra med dem på en helkväll med mat, dryck och sång så är du bara snål.

Hur många kan du sörja för med dina sex tusen spänn du blir given? Är inte att sörja för andra en del av att vara människa? Är du inte på grund av din ekonomiska situation förvägrad en del av din mänsklighet, genom att du inte kan skapa och forma din miljö eller nära andra genom din försyn?

Snacka om sanning.... Pffft

Marx säger, klart och tydligt, att filosofin har spelat ut sin roll efter den klassiska tyska filosofin. Den har inget mer att säga. Det är de proletariserade är bärare av framtiden. Det är liksom grundbulten i den marxistiska rörelsen, om du missat.

Jag bracka? :)  Nej, jag håller bara koll på mina filosofer och vad de säger.

Jag säger inte att det är folks fel ditt och datt, jag säger att det är en prioriteringsfråga, och att det tamejfan är på tiden att vi slutar tänka på oss själva i första hand och gör det som skulle ha gjorts för flera tusen år sen.

Och ja, på dessa sex tusen har många mången gång lyckats hålla ännu fattigare djävlar både vid liv och vid gott mod. Behöver inte vara flashiga restauranger med slipstvång och andra borgerliga fånigheter, det krävs inte så mycket. När man är fattig glädjer man sig åt små saker. Eller är det endast om man kan ge dem vad som bjuds av borgerliga saker som det räknas som "mänskligt"?

Det är förövrigt Jimmy som snackar om att få dem att "ge" (tillbaka vad de stulit), inte jag, och vi ser ju här nära eller verklighetsnära en sån lösning är eller nånsin kommer vara...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 aug 2009 16:07

Jag vet att Marx säger det. Säger du det? Är det därför du angriper filosofin som litteraturkritiker?

Tanken var att jag skulle neka dig ett medhåll om att så var fallet. Men men.... Måste vara mina svajjiga begrepp som ställer till det för mig ;)

Bracka var för att du försöker briljera (som om någon missat att du läst Marx) alternativt "sätta dit" mig. Typiskt beteende för en bracka, om än med andra värdegivande objekt.

Att acceptera en allt för förfördelad position är att understödja maktförtrycket och det vet du med. Därmed inte sagt att jag har en väg ut ur problematiken, vill bara inte se dig komma och säga att det är "bra" eller "ok" som det är bara för att slippa låta gnällig. Alla dessa saker är relativa. Visst 6000 är mycket sett till världen, men så kostar inte heller mat vad det kostar i Sverige i länder med lägre löner.

Och dessutom tycker jag att du kan kommentera vad jag säger om en stympad "mänsklighet" i detta ekonomiska fördelningssystem. Är det eller är det inte en del av att vara människa att skapa sig en miljö?

Och ja, på dessa sex tusen har många mången gång lyckats hålla ännu fattigare djävlar både vid liv och vid gott mod. Behöver inte vara flashiga restauranger med slipstvång och andra borgerliga fånigheter, det krävs inte så mycket. När man är fattig glädjer man sig åt små saker. Eller är det endast om man kan ge dem vad som bjuds av borgerliga saker som det räknas som "mänskligt"?

Borgerliga fånigheter? Vad är det? Är det allt utöver det "fattiga djävlar" behöver för att hålla sig vid "liv och gott mod"? Dina distinktioner dryper av retorik. Det kanske passera ett slöare blad, men icke här inte. Du undviker frågan. Du undviker den historiska begivenhet som lönearbetet har givits av könsfrågor och individualism. Med andra ord, du är selektiv, nu när det passar så ljuder pipan på ett sätt, snart kommer du låta den ljuda som du brukar.

Är det nu plötsligt rätt att vi skall ges lön efter vad vi individuellt behöver och förvägras våra små sammanslutningar som var familj och dylikt? Är det nu rätt att våra behov ställs ut ett rent egoistiskt perspektiv, och det tas som standard för rimlig ersättning? Va!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2009 16:26

Har DU ens läst vad jag skrivit?

Varför i helvete motsätter du dig en utjämning inte bara av livets goda utan också av dess mindre goda?

Har inte antagit nån roll av litteraturkritiker här heller, det har inget med det faktum att filosofin spelat ut sin roll att göra, precis som konsten spelat ur sin roll efter Hegel. Varför upprätthålla ett skitsystem Auk, varför argumenterar du för det? Du rubbar mig inte en millimeter här. Och din djävla individualism, du vågar inte bemöta den på filosofiska villkor, utan där flyr du, bara för att få behålla den där borgerliga "sympatiska" anarkismen. Spel för gallerierna.

Så länge det finns folk som de facto svälter så har vi ingen rätt att leva mycket bättre själva. Mer glasklart än så kan det inte bli. Och vad är ditt argument emot det? Varför ska vi låta människor dö för att Kalle ska få sin powertrim?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2009 16:30

Och vad med retoriken (den borgerliga), varför är det så känsligt att tala om "medborgarlön"? Varför måste det heta bidrag och försörjningsstöd, som om vi kontrafaktiskt menade att dessa människor i själva verket inte behövdes av det ekonomiska system vi har? Varför inte vara ärliga?

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 31 aug 2009 16:37

Socialbidragsnormen är ju bra mycket pengar. Har man socbidrag kan man vara glad, själv fick jag aldrig något för 7-8 år sedan då jag var djupt deprimerad, men läkarn tyckte inte det - fattade inte själv hur dåligt jag mådde då. Orkade inte ens gå upp ur sängen, hur fan tror de att man ska kunna orka ta sig till sockontoret då?

Bodde hos farsan, som söp hela tiden.

Kommer inte ihåg om det var 500 eller 1000 kr jag överlevde på under 6 månder, vad blir det per månad? Typ 120 spänn, haha. :) Jag åt lidl gröt med lidl mjölk till frukost varje dag, till lunch varje dag blev det lidl makaroner med lidl ketchup och en skiva lidl ost. HAHAHA.

...

När jag tog studielån och fick typ 7 tusen i månaden tyckte jag att jag var svinrik. :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 31 aug 2009 16:41

Har man socbidrag eller studielån har man ingen anledningen att sitta och tjura över det :)
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 31 aug 2009 16:52

Kommer ihåg när vårat skafferi  (dvs. havregrynet) blev invaderat av mjölbaggar. Det var en riktig SKANDAL. :D

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 31 aug 2009 16:55

Avantgardet skrev:
Så länge det finns folk som de facto svälter så har vi ingen rätt att leva mycket bättre själva. Mer glasklart än så kan det inte bli. Och vad är ditt argument emot det? Varför ska vi låta människor dö för att Kalle ska få sin powertrim?

Annat än vad du tex gör. Som sagt. Jag skulle kunna göra som du. Sätta mig själv som norm. Alla som har det bättre ställt fördömmes. Jag skulle självklart inte göra något konkret för de som har det sämre än mig. Men jag tänker på dem.För det är ju de andra de som har det bättre ställt som ska dela med sig. Och att jag skulle ta ett mer välbetalt knäck (fast jag kan) och dela med mig nej se det går helt plötsligt inte eftersom det då helt plötsligt är systemets fel, tomma symboliska gester etc. Och vips så går jag fri.Glorian sitter fint den.  :)

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 31 aug 2009 17:03

Jimmy:

Samtidigt ger du inte bort dina grejer. Du verkar vilja "tycka om" dina ägodelar kanske har jag fel. Min mamma t ex väger 25 kg för mycket och alla i huset äter massa mat. Men jag slog sönder antika stolar och togs in på psyket som straff. Och jag trodde på det, jag sa att jag ville befria dem från deras materiella självbilder jagande sig själva i svansen.

Du vet "inte varför" du inte fick pengar från soc sa du? Mystikern!

Ja ni är roliga. Vem tröstar rika flickor då? Dem behöver kanske mer porriga vanor så de kommer ur/in i kroppen och kan "relatera"? Vem är jag som är är medelklass och alla säger skärp dig (ljug inte lek inte, förstör inte ditt liv) och jag borde lyssna?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 31 aug 2009 17:31

Kallekula skrev:
Avantgardet skrev:

Annat än vad du tex gör. Som sagt. Jag skulle kunna göra som du. Sätta mig själv som norm. Alla som har det bättre ställt fördömmes. Jag skulle självklart inte göra något konkret för de som har det sämre än mig. Men jag tänker på dem.För det är ju de andra de som har det bättre ställt som ska dela med sig. Och att jag skulle ta ett mer välbetalt knäck (fast jag kan) och dela med mig nej se det går helt plötsligt inte eftersom det då helt plötsligt är systemets fel, tomma symboliska gester etc. Och vips så går jag fri.Glorian sitter fint den.  :)

Nej, det kan du inte, för det finns nåt som kallas bidragsnorm. Räknat på en typ av existensminimum. Och jag delar på allt jag har med dem som har det sämre, det är så det funkar bland oss. Det är inte mina pengar jag hämtar ut, utan pengar till dem som behöver dem. Och de gör samma sak för mig. Så om du skulle vakna upp till verkligheten. Hur mycket kostar det att överleva i Sverige idag (tror visst de har räknat på det, och det är det som kallas försörjningsstöd). Sen kan du söka sitta här och plocka billiga poäng, men du förolämpar ju bara vår intelligens.

Så till frågan: vad fan har du tillfört det här stället de senaste tre åren? Själv har jag inte märkt av nåt, vill du själv berätta vilken nytta du gör?

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 31 aug 2009 17:31

Medelklass är skiten. För man är inte värd något. Man är naturligt mer intelligent än andra av automatik men för rastlös för att tro på något. Man tvingas till en viss "dualism" för att inte hamna på andra sidan av systemet vilket man gör bara av den anledningen, för att ha något att göra. Men jag är nöjd för jag identifierar mig med att klara sig och samtidigt har jag förnuft. Här ser man sig själv och är hemlig och får alltid kämpa för att inte ses som mainstreem, i ständiga konfrontationer för att sätta sig in i alla andras världar, utan att få det tillbaka på sig själv. Man kallas charmig vilket är att inte tas på allvar.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 31 aug 2009 17:42

Avantgardet skrev:
Kallekula skrev:
Avantgardet skrev:

Nej, det kan du inte, för det finns nåt som kallas bidragsnorm. Räknat på en typ av existensminimum. Och jag delar på allt jag har med dem som har det sämre, det är så det funkar bland oss. Det är inte mina pengar jag hämtar ut, utan pengar till dem som behöver dem. Och de gör samma sak för mig. Så om du skulle vakna upp till verkligheten. Hur mycket kostar det att överleva i Sverige idag (tror visst de har räknat på det, och det är det som kallas försörjningsstöd). Sen kan du söka sitta här och plocka billiga poäng, men du förolämpar ju bara vår intelligens.

Så till frågan: vad fan har du tillfört det här stället de senaste tre åren? Själv har jag inte märkt av nåt, vill du själv berätta vilken nytta du gör?

Ojo visst kan jag det. Det är samhällets satta norm, och vips kommer du undan. Så jmf med  fattiga och svältande är det? Klart du kan undvara. Om du vill.

Låt mig testa. Jag kan fixa jobb till dig på några veckor. Jag vet att jag kan. Så får du börja knega och huj vad pengar du kommer ha över. Det kan du ge till de som har det sämre ställt. Ska vi köra på det?

Och vad tycker då herr rättrådig att jag ska göra? Jag sätter ditt svar i ljuset att jag kan fixa jobb till dig.  

Ja inte fan vet jag vad jag tillfört. Men jag bryr mig inte så mycket om att få andras godkännande. Nytta inte ingen aning, men jag hyklar å andra sidan inte. Likt SUCH tex.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 31 aug 2009 18:03

TACK FÖR TIPSEN!

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 31 aug 2009 18:10

Är det soc du får samma som ekonomiskt bistånd? Jag kollade den där bidragsnormen och gjorde en uträkning, jag skulle få 15000 i månaden. Så mycket har jag aldrig tjänat. Man kanske skulle satsa på det istället. Men jag hatar att vara samhället till last. Man mår inte särskilt bra av det. Jag gillar min fattiga frihet som företagare. Åtminstonde så länge det går ihop.

Menar du att bidragsnormen är något som var och en borde klara sig på? Ja, det är väl inget problem om nu min uträkning stämmer. Och om man tjänar mer ska man ge bort dem pengarna till sida typ. Jag tycker nog att jag skulle vilja ha lite mer pengar faktiskt som säkerhet för framtiden. Dessutom är ju pensionen inge vidare.

Återgå till "Politik och samhälle"