Valet den 19e september
Moderator: Moderatorgruppen
german.timofejev skrev:Kan inte det vara så att logiken är nånting som skapas av människan för att lättare förstå världen? Det du beskrev ovan är nånting som är accepterad av vår samhälle att så ska det vara men bara för det behöver det inte vara rätt.
När det gäller gud så kan det även vara så att gud vet exakt vad han gör. Det kan ju vara så att guden har lämnat världen åt människan. Människan skall skapa och forma världen hur den vill. Gud kanske inte alls har bestämd allting i förväg. Gud kanske vill se vart skapelsen kommer leda till.
jag tycker om dina frågor, och ditt sätt att tänka, problemet för mig har varit att jag verkligen inte kunnat finna några som helst tecken på att människan skulle ha någon frivilja, och det omkullkastar alla dina påståenden tyvärr, men du kanske har hittat några tecken på frivilja, skulle du kunna redogöra dem isåfall, sedan logik, matematik är logik, en skapelse utav människan för att lättare förstå omvärlden, ja det kan stämma, vill du utvidga ditt sätt att tänka här,
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
- german.timofejev
- Kontakt:
nuddle skrev:
jag tycker om dina frågor, och ditt sätt att tänka, problemet för mig har varit att jag verkligen inte kunnat finna några som helst tecken på att människan skulle ha någon frivilja, och det omkullkastar alla dina påståenden tyvärr, men du kanske har hittat några tecken på frivilja, skulle du kunna redogöra dem isåfall, sedan logik, matematik är logik, en skapelse utav människan för att lättare förstå omvärlden, ja det kan stämma, vill du utvidga ditt sätt att tänka här,
Rebeller är människor med fri vilja till exempel. I någon inlägg beskrev du att olika rutiner som värkar logiska som att inte borsta tänderna innan man ska spela tennis. Och det är logiskt enligt vår sätt att se på världen. Vi lever enligt en del oskrivna regler eller ritualer som finns i vår samhälle. Dessa ritualer värkar logiskt för oss därför att vi är vana vid dom. Gör man tvert om så kommer man ses när på en. Därför att man går emot regler som är allmänt accepterade och som är självklarhet för många människor. Det kan vara så att dessa regler/ritualer är förutbestämda av någon högre makt. Men vi människor har möjlighet att bryta mot dessa regler om vi så önskar. Därför att vi har fri vilja.
jag förstår ditt sätt att tänka, och jag håller med dig, den definition av frivilja du målar upp, kan jag hålla med, vi behöver inte gå i djupare analys utav det hela, det är bra det du skriver om rebeller, ett sätt att bli fri från kultur o inprägling är att vara ensam, men det räcker inte, vi kan fylla oss själva med olika kulturer, för att på så sätt skaffa oss ett metakognitivt tänkande kring kultur, kring socialtsamspel osv, det är vad som sker då man har flera saker att jämföra med varandra, och världen idag är ganska olika på många sätt, så det är bara att se sig omkring och studera, vi kommer då efter ett tag kunna se en TREDJE värld, en värld som är en skapelse utav oss själva, eftersom vi nu som människa har genom erfarenhet lärt oss att skåda vårt språk, kultur osv, så det var bra det du skrev, och jag som har växt upp bland massa olika kulturer och levt nära dem, har fått detta sätt att tänka, metakognitiva, nackdelen är att inget är självklart, och man blir ibland förvirrad, men är ändå mer fri än andra och kan skapa fram nytt, men jag behöver dock inte ha detta metakognitiva sätt att tänka kring alla ämnen, så möjligheten finns att jag är låst på vissa ämnen, därför är det bra att vara öppen för alla slags ideér som du verkar vara, med andra ord är det viktigt att man MEDVETANDE GÖR sin kultur, sina rutiner, sitt språk osv
- german.timofejev
- Kontakt:
Egentligen är det ganska enkelt när det gäller determinism kontra fri vilja. Antingen tror man på det ena eller det andra. Det finns inte rätt eller fel utan var och en får bestämma själv vad man tycker. Det är ungefär samma sak gällande gud. Man kan varken bevisa att gud finns eller inte finns. Man antingen tror på gud eller så gör man det inte. För den som tror på gud finns gud för den som inte tror på gud finns gud inte.
- german.timofejev
- Kontakt:
men om du tror på att en kraft kommer hjälpa dig, och det visar sig att du är mer framgångsrik än den som inte tror, har du två saker att jämföra med varandra, för ifall det inte spelade roll vad du trodde, och resultaten blev likadana ändå, skulle det innebära att det inte finns någon referensram att stödja sig emot, nu vet jag att många har påstått att tron på gud har lett till många människors framgång, och även uppenbara mirakel, men de som avstått från att tro, har inte kunnat uppvisa liknande resultat, eller stöd från gud, anekdoter från tillförlitliga källor, vi har alltså tecken om vi antar dessa utsagor för sanna, att själva tron i sig, påverkar verkligheten, men eftersom detta förefaller vara en lag, kan det liknas vid att antingen sätta på eller stänga av lampan, alltså en sak som är allmängiltligt för alla och därmed tillgängligt, knappen man trycker på då är tro, och knappen man trycker av på är misstro, för att denna kraft skall verka i ens syfte, en del har kallat denna princip för APPLIED FAITH, på samma något mystiska sätt, har jag märkt att min tro på min själ, gör att den antingen gör sig gällande eller främmande, eftersom jag tycker om dess närvaro väljer jag att tro på den, och därmed också på ett liv efter den fysiska döden
Med yttrandefriheten som verkar vara sidans inriktning säger jag att jag kommer att rösta rött.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
De flesta röstar av plikt vilket gör 19:e september till ett plågsamt läkarbesök som inträffar vart fjärde år. Man har inte nödvändigtvis några åkommor men vill ändå "få det gjort". Alla andra går ju dit. Rutin, liksom.dokido skrev:varför rött?
På så vis bärs den partipolitisk tillhörighet ofta på samma sätt som ett pinsamt födelsemärke. Vissa behåller det hela livet och andra ersätter det med ett fult litet ärr.
- german.timofejev
- Kontakt:
Gassendi skrev:De flesta röstar av plikt vilket gör 19:e september till ett plågsamt läkarbesök som inträffar vart fjärde år. Man har inte nödvändigtvis några åkommor men vill ändå "få det gjort". Alla andra går ju dit. Rutin, liksom.dokido skrev:varför rött?
På så vis bärs den partipolitisk tillhörighet ofta på samma sätt som ett pinsamt födelsemärke. Vissa behåller det hela livet och andra ersätter det med ett fult litet ärr.
ja så kan man ju känna, fast inte jag naturligtvis
Nej, jag läste en av dina tidigare poster och får erkänna att jag tillämpar samma taktik. Via negativa. Jag betraktar det värsta möjliga valet, identifierar oppositionen och gör därefter mitt val. Föga avancerat.dokido skrev:ja så kan man ju känna, fast inte jag naturligtvisGassendi skrev:De flesta röstar av plikt vilket gör 19:e september till ett plågsamt läkarbesök som inträffar vart fjärde år. Man har inte nödvändigtvis några åkommor men vill ändå "få det gjort". Alla andra går ju dit. Rutin, liksom.dokido skrev:varför rött?
Personligen räds jag den rödgröna vuvuzelan. Om så Mona Sahlin bara håller en tiondel av sina vallöften så är det skrämmande nog. Det gäller att förbereda sig under valdagen. En näve starka valium. Och så en Stolichnaya på det.
Höjningar på inkomst-, bensin-, diesel-, värn- och förmögenhetsskatten; en ny skatt för att betala globala valutatransaktioner; ökat bistånd (i dagsläget 45 miljarder kr) och så avskaffande av RUT- och ROT-avdrag -- och jag vågar inte ens tänka på alla påkostade vansinnesprojekt som kommer att initieras här i Malmö ... och ändå är dessa exempel ingenting mot den utrikespolitik hon vill att Sverige ska föra, därtill med en Ohly i regeringen.
19:e september kommer jag alltså att rösta på moderaterna. (Full som en alika.)
Återgå till "Politik och samhälle"