Gaza

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 feb 2009 23:31

du måste först upplösa FN eftersom US har veto där,
och sen återskapa FN utan US & Israel som medlemmar.

Sen är det klart.

Sedan så har jag plan B också, vänta på att US kollapsar internt.

De priviligerade bråkar förstås, deras andel i den gemensamme kakan blir mindre, men de ska bara hålla käften.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 06 feb 2009 20:13

Synd att upplösa FN. Trots att det är rätt tandlöst så bättre än ingenting. Ändå ett gemensamt forum på gott och ont.
EU skulle kunna gör mer, från ord till handling, och sätta Israel i handelsbojkott. Själv bojkottar jag Israel så gott det går. Gäller främst dagligvaror. Vore bra om någon kom men en lista på företag som samarbetar med Israel, vet att IKEA m fl gör detta, så att man kunde undvika de affärerna.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 feb 2009 22:53

Nu så har närbutiken börjat sälja frukt från Israel - det kliar i fingrarna att trycka sönder dem (frukterna) eller tappa de på golvet varje gång jag ser de - göra något demonstrativt, och inte bara boykotta, men då begår man ju lagbrott, och det behöver inte jag för tillfället, sedan så har ju inte personalen där varit elak mot mig heller, de kanske inte skulle förstå det riktigt.

UN ett forum, som filosofiforumet, och då ska förstås alla få vara med, även de elaka, ty om de inte fick uttalla sog offentligt, så skulle det vara svårt att höra de. Nå. Något motvilligt går jag med på det.

Alternativet inget UN skulle kunna vara ännu hemskare.

Det får bli plan B.

matahari

Inläggav matahari » 10 feb 2009 16:15

Här i de lokala affärerna så har de sänkt priserna på Sharoner från Israel.
Roligast var att först före konflikten kostade de 6kr st och när det sen blev
vapenvila så var dom nere på 1.50kr st och såg rätt skrumpna ut!

Läste i tidningen att både Lidl och ICA hade märkt om Grapefrukter som
kom från Israel till att komma från Argentina och Holland tror jag att det
var, bara det att Holländarna odlar inte Grape!

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 11 feb 2009 12:43

Ni kan bara straffa den lilla delen av Israels befolkning som lever på något oförargligt. Israels ekonomi bygger helt och hållet på säkerhetssystem, dvs kontroll, övervakning, stängsel, vapensystem, lögndetektorer osv. En del företag som överlevde IT kraschen finns säkert, men i huvudsak är det övervakning, säkerhet och krigsmaktsexport jämte stadsstöd.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 feb 2009 13:14

matahari skrev:Här i de lokala affärerna så har de sänkt priserna på Sharoner från Israel.
Roligast var under konflikten först kostade 6kr st och när det sen blev
vapen vila så var dom nere på 1.50kr st och såg rätt skrumpna ut!

Läste i tidningen att både Lidl och ICA hade märkt om Grapefrukter som kom från Israel till att komma från Argentina och Holland tror jag att det
var, bara det att Holländarna odlar inte Grape!

Grapes of Wrath...

funderar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

matahari

Inläggav matahari » 12 feb 2009 05:59

Jörgen skrev:Nu så har närbutiken börjat sälja frukt från Israel - det kliar i fingrarna att trycka sönder dem (frukterna) eller tappa de på golvet varje gång jag ser de - göra något demonstrativt, och inte bara boykotta, men då begår man ju lagbrott, och det behöver inte jag för tillfället, sedan så har ju inte personalen där varit elak mot mig heller, de kanske inte skulle förstå det riktigt.

Dom skulle nog undra en aning vad det var för en figur borta vid
fruktdisken som står och skäller och gormar på några stackars
fruktern! :) Måhända han tyckte Grapen var för besk?

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 13 feb 2009 11:27

matahari skrev:
Jörgen skrev:Nu så har närbutiken börjat sälja frukt från Israel - det kliar i fingrarna att trycka sönder dem (frukterna) eller tappa de på golvet varje gång jag ser de - göra något demonstrativt, och inte bara boykotta, men då begår man ju lagbrott, och det behöver inte jag för tillfället, sedan så har ju inte personalen där varit elak mot mig heller, de kanske inte skulle förstå det riktigt.

Dom skulle nog undra en aning vad det var för en figur borta vid
fruktdisken som står och skäller och gormar på några stackars
fruktern! :) Måhända han tyckte Grapen var för besk?

Ännu ett vettlöst inlägg.

Helt meningslöst med tanke på trådens allvarliga innehåll. Och hur allvarligt du valde att ta den. Till och med så att du gick till grova personangrepp. Detta trams utan någon som helst substans bevisar bara en sak: du är inte här för att diskutera utan för att leva ut din psykopatiska personlighet.

Ett bra tips: gå med i Vitt ariskt motstånd. Dom verkar ju ha gemensam sak med palestinaanhängarna i Sverige. Det finns säkert någon lokal synagoga som ni kan ställa er och gapa utanför.

Å så får ni väl för fan skärpa er. Först var det prostestlista på facebook och nu ska ni låtsas tappa Israelisk frukt på golvet på ICA i Värnamo. Jag tror verkligen att världens effektivaste arme skiter i byxorna nu.
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 13 feb 2009 12:18

- militär är ett nödvändig ont och inte målet för ett samhälle att vara.

- jag minns min värnpliktstid mest positivt, men att upphöja den företeelsen till en kult är mig lite fjärran.

- komma hit till ett diskussionforum och hota folk med världens effektivaste krigsmaskin och vad de skiter i saker och ting förtäljer saker om dig som du nog inte fattar, om det du egentligen dyrkar.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 13 feb 2009 13:08

Såg en dokumentär här om kvällen, från gaza.

Palestinare beväpnade med kamera,visade ju att inte bara palestinare kastar sten, Israelerna var nog lika bra stenkastare.

Dessutom en grym händelse där nybyggare gick till sina palestinska grannar med pistol :roll: ...tyckte tydligen att det var nödvändigt att skjuta 3 stycken...

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 13 feb 2009 13:29

korrigerar mig själv, händelserna var ju naturligtvis från Västbanken.

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 15 feb 2009 00:08

Benjie skrev:
Chloe skrev:Folkrätten reglerar förhållandet mellan stater. Också vissa organisationer omfattas, dock inte terroristorganisationer som Hamas. Folkrätten omfattar även avtal, till exempel Genévekonventionerna som ställer villkor för status som krigsfånge: man bör kriga under befäl, med synliga vapen och i uniform. Alla villkor bör uppfyllas. Igen duger inte Hamas.

Vad demokrati beträffar så ska yttrandefriheten vara garanterad. Du ska kunna berömma Israel fritt i Gaza. Går inte för Hamas, knappast någon annan heller. Ett minoritetsskydd ska gälla, vilket betyder att man har en opartisk myndighet och inte beväpnade falanger. Gäller inte bland palestinierna.

De följer inte krigets lagar och har ingen demokrati. Inte heller kämpar de för införandet av dessa krav. De saknar helt enkelt legitimitet. Inte konstigt att de är listade som terrorister.

Vilket  enastående påstående ..hur  står sig  dess värde i betraktande  av den sionistiska terrorörelsen Haganah och Sternligan och  hela utgångspunkten för sionismen  som en politisk rörelse...anser Du?

Hamas var vad palestinierna röstade på som  sin  - NB. i  fria val ! - helt  legitima  ledning, när som inte Fatah levererade.

Inget konstigt i det.

Benjie

Genevekonventionerna skyddade inte Sternligan, helt riktigt. Annars kan du ingenting om demokrati. Som vanligt. Vill du kolla kraven igen? Trodde inte det heller.
Jack Bauer Rocks!

matahari

Inläggav matahari » 15 feb 2009 20:35

Jörgen skrev:- militär är ett nödvändig ont och inte målet för ett samhälle att vara.

- jag minns min värnpliktstid mest positivt, men att upphöja den företeelsen till en kult är mig lite fjärran.

- komma hit till ett diskussionforum och hota folk med världens effektivaste krigsmaskin och vad de skiter i saker och ting förtäljer saker om dig som du nog inte fattar, om det du egentligen dyrkar.

Ingen ide Jörgen att ödlsa kraft på ett pucko! Snubben saknar självinsikt
på personligt, argumentations tekniskt och även rent filosofiskt plan!

Märkligt att han får hålla på, borde ha blitt förvisad för länge
sedan för att han bryter motta allehanda självklara regler?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 15 feb 2009 20:46

Tycker inte nån behöver förvisas  -
de man för tillfället kan ringakta bidrar ju till att upphöja ens egen självkänsla, så att jag, med mitt bristfälliga självförtroende bara kan tacka och ta emot det som ges så generöst ibland till de behovande.

Åsså Chloe får mig att tänka på riddaren i Monty Python sketchen, där denne med förment logiska argument förklarar för bönderna någonting, och slutsatsen av det virriga resonemanget är att ankor är gjorda av trä, eftersom de flyter på vattnet.

matahari

Inläggav matahari » 15 feb 2009 21:07

="Jörgen"]Tycker inte nån behöver förvisas  -

Det jag syftade på var en eller två veckors förvisning eller så på
sanatorium för att besinna sig i sina personangrepp kunde vara
lämpligt!  

de man för tillfället kan ringakta bidrar ju till att upphöja ens
egen självkänsla, så att jag, med mitt bristfälliga självförtroende bara
kan tacka och ta emot det som ges så generöst ibland till de behovande.

Ja jusst ja,  det hade jag helt glömt bort här i min borg, ringaktandet
som  medel för att höja sitt egna självförtroende! Lyysande!

>Åsså Chloe får mig att tänka på riddaren i Monty Python sketchen, där
>denne med förment logiska argument förklarar för bönderna någonting,
>och slutsatsen av det virriga resonemanget är att ankor är gjorda av
>trä, eftersom de flyter på vattnet.

Jag håller hårt på papegojj sketchen för Sportis och EPA kalle!

Det jävliga i det pythonska resonemanget är att ankor av EK-trä inte
flyter! Huruvida de var gjorda av Balsaträ förtäljer inte sketchen!

Vad säger du Jörgen, ska vi gå med i vitt ariskt motstånd som sportfånen
rekommenderar? Är det dom som motarbetar den vita ariska rasen? :)

Återgå till "Politik och samhälle"