Lasarus skrev:Visst är det så, men det finns fortfarande väldigt många palestinska flyktingar som fördrivits, vilkas rätt att återvända måste vara en del av ett framtida fredsavtal.
Flyktingfrågan måste lösas ja. Fast jag tror inte att den är så svårlöslig som det kan verka. Se på Europas stora flyktingproblem efter andra världskriget, som i stort sett blev löst.
Lasarus skrev:Visst, men det är även så att religiösa föreställningar och filosofisk visdom blandas och lånas friskt till höger och vänster. Besegras en konkurrerande stat kan dess gudar tas med i religionen för att underlätta processen.
Givetvis är det så. Romarna lånade ju friskt från grekerna. Den egyptiska guden Osiris blev mycket populär i Romarriket. Judendomen fick Djävulen, änglar och monoteism under "exilen" i Babylon, då de påverkades starkt av zoroastrianismen.
Lasarius skrev:Varken religioner eller etniciteter är statiska enheter.
Det är jag fullt medveten om. Judarna är en av de yngre folkslagen från Mellanöstern.
Lasarius skrev:Jag kan faktiskt inte se det som något positivt att man tack vare religiös tillhörighet nödvändigtvis måste tillhöra en viss etnicitet/stat. Det är ett föråldrat tankesätt, som man visserligen inte bör förbjuda, men som nog inte bör påverka hur internationell politik förs.
Jag anser inte att religion är positivt överhuvud taget, och jag försöker inte vara apologet för judendomen. Men jag ville visa att jude är två namn för samma sak, anhängare av en religion och ett folkslag. Långtifrån alla judar tror på judendomen, men dem är ändå judar då de tillhör det judiska folket.
Personligen kan jag bara beklaga Sveriges ofta anti-israeliska inställning, och dhimmifieringen av vårt land i allmänhet. Hoppas att den nya regeringen ändrar på detta, men jag tvivlar tyvärr på det.