Blandkost eller vegetarianism?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 07 maj 2008 18:49

Här en enkel finsk grönsakssoppa:

Kosken på blommig tallrik. Äts med sked alt. sugrör.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 maj 2008 19:55

Ha ha den var ganska bra.

Har du hört denna då:

Två finnar ska dricka sprit. De har två helrör. De sitter helt tysta och delar på det första helröret.

Den ena finnen öppnar det andra helröret och häller upp, och säger
-Skål!

Den andra finnen:

- Du ska vi supa eller prata.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 maj 2008 20:49

Vegetariskt drink:

Lägg en ärta i en sil, häll över renat.

Nyttigt med grönt! Skål!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 maj 2008 21:26

Such recept förvånar mig inte (får mig dock att le, such  :) ) och att Kallefumlig hakar på är väl inte förvånade - men Algot  :shock: du om någon får väl ändå bidra med ditt recept!!! Wagghos och Auks recept ska jag testa någon dag :)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 maj 2008 22:36

Skogsälvan skrev:För övrigt dödar jag inte ens myggor

Det här är ju intressant. Hur gör du rent praktiskt om det är myggor i rummet? Alla som försökt ignorera en handfull myggor vet att det inte går att sova när nån säger PIIIIIIIIIP i örat på en. Antingen får man bygga ett övervarmt tält av påslakanet och dö av syrebrist, eller döda di sma liven. Hur gör du? Fångar in och släppet ut? Öronproppar? Blodig biff i taket som distraktion?

Nyfiken,
-narr-

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 maj 2008 22:41

Jag har bott i Jämtland. Där finns det en del mygg minst sagt ;) Dessutom gillar jag fjällturer. Jag låter dem bita mig, det dör jag inte av.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 maj 2008 22:45

Spindlar och flugor fångar jag i glas och släpper ut. Tycker att det är väldigt påfrestande med promenader i regnet då sniglar och daggmaskar letar sig upp så då kollar jag konstant neråt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Recept på god macka, eller...

Inläggav Algotezza » 08 maj 2008 11:05

Ta en rallarhalva från Fazer (reklampaus:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol: )

Bre på jordnötssmör på den ena, tartex (vegopastej: reklampaus  8)  8)  8)  8) ) på den andra.

Ta ett par rädisor och skiva dem tunt och lägg på den ena plus ett salladsblad och salta med herbamare örtsalt (reklampaus:  :)  :)  :)  :) ) och italiensk salladskrydda.

Tag några skivor rödkittost på den andra halvan.

Lägg ihop dem och må lite Dagobert Krikelin när du äter det hela.

Drick mate-te till sötat lätt med honung (t.ex. från min bror hobby-biodlaren. Reklampaus:  :idea:  :idea:  :idea:  :idea: )

Må så gott!

Algotezza (jag är en typisk smörgås- och tevegetarian)
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Goood smoothie

Inläggav Algotezza » 08 maj 2008 11:38

Plocka fram mixer/mixerstav

Börja mixa

en apelsin och fortsätt med
en banan
ett äpple
en morot
en avocado
en kiwi
några jordgubbar

en liten sked honung

mixa av bara den och fyll på med vatten från källa A till lämplig behaglig drickbar konsistens

Avnjut!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Müsli

Inläggav Algotezza » 08 maj 2008 11:42

Tag en påse basmüsli och häll innehållet i denna i ett stort kärl,

blanda i

krossade linfrön
vetegroddar
hasselnötter
russin
solrosfrön
skivad torkad banan
finfördelade torkade fikon

Blanda väl och ät det med mjölk, fil eller yoghurt

Smaklig spis (eller ugn)!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 31 maj 2008 23:16

Vilken jävla tråd. Blandkost (roligt begrepp) -kul att jämföra med transparansens täthet i filosofins trådar, om t.ex. religionen.

Hälsoskäl:
- Om man äter en sund vegetarisk kost får man mer energi, blir piggare och mår bättre.

Det här t.ex. Vad bygger detta på? "Vetenskapen"?  

Jag är seriös nu, men inte aggressiv. När ni påstår sådant här -har ni då ens UNDERSÖKT dessa trakter? Har ni TESTAT olika kostområden och radikala gränser? Det är ju lite patetiskt med en sådan förblindad vägrande okreativitet i samband med all annan expansiv hysteri.

(Förut har statiska traditionella resonemang -inom t.ex. läkarvärlden och utbildningsväsendet skapat en enorm existensiell rädsla, och jobbig frånkoppling -men jag har ju heller inte direkt erbjudit ödmjukhet.)
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 31 maj 2008 23:31

jag skrev:Jag har redan förmedlat detta antar jag, men för att eliminera den genetiska skadan/asymmetrin..

Vi är alla samma människa i olika tider; avstånd/minnes-anspråk.

Mänsklighetens sjukdom är den förlegade tron (verklighetsuppfattningen) på "behoven" -bundna till dåtidens bildspel/kulturell resultatinriktad kollaps. Stanna en minut. Tror vi inte vet vad vi har för behov? Transpersonell lojalitet -önsking/fri vilja; höjt över självvärde-substitutet bundet till kronologisk-kulturell placering (mörker)..

Som jag sa: Sädesprodukter/mjölk leder till en fetischistisk IDENTIFIKATION med den biologiska "sexualiteten" -som blir den enda "ägodelen". Det är vår futuristiska visions sökande efter personlig förankring -före sin tid! Precis som all teknisk seperationsproblematik med fragmenterad kollektiv identitet. Och var kommer dödsrädslan in?

De sanna BEHOVEN är den nyskapade RÖRELSEN -själens frihet i handling; varande (att vara sig själv!)

Vi har det någonstans i blodet -vår unika individualitets kreativitet. Alla vill vi samma sak; men försöker nå detta genom olika "varor". Vi lyssnar verkligen inte på våra BEHOV (behovlöshet) alls -vilket leder till upplevelsen av otillfredställelse.

Det här borde ju platsa i denna tråden. Fick ingen respons nämligen. Ibland får jag en känslomässig känsla av att "alla redan vet" -sånt som jag säger -eftersom som man inte verkar kontakta "reaktionerna". Jag lever dock mycket i framtiden -och detta verkar ju vara bortträngt hos kollektivet. Att ni helt enkelt inte förstår vad jag säger. Fattar ni inte att jag är jätteseriös när jag med sånt här? Eller tror ni att jag är har en "uttråkad psykotisk mani" eller något?

Kommentar: Jag SA samma "teori" (seriös observation) till läkare. De FATTADE inte "mina tankegångar". Herrejävlar. Jag blir inte ens rädd -sånt här STIGER ÖVER rädsla -som tröst då alltså.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 31 maj 2008 23:41

Gjorde en megatydlig VETENSKAPLIG flash för ETT OCH ETT HALVT år sen här:

På tal om.. Jag kollade upp mina blodvärden i dag förresten. Jag hade uppnått en ytterligt hygglig balans mellan mina salter/mineraler/vitaminer. Jag har sedan ca 1 ½ år slutat med alla "mina" vitamintillskott som min mamma förut "tvingade" på mig, samt ätit nästan uteslutande animalisk mat + grönsaker. Man behöver inte äta så mkt, jag kan leva en vecka på bara ägg. Det roliga då? Att i stort sett hela min omgiving har trott att jag kommer "få riktigt ALLVARLIGA brister". Jag äter inga mjölkprodukter t.ex. men har bättre kalciumvärde än för några år sen. Men detta visste jag ju redan.

En riktigt korkat resonemang är detta om antioxidanter. Lever man på oxidanter så är det klart det är "livsnödvändigt" med antioxidantskolning. Hos mig sker ingen oxidativ stress överhuvudtaget! Läkarvetenskapen, dietiser etc. får lön för att motarbeta detta, alltså.. "de forskar på hur detta uppkommer". Hahahaha.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidativ_stress

Ni lyssnar alltså inte. Eller är det här ett skämt som jag redan "sagt"? Ta ner mig på jorden då. KOM IGEN. Ni FÅR mina resurser! UNDERSÖK dessa TVÅ återintroducerade inlägg t.ex. Jag har inget imot att motbevisas alls.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 31 maj 2008 23:55

..jordnötssmör på den ena, tartex

Vad säger vi om transfetter nu då? ÖSTROGEN-liknande ämnen (isoflavonoider) i de vegoprodukter du refererar till?

Tiotusenskronorsfrågan: Opioida peptider (i veteprodukter t.ex.) ? ? ?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 26 jun 2008 01:25

Zokrates skrev:Ofta äter de för mycket frukt, vilket inte är bra för tänderna

Det finns tandborste. Vilket dock inte rekommenderas kort efter att man ätit citrusfrukter. Men efter andra frukter kan man ju borsta tänderna.

och då har jag inte ens nämnt deras nervskador på grund av alla bekämpningsmedel på frukt och grönt.

Det är väl mer bekämpningsmedel i animalier, eftersom gifter koncentreras mer ju högre upp i näringskedjan de kommer?

Bananer är en ört som inte kan odlas utan kraftiga gifter,

Är även kravbananer odlade med kraftiga gifter menar du?

dessutom innehåller bananer en oljeliknande substans, som ökar risken för tarmvred och andra diffusa magproblem.

Har även schimpanser och bonobos detta problem med bananer, eller har deras matsmältningssystem något sätt att ta hand om denna oljeliknande substans bättre än vad vårt kan?

vilket innebär att småstenar och jord gott kan följa med salladen ner i magsäcken

Om man bor i stan och därför inte får tag på sallad som innehåller jord och småstenar, ska man ta en nypa jord från blomkrukan i fönstret till varje måltid då?

Återgå till "Politik och samhälle"