Nationell identitet och internationell moral

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 26 feb 2004 08:06

Vad jag har menat och sagt är att du brukar bli oförskämd när jag är vänlig och att din förklaring på det är att du förutsätter att jag försöker manipulera dig då. Men NEVER MIND.

Inte är det så enkelt att jag blir oförskämd av vänlighet. Men ibland
uppfattar du det som oförskämdhet att jag säger emot dig bara och
jag kanske gör det på ett lite temperamentsfullt sätt - skrämmer det dig?
Du verkar extremt känslig och uppfattar saker och ting som oförskämda
och aggressiva när man säger emot dig. Jag kan väl inte hålla med
bara för att du råkar vara vänlig i tonen?

Manipulation kan man uppfatta det som om man negligerar någons
argument och istället försöker vara allmänt vänlig, det är väl vad jag
har antytt om jag minns rätt.

agnostica

Fann

Omvänd rasism/sexism

Inläggav Fann » 26 feb 2004 08:36

Jonas Nystrom skrev:Fann:
om man jämför med ditt andra olikhetsgåigångområde, nämligen kön, så har man ju faktiskt också forskat med den ideolgiska utgångspunkten att det KAN finnas skillnader. Inte minst inom medicinen och kvinnorrs och mäns olika sätt att tänka, allt prat om vänster o höger hjärnhalva osv.

Just inom medicinen är det ett problem att man inte får tala om raser. Negrer har, visar det sig, generellt starkare immunförsvar och stöter bort transplanterade organ om man inte ger dem betydligt kraftigare doser immunförsvarsnedsättande medel än man ger andra raser.

jn

Jo det där är intressant. Jag har en bekant som arbetar inom Astra. Hon berättade hur svårt det var att sälja mediciner till Japan eftersom japanerna inte accepterar preparat som inte testats på japaner. Japanerna har ju levt rätt isolerade i många många generationer och deras genetiska arv har utvecklats så att det i flera avseenden sklijer sig från andra folks, och i synnerhet från västeuropéer som ju är de vanliga försökspersonerna. Ju mer subtila och finkalibrerade medicinerna blir desto viktigare blir förstås balansen... Däremot har västeuropéer inga problem att svälja piller som provats i japan, påstod hon. Och det kan väl i så fall bero på att för oss är det tabu att tänka att det kan finnas sådana skillnader. 8sen kan det ju finnas ekonimisk protektionistiska skäl bakom det hela också. Men om argumenten är sådan som dom är måste man ju utgå från dom).

När det gäller kvinnor och män är det ju inte så längre och tex hjärtsjukdomar utvecklas och yttrar sig olika hos män och kvinnor och tydligen skiljer det sig också rätt rejält även hur medicinerna fungerar. (När det gäller medicinrmåste man ju göra medelvärdesundersökningar.) Min bekant menade att orsaken till att mediciner utprovats enbar på män tidigare inte var sexistisk utan att man inte ville riskera att en testperson skulle kunna vara gravid (och man kan inte ha testpersoner enbart i icke-fertil ålder för det blir också missvisande) men nu har man förstås insett att man inte kan utgå från män när man ska behandla kvinnor. Att behandla alla som om de vore vita män är att segregera och ge orättvis behandling så det som kan te sig som jämlikhetstänkande blir i så fall det motsatta. Men det är klart att det finns risker med att driva det bilologiska tänkandet alltför långt också och i och med att vi ser uttryck för sådant överdrivet tänkande där det får destruktiva effekter är det kanske inte helleer så konstigt om vi håller emot och hellre pratar om likheter. Att prata om egenskaper utifrån ett generellt tänkande är alltid vanskligt och i de flesta situationer har man som jag ser det ingen större nytta av det. Om jag reagerar som jag gör för att jag är kvinna och vit europé eller för att jag är just jag har ingen större betydelse . Och att skilja ut arv från miljö går inte heller.

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 26 feb 2004 11:29

ibland uppfattar du det som oförskämdhet att jag säger emot dig bara och jag kanske gör det på ett lite temperamentsfullt sätt - skrämmer det dig?

Oj aj... DÄR träffade du minsann mitt i prick. Du SKRÄMMER mig, där har vi det. Det måste bero på att du är en Stark Kvinna och jag är en Ynklig Mansgris, eller hur? I själva verket är jag JÄTTERÄDD för dig, SNÄLLA onda mamma slå mig inte...

(lägg ner, va)

jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Hmmmmmmm

Inläggav Viola » 26 feb 2004 12:58

:shock: :roll: :lol:

Återgå till "Politik och samhälle"