Rafael skrev:Som sagt, jag kan inte föra den här diskussionen mer pga nerskada (skrivet med fötterna)1. Det finns genetiska skillnader mellan en svensk och en dansk, om än små. Det danska folket har speciella livserfarenheter som lagrats i deras gener, olika våra svenska.
Detta gör mig inte särskillt sugen heller. Eftersom du uppenbarligen inte kan något om genetik utan bara slänger ordet omkring dig i ett allmänt ordbajsande, kan jag rekommendera att du läser på lite, jag menar mycket. Något mer objektivt än "www.hitleristkrieg.com" är att rekommendera.
Generellt skiljer sig dansken och svensken, ändå behöver de inte göra detta på individnivå; detta är något du själv sagt. I så fall kan ju flera svenskar bli danskar och tvärtom eftersom detta är, precis som du säger, GENERELLA SKILLNADER. De svenskar och danskar som trots allt inte går att skilja åt genetiskt, kan visst byta nation. Men då har vi ju olika etniciteter (vad du tycks kalla mångkultur) under samma nation ojojoj...
(Tro inte att jag håller med dig, detta är efter de kriterier du själv lagt fram...)
mvh / Rafael
Rasist - Javisst?
Moderator: Moderatorgruppen
-
näckrosblad
Jag kan ha helt fel, men jag får i alla fall det intrycket att det ganska klart och tydligt förekommit markanta skillnader både kulturellt och genetiskt ju längre bak i tiden man kommer (OK, inte helt linjärt, men ni fattar...). Alltså att alla folk liksom dragits åt varsitt håll mer och mer, så länge de tillåtits.
Och då måste det ju ha berott på något. Sedan kan jag tänka mig att situationen har förändrats allt eftersom miljarderna har blivit fler och kommunikationen blivit global, när det är svårt att dra åt sitt eget håll.
Att då förklara den moderna situationen med att det helt enkelt inte finns någon biologisk grund alls, verkar lite konstigt, för det verkar inte så konsekvent om man tittar bakåt.
Men jag kan, som sagt, vara helt ute och cykla här.
Och då måste det ju ha berott på något. Sedan kan jag tänka mig att situationen har förändrats allt eftersom miljarderna har blivit fler och kommunikationen blivit global, när det är svårt att dra åt sitt eget håll.
Att då förklara den moderna situationen med att det helt enkelt inte finns någon biologisk grund alls, verkar lite konstigt, för det verkar inte så konsekvent om man tittar bakåt.
Men jag kan, som sagt, vara helt ute och cykla här.
Återgå till "Politik och samhälle"