Sacramentum är en svensk form av svartmetall (svensk metal överhuvudtaget, kan lätt kännas igen på dess överhängande melodik). Men det är en annan diskussion.
Zigenares kultur har överlevt tack vare att de har hållt i hop = inte beblandat sig med andra folkstammar. Svenska mångkulturpolitiker har samma helvete i dag: invandrare vill helst bo med folk från sina egna kulturer. Så fort ett område blir mångkulturellt på allvar, flyttar svenskarna ut. Sedan att zigenare inte kan leva efter sina kulturella normer och värderingar i ett svenskt samhälle, säger sig själv. Det tycker jag är fel.
Vad är det för fel på Svenskarna?
Moderator: Moderatorgruppen
Varför kan det inte vara så att om vi öppnade våra gränser (jag är för det är libertarian) och släppte vi alla in till Sverige så skulle vårt samhälle blomstra. Inga bidrag skulle ges. Alla skulle få klara sig själva. Ingen av dessa skulle omfattas av något trygghetssystem, men så länge de hade jobb eller skapade en egen verksamhet skulle detta vara ok. Klart med en gång skulle lönerna anpassa sig efter utbud och efterfrågan (och inte som idag med konstgjord andning). På sikt skulle givetvis detta system även omfatta våra infödda svenskar. Då skulle samhället blomstra, istället för idag vara stelt och rigit. Staten skulle hålla på med det absolut nödvändigaste, dvs skydda medborrgarna.
Kallekula skrev:Varför kan det inte vara så att om vi öppnade våra gränser (jag är för det är libertarian) och släppte vi alla in till Sverige så skulle vårt samhälle blomstra. Inga bidrag skulle ges. Alla skulle få klara sig själva. Ingen av dessa skulle omfattas av något trygghetssystem, men så länge de hade jobb eller skapade en egen verksamhet skulle detta vara ok. Klart med en gång skulle lönerna anpassa sig efter utbud och efterfrågan (och inte som idag med konstgjord andning). På sikt skulle givetvis detta system även omfatta våra infödda svenskar. Då skulle samhället blomstra, istället för idag vara stelt och rigit. Staten skulle hålla på med det absolut nödvändigaste, dvs skydda medborrgarna.
Varför skulle lönerna anpassa sig efter utbud och efterfrågan?
Är det ett uttryck för någon ekonomisk lag eller vad?
För att det är bra eller sant eller rätt eller vad?
BENJIE
Jag antar att när Du talar om begreppen utbud o efterfrågan så tänker Du någonstans på att de skulle vara kopplade till varors priser.
Tveklöst kommer Du i så fall att komma in på frågan om varors Utbud och Efterfrågan öht har något med en varas marknadspris att göra eller om det bara är uttryck för en varas prisfluktuation dvs en ytterst liten del av varupriset.
Jag menar att dessa begrepp inte uttrycker det minsta av en varas verkliga eller substantiella värde .
Eller syftade Du inte på att tillväxtmekanismen kunde kopplas till löner utbud/ efterfrågan på ngot sätt?
BENJIE
Tveklöst kommer Du i så fall att komma in på frågan om varors Utbud och Efterfrågan öht har något med en varas marknadspris att göra eller om det bara är uttryck för en varas prisfluktuation dvs en ytterst liten del av varupriset.
Jag menar att dessa begrepp inte uttrycker det minsta av en varas verkliga eller substantiella värde .
Eller syftade Du inte på att tillväxtmekanismen kunde kopplas till löner utbud/ efterfrågan på ngot sätt?
BENJIE
Kallekula skrev:Benjie skrev:
BENJIE
Löner skulle sätts i relation av utbud och efterfågan av arbetskraften.
Vill inte verka DUM ... men hur menar Du "närmare" taget? Hur då sättas? Som en bestämning av vad?
BENJIE
Benjie skrev:Kallekula skrev:Benjie skrev:
BENJIE
Vill inte verka DUM ... men hur menar Du "närmare" taget? Hur då sättas? Som en bestämning av vad?
BENJIE
Vet inte vad du yrar om nu? Varor och tjänster prissätts av primcipen utbud och efterfrågan på en fungerande marknad. På denna marknaden är just arbete undantaget (dvs anställning som löntagare hos en arbetsgivare). Utbud och efterfrågan är reglerad på arbetsMARKNADEN. Eller vad du vill säga? Uttryck dig klarare.
Kallekula skrev:Benjie skrev:Kallekula skrev:Benjie skrev:
BENJIE
BENJIE
Vet inte vad du yrar om nu? Varor och tjänster prissätts av primcipen utbud och efterfrågan på en fungerande marknad. På denna marknaden är just arbete undantaget (dvs anställning som löntagare hos en arbetsgivare). Utbud och efterfrågan är reglerad på arbetsMARKNADEN. Eller vad du vill säga? Uttryck dig klarare.
Som jag ser det har Du gjort ett påstående om att samhället skulle fås att blomstra ( Du menar förstås få ett överflöd av varor på marknaden) och att lönerna skulle anpassas efter principen om utbud och eftrfrågan?
Och som jag inte kan se att det ö.h.t. förhåller sig som Du påstår sökte jag därför spetsa till vad den grundläggande frågeställningen i själva verket handlar om.
Jag går då tillbaka till den borgerliga ekonomins fader Adam Smith och dess vidarebyggare David Ricardo den abstarkta nationalekonomins fader, som slår fast att utbud och efterfrågan EJ uttrycker en varas fasta verkligt substantiella värdes marknadspris, utan blott tillfälliga små prisfluktuationer som återbalanseras snabbt mellan marknadens olika parter, något som därför är närmast oväsentligt att ta upp då det gäller samhällsrikedomens utveckling.
Däremot är frågan om samhället blir rikare med fler människor under de produktionsbetingelser som råder under ett kapitalistiskt klassmässigt produktionssätt en verkligt intressant fråga.
BENJIE
Benjie skrev:Kallekula skrev:Benjie skrev:Kallekula skrev:Benjie skrev:
BENJIE
BENJIE
Som jag ser det har Du gjort ett påstående om att samhället skulle fås att blomstra ( Du menar förstås få ett överflöd av varor på marknaden) och att lönerna skulle anpassas efter principen om utbud och eftrfrågan?
Och som jag inte kan se att det ö.h.t. förhåller sig som Du påstår sökte jag därför spetsa till vad den grundläggande frågeställningen i själva verket handlar om.
Jag går då tillbaka till den borgerliga ekonomins fader Adam Smith och dess vidarebyggare David Ricardo den abstarkta nationalekonomins fader, som slår fast att utbud och efterfrågan EJ uttrycker en varas fasta verkligt substantiella värdes marknadspris, utan blott tillfälliga små prisfluktuationer som återbalanseras snabbt mellan marknadens olika parter, något som därför är närmast oväsentligt att ta upp då det gäller samhällsrikedomens utveckling.
Däremot är frågan om samhället blir rikare med fler människor under de produktionsbetingelser som råder under ett kapitalistiskt klassmässigt produktionssätt en verkligt intressant fråga.
BENJIE
Du får rätta mig om jag har fel. Min gamla Volvos värde kan antingen bestämmas av vad jag tycker den är värd eller vad jag kan få för den när jag säljar den?
Och visst din slutfråga är väl värd att ta och fundera kring. Rikare hur?
-
näckrosblad
Återgå till "Politik och samhälle"