Borgerlig seger, och nu...?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Libertin

Re: Politik (särskrivning beivras)

Inläggav Libertin » 23 sep 2006 03:05

Benjie skrev:En förtäckt demokrati och  majoritetsdiktatur kanske kan debatteras? Men är det inte alltid ett faktum att det finns en majoritet i besluten i demokratin även  om det  är dumma beslut som genomförs.

En minoritet av sakkunniga (eller en intelligentsia), ska övertyga majoriteten för att få deras stöd. Det är av denna anledning parlamentariska demokratier bygger en elit runt departement och utskott; för att samla expertisen. Sverige har fortfarande problem med sin transparens angående tillsättandet av tjänster, särskilt vid tillsättande av viktiga poster (generaldirektörer), men det nya styret kommer att stärka den parlamentariska demokratin. I nuläget finns inte ens en lista på det totala antalet myndigheter i Sverige (skrämmande).

Det finns en unken, populistisk och odemokratisk tradition i Sverige som höll i sig alltför länge (under en period då övriga Europa var pseudofascistiskt med undantag för Storbritannien och Frankrike; alltså fram till 1980). I en demokrati väljer man experten som gör uttryck för den åskådning som man själv står för. Nationella folkomröstningar (höger-/vänstertrafik, kärnkraften, EU, EMU) är demokratiska katastrofer som, med tiden, gröpt ur förtroendet för den parlamentariska expertisen.

Benjie skrev:En liten, men dock inte oviktig formell inflikning aprospos 1975 års grundlag om Kungens makt:

Enligt den succesionsordning successionsrätt som varit gällande för den svenska kungamakten..så är Oskar II vår siste verklige konung.

Det är en korrekt och ofta förbisedd notering.

Benjie skrev:Och en än viktigare - men negativ! - innebörd av EU medlemskapet: Den svenska härskande politiska klassen (vilka alla sitter representerade i Riksdagen) har bistått det allvarligaste grundlagsbrott mot folket och landet någonsin, nämligen i det de bryter mot Kungseden. Ingen regent regering har tidigare brutit mot den lag som antogs 1305  där Konungen står upp och lovar att han "inte skall dra främmande rätt över landet" och "ej heller att skada sin menighet" ( dvs folket  medborgaren).

Intressant notis, men vilket brott syftar du till här? EU-fördraget generellt eller något specifikt, såsom CIA:s illegala fångtransporter?

Benjie skrev:Som sagt vem som  tjänar mest  är inte alltid det optimala? En svår fråga

Här förstår jag inte kopplingen till de listade majoritetsdiktatoriska inslagen. Utveckla gärna.

Benjie

Re: Politik (särskrivning beivras)

Inläggav Benjie » 23 sep 2006 21:55

Libertin skrev:1)En minoritet av sakkunniga (eller en intelligentsia), ska övertyga majoriteten för att få deras stöd.

2) en demokrati väljer man experten som gör uttryck för den åskådning som man själv står för.

3)Nationella folkomröstningar (höger-/vänstertrafik, kärnkraften, EU, EMU) är demokratiska katastrofer som, med tiden, gröpt ur förtroendet för den parlamentariska expertisen.

1)Sakkunnniga ? Nja de företräder sina intressen bara inget mer!
2)Expert eller intresseförmedlare?
3)Svårt att säga experten kan ju ta ställning til en fråga väldigt snävt och då egentligen inte få någon respekt. Med all rätt.

Benjie skrev:Och en än viktigare - men negativ! - innebörd av EU medlemskapet: Den svenska härskande politiska klassen (vilka alla sitter representerade i Riksdagen) har bistått det allvarligaste grundlagsbrott mot folket och landet någonsin, nämligen i det de bryter mot Kungseden. Ingen regent regering har tidigare brutit mot den lag som antogs 1305  där Konungen står upp och lovar att han "inte skall dra främmande rätt över landet" och "ej heller att skada sin menighet" ( dvs folket  medborgaren).
Libertin skrev:Intressant notis, men vilket brott syftar du till här? EU-fördraget generellt eller något specifikt, såsom CIA:s illegala fångtransporter?

Dels antagandet av EU lag över Sveriges lag och sedan de tre sk. "Somaliasvenskarnas" berövande av sina medborgerliga rättigheter.

Det sistnämnda brottet hade det räckt om en enda riksdagsledamot anmält till konstitutionsutskottet för att det skulle ha tagits upp till domstolsförhandling. MEN ingen säger INGEN av de fina i den politiska klassen gjorde ett grand för att sakföra brottslingarna!

BENJIE

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 02 okt 2006 15:52

Jag var några dagar efter valet ganska ledsen, men jag har läst Nietzsche nu i.o.m. min kurs jag gått och mer och mer lyckats befria mig från skuldresonemang.

Jag har insett att staten är dåligt, samhället likaså. Lagar är mest ett hinder eftersom jag just nu känner att jag okompromisslöst vill döda människor, inte av någon speciell anledning, förutom att det vore så fasligt trevligt att döda människor som tror sig ha rätten att stå ivägen för mitt kaosprojekt, mitt inneboende medfödda begär att döda.

Jag har inte längre någon sympati för mina medmänniskor och min största idol är f.t. Hitler.

Livet är inte rättvist. Det är bara svaga människor som inte vågar acceptera att livet är lidande som tror på rättvisa. Det demokratiska samhället är det mest misslyckade samhället eftersom det är ett kulisssamhälle som på ett ytligt sätt tar tillvara på icke relevanta faktorer om vem som ska få vad utan att ha förtjänat det. Men det är bara en kuliss.

Alla borde födas till slavar, slavarbetet är något man bara borde kunna få ta sig ur genom dödande.

Människan förtjänar inte mer än hon lyckas suga ut av andra. Människan är en parasit som är född att döda. Det enda som skapar långsiktig njutning är dödande (och våldtäkt)

Jag ser fram emot världens undergång, tills dess ska jag sysselsätta mig med att plåga kattungar.

HAHAHAHA!

Libertin

Inläggav Libertin » 03 okt 2006 00:50

PopJimmy skrev:Människan förtjänar inte mer än hon lyckas suga ut av andra. Människan är en parasit som är född att döda. Det enda som skapar långsiktig njutning är dödande (och våldtäkt)

Jag ser fram emot världens undergång, tills dess ska jag sysselsätta mig med att plåga kattungar.

HAHAHAHA!

Det är nästan synd att du ödslar tid på det här inlägget utan att föra fram Gilles de Rais, Ed Gein eller motsvarande karaktärer som framställs av Marquis de Sade eller Georges Bataille. Hitler är för mainstream.

Jag återvänder gärna för ett samtal om ultramoralismen i American Psychos eller Salòs respektive samhällsmodeller.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 okt 2006 14:18

Libertin skrev:Det är nästan synd att du ödslar tid på det här inlägget utan att föra fram Gilles de Rais, Ed Gein eller motsvarande karaktärer som framställs av Marquis de Sade eller Georges Bataille. Hitler är för mainstream.
Jaha men ditt bakvända försök till att ta dig tid till att försöka måla upp en slags strålglans av hipp kvasiintellekt beläsenhet av "altenativa" missdådare skulle alltså vara mer välköpt tid?

Måste tyvärr få fästa din uppmärksamheten på att om du tror dina förvända samlingar bokstäver till skrivbordsyttrande skulle vara av föga överväldigande karaktär, så måste jag dessvärre meddela dig om att dessa inte går hem hos oss lite mer praktiskt meriterade och världsförankrade livsplågare.

Destruktivitet i första graden behöver inga "fina" måttstockar - eftersom den redan är en direkt manifestation av ren ondska. Vi onda personer har inte tid att jämföra vår ondska med andras - detta lämnar vi åt historieskribenter, det skulle nämligen suga ut för mycket av våra poteniella resurser till att föda mer ondska till världen.

Förresten: Har du någon tid och plats för uppgörelse?

Libertin

Inläggav Libertin » 04 okt 2006 18:06

PopJimmy skrev:Måste tyvärr få fästa din uppmärksamheten på att om du tror dina förvända samlingar bokstäver till skrivbordsyttrande skulle vara av föga överväldigande karaktär, så måste jag dessvärre meddela dig om att dessa inte går hem hos oss lite mer praktiskt meriterade och världsförankrade livsplågare.

Praktiskt meriterad? (cough-cough-cough)
Vad gör en "praktiskt lagd" person på ett filosofiforum? Skingrar sina tankar medan han putsar blåstället?

PopJimmy skrev:Destruktivitet i första graden behöver inga "fina" måttstockar

Där måste du byta inställning. Kyrkovaktmästaren som visade sig vara nekrofil varade inte särskilt länge i mediernas fokus. Jean Genet skrev: "To achieve harmony in bad taste is the height of elegance."

PopJimmy skrev:Förresten: Har du någon tid och plats för uppgörelse?

Självklart.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 okt 2006 18:12

Libertin skrev:Vad gör en "praktiskt lagd" person på ett filosofiforum? Skingrar sina tankar medan han putsar blåstället?

Ja jag brukar för det mesta sitta i skitiga blåbyxor - även vid datorn - då jag är snickare/tekniker. Gör det just nu. Man behöver inte vara så smalspårig.

/Johan

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 okt 2006 18:44

Libertin skrev:
PopJimmy skrev:Förresten: Har du någon tid och plats för uppgörelse?

Självklart.
Jaha, men då ber jag dig publicera denna tack.

Libertin

Inläggav Libertin » 05 okt 2006 00:05

Johan Ågren skrev:
Libertin skrev:Vad gör en "praktiskt lagd" person på ett filosofiforum? Skingrar sina tankar medan han putsar blåstället?

Ja jag brukar för det mesta sitta i skitiga blåbyxor - även vid datorn - då jag är snickare/tekniker. Gör det just nu. Man behöver inte vara så smalspårig.

Jodå, särskilt om man ska leverera komiska repliker. Fördomar fungerar också utmärkt, liksom en släpande dryghet, särskilt om udden riktas mot någon som saknar perspektiv.

Klär du dig i blått framför datorn förtjänar du inte att liknas vid någon annan än Tourette's Guy. Se http://www.tourettesguy.com/

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

KRIS

Inläggav Anders H » 12 okt 2006 09:55

Den nya regeringen verkar vara hämtad från Kriminellas Revange I Samhället. Vore det inte bara bättre att Reinfelt ersätter de tre tv-licensskolkarna? Det vore hedervärt av honom.

Återgå till "Politik och samhälle"