Magister Rolf skrev:Självklart har Hamas skuld i dramat. De visste precis vad som skulle hända slut. Men skuldfrågan är irrelevant. Människorna dör ändå.
Så jag konstaterar att denna debatt har gått från att enbart handla om skuldfrågan till att denna nu är irrelevant och därmed handla om människors rätt till liv.
Detta är ett typiskt svenskt överslätande. Man lyfter frågan till en högre , allmänt esoterisk nivå, så slipper man ta en verkliga diskussionen.
Alla med det minsta vett i huvudet håller med om att grunden i alla relationer, mellan stater eller människor, måste vara att man inte krigar och dödar varandra.
Frågan här är väl hur länge man ska hålla på den principen. Jag måste säga att det verkar otroligt lätt att sitta här och värdera människors lidande i kvantitet. "3 Israeler mot 220 Palestinska barn" och tro att man kommer fram till något slags logiskt ställningstagande. Men handen på hjärtat. Detta spelar inte någon roll för de 3 Israeliska familjer som sörjer sina anhöriga. Det är inte upp till oss att bedöma legimteten i Israels agerande. Och detta av den enkla anledningen att vi inte är medlemmar i denna stat och således inte heller exponerade för raketer och självmordsbombare.
Krig har innebär konsekvenser för dom som ger sig in i det. Återigen. Om Hamas väljer att först gå in i en konflikt och sedan gömma sig bakom barn i en skola är det deras fel om barnen drabbas.
Varför?
1. Hamas valde att provocera anfallet genom att skjuta rakter tills Israel fick nog.
2. Hamas valde att gömma sig i skolan.
3. Det är svårt att säga om Isreliska armen verkligen visste att det fanns barn i skolan. Även det ett faktum som jag misstänker Hamas utnyttjade.
Face it. Hamas offrade skolan för att få bra media i väst.