Äganderätten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 09 apr 2005 19:59

Typisk moderatidioti.
Moderaterna är alltid först med att jaga folk fast de själva är de största parasiterna som finns. Samhället klarar sig alldeles utmärkt utan era "insatser". Och sluta moralisera, ni är de sista som har den rätten.

Det här borde också plockas bort, och personer som upprepade ggr skriver såna här inlägg borde bannas.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 apr 2005 22:56

suchanother skrev:Typisk moderatidioti.
Moderaterna är alltid först med att jaga folk fast de själva är de största parasiterna som finns. Samhället klarar sig alldeles utmärkt utan era "insatser". Och sluta moralisera, ni är de sista som har den rätten.

Lyd ett gott råd suchanother, ditt eget:

suchanother, 8 april 2005 skrev:Tackar härmed för mej i detta forumet.
Filosofins uppgift kan uppfattas på många sätt. Allt från "leftovers" som andra discipliner inte vill fatta sej med till mer jordnära frågor om rätt och fel, moralism, etik etc.
Tyvärr tenderar sådana här forum att bli en tummeplats för intellektuell snobbism.
Teori och praktik skall gå hand i hand! Och alla frågor är väl på sitt sätt konkreta? Om man nu inte tror på nåt överjordiskt.
Kanske är jag för mycket pragmatiker, på gott och ont.

Önskar er alla som är vilse i pannkakan lycka till!

Trodde citatet direkt ovan var din sista "insats" på forumet. Hej då.

§

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 11 apr 2005 15:13

suchanother skrev:Och sluta moralisera [...]

Hihi. Foten i kläm, jajamen.

Mats33

Inläggav Mats33 » 01 dec 2005 00:35

Stefan skrev:Jag vet inte vad du menar med "negativ skatt". Så här funkar mitt system. Jobbar du ingenting och är berättigad till bidrag får du 7 000 kr. Tar du ett jobb med bruttolön 1 000 kr får du 7 400 kr. Tar du ett jobb med bruttolön 2 000 kr får du 7 800 kr. Osv.

Ett problem kan vara om du av någon anledning är berättigad till ytterligare bidrag utöver dessa 7 000 kr. Om dessa också ska vara selektiva får man marginaleffektsproblem. Men dessa skulle främst vara barnbidrag, som man kunde behålla som generella, och bostadsbidrag, som jag i vilket fall vill ta bort.

Detta är, som jag ser det, ett system med negativ skatt/medborgarlön, fast med den viktiga skillnaden att inte alla får detta bidrag. Bara de som är berättigade till bidraget får det. Det är alltså inte ovillkorligt. Man skulle kunna se det som ett första steg till en riktig neg.skatt/ML, där definitionen är att grundbidraget är ovillkorligt. Eller som ett permanent system mellan dagens socialdemokratiska och ett neg.skatt/system. Det vore trevligt om du kunde utveckla detta lite längre och publicera det i den bok jag planerar. 2-8 sidor fixar du väl?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 dec 2005 17:56

Har funderat lite. Det kanske ligger en del i det vänstern säger. Det verkar ju bra. Jag är numera helt för medborgarlön tex. Jag kan skapa modeller som klarar av finanisering om minst 12 000 kr netto varje månad, eller mer. Beror bara på hur länge vi kan låna pengar.

Äganderätt är fel, nu tex har lite kvar efter min lön. Jag borde kunna ta fram en taxeringskalender och kolla vilka i trappen som tjänar mer än mig så ringar jag påoch kräver pengar. Jag vill dessutom inte jobba så då kan jag ringa på hos alla, tills alla andra kommer på samma sak. Vad massa ringande det skulle bli men inga pengar. Men skit samma det är inte mitt problemas. Jag har rätt att ta av andra. Alltid går det väl att hitta någon.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 dec 2005 19:17

Klart det finns ju ett problem. Hur mycket har jag rätt att ta från andra. Rätten att ta har jag givetvis utan problemet blir ju att andra som har mindre pengar än mig har rätt att ta av mig. Rmligtvis så måste det ju sluta med att alla får exakt lika mycket. Det vore ju bra. Vet inte riktigt hur man nu löser detta med tillväxt stagnation och likande men fuck vad spelar det för roll. I Sovjet var man ju i alla fall inte avundsjuk på någon annan och det är ju det viktigaste. Har insett det nu.

Fast som sagt jag förespråkar inte något sovjet. De hade för enbarmligt. Vi ska alla ha mycket pengar, hur mycket det kan vi besluta gemesamt om. Fan det är ju riktigt trevligt att vara vänsternisse. Att jag inte blev det tidigare!

Återgå till "Politik och samhälle"