Så har det då hänt igen...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 jun 2009 13:11

J R Auk skrev:
Kallekula skrev:Ty icke så. Är icke lagd åt konspirationshållet.

Det är du visst det, du anammar bara en viss typ av konspirationsteorier.

Gör jag? Vilka då?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2009 13:55

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:
Kallekula skrev:Ty icke så. Är icke lagd åt konspirationshållet.

Det är du visst det, du anammar bara en viss typ av konspirationsteorier.

Gör jag? Vilka då?

Du vet vilka det är, de behöver inte summeras, för de kallas samtidsnormen ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 11 jun 2009 21:36

Hejsan!

Kapitalismen och liberalismen har åter gripit in - nu försöker kapitalisterna förbjuda filmen Bananas - om hur nicaraguanska bananarbetare blev sjuka av bekämpningsmedel som banan-jätten Dole anände i plantagerna.

Filmen Bananas skulle visats på filmfestivalen i Los Angeles, men företaget Dole, en nyliberalt kontrollerad banan-jätte, vill förbjuda detta!

Åter ser vi hur kapitalismen fungerar, man vill ständigt förbjuda, man vill ständigt tysta mned och man vill ständigt öka vinsterna även om det sker genom tusentals människors förlorade liv.

Precis som Världsbanken, Hans Rosling och andra ur den nyliberala svängen vill Dole till varje pris dölja sanningen, och öka vinsterna. För en liberal är vinsten alltid viktigare än människors liv! :D

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 jun 2009 21:37

AUK

So so ja mein ....jo men jag är inte så intresserad av Platons grottor, Matrixliknelser etc.

Jag kan ju lika gärna säga till dig AUK:
de behöver inte summeras, för de kallas samtidsFILOSOFInormen. Se bakom framför under etc detta skynke och du ser sanningen.

Vänta så du tror att skynket bakom den samtidsFILOSOFInormen är det sanna. Se bakom framför under etc detta skynke och du ser sanningen.

osv....

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 jun 2009 22:22

Jag tycker inte att vi kan kalla det lika.

Om vi tittar på vad som sägs om vad som sker i världen så är det mer "konspiratoriskt" än vad man vill göra gällande konspirationsteorier är. Det var min poäng.

Berättelsen om hur människor är, vad/var/varåt samhället är riktat mot, är en fabel, och den konspirerar om de där. De andra, vilka legitimerar att vi skapar samhörighet för att utesluta.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 12 jun 2009 17:49

Hejsan!

Vad var det vi sa för fem år sedan? Jo, att roten till många av våra problem i Sverige de fifflande företagarna, och direktörerna och deras medlöpande klientele. Här har vi ett gott bevis, och betyg, på det bigj ständigt pläderar om:

Två miljarder "hem" från skatteparadis                                        
Drygt två miljarder kronor som gömts undan i skatteparadis har hittats av Skatteverkets specialgrupp och tagits upp till beskattning, skriver LO-tidningen. Det handlar om tillgångar från 173 företag och 780 privatpersoner. Skatteverket uppskattar att svenskar gömt undan så mycket som 400 miljarder kronor i olika skatteparadis. Utökat internationellt samarbete har  
dock gjort det lättare för myndigheterna att spåra skattegömmor och beskatta innehavarna.    
Källa: SVT Text, 12 juni, 2009

Där ser man, det är här många av de kosingar finnes, som genom olika kriminella handlingar undanhållits beskattning utav de bidragslevande parasitära nätverken i Östermalm, Danderyd, Örgryte och annorstädes...... :lol:

MVH
bigj

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 jun 2009 13:17

Jbig förde fram tanken om kapitalisten som kriminell. Detta påstående är inte helt tagen från outer space utan kapitalismen/kriminalitet är två sidor av samma mynt. Där den förstnämnda helt lagligt ägnar sej åt rån så har den andra inte lagen på sin sida vilket inte hindrar honom från snyltverksamhet. Historiskt har parasitverksamheten pågått nog i alla förhistoriska samhällen. Koranen förbjuder ränta och ser detta som ocker. Intressant då dåtidens människor såg allt detta med rofferi i sin linda och reagerade därför. Dagens människor är hjärntvättade och ser detta med lån mot ränta som något naturligt och upprörs inte fast de blir totalblåsta.
Viss psykopati kan skönjas. Såg en dokumentär på tv för en tid sedan där några snubbar i välbärgare familjer var på anklagades bänk i en rättegång. De hade skjutit ihjäl varandra på löpande band och allt handlade om pengar och makt. Riktigt kul att se idioterna i farten där den ena empatistörda nollan efter den andra lät kulorna vina.

Den sista idioten är inte född än.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 jun 2009 16:43

Riktigt underhållande program på tv var ett som handlade om engelska muslimer, alltså invandare med muslimsk bakgrund. Västvärlden har tydliga problem att handskas med dessa efter 11/9. I programmet lyftes ”moderna” muslimer fram, sådana som halvt om halvt hade accepterat västvärldens normer. Den här anpassningen var något komisk när en grupp muslimska affärsmän tillsatte en expertgrupp att finläsa Koranen om inte det går att kringgå förbudet mot ränta i något passus. Och se! Som på beställning kom experterna fram till att det är OK med roffarverksamhet. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakta ordalydelsen men minns att jag flabbade gott när jag såg alla dessa leende ansikten i rutan. Religionen är tydligen töjbar och förhandlingsbar.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 jun 2009 19:52

SUCH

Men egentligen är det väl inte så konstigt. Där väl som på ditt jobb när du och dina övriga civil.ing. medel/överklass kollegor sitter och tolkar Marx i er klubb.

Det är ju viktigt att på ett rationellt sätt komma fram till att det bästa sättet, just nu, att hjälpa de utsatta och svaga är att inte göra något alls för dem (annat än att snacka goja). Så lättas samvetet. ...och sen hopp hopp iväg till sommarstugan, nybilsinköpet eller vad det kan tänkas att vara.

Du är en sann revolutionär SUCH  :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 jun 2009 20:39

Och du är en sann revolutionär? Har jag inte sett skymten av.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 jun 2009 20:54

Det stämmer SUCH

.....å andra sidan så utger jag mig inte för att vara det.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 14 jun 2009 21:19

Vi alla har lite olika ambitioner. Brorsan ringde mej idag och frågade om vi kan ta ett par öl. Visst.
Vi träffas då på Järntorget, han kommer cyklandes. Genast sätter han igång, så mycket att lätta hjärtat. Hans agenda är att bevisa att han inte är en skitstövel. Han pratar oavbrutet i två timmar och 3 st pilsner går åt. Han försöker överbevisa mej att han är hygglig mot sina ungar (3 stycken). Senast när jag besökte deras hem var läget ruskigt överladdat och jag tyckte synd om alla.
Helskotta. Va fan är detta för sätt?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 21 jun 2009 13:39

Hejsan!

Vart har de tagit vägen? Ja, man ser dem inte så mycket längre - försvararna av kapitalismen och nyliberalismen! Har de gevit upp eller? Johan Norberg, Hans Rosling Gapminder med flere! Vart har de tagit vägen?

Nu när nyliberalismen, privatiseringstankarna och kapitalismen har totalhavererat och kraschlandat likt en Airbuss i Atlanten? Var äro försvararna av den totalitära ekononim och den totalitära staten idag?

Har de gömt sig? Eller har de bara kröpet ned i sina hålor för att slicka såren och bida sin tid? Men kommer deras tid igen - det äro frågan?  :lol:

MVH
bigj - demokratins härförare på detta forum....

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 jun 2009 14:56

Saknar du dem? Vad jag känner till så är i alla fall Hans Rosling ute på div företagsföreläsningar för tillfället. Han känner väl för att dra in kulor.  :)  Såg han på IBMs partnerdag för några månader sedan.

Om du saknar han kan du ju kolla här:

http://www.personligavarumarken.com/200 ... e-med.html

Tyyck på play och ta del av hans visdomsord.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 24 jul 2009 07:18

Hejsan!

Så har det då åter hänt, de judefascistiska kretsarna, liksom de republikanska kretsarna, i USA har sysslat med omfattande korruption och olaglig organhandel. Inblandade är även personer i Schweiz och nazioniststaten Israel. Organhandeln verkar ha stryrts från de judefascistiska kretsarna i östra USA. Man har främst utnyttjat fattiga människor i nazioniststaten Israel....

Korruptionsrazzia skakar New Jersey  
”Jättelika korruptionsrazzior genomfördes i New Jersey i USA på onsdagen. Bland de gripna finns fem rabbiner, flera borgmästare och en mängd andra kända och högt uppsatta personer.     De gripna misstänks ingå i kriminella nätverk med kopplingar mellan USA och bland annat Israel och Schweiz. Bland anklagelsepunkterna finns utpressning, mutbrott, pengatvätt och organhandel. Ett exempel som nu förskräcker New Jersey-borna är rabbi Levy Izhak Rosenbaum, som misstänks ha extraknäckt med njurhandel i tio år.”    
Källa: SVT Text, fredag 24 juli, 2009

MVH
bigj - om sanningen skall fram...... :!:

Återgå till "Politik och samhälle"